Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 7734
Hei, har lagt merke til en rar lukt over store deler av Oslo by i de siste dagene, det lukter som maursyre som dem bruker i siloer når dem fyller dem høy.

Er det noen som vet hva/hvor denne lukten kommer fra?
Har også vært en skikkelig drittlukt i Fredrikstad de siste dagene. Søppel og kattedritt lukter det som her
Det er vel alltid sånn når snøen smelter. Har selv lurt litt på akkurat hva lukten kommer av. Virker som den er sterkest ved gressplener. Mistenker at det er fordi all vinterens hundedritt tiner på én gang.
Sist endret av Gamgee; 29. mars 2013 kl. 20:39.
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Virker som den er sterkest ved gressplener. Mistenker at det er fordi all vinterens hundedritt tiner på én gang.
Vis hele sitatet...
jeg har gjort de samme observasjonene og trukket den samme konklusjonen, men jeg kan ike si jeg har kjent denne maursyre-lukten?
vet ikke om det er den samme lukten, men jeg syns den kommer hvert år når snøen smelter. det lukter sånn som i syden...
jamen yolo da.
luni's Avatar
Råttent gress, har jeg blitt fortalt. Sikkert ispedd tint hundemøkk, men det kan umulig være den fulle forklaringen.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Det er vel alltid sånn når snøen smelter. Har selv lurt litt på akkurat hva lukten kommer av. Virker som den er sterkest ved gressplener. Mistenker at det er fordi all vinterens hundedritt tiner på én gang.
Vis hele sitatet...
Har alltid tenkt dette også. Merker lukten hvert år.
Men jeg tror det bare er ting som har råtnet over vinteren og som tiner nå. Blader og sånt.
Sist endret av PerPerPerPer; 29. mars 2013 kl. 21:45.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Snø, tine?! Her i tromsø har vi 1.5m snø...
Kanskje det er alle tyggisene jeg har kastet ut på plenen fra balkongen som begynner å råtne
Sigøynere?
Radioresepsjonen på P3 snakket om denne lukta. Mener de sa den kom fra kloakkanlegget.
Det er nok pga snøen som smelter og gresset som kommer frem. Det luktet ganske dritt på birkelunden og olaf ryes plass her om dagen.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Synes det lukter brent bakst rundt Solli-området, ligner det på maursyre i det hele tatt?
Sitat av luni Vis innlegg
Råttent gress, har jeg blitt fortalt. Sikkert ispedd tint hundemøkk, men det kan umulig være den fulle forklaringen.
Vis hele sitatet...
Jeg har også blitt fortalt det er råttent gress, her jeg bor er det en liten gresslette og nå som snøen forsvant så lukter det helt for jævlig der.
Har merket bæsj og spy lukt i store deler av Oslo selv. Alle jeg kjenner kommer med forklaringen om at det er hundedritt som tiner, men jeg har vert på utkikk når jeg synes det lukter, og jeg har hittil ikke observert en eneste bæsjeklump...
Pappa fortalte at det er lukten av at gresset råtner uten tilgang på oksygen. Dette skaper lukta.
Venter fortsatt spent på om det vil komme et informativt svar i denne tråden.
Uten å kunne forklare nøyaktig åssen denne lukten dannes, så har det med dårlig utveksling av oksygen. Det er tilsvarende lukt man kjenner hvis man skal spille sandvolleyball og går over banen med rive for å få løsnet opp sanden slik at den ikke er like hard. Da frigjør man de illeluktende odørene under, og det er tilsvarende som skjer nå om våren, når jordsmonnet tiner og de samme gassene som har godgjort seg et par måneder slipper ut i friluft.
dette kalles isbrann og er ganske vanlig, hvertfall her jeg bor.

det skjer på grunn av gress og planter som råtner under isen, har en liten link til snl hvor det står enkelt forklart.

http://snl.no/isbrann
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hei, har lagt merke til en rar lukt over store deler av Oslo by i de siste dagene, det lukter som maursyre som dem bruker i siloer når dem fyller dem høy.

Er det noen som vet hva/hvor denne lukten kommer fra?
Vis hele sitatet...
Fyller man siloen med maursyre, og så fyller opp med høy?
hehe, nei!
VA-anlegget i Oslo kan også slite litt mtp. all det tinte vannet som da renner gjennom byens renseanlegg(er) og overstiger kapasiteten.


