Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4035
Hvis du stjeler en seilbåt og får seilt denne til et farvann som ikke er "godt kjent" for norske myndigheter. Kan du da omregistrere og seile tilbake en dag og få det til å framstå som at denne båten er kjøpt og registrert på lovlig vis i utlandet?
jepp, akkutat som allt annet!
Om du stjeler en båt som ikke er registert i småbåtregisteret, ja...

Per i dag er ca. halvparten av alle forsikrede båter registrert i Småbåtregisteret.

Som generalsekretær i Redningsselskapet er hun forundret over at forsikringsbransjen er så dårlig til å følge opp om båteierne selv gjøre tiltak for å forhindre tyverier. Mange av dem krever at båten er registrert, men det følge sjelden opp om registreringen er gjennomført.

Merking av båt og motor har gjort det mulig for politiet i våre naboland og for eksempel i Polen og Tyskland å føre tilbake stjålne båter og motorer når ligaer har blitt avslørt.

Registrering i Småbåtregisteret vil gjøre det enklere for de som finner en båt på rek i sjøen, eller fortøyd i havn, å finne tilbake til båtens eier. Også den preventive effekten av tyverimerking er stor, ifølge Redningsselskapet.
Vis hele sitatet...
Kilde: Båttyveri - Høysesong for tyveri av båter og båtmotorer
Seilbåt som er tanken.
Tenker på hvor mye lettere dette er enn å måte spare i mange år eller ta opp et lån.
Men er jo selvfølgelig den moralske delen ved dette.
Tanken på å seile sin egen sjø og kjøpe inn masse hermetikk og vann, og bare fare hvorhen vinden fører deg.
Ta med filmkamera, dette burde dokumenteres with commentary.
I februar skulle du reise Asia rundt og hadde spart opp penger til dette. Så søkte du etter en å dele leilighet med i Tønsberg i 1 år. I mai skulle du begynne å studere i Shanghai til høsten og nå skal du altså stjele en båt og seile jorden rundt.

Ikke for å være ufin, men tror ikke ADD medisinene dine fungerer helt som de skal.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
I februar skulle du reise Asia rundt og hadde spart opp penger til dette. Så søkte du etter en å dele leilighet med i Tønsberg i 1 år. I mai skulle du begynne å studere i Shanghai til høsten og nå skal du altså stjele en båt og seile jorden rundt.

Ikke for å være ufin, men tror ikke ADD medisinene dine fungerer helt som de skal.
Vis hele sitatet...
Han bor i det minste i Tønsberg nå. Det er da vel en begynnelse!
Sitat av RepsejElo Vis innlegg
Seilbåt som er tanken.
Tenker på hvor mye lettere dette er enn å måte spare i mange år eller ta opp et lån.
Men er jo selvfølgelig den moralske delen ved dette.
Tanken på å seile sin egen sjø og kjøpe inn masse hermetikk og vann, og bare fare hvorhen vinden fører deg.
Vis hele sitatet...
Spar opp penger og kjøp din egen båt. Jeg har selv seilbåt og vet at man ikke trenger å investere alt for mye i en skute som kan ta deg verden rundt. Bedre å reise rundt i en skute man eier selv enn å være et egoistisk rævhål som stjeler ifra andre som har jobbet og spart opp til drømmeskuten sin.
Hehe nå er jeg egentlig ikke særlig for vinningsforbrytelser og missliker tyverier generelt.
Men jeg må si at dette var så sykt at det hadde vært en morsom tråd å følge. Stjele en båt for å dra på tokt, da er du jo en vaskeekte sjørøver
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Herbman Vis innlegg
Spar opp penger og kjøp din egen båt. Jeg har selv seilbåt og vet at man ikke trenger å investere alt for mye i en skute som kan ta deg verden rundt. Bedre å reise rundt i en skute man eier selv enn å være et egoistisk rævhål som stjeler ifra andre som har jobbet og spart opp til drømmeskuten sin.
Vis hele sitatet...
Regner med at de fleste forsikring på en en båt som koster mer enn en bil.
Vil heller si at det er vansklig å stjele en seilbåt hvis du ikke vet hvordan du styrer den, kan også være at de har satelit sporing eller noe gps ting på den sånn at de kan spore den, tenk på å ha med deg noe som blokkerer signaler.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Regner med at de fleste forsikring på en en båt som koster mer enn en bil.
Vil heller si at det er vansklig å stjele en seilbåt hvis du ikke vet hvordan du styrer den, kan også være at de har satelit sporing eller noe gps ting på den sånn at de kan spore den, tenk på å ha med deg noe som blokkerer signaler.
Vis hele sitatet...
Blokkering av sporingssystemer er ikke så enkelt. Mange ulike teknologier på markedet, så det blir en liten nøtt å knekke...
Sist endret av BClr; 31. oktober 2012 kl. 09:56.
Det er vel raske båter som er vanlig å stjele? Samt påhengere. Tror nok dyre motorbåter oftere har sporingsutstyr enn seilbåter.
Håper dette er en troll tråd, i og med at TS er retard hvis ikke.
Folk har jobbet hardt for å få ønskebåten sin, så skal du komme å ødelegge? Uans forsikring og piss. Stikk av, og skaff deg en jobb. Herregud
Folk er forskjellige egeenz. Det er mange som går rundt med drømmer et helt liv uten å klare å få kapital nok til å realisere dem. Om ts ønsker å være sjørøver og leve ut sin drøm uten å måtte spare i mange år så ønsker jeg han lykke til. Jeg er imot stjeling egentlig men her må jeg gjøre et unntak. Tankegangen til ts er så herlig egoistisk og kalkulerende at jeg ikke kan annet en å smile bredt og jeg håper virkelig du gjennomfører ts. Det blir litt av en historie å mimre over når du har passert 50 og har mistet alt håret
Romantiseringen av sjørøver-stilen er det eneste som skaper sympati for TS. Hadde det vært snakk om å stjele en dyr bil eller og med noe så lite som en iPod tror jeg folk hadde reagert annerledes.

