Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1026616
Okei.
Har vært litt usikker på dette, i og med at de fleste groguider ikke tar for seg gjødsling i Seeding fasen i stor grad.

Vi skal la være å gjødsle i nærmeste fremtid, men kan du si noe om tilstanden til planten for øyeblikket?
Er den skadet på noe som helst måte av den tidlige gjødslingen? (Ble kun gjort en gang).

Takker på forhånd for svar
Tilstanden for øyeblikket, hva er det de sier på sykehus.. kritisk men stabil..?
lol.
Den klarer seg nok men om den begynner å henge noe mer med hodet så bør du flushe den.
Green_Matter: Hvordan gikk det? Er planten fin igjen? Det er uansett vanskelig å si helt sikkert hva som var tilstanden. Det kan være overgjødsling, men bladene kan "curle" seg også ved varmestress. Du er sikker på at lampa ikke står alt for nærme? Hva slags pære er det forresten?
Hvis man skulle gro en ikke så alt for stor plante, hva er det du ville anbefalt som billigste lampe? Lysrør, sparepære, billig led, billig hps eller? Billig som mulig, til 1.
Hvis du kun skal gro en "liten" plante vil jeg anbefale en 250watts cfl pære. Avgir lite varme og resultatet blir upåklageligt.
Legg gjerne med link. Atm så har jeg catnip og litt diverse andre saker, og da bruker jeg vifte, hvitt skap, 30watts sparepære fra biltema og to 23w sparepærer.
Planten har vokst seg mye større og bedre etter siste bilde, er forsatt noe tegn til gjødsling/overheting så vi har tatt å flyttet 250w pæra til 60cm over planten og fått i en luftfukter (Fuktigheten har vært på 20-35%) hele tiden.
Planten er forøverig 40cm bred og 40cm høy for øyeblikket.

Luftfukteren fikk vi dag, men har et lite spørsmål angående dette:

Luftfukteren står for øyeblikket i rommet ved siden av skapet.
Tror dere det vil være mulig å sette denne i samme skapet (for å ikke måtte ha oppe døra 24/7), med tanke på pæra?

caperno: Vi brukte en sparepære ved 35w når dette ble tatt, nå har vi montert hovedlampa som er på 250w.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg ville vært særdeles forsiktig med å ha en luftfukter sammens med planten pga. muggdannelse. ser ikke poenget, det blir som å helle et basseng på en fyrstikk for å slokke den.

dypp et håndkle i vann og heng i skapet, det er nok til å få opp %'en.
Fyll en skål med vann. Dynk litt dasspapir i vann og la den ligge over jorda i potta.
Alt dette er prøvd, har hatt egen lampe for å varme opp et kar for å få opp luftfuktigheten, men den er ikke blitt noe bedre enn 35% max, noe som er lavt.

PS: Alt av vannet var fordampet når vi fylte på, men som sagt, steg aldri over 35%.

Har valgt å sette luftfukteren i samme skap som planten.
Luftfuktigheten er på mellom 40-60.
Tempraturen på mellom 23-27 selv med vifta gående, dette lover bra.
Sist endret av Edited; 20. desember 2012 kl. 18:42.
Planten lever i beste velgående, her har dere et bilde:

http://i50.tinypic.com/35ia90h.jpg

Den har stått i potte i 21 dager.
Eg e stolt av dåkker
Aah, vakkert å se hvordan planten vokser for hver eneste dag.

Bare siden dette bildet er den vokst seg større!

Har også klippet toppen for å få en mer kompakt plante, ettersom det er i et skap.

Er noe jeg lurer på angående yield til planten,

Ifølge PickandMixseeds.co.uk har Acapulco Gold en yield på 500g per m3, tror dere dette er mulig å oppnå? Høres ut som veldig mye.

Målet på skapet er 60cm x 60cm x 170cm.
Jeg ser at beste velgående er et relativt begrep. For min del ser planten stresset ut. Temperatur i skapet? Får den næring ?

Ser litt ut som varmestress, men har mongotlf og klarer ikke se bilde ordentlig. Er det prikker på planten eller bøyer bare bladene seg?
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg ser at beste velgående er et relativt begrep. For min del ser planten stresset ut. Temperatur i skapet? Får den næring ?

Ser litt ut som varmestress, men har mongotlf og klarer ikke se bilde ordentlig. Er det prikker på planten eller bøyer bare bladene seg?
Vis hele sitatet...
Dette er jo da relativt i forhold hvordan den så ut på første bilde, hvor det ikke var mye å skryte av.

For øyeblikket er målingene 55,3% Luftfuktighet og 22.3 grader.

23. des fikk den gjødsling, hvor vi fulgte anbefalt mengde for jorddyrkere (Står på pakning på flaska.)

