Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2597
Hei.
(Nå må jeg bare beklage på forhånd hvis dette er feil plass å legge dette på, men antar første gangen alltid blir litt rar.)

Men for å komme til saken.
Den siste uken eller så har jeg husket de fleste drømmene jeg har hatt, noe som er veldig bra! Men jeg drømmer alltid om det som skjer i morgen, altså dagen som kommer når jeg våkner.
Jeg drømmer om forsentkomming, rare ting som skjer den dagen, krangling med mennesker osv. Det er aldri alt for rare drømmer heller, egentlig ganske hverdagslige.



Problemet er da at jeg blir veldig sliten av å ha slike drømmer, og jeg vil gjerne gå tilbake til å ikke huske drømmene mine, eller drømme mer fredfulle drømmer.

Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre?
Ganske merkelig, har selv også husket drømmene mine fra hver natt den siste uken.

Og jeg pleier aldri å huske drømmene mine
Sist endret av Lil J; 21. februar 2013 kl. 21:58.
Sitat av Lil J Vis innlegg
Ganske merkelig, har selv også husket drømmene mine fra hver natt den siste uken.

Og jeg pleier aldri å huske drømmene mine
Vis hele sitatet...

Jeg tenker det med at man husker drømmer har med endringer i hverdagen å gjøre, men jeg vet absolutt ikke hva de endringene er.
Om jeg skulle utnyttet problemet fremfor å avvikle det, ville jeg absolutt tatt en titt på denne tråden.

Du har allerede kommet halvveis i prosessen om du har lyst til å prøve nettopp lucid dreaming (hvor du kan gjøre om drømmene dine så du kan løpe rundt på en blomstereng natten lang)
Sist endret av mroj; 21. februar 2013 kl. 22:30.
Sitat av mroj Vis innlegg
Om jeg skulle utnyttet problemet fremfor å avvikle det, ville jeg absolutt tatt en titt på denne tråden.

Du har allerede kommet halvveis i prosessen om du har lyst til å prøve nettopp lucid dreaming (hvor du kan gjøre om drømmene dine så du kan løpe rundt på en blomstereng natten lang)
Vis hele sitatet...
Takker så mye, den tråder har jeg allerede lest et par ganger.
Lucid dreaming interesserer meg veldig mye, og jeg liker godt å høre om andres erfaringer. Men dessverre er min tålmodighet litt for liten...

Men som du sier, er allerede på vei inn i MILD, så kanskje jeg skal teste litt reality checks hvis jeg klarer.
Forsøk å tenke på lottotrekningen før du sovner
Sitat av ompapa Vis innlegg
Forsøk å tenke på lottotrekningen før du sovner
Vis hele sitatet...
Haha, artig svar! Kan prøve, men vet ikke helt hva det skal være bra for?
Jeg husker vanligvis drømmene mine visst jeg sover dårlig, prøv og slit deg litt ut før du legger deg så sover du som en stein.
Sitat av Windchime Vis innlegg
Haha, artig svar! Kan prøve, men vet ikke helt hva det skal være bra for?
Vis hele sitatet...
Vel du sier jo at du drømmer om neste dag, om du klarer å drømme lottotallene 1 dag før trekning.....gevinst.
røyk hasj da husker du ikke drømmene dine lengre
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Jeg husker vanligvis drømmene mine visst jeg sover dårlig, prøv og slit deg litt ut før du legger deg så sover du som en stein.
Vis hele sitatet...
Hmm, god ide, takk!

