Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  87 24217
jeg lurer på om det er mulig å (rent hypotetisk selvsagt) overliste alarmene i matbutikker og kjøpesenter? Noen som har gode forslag på hvordan dette kan gjøres ?

en teori jeg har hørt snakk om er selvsagt alluminiumsfolie. Du tar med deg en ryggsekk, bag elller whatever inn i butikken som du på forhånd har vattert med folie. Da er det bare å plukke med seg hva du vil fra butikkhyllene og stappe ned i sekk/bag uten at noen legger merke til det, før du rusler stille og rolig ut igjen. Men det er noen som hevder at hvis du bruker for mye alluminiumsfolie så vil alarmene reagere på dette og begynne å pipe uansett. Noen som vet om dette stemmer?
Cookie Monstah ^_^
hvis du går inn i en butikk med sekken på ryggen, og kommer ut igjen fra butikken med sekken på ryggen så blir du vanligvis, eller du skal hvertfall bli spurt, om du kan vise de innholdet i sekken.
Bare en måte å prøve på? Dra på matbutikken å kjøp masse aluminiumsfolie å stapp det i en sekk som du tar med en dag Går alarmen så vet du at det ikke funker samtidig som du ikke har gjort noe galt
I teorien så burde det fungere. En annen ting som ofte blir brukt er å fjerne selveste alarmen, men da vil du trenge verktøy som kan klippe, eller få tak i butikkens egen alarmfjerner. En ny trend er at folk stjeler alarmfjernerne og leier dem ut til andre butikktyver. Har også oppdaget at det går ann å holde varene over alarmene eller under. Uten at det skal gi utslag. Dette er bare hva jeg selv har erfart og sett andre gjøre, da jeg jobbet som vekter i på et kjøpesenter i en del år. Jeg vil ikke annbefale eller oppfordre til å stjele fra butikker, det er noe av det jeg misliker mest med folk.

En annen ting er også personalet. Om det er våkene og gode ansatte på jobb så blir oppgaven mye vanskeligere. Om du går inn med en sekk og hjemmer deg bakerst i butikken så vil du garantert tiltrekke deg oppmerksomhet. Det kan også være at du blir stoppet og bedt om å vise frem det du har i sekken. Noen butikker har også skap utenfor hvor du må sette ifra deg, da de ikke tillater store sekker eller bagger.

Det jeg husker godt er at nordmenn er dårlige til å stjele. Jeg kunne stå utenfor butikken eller litt skjult og se på forhånd hvem det var som kom til å stjele, så når de kom ut var det bare å ta en kontroll og ofte ble det funnet varer. Verre er er det med de som lever av å stjele. Ofte da mennesker ifra Østeuropa.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av lordstian Vis innlegg
hvis du går inn i en butikk med sekken på ryggen, og kommer ut igjen fra butikken med sekken på ryggen så blir du vanligvis, eller du skal hvertfall bli spurt, om du kan vise de innholdet i sekken.
Vis hele sitatet...
Er vel bare å si nei, og spasere ut derfra.

De har ikke hjemmel til å holde deg igjen akkurat, så det er bare å komme seg langt unna før eventuelt politi som skulle bli tilkalt hadde møtt opp.

Prøver de å fysisk holde deg igjen så har man vel faktisk lov til å bruke selvforsvar også, da det vil være frihetsberøvelse. Så da er det bare å slå ned personen og løpe fra stedet.
Brytes ikke den frihetsbedrøvelsen om du stikker av fra stedet istedenfor å vente / tilkalle politi?
hvem som helst kan kjøpe alarm og den greia man trenger til å fjerne/deaktivitere alarmen av levrandøren.. vanskligere er det ikke
Sitat av Settoz Vis innlegg
Brytes ikke den frihetsbedrøvelsen om du stikker av fra stedet istedenfor å vente / tilkalle politi?
Vis hele sitatet...
Hæ? Titegnnn
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Er vel bare å si nei, og spasere ut derfra.

