Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1615
Lurer litt på hvordan folk har det med julebonus, hvilke argumenter som er for og imot julebonus.

Personlig arbeider jeg som selger og vi har ingen form for julebonus. Vi har et flott julebord men ikke noe annet.
I vår bedrift er også daglig leder eneaksjonær så jeg forstår at han ikke ønsker å gi bort penger i bonus.

For min egen del og de andre selgerene kunne vi veldig gjerne tenke oss bonus i og med at desember er den verste salgsmnd på vårt marked og vi har kun provisjonsbasert lønn. Salgsavdelingen jobber heller ikke i romjulen så dette blir en sterkt redusert lønn. Hvilke argumenter vil være gode å komme med til ledelsen for å evt få innført bonus?

Har personlig omsatt for nermere 3mill i år og av disse går ca 40% direkte i profitt for bedriften.
Om dere ikke klarer å selge noe i desember, som igrunn må være den mnd det er lettest å selge i... Så har dere jo bare dere selv å takke.

Kjøp inn alt til jul på oktober og novemberlønnen, så har du grei økonomi i desember/januar også.


Skulle dere fått bonus, så måtte det i såfall vært tatt ut av deres salg igjennom hele året. Og så gitt det til dere i desember. Dette er jo selvsagt noe du kan foreslå i bedriften du jobber.

Alternativt så kan du jo bare putte 500-1000 kr hver mnd av lønnen din inn på en egen konto selv, få rentene av pengene selv, og så nyte de når julen kommer.
Han har ikke sagt hva han selger da. Er ikke så stort marked for sandaler og parasoller i desember.

On topic: Kjenner ikke sjefen din, men hvis dere skal ha julebonus kan det hende dere må godta trekk i lønn et annet sted.
Ser ikke hvordan du skal få overbevist sjefen om at dere skal ha bonus bare fordi det er jul. Selgere skal tjene penger, tror du kommer lengre hvis du setter det opp som en konkurranse elns. Noe motivasjon for å jobbe hardere, ikke bare "det er jul, gimme gimme"
Sist endret av Bothrops; 26. oktober 2012 kl. 14:14.
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om dere ikke klarer å selge noe i desember, som igrunn må være den mnd det er lettest å selge i... Så har dere jo bare dere selv å takke.

Kjøp inn alt til jul på oktober og novemberlønnen, så har du grei økonomi i desember/januar også.


Skulle dere fått bonus, så måtte det i såfall vært tatt ut av deres salg igjennom hele året. Og så gitt det til dere i desember. Dette er jo selvsagt noe du kan foreslå i bedriften du jobber.

Alternativt så kan du jo bare putte 500-1000 kr hver mnd av lønnen din inn på en egen konto selv, få rentene av pengene selv, og så nyte de når julen kommer.
Vis hele sitatet...
Glemte og nevne at dette er på bedriftsmarkedet så det er en av grunnene til at desember er en dårligere mnd(mange som vil ha det på regnskapet for 2013), vi selger selvfølgelig noe men vi har ca halv mnd på jobb og i forhold til tideligere salgstall vil de fleste ende opp på ca 1/4 av normal lønn.

Å spare opp penger er selvfølgelig en mulighet, men ser at flere bedrifter belønner sine ansatte når de gjør det bra, de siste 3 årene har vi hatt en økning på omtrent 300% men det eneste som vises igjen på dette er en ny bil og hus til daglig leder.


Sitat av Bothrops Vis innlegg
Han har ikke sagt hva han selger da. Er ikke så stort marked for sandaler og parasoller i desember.

On topic: Kjenner ikke sjefen din, men hvis dere skal ha julebonus kan det hende dere må godta trekk i lønn et annet sted.
Ser ikke hvordan du skal få overbevist sjefen om at dere skal ha bonus bare fordi det er jul. Selgere skal tjene penger, tror du kommer lengre hvis du setter det opp som en konkurranse elns. Noe motivasjon for å jobbe hardere, ikke bare "det er jul, gimme gimme"
Vis hele sitatet...
Enig der, i en tideligere salgsjobb jeg jobbet i for en god del år så fikk vi lodd for hvert salg og var da med i trekningen om reisegavekort på 10000(5stk)

Var en ganske grei ordning synes jeg, men hadde for den del ikke hatt noe imot å ha en prosent mindre i provisjon resten av året for å så få de i desember
Sist endret av AdRaste; 26. oktober 2012 kl. 14:19.
Så du vil heller at bedriften skal få rentene av din lønn, istedet for at du selv skal spare pengene og få rentene?