Sitat av ompapa Vis innlegg
Vel du sier jo at du drømmer om neste dag, om du klarer å drømme lottotallene 1 dag før trekning.....gevinst.
Vis hele sitatet...
Haha, det var ikke en dårlig ide!
Sitat av Heisannduder Vis innlegg
røyk hasj da husker du ikke drømmene dine lengre
Vis hele sitatet...
Om det var seriøst var det ett helt latterlig tips.
Og jeg personlig pleier iallefall og huske drømmer bedre når jeg har røyket.
Sist endret av Klistermerke123; 22. februar 2013 kl. 10:49.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Om det var seriøst var det ett helt latterlig tips.
Og jeg personlig pleier iallefall og huske drømmer bedre når jeg har røyket.
Vis hele sitatet...
Helt motsatt til meg, har ikke husket på en drøm, siden sommeren 2012.
Det er fordi vi har ulike søvnsykluser iløpet av natten. De du husker er NREM-søvn, som preges av mer hverdagslige ting som problemløsning, å ta beslutninger og enkle tanker. Søvnen vår deles inn i fem ulike stadier, stadium 1-4 og REM søvn. Disse skilles fra hverandre ved hjelp av registrering av hjernebølger, muskelspenning og øyebevegelser. REM-søvn er svært livaktige, og i kontrast til NREM mer bisarre i sin form. I dette stadiet blir hjernebølgene målt til å være omtrent lik som når man er våknen. Bortsett fra at skjelettmuskulaturen er avslappet. En teori bak drømmeaktiviteten i REM søvn er at bilder dannes fordi hjernen er relativt våken.
Den første REM-fasen kommer vanligvis etter rundt 90 minutters søvn, og deretter dukker REM søvn opp hvert 90. minutt i løpet av natten. REM-fasene varer lenger og lenger utover natten, og det er ikke uvanlig å våkne opp fra REM søvn iløpet av natten.

Anbefaler deg å lese deg opp om de forskjellige stadiene i søvn, og heller prøve å gjøre noe spennende ut av det. For eksempel klardrømming/Lucid dreaming.
http://www.world-of-lucid-dreaming.c...echniques.html

Ellers kan du jo føre en drømmedagbok og notere deg de problemene/ubehagelighetene for å få en bedre forståelse av hva dette kan komme av. BBC Horizon har for øvrig en god dokumentar om søvm/drømmer.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Det er fordi vi har ulike søvnsykluser iløpet av natten. De du husker er NREM-søvn, som preges av mer hverdagslige ting som problemløsning, å ta beslutninger og enkle tanker. Søvnen vår deles inn i fem ulike stadier, stadium 1-4 og REM søvn. Disse skilles fra hverandre ved hjelp av registrering av hjernebølger, muskelspenning og øyebevegelser. REM-søvn er svært livaktige, og i kontrast til NREM mer bisarre i sin form. I dette stadiet blir hjernebølgene målt til å være omtrent lik som når man er våknen. Bortsett fra at skjelettmuskulaturen er avslappet. En teori bak drømmeaktiviteten i REM søvn er at bilder dannes fordi hjernen er relativt våken.
Den første REM-fasen kommer vanligvis etter rundt 90 minutters søvn, og deretter dukker REM søvn opp hvert 90. minutt i løpet av natten. REM-fasene varer lenger og lenger utover natten, og det er ikke uvanlig å våkne opp fra REM søvn iløpet av natten.

Anbefaler deg å lese deg opp om de forskjellige stadiene i søvn, og heller prøve å gjøre noe spennende ut av det. For eksempel klardrømming/Lucid dreaming.
http://www.world-of-lucid-dreaming.c...echniques.html

