Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Burde Hijab og turban være lovlig del av uniformen i det Norske forsvaret?
Ja 71 13,92%
Vet ikke 18 3,53%
Nei 421 82,55%
Stemmegivere: 510. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  80 14194
Ja, du hørte riktig.
I følge TV2 har religiøse symboler blitt godtatt fra og med 1.juli i år.
Dette synes jeg er helt på trynet, av 3 enkle grunner:
-En uniform skal være nøytral, personen i uniform skal ikke gi deg asosiasjoner til religion,kultur eller bakgrunn.
-Dette er NORGE! Skal man værve seg til tjeneste for landet, så får man godta landets kultur og ikke minst uniform.
-Krig! Hva om Norge skulle gå til, eller være en del av en krig mot et muslimsk land, som også er ''moderlandet'' for personen, hvem vil personen vise lojalitet til?

Nå er nå dette min mening, hva mener du?

Nyhetslink
Sist endret av ZELDUR; 29. august 2012 kl. 09:51.
Svarte nei, med personlig argument som du skrev: "En uniform skal være nøytral, personen i uniform skal ikke gi deg asosiasjoner til religion,kultur eller bakgrunn."

Dog angående "Krig..." så ser jeg ikke for meg at de får springe rundt med turban og hijab i et utenlandsoppdrag eller i en annen konflikt.

Men alt i alt så svarte jeg nei.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av smokeeye Vis innlegg

Dog angående "Krig..." så ser jeg ikke for meg at de får springe rundt med turban og hijab i et utenlandsoppdrag eller i en annen konflikt.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at det blir lovlig norsk uniform, så ser jeg ikke hvorfor ikke det skulle være lov? Kanskje dette ingår under noen lover eller bestemmelser i lovforslaget som jeg ikke har lest, men på nåværende tidspunkt virker det som dette er fult mulig.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Med tanke på at det blir lovlig norsk uniform, så ser jeg ikke hvorfor ikke det skulle være lov? Kanskje dette ingår under noen lover eller bestemmelser i lovforslaget som jeg ikke har lest, men på nåværende tidspunkt virker det som dette er fult mulig.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg tro det er dette de følger:

Uniformsantrekk i Hæren
I Hæren nyttes de antrekk som er listet i punkt 56.
I antrekksbetegnelsene er nyttet følgende forkortelser:

FN = Forente Nasjoner og annen utenlandstjeneste
GEN = Generalitetet
HKMG = Hans Majestet Kongens Garde
KAV = Kavaleri
KS = Krigsskolen
MP = Militærpoliti
Ser ingen problemer med at folk går med hijab i stede for de vanlige luene i forsvaret. Håper dette kan bidra mer til å få både norske muslimer og innvandrere inn i det norske forsvaret og dermed styrke integreringen. Jeg ser ingen problemer med at man av og til endrer en uniform, den skal jo representere landet, og landrt endrer seg jo. Vi har blitt et mer multikulturelt samfunn og da rr det greit at uniformen gjenspeiler dette.
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Viss du ser på avstemningen så ser du tydelig at flertallet ikke vill innføre dette, så det er jo venstresiden som gjør dette til et problem.
Vis hele sitatet...
Men så består jo dette forumet først og fremst av gutter som ikke er ferdig med obligatorisk skolegang enda, så hva dere mener om saken er vel rivende likegyldig for resten av samfunnet? Jeg mener, dere er mer konservative enn forsvaret, noe som i seg selv er ganske godt jobba.

Etse har egentlig sagt det som er å sies om denne saken. Nå som det er 100% frivillig å verve seg til forsvaret, hvorfor skal man ikke da tilrettelegge for at man faktisk får de beste soldatene uavhengig av religion?
Sist endret av Mith; 29. august 2012 kl. 10:46.
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Viss du ser på avstemningen så ser du tydelig at flertallet ikke vill innføre dette, så det er jo venstresiden som gjør dette til et problem.
Vis hele sitatet...
Vel, i følge denne tråden er forumet mer overrepresentert av høyresiden: http://freak.no/forum/showthread.php...mme+neste+valg

Hvordan kan du si at venstresiden gjør dette til et problem? De gjør at det er lettere for muslimer og sikher å gå inn i forsvaret. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest kommentarer på VGnett og DB der folk ønsker "å sende dissa musslimmene inn i forsvaret for å lære demm litt folkeshikk!" Nå åpner vi i hvertfall for flere muligheter for troende muslimer og sikher, og ikke minst muslimske kvinner. Dette er en fin ting.
Men dette kan umulig gjelde feltuniformen? Det er vel bare "permuniformen" som man vil kunne bruke sammen med turban o.l.

Er jo noget upraktisk å fly rundt i skauen med turban under hjelmen.. Evt kunne man jo ha turbanen over hjelmen kanskje?
Denne diskusjonen blir fort latterlig.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/090...pp-i-forsvaret

Forsvaret har godkjent dette siden slutten av åttitallet. Jeg vet at bildet fra brosjyren under er fra starten av 90-tallet.

Blædiblædiblæ til den der "fy fææn dette er drit az. Den norske befolkningen støtter ikke dette."-argumentasjonen.

