Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4399
Viser til VG-artikkel: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/2...artid=10055585

At akkurat han mistrives og lider, er bare bra, men det er litt synd om det stemmer at fenselsbetjentene behandler innsatte forskjellig etter hva de har gjort.

Jeg mener. Om to insatte er på høyrisikoavdeling, skal de behandles likt ut ifra reglene som bestemmer hvordan innsatte på høyrisikoavdeling skal behandles, samt atferd i fengselet.

Om betjenter behander han dårligere pga det han har gjort og pga mediadekningen rundt 22/7, blir det på en måte uprofesjonelt og det bryter helt sikkert også med reglementet. Er ikke sånn det skal være i Norge.

Men for all del; Jeg håper han lider resten av livet.

Hva mener dere om dette?
Kunne ikke brydd meg mindre om hestkukken har det "vondt"
Han fortjener Så mye mer SMERTE.

Og at han i tillegg søker om tv-spill?!
Sist endret av Iluwu; 9. november 2012 kl. 11:42.
Eneste grunnen til at dette taes opp noensteds, er for at avisene vet t dette skaper 40 000 reaksjoner blant en gjennomsnittsnordmann. Jeg stiller meg helt nøytral i denne saken, og for å være ærlig: jeg kunne ikke gitt mer faen.
Han skulle sittet i en kald fuktig kjeller resten av livet. Personlig syntes jeg det er bra at han ikke trives i fengsel
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Kunne ikke brydd meg mindre om hestkukken har det "vondt"
Han fortjener Så mye mer SMERTE.

Og at han i tillegg søker om tv-spill?!
Vis hele sitatet...
Dette er ikke poenget mitt.

Poenget er at man må kunne stole på rettssystemet i Norge. Si at du må sitte 30 dager på Ilseng for å ha kjørt bil med 1 i promille. Også er en annen der som har også har fått tredve dager for fyllekjøring med 2 i promille. Skal ikke dere behandles likt?

Ser at det ikke er mulig å sammenligne 22/7 og fyllekjøring, men det er prinsippet om et rettferdighet i rettssystemet.

Det finnes ikke en lovlig dom i verden som passer ABB sine gjerninger.

Jeg bryr meg ikke om hvordan han har det og jeg driter i om han blir torturert i fenselet, men jeg driter ikke i at det er betjentene som torturerer, samme hvem det gjelder og hva de har gjort.
Sist endret av Pope; 9. november 2012 kl. 11:52.
Om det bryter med FN- og Menneskerettighetskonvensjoner å bruke en plastikkpenn, så vil jeg tro det samme gjelder å drepe mangfoldige uskyldig barn og ungdom og sprenge et regjeringsbygg. At det er mulig, hva i all verden forventer man etter å ha gjort noe slikt?

Jeg er rystet. Men glad. Det gjør meg ingenting om ABB føler seg nedverdiget av å bli tatt mellom rompeballene hver dag. Han drepte faktisk en venn av meg. At det går an å klage over noe sånn klarer jeg ikke å begripe.
Sitat av sh0rtie Vis innlegg
Eneste grunnen til at dette taes opp noensteds, er for at avisene vet t dette skaper 40 000 reaksjoner blant en gjennomsnittsnordmann. Jeg stiller meg helt nøytral i denne saken, og for å være ærlig: jeg kunne ikke gitt mer faen.
Vis hele sitatet...
Helt enig.

Vanligvis er bagateller som ABB klager over noe som blir tatt opp internt mellom den insatte og fengslet.

Men siden disse klagene nå har kommet ut til pressen, vil ABB bare fortsette å klage for å holde seg i nyhetsbildet. Ser for meg overskrifter som "ABB misliker dopapiret i cella, vil ha et med annet mønster"

Kan vi ikke bare gi monsteret en blogg isteden?
Så sparer vi plass på nettavisene?
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av Herbman Vis innlegg
Om det bryter med FN- og Menneskerettighetskonvensjoner å bruke en plastikkpenn, så vil jeg tro det samme gjelder å drepe mangfoldige uskyldig barn og ungdom og sprenge et regjeringsbygg. At det er mulig, hva i all verden forventer man etter å ha gjort noe slikt?