Ellers kan du jo føre en drømmedagbok og notere deg de problemene/ubehagelighetene for å få en bedre forståelse av hva dette kan komme av. BBC Horizon har for øvrig en god dokumentar om søvm/drømmer.
Vis hele sitatet...
Takker for den linken! Denne natten våknet jeg 3 ganger, og hver gang drømte jeg noe hverdagslig. Kan det være sånn at hvis man sover for lite så vil man kun oppleve NREM, og ikke "rekke" REM?
Og kan det være fordi jeg våkner som den begynner på nytt?
Sist endret av Windchime; 22. februar 2013 kl. 12:28.
Da tror jeg du skal sove ekstremt lite. Jeg mener, makkakjøret i ukevis i strekk, eller noe i den dur. Men kan du ikke laste ned Sleep as an Android, og sjekke ut søvnsyklusene dine? Det er en veldig fin applikasjonen, og man kan laste ned ekstra tilleggspakker. Om du trenger en vekkeklokke kan den spore søvnsyklusen din slik at den automatisk vekker deg når det er det beste tidspunktet slik at den ikke skremmer deg til døde. Du kan også velge lyder som fuglesang og havbris. Men noen må jo ha det litt mer hardcore for å komme seg opp.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Da tror jeg du skal sove ekstremt lite. Jeg mener, makkakjøret i ukevis i strekk, eller noe i den dur. Men kan du ikke laste ned Sleep as an Android, og sjekke ut søvnsyklusene dine? Det er en veldig fin applikasjonen, og man kan laste ned ekstra tilleggspakker. Om du trenger en vekkeklokke kan den spore søvnsyklusen din slik at den automatisk vekker deg når det er det beste tidspunktet slik at den ikke skremmer deg til døde. Du kan også velge lyder som fuglesang og havbris. Men noen må jo ha det litt mer hardcore for å komme seg opp.
Vis hele sitatet...
Hmm, ja ok.
Ja, det hørtes veldig interessant ut! Tusen takk, dette skal jeg prøve!
Vel, jeg er nok en av de som trenger mer hardcore for å i det hele tatt åpne øynene..
Er det ingen som reagerer på at TS ser ut til å kunne spå fremtiden?
Sitat av Nougatti Vis innlegg
Er det ingen som reagerer på at TS ser ut til å kunne spå fremtiden?
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde det, men jeg bare avskrev det til å være et uttrykk for et ønske om å være spesiell.
Sitat av Nougatti Vis innlegg
Er det ingen som reagerer på at TS ser ut til å kunne spå fremtiden?
Vis hele sitatet...
Nei for h*n drømmer bare om morgendagen, ikke at det h*n drømmer skjer dagen etterpå, hvis jeg har forstått det riktig. Det ville jo forøvrig vært helt absurd.
Det som er absurd er å påstå man "drømmer om morgendagen" når man strengt talt drømmer om en dag som ikke har eksistert og tydeligvis ikke kommer til å eksistere.

Jeg krysser allikevel fingre for at TS er synsk, og håper at vi kanskje kan utnytte dette etterhvert.
Sitat av Nougatti Vis innlegg
Er det ingen som reagerer på at TS ser ut til å kunne spå fremtiden?
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke nødvendigvis være det. La oss si at TS tenker og grubler mye over et eller annet problem eller noe annet hverdagslig. Gjerne før han legger seg eller faller i søvn. Det er ofte man drømmer om ting man opplever i hverdagen, og man kan jo til en viss grad ha en magefølelse på hva som kan skje. La oss si du har et problem med en kjæreste, for eksempel. Som jeg sa,
REM-søvn er svært livaktige. NREM er ikke bisarre, og i denne fasen dreier det seg gjerne om problemløsing, hverdagslige tanker og lignende. Det er også påvist at man lærer når man sover. La oss si at du spiller et spill for første gang, og når du legger deg vil gjerne spillet påvirke deg i en eller annen grad (om du ble oppslukt i det). Det var en fyr som forbedret seg veldig i et skispill etter å ha hatt en drøm om å gå rundt i snøen for å følge løyper eller noe i den dur. Dette var et vitenskapelig forsøk, og dere kan se dokumentaren på BBC Horizon. Why do we dream?.

Bare en tanke. Kan være jeg tolket TS feil.
Sitat av Nougatti Vis innlegg
Er det ingen som reagerer på at TS ser ut til å kunne spå fremtiden?
Vis hele sitatet...
Jo hence kommentaren om lottotallene

Ts, om du drømmer onsdagens viking trekning så sender du bare tallene på pm.
Nei, ehm, det skulle jeg nok ha presisert. Inge av det jeg drømmer skjer dagen etter. Jeg bare drømmer om tilfeldige ting, men dagen etter er helt annerledes enn drømmene mine.