De har ikke hjemmel til å holde deg igjen akkurat, så det er bare å komme seg langt unna før eventuelt politi som skulle bli tilkalt hadde møtt opp.

Prøver de å fysisk holde deg igjen så har man vel faktisk lov til å bruke selvforsvar også, da det vil være frihetsberøvelse. Så da er det bare å slå ned personen og løpe fra stedet.
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har hørt, tror de at du stjeler, holder de mistenkte tilbake.

Slår du de som holder deg tilbake, og det viser seg at sekken din faktisk er full av ting du har stjelt, sitter du virkelig fint i det.

Bruk hodet, ser du en fyr stjeler fra butikken din, holder du han til politiet kommer.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Er vel bare å si nei, og spasere ut derfra.

De har ikke hjemmel til å holde deg igjen akkurat, så det er bare å komme seg langt unna før eventuelt politi som skulle bli tilkalt hadde møtt opp.

Prøver de å fysisk holde deg igjen så har man vel faktisk lov til å bruke selvforsvar også, da det vil være frihetsberøvelse. Så da er det bare å slå ned personen og løpe fra stedet.
Vis hele sitatet...
Hvilke shitkids har du det fra? Selvforsvar bare fordi en person holder deg fast? Latterlig.

Tar jeg ikke helt feil kan alle holde naskejævelen igjen ved borgerarrest ettersom strafferammen på nasking er 6mnd og tyveri enda høyere.

topic: Ja, det er vanlig at folk kler handleposer med alu-folie for å hindre butikkalarm.
Sist endret av henrikxt; 5. mars 2013 kl. 17:11.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Men det er noen som hevder at hvis du bruker for mye alluminiumsfolie så vil alarmene reagere på dette og begynne å pipe uansett. Noen som vet om dette stemmer?
Vis hele sitatet...
Stemmer ikke.
Hadde det vært en metalldetektor hadde allufolien pepet.
Alarmene har en sender og ved utgangen har de en mottaker, det folien gjør er å blokkere signalene.

Hadde folien pepet, hadde klokker og mobiler gjort det samme.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Hvilke shitkids har du det fra? Selvforsvar bare fordi en person holder deg fast? Latterlig.

Tar jeg ikke helt feil kan alle holde naskejævelen igjen ved borgerarrest ettersom strafferammen på nasking er 6mnd og tyveri enda høyere.
Vis hele sitatet...
Ja, men da må de ta deg på fersk gjerning. Mistanke holder ikke.

Må og legge til at man må ha nasket for mer enn 3000,- altså tyveri. Dette gir en strafferamme på mer enn 6 måneder.
Sist endret av Fuzzybossen; 5. mars 2013 kl. 17:33.
Sitat av sagem Vis innlegg
Stemmer ikke.
Hadde det vært en metalldetektor hadde allufolien pepet.
Alarmene har en sender og ved utgangen har de en mottaker, det folien gjør er å blokkere signalene.

Hadde folien pepet, hadde klokker og mobiler gjort det samme.
Vis hele sitatet...
Det er det som er greia på noen plasser, har opplevd at alarmen har gått når jeg ikke hadde noe annet enn mobil og kortholder i lommene.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Problemet med å slå ned den ansatte og beine ut døra er vel at mange steder har kameraovervåkning og Securitas på senteret.
Føler meg hvertfall trygg når jeg står på jobb, har konge overvåkning på hele senteret, nødalarm og securitas på tlf(og vekteren går jo rundt på senteret)
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Ja, men da må de ta deg på fersk gjerning. Mistanke holder ikke.