Jeg er rystet. Men glad. Det gjør meg ingenting om ABB føler seg nedverdiget av å bli tatt mellom rompeballene hver dag. Han drepte faktisk en venn av meg. At det går an å klage over noe sånn klarer jeg ikke å begripe.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg føler med deg.

Men tror det fremdeles er mange som ikke forstår hva jeg mener.
For min del, kan det kjøres et spett opp i rasshølet til drittsekken daglig, men det skal ikke være betjentene i fenselet som gjør det.
Sitat av Pope Vis innlegg
Dette er ikke poenget mitt.

Poenget er at man må kunne stole på rettssystemet i Norge. Si at du må sitte 30 dager på Ilseng for å ha kjørt bil med 1 i promille. Også er en annen der som har også har fått tredve dager for fyllekjøring med 2 i promille. Skal ikke dere behandles likt?

Ser at det ikke er mulig å sammenligne 22/7 og fyllekjøring, men det er prinsippet om et rettferdighet i rettssystemet.

Det finnes ikke en lovlig dom i verden som passer ABB sine gjerninger.

Jeg bryr meg ikke om hvordan han har det og jeg driter i om han blir torturert i fenselet, men jeg driter ikke i at det er betjentene som torturerer, samme hvem det gjelder og hva de har gjort.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen fengsels vakt. Men jeg ser på meg selv som en veldig rettferdig person.
Men hadde jeg vært en fengsels vakt,Så klart jeg hadde gjort forskjell på ABB og en person som hadde begått et drap og, kanskje angret.
Det trur jeg nesten alle mennesker gjør av natur.
jeg mener at loven burde endres, han burde bli dratt ut i gata å drept. jeg er egentlig imot dødstraff men jeg mener at det er det eneste man kan gjøre i en sak som denne.
Jeg skjønner hva du mener TS, jeg mener at han skal behandles likt som alle andre i det fengselet. Såklart er det bare godt for han at han ikke trives der, men han er fortsatt et menneske som behandles av det norske retts systemet. Det skal være rettferdig ikke sant? selv om det han har gjort er uakseptabelt skal han fortsatt bli behandlet slik loven tillsier.
Sitat av Pope Vis innlegg
Beklager, jeg føler med deg.

Men tror det fremdeles er mange som ikke forstår hva jeg mener.
For min del, kan det kjøres et spett opp i rasshølet til drittsekken daglig, men det skal ikke være betjentene i fenselet som gjør det.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner egentlig godt hva du mener, og problemstillingen. Veldig godt egentlig. Jeg bare bryr meg dessverre ikke. Kanskje ikke rette person til å delta på denne diskusjonen.

Det blir som om en bankraner skal anmelde et barn for å ta et slikk av iskremen sin. "Rette ræv som feis" har vel aldri passet bedre enn i dette tilfellet. Det går ikke an å ta et ord som kommer ut av den munnen seriøst, i alle fall ikke i en slik hyklersk situasjon. Mannens troverdighet er lav. Når en av Norges største lovbrytere skal henvise til menneskerettighets-ditt og FN-datt, blir jeg oppgitt.

