Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3286
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Jeg var på tur i Brumunddal, Hedmark for litt siden. Der er det opprettet bomstasjoner som er manuelt bemannet. Man betaler en avgift på 100,-/150,- for å kjøre på fjellveiene deres - enklere sagt, elendig vedlikeholdte grusveier med trafikk i begge retninger.

Vi prøvde så klart å gi blaffen i å gå ut av bilen for å kjøpe billett og kjørte videre. Nesten 2 uker senere får vi brev i posten om at bomvokter observerte oss passere ugyldig og vi må betale avgiften på kr 130,- + et gebyr på 400(!)kr.

Området er tydeligvis overvåket. Så jeg lurer på om jeg skal be om bilde av bil - eller heller beklage for å kanskje slippe å betale gebyret?

Uansett så følte jeg meg uansett irritert over en slik nærmest "privat" bomstasjon som bare tar seg betalt for å kjøre på deres(?) veier

Noen som har erfaringer fra disse bomstasjonene? Når jeg ser på nettsiden deres, står det ingenting om hvordan dem kan ta seg friheten til å tjene penger på forbikjørende! Hva synes dere?

http://www.pihlske.no/fjellveier/
Hvorfor er du irritert over at du må betale for å kjøre på en privat vei? Det er jo helt tydelig at du var klar over avgiften før du valgte å benytte veien. "Så klart" må du betale for en tjeneste du velger å benytte, spesielt når du er opplyst om prisen på i forkant.

Lovligheten rundt å kreve inn gebyret for 400,- for at du ikke betalte på forskudd har jeg ikke forutsetning for å uttale meg om, men sånn rent instinktivt tviler jeg ikke på at de har hjemmel for det.
Sist endret av Cikey; 26. april 2017 kl. 14:45.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg blir klart irritert for et såpass beløp når det kommer overraskende på ganske så trafikkerte veier, som ser offentlige ut.


Slik ser bomstasjonen ut når man kjører forbi:
https://www.facebook.com/brumundbomm...type=3&theater
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ser ut som offentleg veg?

Det står tydeleg skilt om at det er bomveg, og takstane for passering. Du underbygger bomstasjonen si sak meir enn du underbygger di eiga sak, så eg forstår ikkje heilt kva du klager over. At du vert irritert over at det å ikkje betale i bomstasjonen får konsekvenser fell jo heilt og haldent på di kappe.

Om du hevder å ikkje ha sett såpass tydelege skilt vil eg påstå at du ikkje bør ha lappen, ref. §3 i vtl.
Sist endret av vidarlo; 26. april 2017 kl. 14:54.
jeg er langt mer overasket over din reaksjon enn over selve bomstasjonen. Bomstasjonen er åpenbart godt merket og hvis du ikke vil betale kan du selvsagt stoppe og se om du finner en vei rundt, men å kjøre gjennom for så å være sjokkert over avgiften er i overkant spesielt.

Hvorfor dere trodde dere kunne "snike dere forbi" når det er tydelig merket at området er videoovervåket er også rimelig nedsnødd...

Du har lært en ganske enkel lekse: Hvis du ikke liker prisen på en tjeneste, så ikke benytt deg av tjenesten...
Bompenger på privat vei kan i medhold av veglova § 56 innkreves etter søknad til kommunen. Samme paragraf åpner for at det kan kreves tilleggsavgift av kjøretøyets eier dersom det ikke betales. Du kan selvsagt kontakte kommunen og be om tillatelsen for å bekrefte at tilleggsavgiften er innenfor det som er fastsatt, men ellers får du vel egentlig bare leve med det.
Alternativet til bomstasjon hadde vært en stengt vei (låst bom). Du betaler for tillatelse til å kjøre der og du betaler for vedlikeholdet av veien (selvom veien er for j*vlig og med kjøring på eget ansvar).