Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 2877
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når tror dere det kommer "rusmidler" uten bivirkinger? vil det noen gang komme?, det vil jo mest sannsynlig det ettersom hvordan verden har blitt, så da klarer vi vel å finne opp en metode sånn at det kan bli "harmløst?"
Sist endret av KjemikalieX; 20. oktober 2020 kl. 12:14. Grunn: Beskrivende trådtittel
Vi har vel rusa oss siden tidenes morgen omtrent, rart vi ikke har fått det til egentlig?
Ingen bakrus, folk hadde vel vært rusa støtt da. Kanskje rusa seg så mye at det til slutt endte opp med å ha større konsekvenser for deres liv enn hvis rusen hadde direkte konsekvenser.

Mest spent på om det kan utvikles et rusmiddel som ikke bygger opp toleranse, eller finnes det kanskje? Kroppen vår tilvenner seg det meste og må ha mer for samme funk.
Det ville ha blitt for mye av det gode, alt har og bør ha sin pris. Kanhende noen etterhvert klarer å finne opp stoffer som motvirker/svekker de rusmidlene vi har nå, men jeg tror ikke de finner opp et helt nytt ett uten bivirkninger.
Sist endret av Mekkern; 19. oktober 2020 kl. 19:33.
Anonym bruker
"Stinn Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei det kommer ikke til å komme. Alt som påvirker hjernen kjemisk har bivirkninger med mindre de finner forskjellige piller som motvirker den kjemiske endringen av rusen men da vil vi jo ikke få noe følelse ut av rusen heller
R.i.p 23.04.2021
Åssn bivirkninger tenker du på? Det meste av naturlig psykadelika gir ikke noe form for nedtur vis det brukes ansvarlig.
Anbefaler å lese boka A Brave New World. Der har de et rusmiddel de kaller for Soma. Dette har ingen bivirkninger, og kan gjøre hvem som helst glad! Lite gram bedre enn sinna mann. Kanskje er det ikke slik at vi mennesker er skapt for å være ruset hele tiden?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Rusmidler uten bivirkninger "nok" er det å leve et sunt produktivt liv, der rusmidler er belønning, sosial smøring og ikke noe man trenger hver dag, eller for å ha det bra
Sitat av Susannne Ufør Vis innlegg
Ingen bakrus, folk hadde vel vært rusa støtt da. Kanskje rusa seg så mye at det til slutt endte opp med å ha større konsekvenser for deres liv enn hvis rusen hadde direkte konsekvenser.

Mest spent på om det kan utvikles et rusmiddel som ikke bygger opp toleranse, eller finnes det kanskje? Kroppen vår tilvenner seg det meste og må ha mer for samme funk.
Vis hele sitatet...
Ja da hadde sikkert mange flere gått rundt rusa støtt. Men om det ikke var til skade for kropp og sjel, og folk likevel kunne utført sine oppgaver uten redusert kvalitet, de kunne likevel tatt vare på seg og sine så hadde det kanskje ikke spilt noen rolle om de var ruset konstant?

Mennesker som gruppe må jo ha en iboende hang til rus? Og selv dyr ruser seg jo straks de får sjansen. Fulle elger og fugler er jo ikke uvanlig. Husdyr på beitemark sluker mengder av fleinsopp straks de soppene vokser opp, også ser du selv selv gamle søyer hoppe og danse rundt som ville gale lam som er ute i friluft for aller første gang. De kan fare opp og ned fra samme store stein i en halvtime, eller løpe i sirkler eller "kose stange" andre i flokken. Så det virker som de får noe ut av rusen, for neste høst skjer det samme igjen.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
for eksempel hasj/grønt, thc hvis noen finner opp noe "magisk" som gjør at man ikke får langtids og kortidsbivirkinger av å konsumere thc. Det kan jo skje, fremtiden går fort framover å alt blir teknologisk, tenk på før i tiden da de første menneskene kom på jorda, å se på jorda nå
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ikke det funker, blir en naturlig balanse av alt. Mulig noe ala Neuralink i fremtiden kan simulere belønningsenteret eller lignende.