Må og legge til at man må ha nasket for mer enn 3000,- altså tyveri. Dette gir en strafferamme på mer enn 6 måneder.
Vis hele sitatet...
Tullball! All tyveri har strafferamme på mer enn 6 måneder, selv en potet.
Man får heller ikke kjøpt disse til å ta av alarmene med. Men man kan jo lage tilsvarende på flere vis. Men kle ting med alu folie holder.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Problemet med å slå ned den ansatte og beine ut døra er vel at mange steder har kameraovervåkning og Securitas på senteret.
Vis hele sitatet...
Synes det var rart at ingen tenkte på dette med kamera.
I noen butikker har de metalguard satt opp ved inngangen til butikken som piper ved feks metallfolie.
Når de justeres inn skal de ikke pipe på feks handlevogner men skal pipe hvis du har fyllt opp sekken med folie. Helt når den piper og på hva kommer litt ann på hvordan den er stillt inn.

(Har ikke veldig mye erfaring med dette, men var på kurs hos Gateway i sverige for et par år siden).
For å klare opp litt da:
Både vektere og butikkpersonale kan holde deg igjen. Noen sier at de må være "100%" sikre, men det er igrunn mest for dems egen skyld. Blir du holdt tilbake, uten å ha gjort en kriminell handling, så har de i teorien utført frihetsberøvelse og dette er straffbart. Å kle ting inn i Aluminumsfolie fungerer, mens noen butikker starter å få ting som fanger opp dette også. En ting som var vanlig i forfjor iallefall rundt juletider var en jæskla stor eske med gavepapir rundt, med låkk som er løst og kan åpnes, og såklart kledd med alufolie inni. Folk kjørte rundt med denne, åpnet låkket, la ting nedi og kjørte ut igjen.
Det er som regel ikke alarmer på vanlige matvarer, stjæl i vei.
Sitat av Dice Vis innlegg
For å klare opp litt da:
Både vektere og butikkpersonale kan holde deg igjen. Noen sier at de må være "100%" sikre, men det er igrunn mest for dems egen skyld. Blir du holdt tilbake, uten å ha gjort en kriminell handling, så har de i teorien utført frihetsberøvelse og dette er straffbart. Å kle ting inn i Aluminumsfolie fungerer, mens noen butikker starter å få ting som fanger opp dette også. En ting som var vanlig i forfjor iallefall rundt juletider var en jæskla stor eske med gavepapir rundt, med låkk som er løst og kan åpnes, og såklart kledd med alufolie inni. Folk kjørte rundt med denne, åpnet låkket, la ting nedi og kjørte ut igjen.
Vis hele sitatet...
Og hvem er så du da, siden du påberoper deg retten til å definere loven? Hvis en butikkansatt holder noen igjen er det frihetsberøvelse. Er man tyttebærpolis har man noen ekstra tullete rettigheter som eiersrett, men ikke særlig mye utover vanlig borgervern. Dermed skal det en krimininell handling med strafferamme på minimum 6 mnd ubetinget fengsel til for å holde igjen noen.

Og loven er som kjent ikke brutt før man har gått gjennom kassaområdet med den stjålne varen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Dermed skal det en krimininell handling med strafferamme på minimum 6 mnd ubetinget fengsel til for å holde igjen noen.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-045.html#391a

Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.
Vis hele sitatet...
Mao. er strafferamma høg nok til at du kan pågripe nokon som påtreffast på fersk gjerning. Kanskje du burde kjenne lova før du går ut og underkjenner andre si tolkning med skyhøge kneløft?
Sitat av slashdot Vis innlegg
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-045.html#391a



Mao. er strafferamma høg nok til at du kan pågripe nokon som påtreffast på fersk gjerning. Kanskje du burde kjenne lova før du går ut og underkjenner andre si tolkning med skyhøge kneløft?
Vis hele sitatet...
Du skjøt deg nettopp litt selv sånn halvveis i foten... Storetåa ellerno.