Men som flesteparten her sier er det nok mest sannsynlig bare metangass skapt av gress og blader i forråtnelse under is/snø uten tilgang på oksygen.
Sist endret av Mozzie; 30. mars 2013 kl. 00:45.
ArbeidsledigProletar
Det er smørsyre. Noobs
Det er i alle fall riktig at det er verre i år enn tidligere. Alle delene av Oslo stinker helt uutholdelig. Ofte verre i nærheten av parker og gressflekker.
Det lukter VÅR! Folk er jammen meg negative her.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Fyller man siloen med maursyre, og så fyller opp med høy?
hehe, nei!
Vis hele sitatet...
Siden du tydeligvis vet hvordan dette foregår; enligthen us!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Gress, forhøster blander gressed med maursyret, grettet tømmes i siloen=silo.
Høy=tørket gress..
Har merket lukten, mest rundt parkene i Oslo, lukter helt forfærdelig, en blanding av kloakk og sur melk.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Gress, forhøster blander gressed med maursyret, grettet tømmes i siloen=silo.
Høy=tørket gress..
Vis hele sitatet...
Ikke glem at man dynker dritten med syre på slutten av slotten. Selv om han blandet inn høy i bildet var han ikke helt på viddene heller.
Sist endret av McLovin; 30. mars 2013 kl. 14:28.
Tenk på at jorda som ligger under snøen har vært fuktig og isete i 6-7 måneder. Nå begynner den å tine og er fuktig konstant. fuktig, "råtten" jord lukter skikkelig møk.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av McLovin Vis innlegg
Ikke glem at man dynker dritten med syre på slutten av slotten. Selv om han blandet inn høy i bildet var han ikke helt på viddene heller.
Vis hele sitatet...
Hva mener du?
Maursyra blandes i gresset når det høstes inn....
Det lukter ikke dritt av siloslått, synes det lukter godt jeg.
Det lukter uansett ikke midt i oslo sentrum av det.
Dette var på nyhetene for noen uker siden, da det var møkklukt over store deler av landet. Etter research var dette hundemøkk.
Hundemøkk? haha, javel.
Som en allerede har nevnt, så er dette smørsyre.
Sitat av 02bravo Vis innlegg
Som en allerede har nevnt, så er dette smørsyre.
Vis hele sitatet...
Da ser jeg ikke vitsen med å nevne det igjen.
På tide å dusje.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
kidsa som går ut av vikingskipet?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen hadde rett ihvertfall! Mozzie hadde riktig forklaring!

http://www.f-b.no/nyheter/det-lukter...gris-1.7837362
Jeg merker det sjæl. Personlig syns jeg det lukter hestemøkk eller bæsj... Trodde først jeg hadde tråkket i noe jeg ass, men skoa var rene de! :P hehe
Jeg vil bare få påpeke at denne lukten mest sannsynlig er lukten av "vår", og at det betyr at vinteren endelig er på hell.

Det er en kjensgjerning at når solen skinner flere dager i strekk, så blir det meget gode mikroklimatiske forhold under all isen og snøen. Ved slike forhold blir det en anaerob forråtnelse i jorden som forårsaker denne vonde stanken. Dette er helt naturlig at det kan lukte litt vond når snøen og isen omsider smelter og våren endelig kommer. Den vonde lukten er uansett forbigående, så ta livet fullstendig med ro, slutt å klage og vent på sommeren.

Altså er det sannsynligvis ikke diverse etterlatenskaper etter forskjellige bosettinger fra Romania og andre tigger-turister fra Øst-Europa, eller late hunde-eiere som ikke gidder å plukke opp etter at hundene deres har gjort sitt fornødne, som har skylden for den vonde lukten slik enkelte hevder i diverse diskusjonsforum og på sosiale medier.
Poy
Stay positive..lala
36 1
Merka den lukta når jeg var på besøk hos farmor i oslo(Bjerke), og der kommer den av det råtne gresset som kommer fram under snøen...
Rather exquisite
insistens's Avatar
66 8
Kan alle vennligst lese denne, så får dere svaret deres

Naturfenomen skyld i stinkende vår
burde vært möderatör
Sitat av Taurean Vis innlegg
Nei, det er dette som er årsaken

http://www.youtube.com/watch?v=PSKQ3ZNQ_O8
Vis hele sitatet...
Det sto fart i tittelen, ikke shit... jævla løgnere! Faen ta deg mann, jeg spiser! >_<
Har merket dette selv i Hamar-området, og det er som allerede nevnt isbrann, har merket det flere ganger før, men kan si meg enig i at det er ekstra ille i år.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Nei, det er dette som er årsaken

http://www.youtube.com/watch?v=PSKQ3ZNQ_O8
Vis hele sitatet...
hva søren? i artikkelen står det

"?Når isen legger seg oppå planter, hindrer den både at oksygen kommer til og at avfallsstoffer slipper ut. Effekten er litt den samme som når man legger plastikk over noe. Plantene trenger oksygen for å ånde"

Er det bare jeg, eller har jeg hørt feil? Trodde planter brukte CO2 til å puste og produserte Oksygen? via fotosyntesen.
http://www.energifakta.no/Bilder/fotosy1.gif
Sitat av Taurean Vis innlegg
Nei, det er dette som er årsaken

http://www.youtube.com/watch?v=PSKQ3ZNQ_O8
Vis hele sitatet...
det der er jaggu de vi kaller for explosive diareea
Har vært en del i Oslo den siste tiden, og det lukter jo ekstremt vondt.
Er jo ikke bare i akkurat i Oslo jeg har merket den spesielle lukten men tror det har noe med at nå som snøen forsvinner så kommer all dritten som ligger under snøen frem.

Rundt der jeg bor så ser jeg kun åkere og det begynner å lukte litt her og. Særlig på skolen, åh!