Likevel tror jeg at sinnstilstanden man er i oftest blir man vandt til. Blir man vandt til eufori 24/7 er det som man ikke kjenner noe til slutt, men heller har det helt jævlig når effekten er slutt. Tror baseline blir skyvet over lengre tids bruk, litt sånn som heroin avhengige pr i dag, og man kjenner ikke euforien noe særlig til slutt, men heller fraværet av det.
Håper aldri det kommer
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror ikke det funker, blir en naturlig balanse av alt. Mulig noe ala Neuralink i fremtiden kan simulere belønningsenteret eller lignende.

Likevel tror jeg at sinnstilstanden man er i oftest blir man vandt til. Blir man vandt til eufori 24/7 er det som man ikke kjenner noe til slutt, men heller har det helt jævlig når effekten er slutt. Tror baseline blir skyvet over lengre tids bruk, litt sånn som heroin avhengige pr i dag, og man kjenner ikke euforien noe særlig til slutt, men heller fraværet av det.
Vis hele sitatet...
Men da er vel rusmiddelet per definisjon ikke ufarlig, om bruken gjør folk avstumpede og totalt flate i følelseslivet? Vil si det vil være en major draw back og må nok dop designerne tilbake i labben sin og gjøre nye forsøk.

Hmm, var det ikke en sang om akkurat slikt?
Det finnes ikke piller mot møkkete vann.....men det finnes noen kule typer i fete biler med en kur for alt...en kur for alt
Sist endret av _abc_; 20. oktober 2020 kl. 02:32.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når tror dere det kommer "rusmidler" uten bivirkinger? vil det noen gang komme?, det vil jo mest sannsynlig det ettersom hvordan verden har blitt, så da klarer vi vel å finne opp en metode sånn at det kan bli "harmløst?"
Vis hele sitatet...
Det finest jo modafinil stimulent men ingen påvirkning på hjerte eller blodtrykk, psykedelika ingen bakrus.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg blir ganske fin i formen og kvikner til av en stor kopp kaffe med koffein.

Koffein blir ikke regna som et "rusmiddel" men er det ikke egentlig det?

Hadde koffein kommet som noe nytt i disse dager, hadde det blitt legalt?

Ett stimulerende middel med få bivirkninger er det hvertfal.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Koffein blir ikke regna som et "rusmiddel" men er det ikke egentlig det?
[...]
Ett stimulerende middel med få bivirkninger er det hvertfal.
Vis hele sitatet...
Ja, kaffe er stimulant. Man får opp og nedtur på det. På opptur føler man seg energisk, på nedtur kjenner man seg mer trøtt og sliten enn hva man hadde gjort uten koffein. Om det er mildt eller ei kommer an på bl.a toleranse. De aller fleste uten toleranse klarer en kopp kaffe uten problem, på tom mage kan det bli litt verre. Har man toleranse, blir det annerledes og både opp og nedtur blir redusert til "baseline" i en normal koffeinholdig sinnstilstand.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har jo psilocybe semilanceata,bivirkningen er jo at en våkner å ser hvor gal samfunnstrukturen er.
Det er sjeldent slik at medisiner ikke har bivirkninger, dette er fordi kroppen er et system hvor alle bitene påvirker hverandre og dersom en medisin har en virkning så vil den også trolig ha bivirkninger. Dermed kan man ofte (men ikke alltid) gå ut ifra at et legemiddel helt uten bivirkninger er ganske virkningsløst.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mange av "bivirkningene" er jo nettopp de virkningene man er ute etter i russammenheng..
Synes cannabis er fint, bivirkninger som latter/godt humør, økt sult med mere er helt innafor...
Skjer nok aldri. Vi ruser jo fordi det er bedre enn den flate litt kjedelige tilværelsen. Noen fordi de skal dempe vonde følelser. Men den som klarte å finne rusmiddel som varte resten av livet
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det kommer aldri til å skje.

Det ligger i naturen av stoffene, alt som går opp, må komme ned, og alt som går ned, kommer til slutt opp igjen. Til og med noe så mildt som kaffe kan ha bivirkninger og gjøre de som er avhengig av det ganske grinete når de ikke får tak i det.
Du kan rett å slett ikke ha den ekstreme euforiske følelsen uten at det har en konsekvens senere.

Nå fungerer psykoaktive stoffer på vidt forskjellige måter som har ganske mange komplekse interaksjoner med kroppen vår, men i essens så gjelder dette de fleste: Følelsene man får av stoff kommer av påvirkning av kroppens belønningssenter, langt over det de er ment til å brukes. Reseptorene som mottar disse stoffene begynner etter hvert bli desensitert for å regulere seg mot denne unaturlig høye lykkefølelsen og når man da slutter å bruke stoffet så krever altså reseptorene mye mer stimulering bare for å holde det "vanlige" nivået av humør oppe.

