Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 8741
<?=getUserTitle()?>
Sitter nå og har en heavy diskusjon med noen venner.
En av dem fant denne artikkelen: Internett vil bli borte i månedsvis

En av dem jeg diskuterer med sier at vi har muligheten til å ringe og sende melding (hele verden), og etter en liten diskusjon, så endret han mening til at det var bare i selve Norge at vi kunne gjøre dette.
Kan vi dette?


Men det var bare en av punktene, så kunne dere kanskje skrive litt her om hva som faktisk kommer til å skje.
Hva skjer med PCene, HHDene og diverse?
Nøkkelord

-Kan
-Dager, uker, måneder

Edit: They stole my picture.
Sist endret av Sinken; 1. juni 2012 kl. 01:53.
<?=getUserTitle()?>
Trådstarter
Dette er jo en ting som kan skje, i dager, uker månder. Det er vi fleste enige om.
Men det vi diskuterer mest om er hva som kommer til å overleve av elektroniske duppedingers og div. ting

Edit: 100 innlegg <3
Sist endret av Vikingor; 1. juni 2012 kl. 01:58.
vil dette gå utover biler etc..? og bensin vil jo det selvfølgelig bli lite av..
http://freak.no/forum/showthread.php...light=Solstorm
og
http://freak.no/forum/showthread.php...light=Solstorm

Artikkelen er fra 2010. Vi er litt mere oppdatert enn så, så så gamle temaer er det som regel allerede en tråd om.
Sist endret av meitemark; 1. juni 2012 kl. 02:05.
Såvidt jeg har forstått (ut ifra det jeg har lest og sett på discovery/natgeo) kan dette skje når som helst, i morgen, neste uke eller om et år.

Tror forøvrig det norske samfunn hadde hatt godt av å slippe agurknyhetene til vg/db når sommeren nærmer seg.
Jaja, da får vi kanskje et halvt års ferie alle sammen! Det hadde vært digg.
Månder uten Freak..?
jeg ser virkelig frem til det!! SAVner tiden før da ALLE var ute i nabolaget men nå sitter ALLE på den jævela pc'n håper det blir solstorm så folk virkelig kan sosialisere seg litt mer!!
Sitat av wizhl Vis innlegg
jeg ser virkelig frem til det!! SAVner tiden før da ALLE var ute i nabolaget men nå sitter ALLE på den jævela pc'n håper det blir solstorm så folk virkelig kan sosialisere seg litt mer!!
Vis hele sitatet...
Ahh, gleder meg!
Jeg håper inderlig at dette vil skje!
Håper at den geomagnetiske stormen holder seg i europa og nordre amerika. På tide med forandringer.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Digg, da kan jeg få tid til crosser hobbyen igjen. Har nok drivstoff og deler på lager til 10 år, så det eri kke noe problem!

OT:

Hmm... Kanskje vi mennesker hadde hatt godt av det? 6 - 12 mnd uten strøm og mulighet til å kommunisere uten gode gamle brev eller face 2 face.

Jeg sender enda brev med min kjære bestemor, det er faktisk ganske koselig!

Vel, vi hadde hatt godt av det, det er min konklusjon.

Men, hvordan kriser dette vil skape i samfunnet lurer jeg på ? Da tenker jeg ikke på 13 årige bieber fans som DØR om de ikke får oppdatert FB, twitter og alskens dritt 140 ganger daglig om hvor mye de hater moren sin, og hvor kjekk bieber er.

Da tenker jeg heller på leger, politi og generelt sett infrastrukturen våres, som baserer seg på elektronikk og samband.

Kanskje vi må begynne å morse?
Sist endret av CHillZoNE; 1. juni 2012 kl. 09:05.
hmm bensin står seg dårlig, så du har nok ikke drivstoff til så lenge
Sitat av wizhl Vis innlegg
jeg ser virkelig frem til det!! SAVner tiden før da ALLE var ute i nabolaget men nå sitter ALLE på den jævela pc'n håper det blir solstorm så folk virkelig kan sosialisere seg litt mer!!
Vis hele sitatet...
Blir ikke så koselig ute i nabolaget når grupper med kannibal-raiders med shotguns er de eneste som er der

Skjedde vel noe liknende på 1800-tallet en gang? En solstorm forårsaket store problemer over store deler av verden, hadde jo vært tusen ganger verre i dag.
En mulighet er jo et såkallt "Faraday cage" som er et slags metallbur som omdirigerer elektrisiteten rundt gjenstanden inni (eksempelvis mobiler etc).

