Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 560
Hei Freaks,

Jeg er meget glad i å lage ting på privattiden, og lurer da om det fins noe programvare egnet til min ide;

Jeg har en idee om å lage en crowd funding til diverse ideer(Som også skal kunne avstemmes) til produksjon som så skal gis bort til en av deltagerne som har bidratt, etter det er fullført. Jeg ønsker da å bruke et program til å kalkulere hvem som skal få produktet, helt tilfeldig - men da også påvirket av summen vedkommende har bidratt med.

F.eks

For å gjøre det enkelt; si jeg trenger 5000kr for å produsere et produkt, og 4 personer legger inn 800kr hver mens sistemann legger inn 1800kr. Da ønsker jeg at sannnsynligheten for at sistemann er 1800/5000*100=36% framfor resterende personer som da har 100%-36%=64%/4= 16% sjanse hver for å få produktet som er ferdig.

Finnes det en mulighet for å lage en crowd funding hvor deltagerne kan følge med på ALT - hvorav hvor mye penger er blitt tildelt, samt hvem som har tildelt hvor mye, innkjøpslister osv?

Jeg ønsker også å sette en maks sum for egen inntekt for prosjektet for tid og arbeid, hvorav resterende penger fra eventuelle bydere går videre til neste prosjekt og eventuell frakt for produktet- Hvor summen som er til overs blir et startskapital til neste prosjekt.

Finnes det noe brukbar programvare/måte å gjøre dette på fra før?
Finnes jo en del nettsider for crowdfunding, men regner med du ikke vil bruke de pga at de skal ha en del av kaka.

Men, ikke helt et svar på det du spør om, men sånn som du legger det fram så er dette en blanding av crowd funding og lotteri, så du bør i hvert fall sjekke opp hvordan du gjør dette lovlig, etter som du nok må forholde seg til lotterimyndighetenes regler, med den lotteri-varianten du legger opp til med at kun en av de deltakende vinner produktet (premien).
Sist endret av trilobites; 23. oktober 2018 kl. 21:43.
Mulig du har helt rett der !

Jeg ønsket i utgangspunktet bare å få finansiert hobbyen min av å produsere ting, for så å gi gleden av produktene videre.

Er det en mulighet å vri seg unna reglene med å formidle budskapet annerledes?

-F.eks fortelle at hele greien går ut på frivillig donasjon til min egen del- og at jeg gir bort produktet til en av deltagerne etterpå? - Slik at ikke deltagerne sitter å håper på gevinst?
Er nok vanskelig å vri seg unna med tanke på at det fortsatt er penger som innsats. Har jo blitt slått hardt ned på de bloggerne som surrer med premier.

Vil tro du må over på en sånn tier-løsning, der du har 5000kr i prosjektmål, og har forskjellige doneringsnivåer som de har på de fleste crowdfundingssider. Men at du i din løsning har en topp tier til f.eks 1800kr, men kun 1 stk i antall tilgjengelige på denne, som får produktet.

Det gjør det jo mindre attraktivt å donere til lavere tiers, men da er i hvert fall pengespillaspektet borte, sånn som jeg ser det.

Men du kan jo ha noe småtteri på de lavere doneringsnivåene, hvis du ikke tror det å kun donere til prosjektet ditt vil være attraktivt.

En annen tanke er jo bare å ha det slik at den med den høyeste donasjonen ved nådd og avsluttet crowdfunding får produktet, da vil det vel være en auksjon, ikke et lotteri, sånn på papiret.
Sist endret av trilobites; 23. oktober 2018 kl. 22:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.