Jaja, du er jo bare enda snillere mot eieren da
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Så du vil heller at bedriften skal få rentene av din lønn, istedet for at du selv skal spare pengene og få rentene?

Jaja, du er jo bare enda snillere mot eieren da
Vis hele sitatet...
Haha sant nok det, er jo tross alt jul så kan være litt snill mot bedriften også
Synes julebonus blir litt over the top når man allerede får halv skatt i desember. Det bør holde til julegavene, eller så får man planlegge og spare litt i forveien.
Trådstarter
Men julebonus er jo samtidig et verktøy for å lønne arbeiderene for et bedre resultat hardt arbeid og samtidig motivere til å stå på videre.

En annen ting jeg har problemer med i jobben min er at jeg har ingen mulighet til å forhandle om lønn, jeg synes at de som har jobbet der lenger gjør en mye større jobb og sparer bedriften for mer utgifter enn de som nett har begynt selv om lønnsbetingelsene ikke er noe annerledes. Når jeg snakker med sjefen om lønn så får jeg beskjed om å ta dette videre til salgsleder og da må det bli tatt oppmpå ledermøtet og da blir det plutselig lønnsforhandlinger på vegne av hele avdelingen.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Synes julebonus blir litt over the top når man allerede får halv skatt i desember. Det bør holde til julegavene, eller så får man planlegge og spare litt i forveien.
Vis hele sitatet...
Ma får ikke halv skatt i desember - det er halvt skattetrekk.
Jeg har aldri forhandla om lønn før, har tenkt tanken. For min del er jeg en ganske stille person, så jeg er ikke særlig offensiv med mindre jeg er tvunget til det. Andre kan sikkert være det.

Det er to ting jeg forestiller meg er realistisk å komme med:

1) Først, ikke -krev- høyere lønn i første omgang. Det er mange som vil ha din jobb (antageligvis) og det kan være at du er lett å skifte ut. Særlig hvis ledelsen ikke vil gi bonuser eller høyere lønn i første omgang. Ikke glem at du får julebord også. I vår bedrift regna jeg ut at julebord, veldig rundt regnet inkludert alkohol og alt, kommer på ca 40 tusen.

Du bør ha med noen papirer som viser hvor mye du tjener kontra hva bedriften har i overskudd og hva du mener er realistisk at du kan få i økning. Du kan også vise til hva andre har i lønn hvis du vet det. Ikke spør andre om hva de tjener med mindre de vil være med og forhandle. Hvis du skal forhandle på vegne av andre, sørg for å få dokumentert at de er med deg, ellers kan du oppleve å plutselig stå aleine om sjefen\ledelsen tar det ille opp.

Altså, hvis du vet bedriften tjener veldig godt, og du syns du fortjener litt høyere lønn, er det greit å ta det opp.

2) Den andre grunnen jeg har tenkt ut er hvis du er en nøkkelperson, altså en som det tar lang tid å lære opp på nytt. Det kan også være vanskelig å finne en som kan ta din plass - ingen andre vil ha jobben eller de må bruke vikarer som ofte har dårlig moral og gjør mye feil. Hvis bedriften i tillegg tjener mye så har du lite å tape på å spørre.

Husk: Hvis firmaet du jobber i ikke er så gammelt, kan det være at de sparer opp midler til framtidig satsing. Ikke bli for grådig eller vær respektløs.

Hvis noen kan tenke ut andre grunner er det interessant lesning.
Sist endret av Taurean; 26. oktober 2012 kl. 16:03.
Sitat av AdRaste Vis innlegg
Men julebonus er jo samtidig et verktøy for å lønne arbeiderene for et bedre resultat hardt arbeid og samtidig motivere til å stå på videre.
Vis hele sitatet...
Dere har allerede en incentiv ordning som skal gjøre dere motivert og hardtarbeidende, siden du har provisjonsbasert lønn. Det å innføre enda en incentiv ordning kan ofte ha motsatt effekt, ikke bruk det som argument hvis du skal ta det opp med sjefen.
Jeg er i mellomledelsen på en norsk fabrikk, som er eid av et amerikansk selskap.
Arbeidere får bonus utbetalt før jul, som er bestemt av en rekke parametre som hms, produksjon, utgifter arbeidere kan stå for osv osv. Jeg får utbetalt samme bonus som arbeiderne + en ekstra bonus som kommer av overskuddet min avdeling genererer."

Jeg synes bonus er genialt! Da har alle noe å "strekke" seg etter. Tjener mere penger nede på individnivå, og konsernet tjener alt i alt mere penger, selv om de må ut med en shitload rett før jul.