Som en sa før i tiden: En kan ikke både ha pose og sekk.

Forøvrig er jo dette et tema som er en stor del av livet, og har blitt utforsket i filosofien. La oss ta et popkulturelt fenomen: i The Matrix, lagde de en perfekt verden for mennesker, der vi kunne ha det slik vi ville. Men hjernene våre aksepterte ikke denne perfekte virkeligheten og mange mennesker døde. De modelerte The Matrix etter den virkelige verden og ting ble bedre: mennesker aksepterer ikke en lykkelig perfekt verden, vi må ha utfordringer, noe som forteller oss at vi lever.

Poenget ligger i at vi må ha noe som utfordrer oss på et eller annet plan. Å bare ligge å ha det "bra" hele tiden blir kjedelig.
Dette er også tilfelle med alt annet her i livet. Spiser man bare sukker, blir man tjukk og dvask. Spiser man bare salat blir man sliten og tynn, og har man julaften hver dag er det ikke lenger like gøy. Alt går på bekostning av noe annet, og derfor er balanse nøkkelordet.
Psykadeliske rusmidler føler jeg har lite bivirkninger, så lenge man føler seg i bra form når man tar dem. Cannabis føler jeg også har lite bivirkninger, og nikotin/koffein har vil jeg si lite bivirkninger for meg i all fall. Føler forsåvidt lite bivirkninger på små mengder alkohol eller små mengde ketamine.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Åssn bivirkninger tenker du på? Det meste av naturlig psykadelika gir ikke noe form for nedtur vis det brukes ansvarlig.
Vis hele sitatet...
Sopp og lsd gjør meg helt flat dagen derpå, kan minne litt om seroquel.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Rusmidler uten bivirkninger "nok" er det å leve et sunt produktivt liv, der rusmidler er belønning, sosial smøring og ikke noe man trenger hver dag, eller for å ha det bra
Vis hele sitatet...
Dette fungerer for meg

Men det krever at mitt alters ego favoritt rusmiddel ikke blir brukt i det hele tatt
Anonym bruker
"Tolerant Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Leste i en akademisk bok om div. hemmelige tjenester der de hevdet å ha framstilt et stoff med kun positive egenskaper som intens eufori og ingen nedtur. Merkelig nok er dette like begravd som boka/pamfletten «LSD-25, Some Un- Psychedelic Implications». Ikke akkurat vanskelig å skjønne hvorfor vokterne av status quo vil unngå at massene får tak i dette.
Skillet mellom virkning og bivirkning er forventning.

Det finnes allerede rusmidler uten bivirkning i form av bakrus, fysiologisk skade, eller potensiale for avhengighet. Det finnes ingen som er lovlige. Jeg håper det finnes flere i fremtiden.
Sist endret av Bær; 20. oktober 2020 kl. 20:45.
Sitat av Bær Vis innlegg
Skillet mellom virkning og bivirkning er forventning.

Det finnes allerede rusmidler uten bivirkning i form av bakrus, fysiologisk skade, eller potensiale for avhengighet. Det finnes ingen som er lovlige. Jeg håper det finnes flere i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Hvilke rusmidler finnes som hverken gir bivirkninger eller potensiale for avhengighet?
ingen kjemikaler er harmløse weed fks er jo allerede harmløst naturlige ting som sopp fks smh
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hasj Vis innlegg
ingen kjemikaler er harmløse weed fks er jo allerede harmløst naturlige ting som sopp fks smh
Vis hele sitatet...