Men ja, jeg forstår hva du mener og forsåvidt hvorfor det er til å diskutere. Men jeg gir et stygt banneord i hele greien.
Helt fantastisk lesing i den artikkelen!
Det var nesten som å lese et kåseri. At det er mulig å komme med slike krav og ytringer viser bare hvor liten selvinnsikt den mannen har. Tror aldri jeg har fnist så mye av å lese om dårlige fengselsforhold. At han ikke skjønner hvorfor noen ønsker å ransake han naken er jo kronen på verket her.
Dagens latter det er ikke bare å være ABB fryser sakte ihjel i dritt lukta syns ikke synd. På han
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg bryr meg ikke om hvordan han har det og jeg driter i om han blir torturert i fenselet, men jeg driter ikke i at det er betjentene som torturerer, samme hvem det gjelder og hva de har gjort.
Vis hele sitatet...
Vi vet jo ikke hva som er vanlig praksis på høysikkerhetsavdeling, men jeg tror strengt tatt ikke Breivik har det så mye verre enn resten av gærningene som sitter der. Det er klart en rekke foranstaltninger kommer i funksjon når man har med en så beviselig farlig person å gjøre, og hvis han synes det er kjipt med gummipennen sin, denne manifestasjonen av sadisme, so be it.
Du må huske på at vaktene også er mennesker. Så hvis det skulle komme inn en seriemorder, en pedofil eller en som har voldtatt små 4åringer i bøtter og spann... Da kan du tenke deg selv hvem som kommer til å få gjennmgå både av fangene og faktene. (han som har voldtatt hvis du ikke skjønte det)
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Helt fantastisk lesing i den artikkelen!
Det var nesten som å lese et kåseri. At det er mulig å komme med slike krav og ytringer viser bare hvor liten selvinnsikt den mannen har. Tror aldri jeg har fnist så mye av å lese om dårlige fengselsforhold. At han ikke skjønner hvorfor noen ønsker å ransake han naken er jo kronen på verket her.
Vis hele sitatet...
Da må du gjerne forklare hva som er poenget med å ransake en mann som er innelåst på en celle. Tror du han om natten er i stand til å trylle frem våpen og dop? Alt som kommer inn til han er kontrollert - det blir meningsløst å kle av han hver dag med mindre mann tenner på det.
Sist endret av Pledrik; 9. november 2012 kl. 13:05.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Vi vet jo ikke hva som er vanlig praksis på høysikkerhetsavdeling, men jeg tror strengt tatt ikke Breivik har det så mye verre enn resten av gærningene som sitter der. Det er klart en rekke foranstaltninger kommer i funksjon når man har med en så beviselig farlig person å gjøre, og hvis han synes det er kjipt med gummipennen sin, denne manifestasjonen av sadisme, so be it.
Vis hele sitatet...
Stefaren til en kompis sitter på Ila.
Han er det psykeste og mest voldelige menneske som finnes i landet.
Han har brukt el-verktøy på folk, borret og slipt. Han har drept flere og skjendet lik.

Hvis "kommandør" Breivik plutselig skulle bli en del av hans omgivelser og i tillegg åpner kjeften, så går ikke det bra.

Det er fengselsvesenets ansvar å holde Breivik i live.
Det greier de ikke i fellesskapet på Ila
Sitat av vg.no
Han hevder kun brev fra «nye-testamentlige-kristne og andre personer som ikke liker meg» har kommet gjennom sensuren siden 8. august.
Vis hele sitatet...
Så kjekt, da år han jo sin tortur, på sett og vis.. Synes det er skremmende hvor lite innsikt han har, og nesten litt humoristisk å se hvordan den pompøse drittsekken er blitt til en sutrende emo. Kan ikke si at det plager meg det minste. At vaktene er kort og "frekk" mot han går nok på instruks, for å ikke knytte relasjoner. Eller det kanskje er en helt naturlig reaksjon på å måtte treffe den verste forbryteren i norgeshistorien etter krigen, jevnlig.

Håper meningsfellene hans leser avisen og kneler i dyp sympati med mannen.-
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Da må du gjerne forklare hva som er poenget med å ransake en mann som er innelåst på en celle. Tror du han om natten er i stand til å trylle frem våpen og dop? Alt som kommer inn til han er kontrollert - det blir meningsløst å kle av han hver dag med mindre mann tenner på det.
Vis hele sitatet...
Når man er i stand til å lage og sprenge en bombe i oslo, drepe ungdommer i titalls er man i stand til å kunne file seg en fin liten "stikkegjenstand" på cella.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Jeg er ingen fengsels vakt. Men jeg ser på meg selv som en veldig rettferdig person.
Men hadde jeg vært en fengsels vakt,Så klart jeg hadde gjort forskjell på ABB og en person som hadde begått et drap og, kanskje angret.
Det trur jeg nesten alle mennesker gjør av natur.
Vis hele sitatet...
Da ville ikke jeg ansatt deg i mitt fengsel. Enkelt og greit.