Forsvaret er til for å forsvare det norske samfunnet og norske verdier. Religionsfriheten i vårt demokrati er en av de viktigste frihetene vi har. Det er selv den mest banale FrP-er med på. Sånn sett blir tilrettelegging av religionsutøvelse i forsvaret helt naturlig. Innvandrere(og andre med religioner som krever litt mer i hverdagen) som vil tjene sitt nye land er rett og slett vakkert.
Dette ble mye diskutert da jeg var i førstegangstjenesten, og det som gjør dette veldig vanskelig, sett bort fra alt som har med religion, kultur osv, er at det vil være veldig vanskelig/umulig å bruke hjelmen! Dette går altså på sikkerheten til enkeltsoldaten, som da også går utover hans/hennes medsoldater!
Religiøse hodeplagg har ingenting i Forsvaret å gjøre! Det vil innbringe et totalt unødvendig risiko.
Skal man ha lov til å bruke hijab og turban i Forvaret, burde våre unge landsmenn ikke bli tvunget til å klippe vekk hårmanken!
Just my 2 cents.
Sitat av Rayes Vis innlegg
Dette ble mye diskutert da jeg var i førstegangstjenesten, og det som gjør dette veldig vanskelig, sett bort fra alt som har med religion, kultur osv, er at det vil være veldig vanskelig/umulig å bruke hjelmen! Dette går altså på sikkerheten til enkeltsoldaten, som da også går utover hans/hennes medsoldater!
Religiøse hodeplagg har ingenting i Forsvaret å gjøre! Det vil innbringe et totalt unødvendig risiko.
Skal man ha lov til å bruke hijab og turban i Forvaret, burde våre unge landsmenn ikke bli tvunget til å klippe vekk hårmanken!
Just my 2 cents.
Vis hele sitatet...
Etter min forståelse vil dette gjelde når man er i leir. Hjelm er en del av sikkerhetsutstyret til forsvaret, på lik linje med splintvest, skuddsikker vest eller vernemaske. Hvis situasjonen tilsier det er dette noe man må bruke uansett hvilken tro man måtte tilhøre. Hijab ser også forbausende lik ut som balaklavaen og den går det fint an å bruke under hjelmen.
Det å klippe håret kort er bare praktisk, ikke noe man faktisk må gjøre.
Jeg ser virkelig ikke problemet men å tillate dette, man har uniformen for å vise tilhørighet til forsvaret, samt merker på armen for bataljon og kompani.
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Svarte nei, med personlig argument som du skrev: "En uniform skal være nøytral, personen i uniform skal ikke gi deg asosiasjoner til religion,kultur eller bakgrunn."
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i den argumentasjonen her. Det som likevel gjør at jeg veier opp er at det er en del livssyn, f.eks hos sikher, som gjør at de i så fall ikke får tjenestegjort i det hele tatt.

Det samlet med den religionsfriheten forsvaret i mine øyne står for gjør at jeg syntes det er greit å lempe på krava bittelitt. Hodeplagg er go for min del.

Nevnte hodeplagg er litt meningsløse i mine øyne, men jeg respekterer de som velger å leve slik likevel.

Noen litt sprøere folk kan kanskje finne på å dra dette over i "Skal vi legge til rette for alt i forsvaret nå plutselig? Hva er det neste? Soldater i rullestol?"-land for å ta det til det ekstreme. Det blir ikke helt dette samme. Forsvaret er utrolig rigide på hva de tar inn av folk siden de faktisk har muligheten til å bare ta de "beste" nå som antallet vernepliktige som gjennomfører er mye lavere enn tidligere. At man legger til rette for de religiøse som har visse regler for plagg og lignende i en liten grad(For det er en ganske liten grad) slik at de også får prøvd seg er bra. Det krever ikke mye.

Vedrørende hodeplagg og problemene det medfører med hjelm: Dønn enig.
Men i strid blir det nok annerledes med en gang. Det er problematisk at man i den grad ikke trener den lille delen til vanlig, men jeg ser nå for meg at turbanen droppes når hjelmen påføres. Hijab ser ikke ut til å være mer problematisk en vanlig langt kvinnehår hva hjelmbruk angår.
Kommentar fra en kompis som er befal i forsvaret:

Jeg synes egentlig det er helt greit at folk signaliserer med en gang til meg at de er religiøst overbeviste idioter...
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blåtann Vis innlegg
-En uniform skal være nøytral, personen i uniform skal ikke gi deg asosiasjoner til religion,kultur eller bakgrunn.
Vis hele sitatet...
Seier kven? Du? Wikipedia seier følgjande:
A uniform is a type of clothing worn by members of an organization while participating in that organization's activity.
Vis hele sitatet...
Ordboka har følgjande definisjoner:
I unifor'm f1 el. m1 (av II uniform) tjenestedrakt, antrekk som brukes av personer i samme stilling el. av en bestemt gruppe generalsu-, politiu- / speidernes u- / bære, gå i u-