Uansett, TS, du må ta i betraktning at seilbåter går svært sakte. Det er gjerne flere døgn på havet ifra havn til havn, og du vil jo gjerne ikke bli sett med det første heller. Seilte selv ifra Oslo - Bergen da jeg kjøpte min første skute. Pga null erfaring med seiling var dette egentlig et risikoprosjekt med mye slit og kav, sjøsyke av kartlesing og noia for å gå på skjær .

Politibåtene har nok dessverre for deg en raskere gjennomsnittsfart enn et par, tre fire knop og vil ikke ha noe problem med å ta deg igjen. Det siste man trenger på sjøen er ekstra bekymringer, da det stort sett er nok å tenke på fra før av for en nybegynner.

Det jeg lærte av sjøveien Oslo - Bergen var at INGENTING går nøyaktig som man planlegger, verken tid eller noe annet.
Hehe.
Er jo mulig å stjele en seilbåt uten at eierne vet om det og får politiet til å dra etter båten da, så ikke nødvendigvis et problem at den kun går i 3-4 knop. Hvis båten er stor/verdifull burde man kanskje komme seg vekk fra Europa asap slik at politiet i et annet land huker deg inn. Noen har vel også juristriksjon i int. farevann, så helt sikker er man vel ingen steder.
Sitat av Egeenz Vis innlegg
Håper dette er en troll tråd, i og med at TS er retard hvis ikke.
Folk har jobbet hardt for å få ønskebåten sin, så skal du komme å ødelegge? Uans forsikring og piss. Stikk av, og skaff deg en jobb. Herregud
Vis hele sitatet...
hvis noen kjøper seg en seilbåt og ikke har tyveriforsikring og andre forsikringer i orden så er det noe galt!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvis noen kjøper seg en seilbåt og ikke har tyveriforsikring og andre forsikringer i orden så er det noe galt!
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i, men det er likevel veldig kjedelig å bli frastjålet båten sin. Ikke bare må man betale en egenandel, men man mister også personlge eiendeler som ligger på båten, samt mister sentimental verdi.
Slik båtmarkedet er nå så skal du ikke se bort ifra at noen hadde satt pris på om noen stjal båten deres =o)
Ja er mange som sliter med å få solgt om dagen, kanskje det ville vært bedre betalt om noen faktisk stjal skuta.
Ts du får være sjørøver og kan leve ut drømmen og eieren av båten slipper å dumpe båten til gi bort pris.

Til Herbman:
Klart det er sjørøverstilen som gjør at at jeg bifaller opplegget. Hvem har ikke drømt om å være hevet over lover og regler og kunne reise dit vinden fører deg? Å dra på en jordomseiling og blåse i å streve med å spare penger til turen det er bare så utrolig forfriskende tankegang. Hvor mange er det ikke som aldri får gjennomført sine drømmer fordi det alltid mangles kapital eller anledning? Her vil ts gjøre kort prosess og faktisk bare ta seg til rette i samfunnet, pisse på samfunnets regelverk og normer gjøre noe så herlig og totalt egoistisk som å stjele seg en verdensomseiling. Full respekt ts, håper virkelig du gjennomfører for det vil bli minner for livet.
Selvsagt er dette prøvd før, t.o.m i TS eget nærområde.
Bare å kopiere suksessoppskriften: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...?artid=6764213

Lykke til.
Hehe det var jo nesten da for de to i VG.
Kanskje greit å lære elementære ting om båt før en stjeler båt og drar på tur. De to hadde jo ikke engang klart å lese av drivstoffmåleren.

Sier bare respekt jeg. Å stjele for å faktisk realisere en drøm er faktisk litt konge. Er ikke alle som har god inntekt og som kan spare opp penger. Jaja jeg er vel et dårlig menneske og får vel igjen for å tenke sånn, karma og all den dritten.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Selvsagt er dette prøvd før, t.o.m i TS eget nærområde.
Bare å kopiere suksessoppskriften: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...?artid=6764213

Lykke til.
Vis hele sitatet...
Haha, man stjeler en båt, blir tatt, og syter over hvor trist livet er til avisen, og hvor urettferdig verden er. Fantastisk.
Sitat av Herbman Vis innlegg
Haha, man stjeler en båt, blir tatt, og syter over hvor trist livet er til avisen, og hvor urettferdig verden er. Fantastisk.
Vis hele sitatet...
Jeg syns slutten var så bra.

- Båteieren hadde ikke lidd noen nød uansett. Han tjener sikkert masse penger - dessuten hadde han fått igjen for båten på forsikringen.
Vis hele sitatet...
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg syns slutten var så bra.
Vis hele sitatet...
Joda, men allikevel, det var ikke måte på hvor fælt de hadde det

"Det var helt forferdelig. Kaldt og fælt. Også var det på bursdagen min, sier Guro og stønner tungt av minnet"

"Akkurat nå eier vi ingenting. Vi vet ikke hva vi skal gjøre"
Meget urelevant, får bare beklage, men ser at det ble ganske fryktelig stille fra trådstarter etter kickass-kommentaren fra Pledrik.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. november 2012 kl. 15:57.