Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6362
Heisann.

Jeg ønsker å kjøpe meg en ny pc. Er ikke dette en meget god deal?

https://www.power.no/data-og-tilbeho...-pc/p-1119067/

Bare grafikkkorte koster 20k+/-?
Du kan bygge maskin selv med samme spesifikasjoner for litt mindre, om du hadde funnet alle delene på lager. Men en PC til 30K er ikke 50% bedre enn en PC til 20K. Price/Performance idealet er 15-20K synes jeg. Skal vi maksimere ytelse hadde nok en Ryzen prosessor gitt deg litt flere FPS, vi vet heller ikke om Omen maskinen bruker en NVMe SSD.

Jeg hadde heller spart penger og bygget maskin med Ryzen 5600X og RTX 3080. Men vil du ha absolutt maks ytelse er 3090 veien å gå.
Med tanke på alle deler inkl vannkjøling, strømforsyning, Windows etc etc så kommer jeg på noe det samme? Men jeg forsåvidt enig i det du sier. Jeg liker Intel bedre enn ryzen men når det er sagt har ryzen kommet langt.

Har ikke bygget pc selv på mange år.

Den har NVMe. Men jeg skjønner hva du mener når du sier at du ikke får 50% bedre ytelse osv. Men det jeg sier er at det er mye pc for pengene? Vis jeg har lagt inn en ordre på komplett med akkurat den type spec inkl vannkjøling, strømforsyning, Windows, 3090 grafikkkort, ryzen 9 5xx, Intel i7 eller i9 så blir det jo nesten akkurat den samme prisen?
Sist endret av rødrev; 1. februar 2021 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er flere grunner til at dette ikke nødvendigvis er en så god handel.
1. 16 GB RAM i en PC til 30k harmonerer ingen steder.
2. Du aner ikke kvaliteten på denne rammen. Mest sansynlig er det ikke noe typisk god ram med gode timings. Det står 3200MHz som i og for seg ikke er så ille, men er det CL16 og ikke CL14 så er det dårlige greier.
3. Strømforsyning og vannkjøling i slike ferdigbygget pleier å være av den kjipe sorten. Mulig HP har gjort noe bedre her enn før, men jeg tviler. En plass må de hente inn penger, og da gjør de det ofte på slike deler.
4. Det kan være en passe døll nvme harddisk de har satt inn så lenge de ikke informerer om noe annet.
5. Hovedkortet kan være et billig kort med dårlig vrm kjøling osv.

Så lenge de er så sparsomme med hvilke deler pcen består av helt eksakt så sier jeg styr unna... Da du får bygd en bedre pc til billigere eller samme pris uansett.
Aldri kjøpt ferdig pc fra power, elkjop o.l elektro-forhandlere.
Finnes ikke større dritt pc’er..
Enig med det du skriver Karlsenk. Gi meg en liste med 3090, i7, i9 eller ryzen 9 5xx til 30 løk?

Bruker alltid komplett og har alltid gjort det��
Men som sagt er skjermkort og cpu ca 26k så at det må hentes noen steder det skjønner jeg og vet jeg

Men alt i alt mener jeg at det er en god/grei deal.
Sist endret av rødrev; 1. februar 2021 kl. 23:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av rødrev Vis innlegg
Jeg ønsker å kjøpe meg en ny pc. Er ikke dette en meget god deal?
Vis hele sitatet...
Sitat av rødrev Vis innlegg
Men alt i alt mener jeg at det er en god/grei deal.
Vis hele sitatet...
Har du bestemt deg eller ikke? Som flere påpeker vil du sannsynligvis få deg en bedre PC om du bygger den selv. Støtter det som blir sagt om PSU og vannkjøling i ferdigbygde PC-er, men det funker sikkert.

Anbefaler deg å lese reviews på Elkjøp, Power osv. Velg en annen modell fra samme leverandør. Sjekk outlet. Ofte jeg ser mange innleverte (åpent kjøp) PC-er der. Da ringer det en bjelle.
Sist endret av reklame; 1. februar 2021 kl. 23:57.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ville lagt på noen kroner for å fått G.Skill 3600 CL16 med 16-16-16-36 timings hvis man går for Ryzen. Men ellers et godt oppsett.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Ville lagt på noen kroner for å fått G.Skill 3600 CL16 med 16-16-16-36 timings hvis man går for Ryzen. Men ellers et godt oppsett.
Vis hele sitatet...
Hvordan vite hva slags timing/CL man skal velge, gjerne opp mot spesifikke komponenter?
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Hvordan vite hva slags timing/CL man skal velge, gjerne opp mot spesifikke komponenter?
Vis hele sitatet...
Hvis du har lyst å forstå timings så anbefaler jeg deg å Google ram timings og lese en av de mange flotte artiklene som dukker opp, da de vil beskrive dette bedre enn jeg kommer til å gjøre.

Enkelt forklart, jo lavere CL, jo bedre. Men jo flere MHz rammen har, jo høyere vil CL'en bli. Enkel pekepinne på grei ram er egentlig 3200MHz CL14, og 3600MHz CL16.
Når det kommer til timings så ønsker man at timings er like. For CL14 så er 14-14-14-34 bra. For CL16 er 16-16-16-36 bra.
I Norge er det så vidt jeg vet på normalt marked bare G.Skill som har slike timings.

Ryzen prosessorer har vært kjent for å være litt sensitiv for dette, mens Intel ikke påvirkes særlig av selve timingsene. Ellers blir dette litt vel nerdete for den jevne bruker.. Om du ikke er super interessert i å skvise hver minste dråpe av performance ut av et oppsett så er vel det å se etter 3200 CL14 eller 3600 CL16 en god pekepinne som nevnt over.
Hadde bestemt meg egentlig ja. Men nå er varen fjernet

Ryzen 5 er uaktuelt for min del
CL og timings er ikke så viktig siden det er Intel
Det står 3200mhz Hyperx så det er greit nok
Strømforsyningen var grei nok.
vannkjølingen var grei


Etter noen youtube klipp så ble jeg enda mer sikker på at det var et greit valg. VIS jeg hadde valgt ryzen er det G.Skill som gjelder.
Men ble litt betenkt ettersom det ikke går å leke i bios og bytte ram brikker ettersom tanken var og bytte til G.Skill ettervært + byttet ut noen vifter for bedre flow