Weed er ikke harmløst.
Greit at det er mindre farlig enn andre ting, men å si det er harmløst blir helt feil da det ikke stemmer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Weed er ikke harmløst.
Greit at det er mindre farlig enn andre ting, men å si det er harmløst blir helt feil da det ikke stemmer.
Vis hele sitatet...
er jo harmløst i forhold til masse annet som mat i butikken med helvetes tilllsettningstoffer over allt
Spør du meg er de fleste rusmidler ganske så bivirkningsfri i praksis, men brukes av mennesker som ikke kjenner grenser eller mangler respekt for dem av ulike grunner.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Spør du meg er de fleste rusmidler ganske så bivirkningsfri i praksis, men brukes av mennesker som ikke kjenner grenser eller mangler respekt for dem av ulike grunner.
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om den største bivirkningen av dem alle; samfunnets ignorante moralisme og de altomfattende implikasjonene trangsynt uvitenhet fører med seg
Anonym bruker
"Engstelig Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hasj Vis innlegg
er jo harmløst i forhold til masse annet som mat i butikken med helvetes tilllsettningstoffer over allt
Vis hele sitatet...
Ved å si at weed er helt harmløst, så fremstår du som en 17åring, som nettopp har oppdaget weed og bare tror på de positive sidene du hører om stoffet
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Rusmidler vil vel alltid ha en økonomisk bivirkning da ingenting er gratis i livet
Sitat av Bær Vis innlegg
Skillet mellom virkning og bivirkning er forventning.

Det finnes allerede rusmidler uten bivirkning i form av bakrus, fysiologisk skade, eller potensiale for avhengighet. Det finnes ingen som er lovlige. Jeg håper det finnes flere i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Du den må du gjerne forklare. Det er jo studier der pasienter får medisin eller placebo og der det ikke opplyses om evt. bivirkninger, feks fordi bivirkninger ennå ikke er kjent. Når da et stort antall av de som fikk medisinen rapporterer samme bivirkning, mens placebo gruppen ikke har mange treff på akkurat den type bivirkning så er det vel grunn til å tenke at da har det ikke kun med forventning å gjøre?

Husker ikke i farten, men så en dokumentar en gang som viste prosessen for å få godkjent nye legemidler, og det måtte ganske store tester til på mennesker før medisinen ble godkjent.

Hvilke rusmidler er det du tenker på forresten?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja da hadde sikkert mange flere gått rundt rusa støtt. Men om det ikke var til skade for kropp og sjel, og folk likevel kunne utført sine oppgaver uten redusert kvalitet, de kunne likevel tatt vare på seg og sine så hadde det kanskje ikke spilt noen rolle om de var ruset konstant?

Mennesker som gruppe må jo ha en iboende hang til rus? Og selv dyr ruser seg jo straks de får sjansen. Fulle elger og fugler er jo ikke uvanlig. Husdyr på beitemark sluker mengder av fleinsopp straks de soppene vokser opp, også ser du selv selv gamle søyer hoppe og danse rundt som ville gale lam som er ute i friluft for aller første gang. De kan fare opp og ned fra samme store stein i en halvtime, eller løpe i sirkler eller "kose stange" andre i flokken. Så det virker som de får noe ut av rusen, for neste høst skjer det samme igjen.
Vis hele sitatet...
Hadde det blitt en rus vist du brukte det hele tiden. Vil man ikke Da bli så vandt med det, at det bare ville føles normalt tilslutt?
Finn ett rusmiddel som ikke har konsekvenser du, så er vertfal jeg solgt.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du den må du gjerne forklare. Det er jo studier der pasienter får medisin eller placebo og der det ikke opplyses om evt. bivirkninger, feks fordi bivirkninger ennå ikke er kjent. Når da et stort antall av de som fikk medisinen rapporterer samme bivirkning, mens placebo gruppen ikke har mange treff på akkurat den type bivirkning så er det vel grunn til å tenke at da har det ikke kun med forventning å gjøre?

Husker ikke i farten, men så en dokumentar en gang som viste prosessen for å få godkjent nye legemidler, og det måtte ganske store tester til på mennesker før medisinen ble godkjent.

Hvilke rusmidler er det du tenker på forresten?
Vis hele sitatet...
Det er ikke lett å svare på hva TS spør om uten å definere bivirkninger. Så jeg prøvde å gjøre dét.

Hvis spørsmålet er om det noengang vil finnes et rusmiddel som ikke kan ha negative konsekvenser, er svaret nei. Men det er jo ikke unikt for rusmidler. Forskjellen mellom medisin og gift er som kjent dosering, og du kan overdose på gjørme hvis du spiser nok av det, eller gni et tynt lag på fjeset for å eksfoliere porene. Det kommer aldri til å finnes noe som ikke kan ha negative konsekvenser, og jeg tenker derfor at det ikke er et nyttig svar i seg selv.