Breivik har fryktelig mange mennesker rundt seg. Ikke bare vaktene i fengselet, men tenk på leger, tannleger, frisører (hørte om en som hadde vært i fengselet og klippet han) osv.
Forventer jo ikke at disse menneskene er like smilende og hyggelige mot Breivik som sine andre kunder, men man må kunne forvente at legen ikke feilmedisinerer med vilje, tannlegen ikke pirker der det gjør vondt og at frisøren ikke stikker han med saksen.

Han må behandles som et menneske, fordi han er et menneske, selv om handlingene hans er dyriske. Og fordi det er loven.

Jeg synes at man kunne gjort et unntak med Breivik og skutt han på åpen gate, men i den tid dette ikke har skjedd, så må loven følges. Enten det er han det gjelder, eller andre innsatte.



Sitat av Pledrik
Da må du gjerne forklare hva som er poenget med å ransake en mann som er innelåst på en celle. Tror du han om natten er i stand til å trylle frem våpen og dop? Alt som kommer inn til han er kontrollert - det blir meningsløst å kle av han hver dag med mindre mann tenner på det.
Vis hele sitatet...
Dette kan jo faktisk være en av rutinene på en høyrisikoavdeling, og da er det helt i orden, hvis det også skjer med de andre innsatte på avdelingen.
Hvor nødvendig det er, kan jo diskuteres.
Jeg synes det er ugreit at man behandler innsatte ulikt. Det får de andre innsatte ta seg av. Som fengselsvakt synes jeg at man skal ha like stor/lite respekt for alle innsatte.
Eg forstår det slik at han klagar over å kvar dag bli strippa naken og klådd på for å sjekke om han har farlege gjenstandar på seg... Nok så pussig, då ein skulle tru han var typen til å like slik "leik"...
Stakkars Breivik, tenk over hva han har gjort før dere sier at alle skal behandles likt i fengselet!
Hvorfor dette er en diskusjon til å begynne med. Har ikke alt siden 22. Juli handlet om at Norge skal stå sammen å være ett rettfrerdig land osv. osv.? I ett rettferdig land, noe Norge ved en hver anledning har passet på at resten av verden vet at vi er, behandles man likt. Ja, man skal så klart avstraffes for det man har gjort. Mens du soner straffen din skal du behandles som alle de andre i din situasjon, uavhengig av om du drepte, 1, 2, 15, 20 eller 500 mennesker for den saks skyld. Blir han behandlet forskjellig fra de andre fangene som soner med han er dette feil, uavhengig av hva han har gjort.

Jeg hadde venner på utøya. Noen kom hjem, andre gjorde ikke det. Breivik er fortsatt ett menneske. Han er en Norsk statsborger, og skal behandles på lik linje med alle andre Norske statsborgere. Dette er jo faen meg en av de tingene vi nordmenn går rundt og er så jævlig stolte av hele tia.
Sitat av random71455 Vis innlegg
Stakkars Breivik, tenk over hva han har gjort før dere sier at alle skal behandles likt i fengselet!
Vis hele sitatet...
poenget er jo at man skal behandles likt i fengsel uansett hva man har gjort. Vi lever ikke lenger i et primitivt samfunn og vi må heve oss over hevnlysten.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
En kule i hodet er det eneste han burde få, men jeg er glad vi fremdeles gir en rettferdig rettsak. Angående ting burde han ikke få noe.
Sist endret av Quakecry; 9. november 2012 kl. 18:40.
Hvorfor kan ikke vi ha en avstemning om hvorvidt man syntes Anders Bering Breivik skulle hatt dødsstraff eller ikke? Jeg synes det spørsmålet impliserer hvilket ståsted vedkommende har i denne saken. Om alle synes det er så koselig at han lider, hvorfor har vi ikke torturert han helt fra starten av?
Er sikker på at 70% av Norge hadde gjort det samme hvis de var fengselsvakter. Når en mann har drept nesten 80 stykker er det vel rimelig å gjøre livet hans litt kjiipt. Han må jo ikke spise rotter som man gjør i Frankrike eller bli grisebanket hver dag. Allikevel er isolatstraff diskuterbart, men er det noen som skulle hatt streng straff så er det ABB.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Er sikker på at 70% av Norge hadde gjort det samme hvis de var fengselsvakter.
Vis hele sitatet...
http://www.nizkor.org/features/falla...opularity.html
send han til en amerikansk fengsel, dak an han klage ja... Norge kan like godt betale litt til USA, det vil trolig koste mindre enn å ha han låst her inne
Stor gigantisk "æ jer mæ nu vel ballan" i hele saken, jeg blir nesten flau på vg's vegne av at de i det hele tatt trykker saken.
Sist endret av NoillStress; 9. november 2012 kl. 20:25.
Velkommen til den langsomme livslange hevnen, herr tempelridder.
Forøvrig er det skremmende å se hvor fantastisk primitive de fleste av brukerne her på bruket og i samfunnet ellers er når det kommer til tanken bak konseptet "straff" og rettferdighet, og ikke minst hva menneskerettighetene betyr for folk..
Kan ikke media snart være ferdig med den tullingen der nå..
Sitat av Vargas Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Å herre.. freak ass
Sist endret av Heisenberg1; 9. november 2012 kl. 20:49.
Jeg er av den oppfatningen at det Breivik klager over er bagateller. Det får så være, og det får være opp til Ila fengsel å gjøre noe med saken.