Ordet jeg nevner er: INNTIL.
Altså, det må være en solid dose varer du får med deg fra "nasking" for at det skal tilsi 6 måneder fengsel. Tar du 4 tomatsuppeposer og en grandis så er vel ikke akkurat det noe som berettiget 6 måneder fengsel...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Ordet jeg nevner er: INNTIL.
Altså, det må være en solid dose varer du får med deg fra "nasking" for at det skal tilsi 6 måneder fengsel. Tar du 4 tomatsuppeposer og en grandis så er vel ikke akkurat det noe som berettiget 6 måneder fengsel...
Vis hele sitatet...
Irrelevant. Strafferamma er 6 måneder, og ergo kan kven som helst halde tilbake nokon dei ser naske. At ingen blir dømt til det er irrelevant i denne samanhengen. Det er mogelegeins feigt av lovgjevar å vedta paragrafen slik, i staden for å endre vilkåra for pågriping, men det har ingenting med legaliteten ved pågriping av nokon som naskar.

Om du vil lese meir, så har JD laga eit rundskriv om endringa i straffelova, som er 100% på linje med det eg skreiv.
Sist endret av vidarlo; 5. mars 2013 kl. 20:01.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av shaiz Vis innlegg
Dummeste jeg har hørt, tror de at du stjeler, holder de mistenkte tilbake.

Slår du de som holder deg tilbake, og det viser seg at sekken din faktisk er full av ting du har stjelt, sitter du virkelig fint i det.

Bruk hodet, ser du en fyr stjeler fra butikken din, holder du han til politiet kommer.
Vis hele sitatet...
Hvis noen noensinne prøver å holde meg igjen når jeg skal ut fra en butikk pga de mistenker at jeg nasker så blir jeg å angripe de uten spørsmål hvis de legger henda på meg eller prøver å holde meg igjen. Når politiet da finner ut at jeg ikke har tatt noe så anmelder jeg de som prøvde å holde meg igjen for frihetsberøvelse og vold.

Sitat av henrikxt Vis innlegg
Hvilke shitkids har du det fra? Selvforsvar bare fordi en person holder deg fast? Latterlig.

Tar jeg ikke helt feil kan alle holde naskejævelen igjen ved borgerarrest ettersom strafferammen på nasking er 6mnd og tyveri enda høyere.
Vis hele sitatet...
Tenk nå. Hvis du var på vei ut av en butikk og en ekkel gammel fyr som er vekter vil sjekke lommene dine, og begynner å holde deg fast når du sier at du ikke har tatt noe og grafse på deg og ikke lar deg gå. Hadde du ikke prøvd å gjøre motstand? Det hadde ihvertfall jeg.

Det du sier om borgerarrest er riktig. Men da må de ha VIRKELIG god grunn til å mistenke det. De må fysisk se at du putter noe i lomma eller lignende, og at du ikke legger det fra deg før du går ut av butikken (er jo lov å oppbevare ting i lommer frem til siste betalingspunkt).

Sitat av Dice Vis innlegg
Tullball! All tyveri har strafferamme på mer enn 6 måneder, selv en potet.
Vis hele sitatet...
Det forandrer ikke at man må ha ferske bevis, og ikke bare en mistanke. Holder de deg igjen med kun en mistanke så bryter de loven.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
\