II unifor'm a1 (gj fr fra lat., av uni- og form) ensartet, ikke individualisert, konform innta u-e standpunkter
Vis hele sitatet...
Føremålet med ei uniform er jo å gjere det åpenbart at vedkommande er medlem av ein organisasjon/gruppe. At hovudplagget varierer gjer neppe at du forveksler ein soldat med tante Magda.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
-Dette er NORGE! Skal man værve seg til tjeneste for landet, så får man godta landets kultur og ikke minst uniform.
Vis hele sitatet...
Eg godtar at det finst religiøse, utan at eg har ønske om å vere det sjølv. Går det ikkje fint an å ønske å forsvare Noreg, utan å måtte leve etter alle mogelege subkulturar sjølv? For kva er norsk kultur, som kan definere uniforma i så stor grad?
Sitat av Blåtann Vis innlegg
-Krig! Hva om Norge skulle gå til, eller være en del av en krig mot et muslimsk land, som også er ''moderlandet'' for personen, hvem vil personen vise lojalitet til?
Vis hele sitatet...
Har du same innvendinga mot Noreg si deltaking i krigane på Balkan? Der gikk vi jo til krig mot Milosovic, for å støtte den muslimske folkegruppa.

Det er eit søppelargument - som like gjerne kan nyttast mot samtlege andre soldater i forsvaret. Svaret er at forsvaret har mekanismer som vurderer om ein person er skikka til eit oppdrag, og den mekanismen fungerer uavhengig av opphav. Og om så skulle skje, så har vi eit lovverk som har rimeleg strenge straffer for å svikte når du er iført kongens klær.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Kommentar fra en kompis som er befal i forsvaret:
Vis hele sitatet...
Det samme tenkte jeg når jeg så de skytegale mohawk/jarhead-idiotene også. Jeg er helt sikker på at jeg heller ville hatt en med hijab ved min side i krig, enn en idiot-tølper med harrysveis og harry holdninger.
Sist endret av bendiks; 29. august 2012 kl. 14:59.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
1.Seier kven? Du?


2.Eg godtar at det finst religiøse, utan at eg har ønske om å vere det sjølv. Går det ikkje fint an å ønske å forsvare Noreg, utan å måtte leve etter alle mogelege subkulturar sjølv? For kva er norsk kultur, som kan definere uniforma i så stor grad?
Vis hele sitatet...
1.Ja, jeg.
Når jeg ser en person i uniform så ser jeg uniformen, ikke personen.
Og ikke minst jeg ser hvilke tjenester den uniformen tilbyr.
Ta en politimann for eksempel,han kan godt være skikkelig glad i kjøre motorsykkel og det er helt greit på lik linje som forskjellige religioner, men når jeg trenger en politimann, så vil jeg ikke se stor Harley Davidson tatovering på armen hannes, fordi da er han ikke like nøytral som uniformen vil tilsi. Dette høres sikkert rart ut, men sånn tenker nå jeg.

Bare for en visuell opplevelse av det jeg prøver å si:
http://img6.custompublish.com/getfile.php/753103.546.qqdsctbstq/politi-i-oslo-300.jpg


---------------------------------------------------------------
http://www.politikkavisen.no/img_pub_web/107_66113_12717_12785110_124_4923_95110_7158/12580_889020_5957_39_122_6_63194_1286_113_w400.jpg

http://www.abcnyheter.no/files/images/2009-08/forside_302.JPG
Hva ser man, og tenker på først i disse bildene?

2.Det er jo selvfølgelig kamuflasjemønsteret som representerer Norge, jeg mener det er feil og putte en turban oppå der, fordi den ikke er Norsk.


3. Ja, siste argumentet var sikkert litt vel kreativt så tidlig på morgenen.
Sist endret av ZELDUR; 29. august 2012 kl. 15:20.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
2.Det er jo selvfølgelig kamuflasjemønsteret som representerer Norge, jeg mener det er feil og putte en turban oppå der, fordi den ikke er Norsk.
Vis hele sitatet...
Men argumentet ditt om at turbanen ikke er norsk er ikke noe godt argument, med mindre du også reagerer på at våpnene våre er tyske, flyene amerikanske og flaggene sydd i Kina?
Sist endret av Mith; 29. august 2012 kl. 15:23.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blåtann Vis innlegg
1.Ja, jeg.
Når jeg ser en person i uniform så ser jeg uniformen, ikke personen.
Og ikke minst jeg ser hvilke tjenester den uniformen tilbyr.
Vis hele sitatet...
Så du ser altså på uniforma for å identifisere kva gruppe vedkommande tilhøyrer. Det er jo halve føremålet med uniformer, og svært viktig for t.d. Politiet. Men vil val av hovudplagg føre til at du er vesentleg i stuss om nokon er sivile eller militære? Neppe.

Eg kjenner ikkje koreanske uniformer i detalj, men eg bruker ikkje veldig mange sekunder på å kjenne igjen ein soldat i gatene når eg ser ein. Ei heller på å kjenne igjen politiet. Hovudplagg hadde neppe påverka det i nemneverdig grad.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
2.Det er jo selvfølgelig kamuflasjemønsteret som representerer Norge, jeg mener det er feil og putte en turban oppå der, fordi den ikke er Norsk.
Vis hele sitatet...
Kamuflasjemønsteret som vi antakeleg har knappa frå eit anna land? Som er meir eller mindre universelt verda over?