Symptomene du ser er forøverig symptomer som oppsto før vi fikk luftfukteren.
Disse har blitt mye bedre etter vi fikk opp luftfuktigheten.

Er prikker på noen få blader, disse minker med tiden.
Sist endret av Edited; 25. desember 2012 kl. 12:24.
Okei, men da er du på rett vei.
Halla.. Er nye på freak og som en stoner er jeg ganske lat og har ikke tid(gidder ikke ;p) å lese gjennom 150 sider.. :P

Har et spørsmål angående kostnadene for utstyr. Dvs telt, jord, næring, lys, strøm etc. Hva kommer dette på viss du skal begynne å gro ca 2 planter?

Beklager hvis dette er blitt spurt om før... Takk på forhånd
Sitat av Nexxzow Vis innlegg
Halla.. Er nye på freak og som en stoner er jeg ganske lat og har ikke tid(gidder ikke ;p) å lese gjennom 150 sider.. :P

Har et spørsmål angående kostnadene for utstyr. Dvs telt, jord, næring, lys, strøm etc. Hva kommer dette på viss du skal begynne å gro ca 2 planter?

Beklager hvis dette er blitt spurt om før... Takk på forhånd
Vis hele sitatet...
sånn circa 10k
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kort svar egnet til en stoner: ca 5000
update 26.12

http://i45.tinypic.com/14b1aid.jpg
Hm.
Kan du ta en close-up av de nye bladsettene?
http://i49.tinypic.com/5twcaw.jpg

48% luftfuktighet

23*grader celsius
Hvordan får dere så høy luftfuktighet? Jeg er redd for mye fukt i klesskapet.
Okei, de så grønne og friske ut.
Virker bra.

Sitat av random71455 Vis innlegg
Hvordan får dere så høy luftfuktighet? Jeg er redd for mye fukt i klesskapet.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke bekymre deg for fukt så lenge du ikke blomstrer. Cannabis trives jo svært godt i tropeområder der luftfuktigheten er veldig høy. Jamaica og Australia feks.
Sitat av random71455 Vis innlegg
Hvordan får dere så høy luftfuktighet? Jeg er redd for mye fukt i klesskapet.
Vis hele sitatet...


vi har en luftfukter som lager mist (tåke)

ja det var det vi å tenkte moret. vi har også god sirkulasjon i skapet så det ikke overstiger 60% meen om natten ligger den på 58~60% luftguktighet.

men om nattendugger det jo somregel pga luftfuktigheten stiger siden ikke sola er oppe så tror det går greit
Jeg har bare et spørsmål sånn ut av det blå. Om en person i Norge dyrker flere kilo, hvordan får han tak i en dealer som vil kjøpe masse?

og hva er den mest vanlig prisen på hva dyrkeren selger grammet/kiloet?
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
update 26.12

http://i45.tinypic.com/14b1aid.jpg
Vis hele sitatet...
jeg ser små symptomer på over næring, ikke helt lett og se på bildene men, ser at bladene krummer seg litt rart, og at den har brent seg litt i tuppene. hva slaks næring bruker du? hvor mange ml pr liter? mitt tips er og vanne 1-2 ganger uten næring før du gir den næring igjenn. men ellers ser alt bra ut good luck, and good grow!
Sist endret av mrbudsmoker; 26. desember 2012 kl. 21:22.
Sitat av mrbudsmoker Vis innlegg
jeg ser små symptomer på over næring, ikke helt lett og se på bildene men, ser at bladene krummer seg litt rart, og at den har brent seg litt i tuppene. hva slaks næring bruker du? hvor mange ml pr liter? mitt tips er og vanne 1-2 ganger uten næring før du gir den næring igjenn. men ellers ser alt bra ut good luck, and good grow!
Vis hele sitatet...

ja vi blanda i litt mye kanskje. på 1 liter brukte vi svært få ml av hver sort, vi har 3 flasker fra advanced hydronics og ph + og - samt ph måler, under 1,5 av hver sort tror jeg. vi gjør det vi gjødsler hver 3 gang.

takk, ja den begynner å ta form nå:P))))



det er vel ikke så ille at den kan bare plutselig dø?:P
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
ja vi blanda i litt mye kanskje. på 1 liter brukte vi svært få ml av hver sort, vi har 3 flasker fra advanced hydronics og ph + og - samt ph måler, under 1,5 av hver sort tror jeg. vi gjør det vi gjødsler hver 3 gang.

takk, ja den begynner å ta form nå:P))))



det er vel ikke så ille at den kan bare plutselig dø?:P
Vis hele sitatet...
Du dyrker i jord ikkesant? jeg brukte advanced hydronics selv en liten stund og det fucka med plantene mine syntetisk næring er ikke bra hvis ikke man dyrker hydro, fordi det samler seg opp stoffer i jorda som ikke er bra for planta. biogrow næring er mye bedre den er nesten 100% organisk, jeg skifta til det og damene ble friske og jeg kjenner andre som bruker biogrow serien og ingen klager!
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt billigste lysrørarmatur?