Tenk nå. Hvis du var på vei ut av en butikk og en ekkel gammel fyr som er vekter vil sjekke lommene dine, og begynner å holde deg fast når du sier at du ikke har tatt noe og grafse på deg og ikke lar deg gå. Hadde du ikke prøvd å gjøre motstand? Det hadde ihvertfall jeg.
Vis hele sitatet...
Det du beskriver her er jo forløperen til voldtekt. Hva har det med saken å gjøre?
Fungerer egentlig alarmene på matbutikker? Mange kompiser og sånn av meg som nasker på matbutikker med alarmer, de gjør ikke noe spessielt. Bruker vell sekken, lommene og buksa uten noe stress.
Sist endret av FjompeNissen; 5. mars 2013 kl. 20:40. Grunn: Skrev ett ord feil ;)
Sitat av FjompeNissen Vis innlegg
Fungerer egentlig alarmene på matbutikker? Mange kompiser og sånn av meg som nasker på matbutikker med alarmer, de gjør ikke noe spessielt. Bruker vell sekken, lommene og buksa uten noe stress.
Vis hele sitatet...
bare det av større verdi har alarm i matbutikkene.
Sitat av FjompeNissen Vis innlegg
Fungerer egentlig alarmene på matbutikker? Mange kompiser og sånn av meg som nasker på matbutikker med alarmer, de gjør ikke noe spessielt. Bruker vell sekken, lommene og buksa uten noe stress.
Vis hele sitatet...
I følge en bekjent som jobber på Rema1000 skal de egentlig ha alarm på alt, men det blir som regel aldri gjort.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hvis noen noensinne prøver å holde meg igjen når jeg skal ut fra en butikk pga de mistenker at jeg nasker så blir jeg å angripe de uten spørsmål
Vis hele sitatet...
Da kan du vente deg et fint lite søksmål i retur.

Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Det du sier om borgerarrest er riktig. Men da må de ha VIRKELIG god grunn til å mistenke det. De må fysisk se at du putter noe i lomma eller lignende, og at du ikke legger det fra deg før du går ut av butikken (er jo lov å oppbevare ting i lommer frem til siste betalingspunkt).
Det forandrer ikke at man må ha ferske bevis, og ikke bare en mistanke. Holder de deg igjen med kun en mistanke så bryter de loven.
Vis hele sitatet...
Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når: ....
Vis hele sitatet...
Skjellig grunn til mistanke vil si mer enn 50%. Altså at du selv vurderer det til å være mer sannsynlig at shitkiden har stjælt enn at han ikke har gjort det.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Da kan du vente deg et fint lite søksmål i retur.





Skjellig grunn til mistanke vil si mer enn 50%. Altså at du selv vurderer det til å være mer sannsynlig at shitkiden har stjælt enn at han ikke har gjort det.
Vis hele sitatet...
vel hvis du vurderer feil og holder tilbake en som ikke har stjelt med makt så sliter du...
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Da kan du vente deg et fint lite søksmål i retur.





Skjellig grunn til mistanke vil si mer enn 50%. Altså at du selv vurderer det til å være mer sannsynlig at shitkiden har stjælt enn at han ikke har gjort det.
Vis hele sitatet...
Den har jeg aldri hørt før. Du kan ikke forsvare frihetsberøvelse med "jeg trodde han hadde tatt noe, jeg så han tok en vare fra hylla, gikk rundt hjørnet så så jeg ikke at han hadde varen lenger, jeg hadde skjellig grunn". Man skal være sikker, driter man seg ut, som man av og til gjør, så må man nesten be om tilgivelse på sine knær, de fleste vet at dette er endel av jobben.

Har skrevet innlegg tidligere om sivilarrest og sivilarrest i rollen som vekter:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=171669
Altså det nytter ikke å tro at en person kanskje har stjålet noe å tro at du kan holde personen igjen.. Her må du ta personen på fersk gjerning.

En person kan også putte en sjokolade i lomma på butikken helt lovlig, det er ikke før du passerer siste betalingspunkt (kassa) at det er nasking.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Det du beskriver her er jo forløperen til voldtekt. Hva har det med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at visse personer gjerne vil oppleve det sånn når noe sånt skjer. Gjerne folk med skjør psyke eller lignende. Jeg personlig hadde blitt EKSTREMT irritert hvis noen hadde påstått at jeg hadde stjelt når jeg ikke hadde gjort det, og jeg hadde garantert tydd til vold hvis de hadde prøvd å holde meg igjen fysisk.

Å holde noen igjen er frihetsberøvelse og vold, et slag er like mye vold i mine øyne og gjør derfor at det er greit.