Forøvrig er det vel ikkje eit problem å produsere turbaner i kamuflasjemønster, så det argumentet er rimelig tåpelig.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Men argumentet ditt om at ting ikke er norske er ikke noe godt argument, med mindre du også reagerer på at våpnene våre er tyske, flyene amerikanske og flaggene sydd i Kina?
Vis hele sitatet...
Det er jo bare produkter, mønsteret representerer jo Norge og det Norske forsvaret.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det er jo bare produkter, mønsteret representerer jo Norge og det Norske forsvaret.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør det nok ikke og uansett så er det jo null stress og ha samme mønster på en turban som på resten av uniformen.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, det gjør det nok ikke og uansett så er det jo null stress og ha samme mønster på en turban som på resten av uniformen.
Vis hele sitatet...
For meg personlig handler det ikke bare om de praktiske, men patriotisme og tilhørighet til landet. Jeg vil ærlig talt ikke at den norske uniformen skal bli 1/5 representert fra det fjerne østen, jeg vil at den skal se Norsk ut, som den alltid har gjort, men igjen, jeg er vil ikke så glad i multikulturalisme som dere er, så det blir bare ord mot ord.
Sist endret av ZELDUR; 29. august 2012 kl. 15:31.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
For meg personlig handler det ikke bare om de praktiske, men patriotisme og tilhørighet til landet. Jeg vil ærlig talt ikke at den norske uniformen skal bli 1/5 representert fra det fjerne østen, jeg vil at den skal se Norsk som den alltid har gjort, men igjen, jeg er vil ikke så glad i multikulturalisme som dere er, så det blir bare ord mot ord.
Vis hele sitatet...
Det blir jo ikke ord mot ord når vi faktisk har praktiske grunner til å tillate det. Da blir det konservative holdninger som står i veien for et nytt og bedre forsvar og der er det jo åpenbart at du/dere taper...
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det er jo bare produkter, mønsteret representerer jo Norge og det Norske forsvaret.
Vis hele sitatet...
Mønsteret er laget på en slik måte at det skal være vanskelig å se klare forskjeller på personen som har uniformen på seg, og naturen i bakgrunnen. Fargene er en blanding av brunfarger og grønnfarger, akkurat slike farger man kan forvente å se i en skog. Mønsteret er slik det er av praktiske grunner, ikke et forsøk på å representere Norge. Du vil se at andre land også har slike kamuflasjemønstre selv om de ikke har noen tilknytting til Norge.

Derimot finner vi et norsk flagg på skulderen til alle soldatene, dette flagget representerer Norge. Alle må bære flagget, hijab eller ei.
Dem er nordmenn, selv om de tror på Allah og Mohammed.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det er jo bare produkter, mønsteret representerer jo Norge og det Norske forsvaret.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Mønsteret representerer ikkje en damn shit, det representerer kamuflasje.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sio Vis innlegg
Mønsteret er laget på en slik måte at det skal være vanskelig å se klare forskjeller på personen som har uniformen på seg, og naturen i bakgrunnen. Fargene er en blanding av brunfarger og grønnfarger, akkurat slike farger man kan forvente å se i en skog. Mønsteret er slik det er av praktiske grunner, ikke et forsøk på å representere Norge. Du vil se at andre land også har slike kamuflasjemønstre selv om de ikke har noen tilknytting til Norge.

Derimot finner vi et norsk flagg på skulderen til alle soldatene, dette flagget representerer Norge. Alle må bære flagget, hijab eller ei.
Dem er nordmenn, selv om de tror på Allah og Mohammed.
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig vet jeg det.
Jeg tror du misforstod, jeg mener at akkurat det spesifikke mønsteret er Norskt.

Ja, flagget representerer også Norge.
Og ja, de er naturligvis nordmenn, det er jo ikke det jeg sier. De må gjerne tro på hva de vil så lenge det gjør dem godt, men jeg syns ikke det skal påvirke den norske millitær uniformen.
A uniform is a type of clothing worn by members of an organization while participating in that organization's activity.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg som skrev.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bullshit. Mønsteret representerer ikkje en damn shit, det representerer kamuflasje.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men det er bullshit at mønsteret _ikke_ representerer noen ting som helst. Alle nasjoner/stater med eget militærvesen har sitt eget mønster, så det er forskjellig fra stat til stat / evt land til land om en vil. Likeså med farger og andre ting. Selvfølgelig også forandres mønstret på uniformene over tid, ikke lik nå som den var på 50-tallet f.eks.

Men igjen, jeg er enig med deg i at det langt ifra representerer helheten av en enkeltsoldat. Forskjellen mellom mitt og ditt utsagn ligger i følgende at; ja - mønsteret er primært kamuflasje, men er også en forholdsvis viktig signalement til andre at det nettopp er en soldat som representerer dét og dét landet, evt den og den organisasjonen.