Det som derimot irriterer meg grenseløst er brukerne på dette og andre fora som forkaster rettssystemet og skriker ut at han skal råtne med en kule i hodet. Breivik har blitt dømt, og han får straffen sin i fengselet, på kanskje verdens mest humane måte, og det er bra! Hva Breivik har gjort er forferdelig, og hadde det vært opp til meg skulle jeg gitt han en real skallebank, men heldigvis er det slik videre behandling og straffing av Breivik er opp til staten, og dette skal gjøres så humant som overhodet mulig. Han skal behandles likt som andre fanger. Human behandling av mennesker er fundamentalt i dagens samfunn.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av bendiks Vis innlegg
Jeg er av den oppfatningen at det Breivik klager over er bagateller. Det får så være, og det får være opp til Ila fengsel å gjøre noe med saken.

Det som derimot irriterer meg grenseløst er brukerne på dette og andre fora som forkaster rettssystemet og skriker ut at han skal råtne med en kule i hodet. Breivik har blitt dømt, og han får straffen sin i fengselet, på kanskje verdens mest humane måte, og det er bra! Hva Breivik har gjort er forferdelig, og hadde det vært opp til meg skulle jeg gitt han en real skallebank, men heldigvis er det slik videre behandling og straffing av Breivik er opp til staten, og dette skal gjøres så humant som overhodet mulig. Han skal behandles likt som andre fanger. Human behandling av mennesker er fundamentalt i dagens samfunn.
Vis hele sitatet...
Jeg impliserte bare hva jeg gjerne skulle sett hva breivik helst fikk, ikke at jeg er uenig i at han skal dømmes likt som andre og behandles humant. Komme med kommentarer som primitive og mer for å høste inn KP er unødvendig. Jeg er glad vi er istand til og straffe vedkommende på en human såvell som en rettferdig måte som mulig, istedenfor å bare kvitte oss med han. Men at jeg fremdeles mener jeg helst skulle sett at han ikke var her i det hele tatt er jo klart, men jeg er samtidig glad det ikke er slik det er siden vi trossalt lever i et moderne samfunn hvor fanger skal sone straffen og burde behandles på en så rettferdig og human måte som mulig. Ikke kall meg primitiv og dum før dere vet synspunktet mitt helt.
Sist endret av Quakecry; 9. november 2012 kl. 21:48.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
En kule i hodet er det eneste han burde få, men jeg er glad vi fremdeles gir en rettferdig rettsak. Angående ting burde han ikke få noe.
Vis hele sitatet...
Det er en for lett utvei for ham, han fortjener å ha det litt fælt.
Han sier han føler dårlig samvittighet overfor de ansatte som gjør jobben sin, men hva med de han drepte? Ingen samvittighet for dem!
Sist endret av SimenGaming; 10. november 2012 kl. 00:46.