De andre her sier også hvorfor mange i tråden tar feil. Man kan ikke bare holde igjen noen uten at man virkelig har tatt de på fersk gjerning.
Sitat av Dice Vis innlegg
Tullball! All tyveri har strafferamme på mer enn 6 måneder, selv en potet.
Man får heller ikke kjøpt disse til å ta av alarmene med. Men man kan jo lage tilsvarende på flere vis. Men kle ting med alu folie holder.
Vis hele sitatet...
All tyveri har en strafferamme på mer enn 6 måneder ja. Men ikke nasking, som f.eks. en potet. Har selv jobbet som vekter, så jeg kjenner til dette ganske godt.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
All tyveri har en strafferamme på mer enn 6 måneder ja. Men ikke nasking, som f.eks. en potet. Har selv jobbet som vekter, så jeg kjenner til dette ganske godt.
Vis hele sitatet...
Da har du ikke gjort researchen din skikkelig. Naskeri har en strafferamme på fengsel opptil 6 måneder og/eller bøter. Dette betyr at du kan få fengsel i 6 måneder, OG bot. Dette er er da mer enn fengsel i 6 måneder.

Disse reglene kom i 2002.

http://www.jusstorget.no/article.asp...=34&ArtKey=137

Har pågrepet mange for naskeri, kjedelig å høre at du har latt dem slippe. Skulle helt klart vært bedre opplæring av dette fra selskapene sin side.
Sist endret av Dice; 6. mars 2013 kl. 00:50.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Poenget mitt var at visse personer gjerne vil oppleve det sånn når noe sånt skjer. Gjerne folk med skjør psyke eller lignende. Jeg personlig hadde blitt EKSTREMT irritert hvis noen hadde påstått at jeg hadde stjelt når jeg ikke hadde gjort det, og jeg hadde garantert tydd til vold hvis de hadde prøvd å holde meg igjen fysisk.

Å holde noen igjen er frihetsberøvelse og vold, et slag er like mye vold i mine øyne og gjør derfor at det er greit.

De andre her sier også hvorfor mange i tråden tar feil. Man kan ikke bare holde igjen noen uten at man virkelig har tatt de på fersk gjerning.
Vis hele sitatet...
Definer holdt igjen. Om vekteren holder deg på skuldern, kan ikke du slå tilbake. Da utøver du mer makt en en vekteren benytter på deg og selvforsvar gjelder ikke. For å kunne påberope deg nødverge må du utøve like mye "vold" som motparten, og ikke mer. Hva vold er i dine øyne er irrelevant, det er hvordan retten vil tolke dette du må forholde deg til.
Sist endret av Putresopp; 6. mars 2013 kl. 00:53.
Sitat av Dice Vis innlegg
Da har du ikke gjort researchen din skikkelig. Naskeri har en strafferamme på fengsel opptil 6 måneder og/eller bøter. Dette betyr at du kan få fengsel i 6 måneder, OG bot. Dette er er da mer enn fengsel i 6 måneder.

Disse reglene kom i 2002.

http://www.jusstorget.no/article.asp...=34&ArtKey=137

Så ja, kjenner til dette ganske godt
Vis hele sitatet...
Ok om reglene er endret i 2012 så gir jeg meg. Det er en stund siden jeg jobbet med dette.

Edit: leste feil. 2002? Jeg orker ikke dette akkurat nå, men skal lese linken din og komme tilbake til det.
Sist endret av Fuzzybossen; 6. mars 2013 kl. 00:53.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Ok om reglene er endret i 2012 så gir jeg meg. Det er en stund siden jeg jobbet med dette.
Vis hele sitatet...
2002, altså 11 år siden Les igjennom, du er langt unna den eneste vekteren jeg har snakket med som har trodd man ikke kan pågripe for naskeri !