Hvis man skal skille en virkning fra en bivirkning, må man ha en intensjon om hva utfallet av noe skal være, altså en forventning.
Jeg tipper begrepet bieffekt / effekt stammer fra kjemikalie-, og legemiddelindustrien.

Det man forventet var behandling av kreft, det man fikk hadde dessverre noen bieffekter.

Bieffekter kan være subjektive på (minst) to måter, du som inntar et kjemikalie forventer noe, og dette kan påvirke effekten du får, det du får som du ikke forventet, som ikke var årsaken til at du tok det du tok, er en bieffekt. Du, Pfizer, setter i gang en omfattende prosess for å prøve ut et nytt legemiddel på mennesker, det du ser er mer enn du forventet. Disse sekundære (til din intensjon), kjipe effektene, kaller man bieffekter som legemiddelselskap, men dersom intensjonen er noe annet, og du forventer å produsere noe som skal skade noen, er de ønskede effekter, selv om det du har er det samme.

Intensjon er kanskje et like dekkende ord som forventning.
Ettersom alt kan ha negative konsekvenser (jeg kommer iallfall ikke på noe som ikke kan det), blir det et spørsmål om noes forventede risiko for noe. Du kan aldri få noe uten noen grad av risiko i virkeligheten, men om det er snakk om rusmiddel med lav risiko for død eller skade ved riktige doser er lista ganske lang, om det er snakk om forventet risiko for bakrus, avhengighet eller fysiologisk skade (vanlige eksempler på bieffekter i russammenheng) er risiko for dette med LSD, Psilocibin-sopp, DMT osv såpass lav at disse ikke er å regne som bieffekter. Man kan forestille seg at det kommer flere avarter av disse stoffene med samme (u)skadeprofil i fremtiden.
Sist endret av Bær; 21. oktober 2020 kl. 02:21.
Lystgass er vell kanskje det nærmeste man kommer idag. Noe risiko der og, men mindre enn det meste.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Dette er også tilfelle med alt annet her i livet. Spiser man bare sukker, blir man tjukk og dvask. Spiser man bare salat blir man sliten og tynn, og har man julaften hver dag er det ikke lenger like gøy. Alt går på bekostning av noe annet, og derfor er balanse nøkkelordet.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Men konstant balanse...hvor mange klarer egentlig det uten å miste den et par ganger i livet? Jeg sluttet med alkohol fordi nedturen var verre enn lykkerusen. Har nå nettopp sluttet med snus (igjen) 2 uker fri!! Men det er jammen vanskelig å finne balansen i ting. Jeg takler ikke flate dager men så er nedturen også så grusom når den kommer. Skulle tro jeg var allergisk mot lykke
Anonym bruker
"Stinn Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Nettopp. Men konstant balanse...hvor mange klarer egentlig det uten å miste den et par ganger i livet? Jeg sluttet med alkohol fordi nedturen var verre enn lykkerusen. Har nå nettopp sluttet med snus (igjen) 2 uker fri!! Men det er jammen vanskelig å finne balansen i ting. Jeg takler ikke flate dager men så er nedturen også så grusom når den kommer. Skulle tro jeg var allergisk mot lykke
Vis hele sitatet...
Ingen klarer det uten å miste den et par ganger i livet.

Men hvordan i h.. klarer du å vri absolutt alle tråder her inne om til å handle om det? Kanskje du skal ta hintet og bli mindre egosentrisk når du til og med får trådene dine slettet her inne..
Anonym bruker
"Stinn Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Til å handle om deg skal det stå @Dreamliner91 , ikke handle om "det".
Sitat av Alf Vis innlegg
Finn ett rusmiddel som ikke har konsekvenser du, så er vertfal jeg solgt.
Vis hele sitatet...
Finn et eneste valg, en eneste matvare, som ikke har konsekvenser. Alt har konsekvenser.

Hva rene bivirkninger angår så er det flere stoffer som hverken er giftig for kroppen eller destabiliserende for mental helse.

Hvis vi nå forholder oss til de objektive forhold, altså hvilken målbar effekt substansinntak har på generelle indikatorer for helse (leverfunksjon, blodverdier, nyrer, hjerneceller etc), er det flere narkotikum som bokstavlig talt har en ikke-målbar negativ effekt, gitt at referanseverdien er det eneste rusmiddelet alle bruker og er lovlig.

Og solgt blir du ikke med mindre noen faktisk er interessert i å kjøpe.