link: http://www.ehow.com/how_6618709_build-faraday-cage.html
Sist endret av zaprat; 1. juni 2012 kl. 14:57.
Tror de holder på å lage en film hvor dette skjer, hvor alt elektronisk plutselig slutter å fungere og mennesker må leve son som de gjorde i gammledager.
Sitat av IpN Vis innlegg
Skjedde vel noe liknende på 1800-tallet en gang? En solstorm forårsaket store problemer over store deler av verden, hadde jo vært tusen ganger verre i dag.
Vis hele sitatet...
I dag hadde vi derimot vært forberedt på det pga teknologien vi innehar. Ihvertafall med et par dagers varsel ...
Jeg ville brukt tide på å lære meg å spille fela
Om en slik solstorm inntreffer, og jordens magnetiske poler holder på å reversere seg slik noen vitenskapsfolk innenfor emnet hevder. Først da vil det være snakk om lange perioder uten strøm. Men først og fremst gjelder det i land hvor det er lange avstander i strømnettet. Her til lands er vi litt mer heldigere..

Btw, et spørsmål. Om en slik hendelse inntreffer, hvor mange hadde klart seg i et halvt år uten å handle på butikken. Se på t.v. Ringe venner m.m.??
Mener å ha hørt noe slikt som at om man legger diverse elektronikk i kasser av bly (eller med isolasjon av bly), så skal elektroniske apparater tåle solstormer. Noen som kan bekrefte dette?
Hvis dette skjer, får jeg endelig tid til å øve meg på gitar igjen
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Mener å ha hørt noe slikt som at om man legger diverse elektronikk i kasser av bly (eller med isolasjon av bly), så skal elektroniske apparater tåle solstormer. Noen som kan bekrefte dette?
Vis hele sitatet...
Det kalles Faraday bur, men trenger ikke å være laget av bly så vidt jeg vet
Sist endret av BaconWeed; 3. juni 2012 kl. 18:04.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Jeg lurer bare på hvorfor det ikke er mer skriverier og publiseringer rundt dette, nå som det "nærmer seg". Om en katastrofe skulle inntreffe i de kommende 6 månedene, hvorfor er det ikke satt i gang forberedelser?
Håper det skjer, hadde vært kult og opplevd noe annet enn facebook
Sitat av IpN Vis innlegg
Blir ikke så koselig ute i nabolaget når grupper med kannibal-raiders med shotguns er de eneste som er der

Skjedde vel noe liknende på 1800-tallet en gang? En solstorm forårsaket store problemer over store deler av verden, hadde jo vært tusen ganger verre i dag.
Vis hele sitatet...
tror neppe at det kommer til og skje i oslo.....
Sitat av thomasf Vis innlegg
Jeg lurer bare på hvorfor det ikke er mer skriverier og publiseringer rundt dette, nå som det "nærmer seg". Om en katastrofe skulle inntreffe i de kommende 6 månedene, hvorfor er det ikke satt i gang forberedelser?
Vis hele sitatet...

De som vet hvordan slike situasjoner vil utfolde seg, holder kortene tett til brystet?

Selv har jeg lagt en plan i tilfelle samfunnet kollapser. I et relativt tett befolket område med ~50k innbyggere er det bare en ting å gjøre når the shit hits the fan: stikk. Jeg spurte en som jobber med diverse scenarioer hos DSB hva de trodde om en plutselig mangel på bensin eller elektrisitet, og svaret var "kom deg ut av urbane strøk innen 48 timer"

Med litt basic generell kunnskap overlever man i lang tid på egenhånd med enkle verktøy og lite ressurser!
Så sant ikke dette skjer samtidig med at polene våre skifter (eller hva det heter) så er det vel bare elektronikk i verdensrommet / utenfor jordas magnetiske felt som vil bli påvirket? I tilfellet vil jo alt som belager seg på satelitter være ubrukelig, til eventuell reparasjon/erstatning er gjort.
True phreak.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Så sant ikke dette skjer samtidig med at polene våre skifter (eller hva det heter) så er det vel bare elektronikk i verdensrommet / utenfor jordas magnetiske felt som vil bli påvirket? I tilfellet vil jo alt som belager seg på satelitter være ubrukelig, til eventuell reparasjon/erstatning er gjort.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo det som er skrekkscenariet, at vi får en CME i vår retning i det polene skifter, og jordens magnetfelt er redusert til en brøkdel av nåværende styrke. Da vil vi slite godt. De fleste satelitter befinner seg forøvrig godt innenfor magnetfeltet.