Så dette lysrøret på biltema: http://biltema.no/no/Bygg/Belysning-...ror-G13-44775/
(6500K)

Så hadde de lysrørarmatur på tilbud på jula, men tror ikke disse passer.
http://www.jula.no/d-merket-lysrorar...-w-ip65-424058
Sitat av mrbudsmoker Vis innlegg
Du dyrker i jord ikkesant? jeg brukte advanced hydronics selv en liten stund og det fucka med plantene mine syntetisk næring er ikke bra hvis ikke man dyrker hydro, fordi det samler seg opp stoffer i jorda som ikke er bra for planta. biogrow næring er mye bedre den er nesten 100% organisk, jeg skifta til det og damene ble friske og jeg kjenner andre som bruker biogrow serien og ingen klager!
Vis hele sitatet...
årh , fuck da. syntes noen her sa det var best kvalitet osv. har ikke budget til å kjøpe aen næring. men det står jo hall dose for dyrking i jord. så vi tsar bare enda mindre en det?
det er vell bedre en ingenting eller?"/
Om du følger anvisningene for tilsetning av næring og holder det til anbefalt antall vanninger i uka så er det ikke noe stress. Om jeg ikke tar feil har advanced dedikert en egen seskjon på nettssiden sin for å sørge for at du gir riktig næring til riktig tid. Bare følg det som du får av info på hjemmesiden så skal det gå så bra atte.
lol:
http://www.advancedhydroponics.nl/in...id=584&lang=en

http://www.advancedhydroponics.nl/in...id=595&lang=en

tok meg vel ruffly 30sek....

forøverig: http://xkcd.com/627/
Sist endret av moret; 30. desember 2012 kl. 16:21.
http://i48.tinypic.com/10xsj0m.jpg

Update, 5. januar
Ser du har fått gule flekker og tupper på "fanleafsa" dine. Dette kan komme av litt for mye nitrogen aka "nute burns"
Sist endret av A-tillah; 5. januar 2013 kl. 22:08.
Gule flekker ?
Er tror det må være noe galt med kameraet da, finner ingen gule flekker på bladene, utenom det nederste settet.

Tuppen av bladene er litt brent, så er nok noe i det ja

Skaden du ser på det bladet helt til venstre er forøverig man made, da vi hadde en 35w pære som ekstra lyskilde (som ble brukt tidligere i grofasen) og iløpet av natta kom bladet borti pæra og ble skadet.
Dette gjelder dog kun det ene bladet.
Sist endret av Edited; 5. januar 2013 kl. 22:13.
Er det der èn plante? Sativa? Har du toppa den mye? Ser ut som du har mange greiner der.
Green_Matter, du burde flytte lampen litt lengre unna planten eller sørge for bedre ventilering av luften i dyrkeskapet ditt.
Planten viser tydelige tegn på at den har det for varmt.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Er det der èn plante? Sativa? Har du toppa den mye? Ser ut som du har mange greiner der.
Vis hele sitatet...
Vi har veldig mange greiner :P Utrolig kompakt plante.

Har trimmet den en gang, resultatet av dette er litt vanskelig å se på dette bildet, men om du kan se er den ene bladsettet litt defus i form av avklippet tupper, hvorfor dette skjedde vet vi ikke, men er fra dette settet og oppover planten er trimmet.

Planten er av typen Acapulco Gold (Sativa Dominated)

Sitat av Knask Vis innlegg
Green_Matter, du burde flytte lampen litt lengre unna planten eller sørge for bedre ventilering av luften i dyrkeskapet ditt.
Planten viser tydelige tegn på at den har det for varmt.
Vis hele sitatet...
Okei, 250w lampa er for øyeblikket 35cm over toppskuddet og varmen holder seg stabilt på 21-24 grader, og dropper til 16-18 om natten.

Hva syntes du burde være avstanden ?
Sist endret av Edited; 5. januar 2013 kl. 22:27.
De frøene dere bestiller fra UK/NL, går ut ifra at det er ulovelig å selge og eie de i Norge?
Hva er straffen for å bli tatt med feks 5 frø?

Aldri sett i avisa at noen har fått bot for å ha frø til hasjplanter..
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
De frøene dere bestiller fra UK/NL, går ut ifra at det er ulovelig å selge og eie de i Norge?
Vis hele sitatet...
Er normalt med en bot varierende fra 3000 til 7000 kroner.

PS: Knask, bedre ventilasjon tror jeg ikke vi trenger.