For øvrig, hvordan kan du være så bastant på påstanden din? Har du tjenestegjort i Forsvaret slik at du _vet_ dette?
Sist endret av aeon_illuminate; 29. august 2012 kl. 15:52.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Unnskyld meg, men det er bullshit at mønsteret _ikke_ representerer noen ting som helst. Alle nasjoner/stater med eget militærvesen har sitt eget mønster, så det er forskjellig fra stat til stat / evt land til land om en vil. Likeså med farger og andre ting. Selvfølgelig også forandres mønstret på uniformene over tid, ikke lik nå som den var på 50-tallet f.eks.

Men igjen, jeg er enig med deg i at det langt ifra representerer helheten av en enkeltsoldat. Forskjellen mellom mitt og ditt utsagn ligger i følgende at; ja - mønsteret er primært kamuflasje, men er også en forholdsvis viktig signalement til andre at det nettopp er en soldat som representerer dét og dét landet, evt den og den organisasjonen.
Vis hele sitatet...
Signalement til hvem? Motstanderen som neppe vet at forskjellige stater har forskjellige mønstre? Sivile? Som neppe vet det heller. Eller de andre soldatene i forsvaret? Man ikler seg jo uniform uansett om en har på hijab eller ei.
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men mener at det bare blir teit med hijab osv når man skal ha på uniform. Skal alle nordmenn som vil ha på seg en caps fra felleskjøpet eller lignende også da? Drar man til Afghanistan i krig mener jeg man ikke skal se ut som om man kommer derfra, man skal se ut som en nordmann!

Kanskje litt rotete skrevet, men håper dere skjønner hva jeg mener
Sitat av Blåtann Vis innlegg
For meg personlig handler det ikke bare om de praktiske, men patriotisme og tilhørighet til landet.
Jeg vil ærlig talt ikke at den norske uniformen skal bli 1/5 representert fra det fjerne østen, jeg vil at den skal se Norsk ut, som den alltid har gjort, men igjen, jeg er vil ikke så glad i multikulturalisme som dere er, så det blir bare ord mot ord.
Vis hele sitatet...
Så i bunn og grunn har dine meninger rot i at soldatene som kommer til å bære hijab eller turban i fremtiden ikke hører til i landet og derfor i ikke hører til i det norske forsvaret?
I så tilfelle blir dette en helt annen diskusjon enn topic, som du selv har satt.

Jeg bryr meg egentlig ikke noe spesielt om hva slags preferanser barna i norges største barnehage måtte ha i forhold til uniformen sin - det kommer jo ikke til å påvirke meg på noen måte.
Problemet i tiden fremover blir snarere å la vær å irritere seg over de respektive debattene, med alle de tåpelige argumentene som kommer til å florere på alle mulige arenaer.

Hva er egentlig den store greia med denne saken?
Hva er det som gjør denne saken så forbanna viktig å debattere?
Hijab representerer moral og forholdet mellom mann og kvinne, ikke pedofili.

Jeg har ingenting imot at muslimer eller sikher får bruke hijab eller turban i offentlig tjeneste. Vi er et heterogent samfunn, og det er viktig at menneskene i det offentlige representerer befolkningen i landet. Det er ikke kun kortklipte hvite menn her til lands. Jeg jobber på sykehus, og her har vi to sykepleiere som går med hijab, og det er ingen som har stilt spørsmål ved det. Det er tilfredsstiller de hygieniske kravene til å jobbe på et sykehus, og dette gjør at vi får mer mangfold på sykehuset, noe som er veldig bra. Jeg er ikke religiøs selv, men synes det er viktig får identifisere seg og praktisere religionen sin samtidig som de arbeider i det offentlige her til lands.
Sitat av Sio Vis innlegg
Signalement til hvem? Motstanderen som neppe vet at forskjellige stater har forskjellige mønstre? Sivile? Som neppe vet det heller. Eller de andre soldatene i forsvaret? Man ikler seg jo uniform uansett om en har på hijab eller ei.
Vis hele sitatet...
Du har forstått fint lite, desverre. Forskjellen i mønstret mellom eksempelvis en svensk og en dansk uniform er et "passivt" og evt "litt skjult"(i mangel på bedre uttrykk) signalement til sivile. Overhodet ikke skal man forvente av sivile at dem KAN forskjellen mellom en dansk og en svensk soldat.
Derimot når det gjelder andre lands militær-personer, så er signalementet 'sterkere', da f.eks en svensk soldat hvis at h*n er nettopp svensk via kamuflasjemøsteret, men selvsagt skal heller ikke kamuflasjemønsteret *skrike ut* at dette er en svensk soldat.

Men tilbake til sivile igjen; jeg tror de sivile i la oss si f.eks Kosovo utmerket godt forstår at her er det forskjellige lands soldater som passer på og som gjør sitt.. Og, det er vel sikkert sånn da at de ikke nøyaktig kan forskjellene mellom kamuflasjemønstrene når det gjelder hvilke land som har hvilke, men folkene klarer i allefall å forstå at det er soldater fra to(eller flere) forskjellige land.
Små flagg og andre mindre elementer på uniformene viser en forskjell kun når du er nærme soldaten(e). Uniformer med forskjellig mønster, farge og form viser forskjell også på avstand.