Det med vold mot vekter under sivilarrest vil omtrent alltid slå feil, da det praktisk sett også utøves skjønn av retten, dette er jobben til vekteren. Eneste måten å "ta" tilbake på er å gå frivillig under pågripelsen, for så å anmelde for frihetsberøvelse i etterkant, skulle du ikke ha tatt noe.
Sist endret av Dice; 6. mars 2013 kl. 00:55.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Definer holdt igjen. Om vekteren holder deg på skuldern, kan ikke du slå tilbake. Da utøver du mer makt en en vekteren benytter på deg og selvforsvar gjelder ikke. For å kunne påberope deg nødverge må du utøve like mye "vold" som motparten, og ikke mer. Hva vold er i dine øyne er irrelevant, det er hvordan retten vil tolke dette du må forholde deg til.
Vis hele sitatet...
Hvis han holder meg nede når jeg febrilsk prøver å komme meg unna og må bruke all makt han har på å holde meg igjen, så føler jeg at å slå han er like mye om ikke mindre vold enn det han brukte.
mye vrøl som går rundt her nå! for å oppklare litt: en butikk ansatt skal ikke være 50% sikker eller 55% sikker på at du har tatt noe, han skal være 110% sikker på at du har tatt noe før han skal be deg om å vise det du har i sekken/lommene. men helst så skal han tilkalle securitas før han eventuelt gjør noe som helst! men når du er på "privat eiendom" så gjelder ikke frihetsberøvelses regelen som den gjelder ellers, dvs prøver du å flykte så har personale lov til å hindre deg, men kun innenfor "privat eiendom" utenfor det så har ingen mennesker makt annet enn politiet. Men selvsagt vi lever i Norge og disse regelene blir aldri "håndhevet" på svart hvitt. altså saksøker du en person for frihetsberøvelse vil du aldri komme vinne i retten selv med robert kardashian som advokat.
Sitat av ajniN Vis innlegg
mye vrøl som går rundt her nå! for å oppklare litt: en butikk ansatt skal ikke være 50% sikker eller 55% sikker på at du har tatt noe, han skal være 110% sikker på at du har tatt noe før han skal be deg om å vise det du har i sekken/lommene. men helst så skal han tilkalle securitas før han eventuelt gjør noe som helst!
Vis hele sitatet...
Jeg har flere ganger spurt om å få ta en kikk i vesker / bagger når folk har vært under 100% sikre på om de har tatt noe. Så lenge man spør, og er hyggelig pleier det ikke være noe problem. Hele poenget her er jo at man _spør_ vedkommende, og når dersom vedkommende da samtykker - da har du all rett til å faktisk se etter. Hell, jeg har vært med på å gå gjennom vesker / poser før folk i det hele tatt får gått rundt i butikken fordi de piper på vei inn.
Sitat av ajniN Vis innlegg
mye vrøl som går rundt her nå! for å oppklare litt: en butikk ansatt skal ikke være 50% sikker eller 55% sikker på at du har tatt noe, han skal være 110% sikker på at du har tatt noe før han skal be deg om å vise det du har i sekken/lommene. men helst så skal han tilkalle securitas før han eventuelt gjør noe som helst! men når du er på "privat eiendom" så gjelder ikke frihetsberøvelses regelen som den gjelder ellers, dvs prøver du å flykte så har personale lov til å hindre deg, men kun innenfor "privat eiendom" utenfor det så har ingen mennesker makt annet enn politiet. Men selvsagt vi lever i Norge og disse regelene blir aldri "håndhevet" på svart hvitt. altså saksøker du en person for frihetsberøvelse vil du aldri komme vinne i retten selv med robert kardashian som advokat.
Vis hele sitatet...
Her skal du oppklare så kommer du med tull