Vifta tømmer volumet i rommet over 2x i minuttet.
Sist endret av Edited; 5. januar 2013 kl. 22:32.
Temperatur har ikke allverden å si så lenge du ikke overstiger 30 (32 for noen strains) Jeg tipper på at de brente tuppene kommer av litt for mye næring. Ta å flush plantene skikkelig i dusjen. La ihvertfall 5-8 liter renne gjennom potta før du adder mer næring. Og bruk ca halvparten av det du brukte forrige gang. Så øker du heller når planta vokser seg større eller tilvenner seg den næringen du bruker. Heat stress er helt annerledes ut, da vil bladene "krølle seg sammen"
Sist endret av A-tillah; 5. januar 2013 kl. 22:43.
Sitat av Edited Vis innlegg
Okei, 250w lampa er for øyeblikket 35cm over toppskuddet og varmen holder seg stabilt på 21-24 grader, og dropper til 16-18 om natten.

Hva syntes du burde være avstanden ?
Vis hele sitatet...
For å beregne en passende avstand kan du legge håndflaten rett under lampen og bevege den nedover slik at du akkurat ikke kjenner strålevarmen.
Denne avstanden burde være passelig for plantene.

Edit: Muligens ikke under blomst, men jeg mener at en burde ha så gode forhold som mulig under vekstfasen.
Sist endret av Knask; 5. januar 2013 kl. 22:47.
Sitat av Knask Vis innlegg
Denne avstanden burde være passelig for plantene.
Vis hele sitatet...
Okei.

Er forøverig bare en plante folkens :P

Testet trikset ditt, merket ikke varmen da jeg var ca 5 cm over toppen.
Sist endret av Edited; 5. januar 2013 kl. 22:49.
Sitat av Edited Vis innlegg
Testet trikset ditt, merket ikke varmen da jeg var ca 5 cm over toppen.
Vis hele sitatet...
Da er det nok som de andre sier; for mye næring.
Sitat av Knask Vis innlegg
Edit: Muligens ikke under blomst, men jeg mener at en burde ha så gode forhold som mulig under vekstfasen.
Vis hele sitatet...
Har ikke satt planten i blomst enda, er forsatt i vekst.

Ettersom vi har et relativt høyt skap vil vi prøve å få planten høyest mulig før vi setter den i blomst.

Skal ta å flush planten når muligheten byr seg.

Takk for tipsene folkens!
Er til stor hjelp, etter hva jeg har lest på forums / groguides / videoer er planten så å si frisk, noe deres tips har hjulpet oss med å opprettholde.
Men vi vil selvfølgelig gjør alt vi kan for å gjøre den 100% frisk, for best mulig kvalitet på varen.
Sitat av Edited Vis innlegg
Har ikke satt planten i blomst enda, er forsatt i vekst.

Ettersom vi har et relativt høyt skap vil vi prøve å få planten høyest mulig før vi setter den i blomst.
Vis hele sitatet...
Det kan ta jævlig lang tid bare sånn at du er obs på det. Med mindre du har en ren-spikka sativa fra helvete. Sett den i blomst etter 3 mnd , no mer blir bare sløsing med tid og strøm. Og det med temperatur. Det blir jævlig mye varmere en 30 grader i marokko (snakker 35-40+) men de overlever jo forde.
Sist endret av A-tillah; 5. januar 2013 kl. 23:01.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Det kan ta jævlig lang tid bare sånn at du er obs på det. Med mindre du har en ren-spikka sativa fra helvete. Sett den i blomst etter 3 mnd , no mer blir bare sløsing med tid og strøm. Og det med temperatur. Det blir jævlig mye varmere en 30 grader i marokko (snakker 35-40+) men de overlever jo forde.
Vis hele sitatet...
Er en plante fra Sør-Amerika, tempen optimalt for sativaplanter er ifølge guiden jeg følger som hovedmål på 25 grader. Dog variasjon ikke er skadelig så lenge den holder seg over 20.

Planten har forøverig bare stått i vekst i litt over 1 måned, så å holde på i 3 blir garantert for mye.

Setter den trolig i blomst sent denne måneden.
Sitat av Edited Vis innlegg
Er en plante fra Sør-Amerika, tempen optimalt for sativaplanter er ifølge guiden jeg følger som hovedmål på 25 grader. Dog variasjon ikke er skadelig så lenge den holder seg over 20.

Planten har forøverig bare stått i vekst i litt over 1 måned, så å holde på i 3 blir garantert for mye.

Setter den trolig i blomst sent denne måneden.
Vis hele sitatet...
Ja. 2, 2.5 i vekst er som regel det beste. pluss alt fra 50-90 dager i blomst.
Men som sagt; gi den en real flush før du pumper på med nutes igjen, og halver dosen. Så kan du vente en ukes tid og kunn gi den vann i en uke før du flusher igjen, etter dette kan du nok øke med næring littegrann, bare vær forsiktig. Man får feelingen ettervert og skjønner hva planten trenger kun ved å se på den.