Utover dette har jeg bare lyst å spørre én ting; hvis det norske FOrsvaret sender ytterliggere fredsbarende styrker til si f.eks Kosovo - trur dere her som virkelig støtter hijaben/turbanen at det hadde vært fett for soldaten å ha hijaben/evt sikh-turbanen på?? Og, - hvor seriøst hadde egentlig kosovoalbanere tatt ei dame i hijab på patrulje i en av byene? -Eventuelt noen med turban på hodet og med norske flagget og norske unifomen på kroppen?

(...)Kanskje da er det bedre å beholde den politisk nøytrale(a), religiøst nøytrale(b), kjønnsnøytrale(c), vanlige militæruniformen??
Sist endret av aeon_illuminate; 29. august 2012 kl. 16:44.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Forskjellen i mønstret mellom eksempelvis en svensk og en dansk uniform er et "passivt" og evt "litt skjult"(i mangel på bedre uttrykk) signalement til sivile. Overhodet ikke skal man forvente av sivile at dem KAN forskjellen mellom en dansk og en svensk soldat.
Derimot når det gjelder andre lands militær-personer, så er signalementet 'sterkere', da f.eks en svensk soldat hvis at h*n er nettopp svensk via kamuflasjemøsteret, men selvsagt skal heller ikke kamuflasjemønsteret *skrike ut* at dette er en svensk soldat.
Vis hele sitatet...
Siden man beholder kamuflasjemønsteret på uniformen, hvor er det hijaben kommer inn i bildet? Effekten blir den samme.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men tilbake til sivile igjen; jeg tror de sivile i la oss si f.eks Kosovo utmerket godt forstår at her er det forskjellige lands soldater som passer på og som gjør sitt.. Og, det er vel sikkert sånn da at de ikke nøyaktig kan forskjellene mellom kamuflasjemønstrene når det gjelder hvilke land som har hvilke, men folkene klarer i allefall å forstå at det er soldater fra to(eller flere) forskjellige land.
Små flagg og andre mindre elementer på uniformene viser en forskjell kun når du er nærme soldaten(e). Uniformer med forskjellig mønster, farge og form viser forskjell også på avstand.

Utover dette har jeg bare lyst å spørre én ting; hvis det norske FOrsvaret sender ytterliggere fredsbarende styrker til si f.eks Kosovo - trur dere her som virkelig støtter hijaben/turbanen at det hadde vært fett for soldaten å ha hijaben/evt sikh-turbanen på?? Og, - hvor seriøst hadde egentlig kosovoalbanere tatt ei dame i hijab på patrulje i en av byene? -Eventuelt noen med turban på hodet og med norske flagget og norske unifomen på kroppen?

(...)Kanskje da er det bedre å beholde den politisk nøytrale(a), religiøst nøytrale(b), kjønnsnøytrale(c), vanlige militæruniformen??
Vis hele sitatet...
Kosovo er en sekulær stat, de tar soldater med eller uten hijab like seriøst.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Julenisse97 Vis innlegg
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men mener at det bare blir teit med hijab osv når man skal ha på uniform. Skal alle nordmenn som vil ha på seg en caps fra felleskjøpet eller lignende også da? Drar man til Afghanistan i krig mener jeg man ikke skal se ut som om man kommer derfra, man skal se ut som en nordmann!

Kanskje litt rotete skrevet, men håper dere skjønner hva jeg mener
Vis hele sitatet...
Dette er jo helt idiotisk. Du tror at turbanen fungerer som en slags caps for dem? Bare noe de syns er kult å ha på? Det er jo et religiøst plagg.

Hvis hijab og turban ikke skal være lov, så syns jeg at alle religiøse smykker skal være forbudt, samt bibel, koran osv.
Jeg mener at dersom man først frivillig melder seg som
potensiell kanonføde for å forsvare "Norge" (les: en oljefinansiert
fantasiføljetong man kan lese/høre om hver dag i Dagbladet/NRK)
bør man absolutt få lov å bære hodeplagg etter eget ønske.
Altså som en slags parallell til et siste måltid.

Eller for å si det med Bill Hicks: "Anyone stupid enough to want to
be in the military, should be allowed in."

