Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1487
hei.
når jeg gikk i 7 klasse var jeg og passet lillesøsteren min sammen med en i familien som var et år eldre enn meg. han begynte å beføle meg, kysse på meg og klå på meg selv om jeg ba han stoppe. dette foregikk i rundt 4 timer. han holdt meg fast, og jeg nektet og ba han stoppe når han prøvde å overtale meg til å ha sex med han. det varte lenge, og var utrolig ubehagelig. jeg lurer på hva dette vil kalles? er det overgrep? eller seksuell trakassering?

vi hadde forresten ikke sex, vet ikke om jeg gjorde det tydelig nok
Sist endret av balderthedog; 7. juni 2018 kl. 12:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Seksuell trakassering.
Jeg tenker det er et sted mellom seksuell trakassering og overgrep, ettersom han fortsatte og fortsatte, samt. holdt deg fast.

Et fysisk angrep kan defineres som overgrep. Overgrep er ikke nødvendigvis bare voldtekt.

Samtidig kan denne situasjonen defineres som litt mer enn bare seksuell trakassering.

Per i dag tror jeg ikke vi har noen lovdefinert ord for det jeg tenker på, jeg kan ikke loven utenat, så er ikke sikker på om vi har eller ikke har.

Jeg kan ikke hjelpe deg med å bestemme om du skal gå for seksuell trakassering eller overgrep, det må noen andre her gjøre, ellers kan du jo snakke med helsepersonell om dette. Eller politiet for den saks skyld (selv om han var under 15, kriminell lavalder). Helsepersonell har taushetsplikt.

Det fins også enkelte telefontjenester der du kan snakke med helsepersonell, slik at du ikke trenger å møte opp hos noen. Google det for å finne det, jeg aner ikke hvor du finner det. Og så kan du jo ringe legekontoret (eller kanskje legevakta?), og si at du ønsker å prate med noen på telefon om overgrep.

Lykke til!
Store Norske Leksikons definisjon av «seksuell trakassering» er som følger:

«Seksuell trakassering er uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom.»

Dette syns jeg ikke stemmer med din beskrivelse, dog tredeler man begrepet «seksuelle overgrep» i straffeloven, og jeg oppfatter det du beskriver som «seksuell handling»:

«Seksuell handling omfatter primært beføling av bryster eller kjønnsorganer, og foretas alltid mot en annen person.»

Kort sagt: Et overgrep.
Ser nå at jeg overså «eller virkning» i SNLs definisjon, så da passer for så vidt den definisjonen greit også.
Han holdt deg fast i 4 timer og befølte deg selv om du ba han stoppe. Dette er helt klart et seksuelt overgrep og det tror jeg Politiet er enig i også. Har du noen hos deg du kan prate med det om?