Det betyr dog ikke at en kraftig solstorm ikke kan lage mye trøbbel. Men å kunne si noe som helst for sikkert om når neste solstorm er helt umulig. Vi har svært lite statistikk å gå utifra, og den kan uansett ikke si noe om når den kommer, kun hvor sannsynlig det er at den kommer innenfor et visst intervall.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jaja, da får vi kanskje et halvt års ferie alle sammen! Det hadde vært digg.
Vis hele sitatet...
Hva er vel et halvt års ferie uten internet?
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Håper det skjer, hadde vært kult og opplevd noe annet enn facebook
Vis hele sitatet...
Det er jo bare å reise ræva si opp av datastolen og oppleve ting det.
Hva vil egentlig det si om en solstorm inntreffer? Noen som virkelig har peiling som har lyst til å forklare enkelt?
Sitat av SimenGaming Vis innlegg
Hva er vel et halvt års ferie uten internet?
Vis hele sitatet...
Ta tog, bil eller noen som helst tilgjengelig transport til et syden-land, ligge på strand med alkohol hver eneste dag i sola .. eller solstormen..

Det er ihvertfall min plan. Ta ut alle penga før nettet klapper sammen
Sjekk ut dokumentaren : BBC Horizon 2012 Solar Storms The Threat to Planet Earth.

Veldig spennende å se på. NASA har folk 24/7 som sitter å observerer solen, i det sekundet det kommer en kraftig sol storm mot jorden, så har vi noen timer på oss, før den inntreffer.

Det sies også at man kan klare å redde kraft linjer, og strøm generelt ved å sette alt på maks, slik at belastningen vil spre seg utover og eventuelt skader kan bli minsket. Om dette kun er en teori, eller om det fungerer vet jeg ikke. Noen som vet?
Sist endret av fth; 25. oktober 2012 kl. 13:18.
Hehe, fikk lyst til og lage ett faraday bur for alt av elektronikk
Men dere, ultimate bommerten for freaks og gamere i Norge! Vi misser jo TG!

On a serious note: det KAN skje, det KAN vare lenge. Etc.
Det som er skummelt er at foreldre ikke tar oss seriøst, det er vi som hoder oss oppdatert på ting de ikke sender på nyhetene. Heldigvis med alle de zombie apocalypse filmene vi unge har sett kan det være hår for vår generasjon.
Men hvordan går det mtp. politi osv? Har de tilgang til biler? For uten det, hadde det vært et problem hvis alle skal gjøre hva de vil.
Sitat av Exlr8 Vis innlegg
Det som er skummelt er at foreldre ikke tar oss seriøst, det er vi som hoder oss oppdatert på ting de ikke sender på nyhetene. Heldigvis med alle de zombie apocalypse filmene vi unge har sett kan det være hår for vår generasjon.
Vis hele sitatet...
Say what? Dagen troll. Dagens unge vil om 30 år fortsatt sitte på rumpa og spille dataspill.
Sist endret av Pledrik; 25. oktober 2012 kl. 21:00.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Say what? Dagen troll. Dagens unge vil om 30 år fortsatt sitte på rumpa og spille dataspill.
Vis hele sitatet...
Haha. Dagens tilbaketroll.