أنا بقية حالتي / אין לי יותר / I rest my case
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
fantasiføljetong
Vis hele sitatet...
Er Norge mer fantasiføljetong (godt ord!) enn andre ideer? Ideer som tid, all etikk og lovverk? Slike oppfattinger som nasjon og.l er så absolutt et virkemiddel for å kontrollere individer, og godt er det så galne som vi er. Nasjonalisme trenger ikke alltid være negativt, og den norske nasjonalismen har flere gode sider man fort ser om skylappene tas bort i et sekund.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
-Krig! Hva om Norge skulle gå til, eller være en del av en krig mot et muslimsk land, som også er ''moderlandet'' for personen, hvem vil personen vise lojalitet til?
Vis hele sitatet...
Å hvorfor er det mer sannsynlig at de skal svikte norge viss de har en hijab eller en turban på hode?
Sitat av Sio Vis innlegg
Er Norge mer fantasiføljetong (godt ord!) enn andre ideer? Ideer som tid, all etikk og lovverk? Slike oppfattinger som nasjon og.l er så absolutt et virkemiddel for å kontrollere individer, og godt er det så galne som vi er. Nasjonalisme trenger ikke alltid være negativt, og den norske nasjonalismen har flere gode sider man fort ser om skylappene tas bort i et sekund.
Vis hele sitatet...
Nå blir jo mitt svar til deg OT, så temaet vi nå beveger oss inn på
trenger strengt tatt en egen tråd. Nasjonalisme i tradisjonell forstand
("Her har min slekt bodd i XXX antall år, og vi lever for og vil forsvare
det som tilhører oss
") er i dagens Norge nokså meningsløst. Norske
soldater deltar jo i krig, men dette har lite å gjøre med forsvar av landet og dets befolkning.

Men som sagt, OT. Kanhende det blir en egen tråd for dette tema.
True phreak.
Helt i orden, la dem gå uten hjelm om de ønsker det.
Sitat av Sio Vis innlegg
Siden man beholder kamuflasjemønsteret på uniformen, hvor er det hijaben kommer inn i bildet? Effekten blir den samme.

Kosovo er en sekulær stat, de tar soldater med eller uten hijab like seriøst.
Vis hele sitatet...
Vi to, i denne saken, er på to diametralt forskjellige planeter, muligens kanskje også galakser. Forrige svaret ditt skrev du noe som tyder på misforståelse. Denne gangen er du på ville veier, jeg fikk en liten latterkrampe av svaret. Ok ikke misforstå (-: !
Nei, rett og slett fordi da vil det bli grupperinger innad i forcen... det sagt så er jeg for at hvem som helst uansett hva de tror på får krige for norge, for jeg har ingen planer om å gjøre det.
Sio:
Siden man beholder kamuflasjemønsteret på uniformen, hvor er det hijaben kommer inn i bildet? Effekten blir den samme.
Vis hele sitatet...
Kosovo er en sekulær stat, de tar soldater med eller uten hijab like seriøst.
Vi to, i denne saken, er på to diametralt forskjellige planeter, muligens kanskje også galakser. Forrige svaret ditt skrev du noe som tyder på misforståelse. Denne gangen er du på ville veier, jeg fikk en liten latterkrampe av svaret. Ok ikke misforstå (: !

Du nevner at Kosovo er sekulært. Men det har fint lite å gjøre med om Kosovo er sekulært når hijaben eller turbanen hverken utstråler autoritet, er nøytral, særlig praktisk i et sånt klima, hverken beskytter soldaten, eller.. mange andre argumenter mot noe religiøse hodeplagg. Religiøse hodeplagg ser helt latterlig ut på NATO-soldater - og ikke minst kommer aldri hverken kosovoalbanerne eller serbere til å ta en kvinnelig eller mannlig soldat seriøst i det hele tatt når det religøse hodeplagget er på. Kanskje enda mer gjelder dette kvinner, siden man ikke forventer at de er i militæret, og hvis de vil holde seg mest mulig profesjonelle, bør de helst få vekk turbanen, hijaben, sjalet, whatever, før dem tjenestegjør i det militære.

ViceR: Dette er jo helt idiotisk. Du tror at turbanen fungerer som en slags caps for dem? Bare noe de syns er kult å ha på? Det er jo et religiøst plagg.

Hvis hijab og turban ikke skal være lov, så syns jeg at alle religiøse smykker skal være forbudt, samt bibel, koran osv.
Vis hele sitatet...
For et par år tilbake tjenestegjorde jeg i Forsvaret. Alle (norske) kristne fikk IKKE lov til å ha på seg religiøse symbole. Det samme gjaldt muslimer. Det samme gjaldt andre religiøse. Det samme gjaldt de med hip-hop-klær og svære smykker, og også folk med enkele piercinger eller øreringer.
Hvorfor i alle dage muslimer skal få en egen særbehandling her er virkelig beyond my mind! Og, hvorfor de endrer reglene nå, i forhold til et par år tilbake, forstår jeg ike.
Eller, - det gjelder selvfølgelig IKKE BARE muslimer. Sikher og enkelte andre religøse også. Problemet er at nettopp gang på gang, stadig vekk, ønsker nettopp disse gruppene særbehandling.

Når norske jøder og norske kristne klarer å tjenestegjøre uten samme behov for å (unnskyld uttrykket) flashe religionen sin, hvorfor kan ikke sikher og muslimer det også?

Helt i orden, la dem gå uten hjelm om de ønsker det.
Vis hele sitatet...
Jeg tror og håper at du er ironisk her. Hvertfall i stridende områder burde det ha vært direkte forbudt med religiøse hodeplagg. SIkkerhet, kamuflasje, nøytralitet. På base, eller i tryggere områder, har religiøse hodeplagg lite å gjøre der også. Forsvaret er den norske stats våpenmakt, likeså som Politiet er den norske stats ordensmakt. Disse MÅ dermed være nøytrale, og korrekte for _alt_ av publikum.