Du har lov til å holde igjen, uansett om det er på privat eller offentlig eiendom, eneste kravet er kriminell handling med strafferamme på over 6 mnd. Har selv fulgt personer ut i fra privat eiendom før jeg har pågrepet den, så hvor du er spiller overhodet ingen rolle. Det eneste du har helt rett i er at man skal være 110% sikker på at vedkommende har tatt noe.
Sitat av ajniN Vis innlegg
mye vrøl som går rundt her nå! for å oppklare litt: en butikk ansatt skal ikke være 50% sikker eller 55% sikker på at du har tatt noe, han skal være 110% sikker på at du har tatt noe før han skal be deg om å vise det du har i sekken/lommene. men helst så skal han tilkalle securitas før han eventuelt gjør noe som helst! men når du er på "privat eiendom" så gjelder ikke frihetsberøvelses regelen som den gjelder ellers, dvs prøver du å flykte så har personale lov til å hindre deg, men kun innenfor "privat eiendom" utenfor det så har ingen mennesker makt annet enn politiet. Men selvsagt vi lever i Norge og disse regelene blir aldri "håndhevet" på svart hvitt. altså saksøker du en person for frihetsberøvelse vil du aldri komme vinne i retten selv med robert kardashian som advokat.
Vis hele sitatet...
du har absolutt ingen større grunn til å holde noen tilbake selv om det er på privat grunn hvis personen ikke har gjort noe!, når det er sagt så kan mann jo heller stille spørsmål om hvor mye makt mann egentlig kan bruke for å holde igjen en ussel butikktyv

det er tross allt politiet sin jobb å pågripe kjeltringer
Alt det her kommer an på situasjonen. Reminder: det er forskjell på NOKAS og Rema 1000.
Jeg er utdannet vekter og jobber som dørvakt og som ansatt i en bygg butikk.
Straffeloven §47 og §48 gjør at man KAN holde igjen en person som man har tatt for nasking/stjeling, så lenge strafferammen er 6 måneder eller mer. Vektere kan anholde mennesker om de har tatt en person på fersk gjerning.
Sitat av rspederse Vis innlegg
Jeg er utdannet vekter og jobber som dørvakt og som ansatt i en bygg butikk.
Straffeloven §47 og §48 gjør at man KAN holde igjen en person som man har tatt for nasking/stjeling, så lenge strafferammen er 6 måneder eller mer. Vektere kan anholde mennesker om de har tatt en person på fersk gjerning.
Vis hele sitatet...
vel det kan alle andre av landets borgere også..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
vel det kan alle andre av landets borgere også..
Vis hele sitatet...
selvfølgelig
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som vet om det er lov med kameraovervåkning inne på apoteker?
Sitat av lordstian Vis innlegg
hvis du går inn i en butikk med sekken på ryggen, og kommer ut igjen fra butikken med sekken på ryggen så blir du vanligvis, eller du skal hvertfall bli spurt, om du kan vise de innholdet i sekken.
Vis hele sitatet...
Hva hadde skjedd om man bare hadde sagt nei og gått? Og hvis butikkansatte hadde tatt tak i deg, og du hadde ristet deg løs og gått videre? De kan da ikke kaste seg over deg og holde deg fast? Og om det da viser seg at du faktisk ikke har noe i sekken, hvordan blir det juridisk sett?
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
Noen som vet om det er lov med kameraovervåkning inne på apoteker?
Vis hele sitatet...
Ja, så lenge det er merket etter følgende lover.

Hva hadde skjedd om man bare hadde sagt nei og gått? Og hvis butikkansatte hadde tatt tak i deg, og du hadde ristet deg løs og gått videre? De kan da ikke kaste seg over deg og holde deg fast? Og om det da viser seg at du faktisk ikke har noe i sekken, hvordan blir det juridisk sett?
Vis hele sitatet...
Det aller beste er at ansatt spør om å få se når du kommer inn igjen om du kan legge den fra deg, sier du nei kan de nekte adgang til butikken. De kan ikke kreve å få se i sekken, men de kan holde deg igjen hvis de er sikre på at du har tatt noe.
Hvis de holder deg igjen uten grunnlag, kan du anmelde dem for frihetsberøvelse.
Sist endret av Dice; 20. mars 2013 kl. 01:09.