Ikke sett oss alle i samme bås, jeg kommer nok til og game ja. Men ikke i nærheten av mengden jeg gjør nå. Jeg kommer derimot til og fokusere mye på å studere, møkke med og fikse diverse El-gjenstander.
Tror ikke dere skal håpe for mye på at all elektronikk skal kutte ut. Det kan være artig og befriende ett par dager, men så skal dere nok se hvor stort savnet blir etterhvert. Tror det er litt for lett å ta ting for gitt.
Har noen kompiser som sitter inne å spiller 14 timer i døgnet, eneste gangen de forlater huset er når de skal handle mat på butikken eller hente seg fast food fra gatekjøkkenet. Hadde faktisk vært interesant å se hva de kommer til å gjøre vis dette skjer Hadde også faktisk vært litt digg å sluppet alt av elektronikk å pc-piss en stund. Blir nesten som barndommen om igjen
Jeg synes ikke det er smart av folk og se komisk på dette, ja det ka sikkert være smart at noen kommer seg ut en gang i blant og ikke for å hente noe på butikken. Men dette kan være katostrofalt for hele verden og spesielt de nordlige landene, om dette skjer på en vinter har vi et ganske stort problem vis det varer i lengre tid. Hele verden har adaptert seg til teknologi og vi er avhengig av det. Om solstormen treffer jorden rett på kan satelitter falle ut av rommet og ned på jorden igjen og vi kan miste all kommunikasjon på jorden. Dette er ikke umulig at skjer og bare etter noen uker kan det bli mindre mat og hva gjør vi da? Kan godt hende at jeg overreagerer, men apokalyptiske filmer trenger ikke være så usannsynlige hvis en slik katastrofe skulle hendt.
Noen som har flere kilder enn vg.no?
Er det sånn at dataen min kan bli ødelagt viss dette skjer?
Sist endret av Magnisx; 25. oktober 2012 kl. 23:07.
En kammerat av meg sa tidligst i går at det var bare konspirasjonens-teori, selv har jeg ikke peiling :P
Sitat av Exlr8 Vis innlegg
Jeg synes ikke det er smart av folk og se komisk på dette, ja det ka sikkert være smart at noen kommer seg ut en gang i blant og ikke for å hente noe på butikken. Men dette kan være katostrofalt for hele verden og spesielt de nordlige landene, om dette skjer på en vinter har vi et ganske stort problem vis det varer i lengre tid. Hele verden har adaptert seg til teknologi og vi er avhengig av det. Om solstormen treffer jorden rett på kan satelitter falle ut av rommet og ned på jorden igjen og vi kan miste all kommunikasjon på jorden. Dette er ikke umulig at skjer og bare etter noen uker kan det bli mindre mat og hva gjør vi da? Kan godt hende at jeg overreagerer, men apokalyptiske filmer trenger ikke være så usannsynlige hvis en slik katastrofe skulle hendt.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal en solstorm få satelittene til å falle mot jorda?
Vel om de faller er jeg usikker på, men de vil på direkte treff bli helt roasta. Hvis det blir direkte treff kan jordens magnetiske felt bli så forskyvt at strømnett på jorda og datamaskiner slutter å fungere. Det er som en gigantisk magnetisk bølge som treffer jorda. Hva som kan skje med datamskinen din når noe slikt skjer kan komisk nok bli demonstrert i en av de siste episodene av Breaking Bad
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Hvordan skal en solstorm få satelittene til å falle mot jorda?
Vis hele sitatet...
De slutter rett og slett å virke vil jeg tro, og bare daler sakte men sikkert mot jorden igjen. Vi har jo ganske mange satelitter der oppe.. Den dokumentaren jeg postet, BBC Horizon tar for seg akkurat dette også. Vi har en satelitt som står på rett linje mellom jorden og sola, du får se bilder fra tidligere stormer som har truffet jorda, og hva som skjer med den satelitten. Bildet blir skurrete, og de mister kontakten med den i noen minutter. Dette var riktig nok en liten storm, men hvis det skulle komme en stor storm så kan de bli slått ut i flere dager, og da vet man ikke hvor de kan havne.
Sitat av fth Vis innlegg
De slutter rett og slett å virke vil jeg tro, og bare daler sakte men sikkert mot jorden igjen. Vi har jo ganske mange satelitter der oppe.. Den dokumentaren jeg postet, BBC Horizon tar for seg akkurat dette også. Vi har en satelitt som står på rett linje mellom jorden og sola, du får se bilder fra tidligere stormer som har truffet jorda, og hva som skjer med den satelitten. Bildet blir skurrete, og de mister kontakten med den i noen minutter. Dette var riktig nok en liten storm, men hvis det skulle komme en stor storm så kan de bli slått ut i flere dager, og da vet man ikke hvor de kan havne.
Vis hele sitatet...
Satelittene blir ikke drevet rundt i bane av en motor, de er skutt ut slik at gravitasjonskraften til jorda holden satelitten i en bane med sentrum ved jordas sentrum. Selvom en eventuell solstorm kan sette de ut av spill har jeg svært vanskelig for å se for meg at satelitten så vil bare stanse momentant opp og falle rett ned.
Tviler også på at de faller ned, men at de slutter å virke er jeg enig i
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Satelittene blir ikke drevet rundt i bane av en motor, de er skutt ut slik at gravitasjonskraften til jorda holden satelitten i en bane med sentrum ved jordas sentrum. Selvom en eventuell solstorm kan sette de ut av spill har jeg svært vanskelig for å se for meg at satelitten så vil bare stanse momentant opp og falle rett ned.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg Vi har jo hatt tilfeller hvor satelitter har detti ned i det siste.
Mener ikke at de momentant detter ned, etter de slutter å virke. Trodde hvis de er ubrukelig i x antall mnd f.eks, at de kommer nærmere og nærmere jorden og til slutt vil falle ned. De må jo ha noe å rette de opp med, hvis de eventuelt skulle komme ut av bane? Eller er det overhode ingen små justerbare motorer på de?
Kan skje, skjedd før, og vill skje igjen, umuligt og vite når.. Alt som ikke er beskyttet i en metallboks (Faraday Cages) vil slutte og virke.. Alt fra nye biler med all den elektronikken, til mobiler vil være ubrukelige. En kraftig solstorm er tilsvarende 1000 000 000 emp-bomber spredt utover hele kloden. "sivile" er da fuckt, vil ta tiår og bygge opp igjen infastruktur og samfunnet er endra totalt..

Så nett nede i 3 måneder TheJoakerHD, er det minste du bør frykte om det skjer..
Gjør som mangen andre med vett, kjøp/lag en Faraday-boks og legg det du sku trengt der til "shitt happens" Annbefaller Walki av komunikasjon, telenor er ikke kjappe nåkk...