Religion er noe man kan holde på med hjemme. Og i Forsvaret har det lite å gjøre, hvertfall religiøse kulturer som ikke tilhører den norske tradisjonen.
Sist endret av aeon_illuminate; 29. august 2012 kl. 19:39.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Religion er noe man kan holde på med hjemme. Og i Forsvaret har det lite å gjøre, hvertfall religiøse kulturer som ikke tilhører den norske tradisjonen.
Vis hele sitatet...
1. Vi har feltprest.
2. Norsk kultur. Hva er det for noe? Sælbuvotter, fårikål og røde roser i kinnene?

Kultur er i bevegelse. Vi består nå av et land der vi faktisk har innvandrere og ulike kulturer. Zehremar skrev faktisk noe veldig bra som vi burde høre på. Vi er et heterogent samfunn, og Forsvaret representerer ingen norsk kultur, men mer det norske folk. Noen er hvite, noen er brunere i huden, og noen tror på en annen religion enn det vi har lært mest om på skolen. Hva så?

Kan du komme med en god påstand for hvorfor vi ikke skal ha religiøse plagg i Forsvaret, hvis du ser bort i fra det prinsippielle? For jeg sliter faktisk veldig med å se det faktiske problemet her.
Vel, om ikke turban / hijab skal være lov i militæret, synes jeg egentlig de likegodt kan fjerne all form for elementer som forteller hvilken religion du tilhører.

Er sikkert noen soldater som velger å gå med kors rundt halsen (noe sist jeg sjekket ofte indikerte at dem foreksempel var kristne.) skal ikke de heller få lov? Det er i teorien ikke noe annerledes enn en hijab?'

Og dette sier jeg helt nøytralt, jeg er ikke religiøs i det hele tatt.
Sist endret av Bruskork1; 29. august 2012 kl. 20:44.
Sitat av bendiks Vis innlegg
1. Vi har feltprest.
2. Norsk kultur. Hva er det for noe? Sælbuvotter, fårikål og røde roser i kinnene?

Kultur er i bevegelse. Vi består nå av et land der vi faktisk har innvandrere og ulike kulturer. Zehremar skrev faktisk noe veldig bra som vi burde høre på. Vi er et heterogent samfunn, og Forsvaret representerer ingen norsk kultur, men mer det norske folk. Noen er hvite, noen er brunere i huden, og noen tror på en annen religion enn det vi har lært mest om på skolen. Hva så?

Kan du komme med en god påstand for hvorfor vi ikke skal ha religiøse plagg i Forsvaret, hvis du ser bort i fra det prinsippielle? For jeg sliter faktisk veldig med å se det faktiske problemet her.
Vis hele sitatet...
Mtp at vi lever i 2012 og ikke år 842 så syns jeg at religøse plag ikke har noe å gjøre i militæret. Hvertfall i et land som Norge der en så stor del av befolkningen er ateister/ikke troende.

Krysser fingra på at moderator ikke fjerner dette innlegget også.
Samtidig som enkelte land velger og ha forbud mot ting som dette på f.eks skoler finner vi ut at vi kan ha dette i militæret?!?

Og at det liksom skal hjelpe på integreringen? Pfft, bullshit.
Må nok ha noen andre tiltak enn og tillate en lue og ett sjal for integreringen.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bullshit. Mønsteret representerer ikkje en damn shit, det representerer kamuflasje.
Vis hele sitatet...
Halvveis riktig. Norge har et eget kamuflasjemønster som med vilje brukes for å representere forsvaret.

Når jeg jobbet som designer i forsvaret ble det stresset bittelitt. Aldri bruk noe annet enn "vårt" kamuflasjemønster hvis kamuflasje skal brukes.
nei, jeg mener dette er feil, turban er jo enkelt og spotte og hindrer bruk av hjelm, mens hijab hinder synet, "line of sight"

uniformer skal være like, religion eller ikke
jeg synes ikke dem skal få lov til det, hvorfor har ikke samene fått flydd rundt med same lue, kristne med kors og krusefikser?

hvorfor skal muslimer
få som har kommet til norge av egen fri vilje få banket igjennom allt ? skal vi ta mere hensyn til våre nye landsmenn enn våre egne ?

Sånnt som dette skulle det vært folkeavstemning om!
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jeg synes ikke dem skal få lov til det, hvorfor har ikke samene fått flydd rundt med same lue, kristne med kors og krusefikser?

hvorfor skal muslimer
få som har kommet til norge av egen fri vilje få banket igjennom allt ? skal vi ta mere hensyn til våre nye landsmenn enn våre egne ?

Sånnt som dette skulle det vært folkeavstemning om!
Vis hele sitatet...
Hvor mange generasjoner må til før de er "våre egne" landsmenn da? Og hvorfor trekker du inn landsmenn egentlig? Dette handler jo om religion. En sikh-familie kan jo ha bodd her i 100 år, men de er fortsatt sikher og vil bruke turban. Og så vidt jeg vet, går kristne rundt med religiøse smykker. Enten skal Forsvaret være helt fritt for religion, eller så burde vi åpne for alt.