Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3733
Hei.

Jeg har et lite dilemma angående et kjøp jeg gjorde i sommer av en renommert butikk som selger monkeybike og deler.

Jeg bestilte sykkel og deler som jeg betalte 30.000 kr for, samt at jeg betalte 5.000 kr i forskudd for montering av disse delene. Tilsammen 35.000 kr.

Da jeg hentet sykkelen oppdaget jeg mange feil og mangler, både på sykkel og bestillingen.

Selger nærmest løp avgårde fordi han skulle på ferie og lovte å ettersende papirer på bestilling og kvitteringer.

Det viser seg så at jeg ikke får papirer og avdekker stadig flere feil og mangler.

Sykkelen er ikke godt nok montert og utgjør en fare å kjøre med, samt at det mangler en masse deler som er betalt og original deler.

Selger har tydeligvis brukt svart arbeid på monteringen siden jeg ikke kan få kvittering på arbeidet.

Jeg sendte klage til selger og nådde ikke frem, tok uker før han gadd å svare og sa det var ikke hans feil osv og at jeg måtte sende en liste med alt jeg var missfornøyd med.

Jeg ante ugler i mosen og kontaktet forbrukerrådet som ga meg innsyn i rettigheter jeg har som forbruker. Det viser seg at han har brutt nesten samtlige lover/paragrafer.

Jeg sendte da melding til selger om at jeg vil heve kjøpet, eller gå til sak mot han.
Men gav ham samtidig muligheten til å ordne dette privat for begges deler.

Jeg har i dag fått svar om at jeg kan levere tilbake alt mot at han betaler tilbake 25.000 kr. Som innebærer et økonomisk tap på tilsammen ca 11.000 kr. Med frakt frem og tilbake.

Hva synes dere om dette? Han har jo tydelig bevist at ikke ting er som det skal og at han frykter en eventuell sak. Kall det en innrømmelse.

Skal jeg finne meg i dette, eller kjøre full sak og hvor lang tid vil i såfall en sånn sak ta?

Beklager lang post og takk for svar.
Sist endret av BrewGrow; 10. august 2015 kl. 23:36.
Risikoen her er vel mest at aktøren slår seg konkurs og dermed får du ikke igjen en eneste krone.

Har du foretaksnummeret kan du enkelt sjekke økonomisk utvikling på sider som f.eks http://www.proff.no
Sist endret av Frydenlundbayer; 10. august 2015 kl. 23:45.
Pøh, hadde aldri funnet meg i det.. burde fått tilbake 40.000 så slipper du nevne navnet på denne "renommeret" butikken og dem slipper dårlig rykte.
Sitat av Frydenlundbayer Vis innlegg
Risikoen her er vel mest at aktøren slår seg konkurs og dermed får du ikke igjen en eneste krone.

Har du foretaksnummeret kan du enkelt sjekke økonomisk utvikling på sider som f.eks http://www.proff.no
Vis hele sitatet...
Jeg tror neppe de slår seg konkurs, siden de er ledende innen monkeybusiness.
i Norge så vidt jeg vet.

Hvordan finner jeg foretaksnummeret? Er litt grønn på sånt.

Sitat av thundercat Vis innlegg
Pøh, hadde aldri funnet meg i det.. burde fått tilbake 40.000 så slipper du nevne navnet på denne "renommeret" butikken og dem slipper dårlig rykte.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tenker det samme og er helt enig.
Samtidig sliter jeg økonomisk og ønsker en rask ordning.

Om jeg ikke tar tilbudet kan jeg vel i verste fall måtte vente måneder/år på at saken skal avsluttes?
Sist endret av BrewGrow; 10. august 2015 kl. 23:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis de er en seriøs aktør skal foretaksnummeret stå på nettsiden
Alternativt kan du søke på firmanavnet på proff..
Sist endret av Frydenlundbayer; 10. august 2015 kl. 23:56.
Sitat av Frydenlundbayer Vis innlegg
Hvis de er en seriøs aktør skal foretaksnummeret stå på nettsiden
Alternativt kan du søke på firmanavnet på proff..
Vis hele sitatet...
Joda de hadde foretaksnummer på nettsiden.
Ikke at jeg skjønte stort av det. Noe spesielt jeg skal se etter?

Likviditetsgrad : Meget god - Lønnsomhet : ikke tilfredstillt - Soliditet : Meget god.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Du krever heving av kjøpet, da kan ikke han "foreslå" 25.000kr. Henvis til forbrukerskjøpsloven, du skal ha fullt beløp tilbake.
Legger ved siste svar fra selger for de som er interessert... Frekk tone. Og han mener nå jeg bare har betalt 25.000 istedet for 30.000 + 5.000 i montering.

Trikesettet er et byggesett og ikke vi normalt selger ferdig montert.
I utgangspunktet ville jeg kun selge deg delene som vi ellers alltid gjør, men gjorde et unntag for deg siden deg siden du ikke var interessert i å montere selv.
Noe vi selvsagt angrer sterkt på nå.

Vi kan jo ikke vite hva du ikke er fornøyd med..... Dette må du vite selv.

Beklager at skjermen har blitt ripet opp. La ikke merke til dette når du fikk den, men dette kan selvsagt ha skjedd under transportet hjem til meg der du hentet sykkelen. Skjermen kan heller ikke brukes i kombinasjon med de dobble eksosanlegget så jeg skjønner ikke hvorfor dette er så viktig.

Ønsker selvsagt også å få en løsning på denne saken.

En mulig løsnig er at du leverer tilbake hele sykkelen, og får tilbake pengene du har betalt for delene. Dette vil si 25000,-
Det har blitt jobbet en god del timer på denne sykkelen, og dette kan du ikke regne med å få tilbake.

En annen mulighet er at du leverer tilbake trikesettet, og beholder selve Monkeybiken med en del av delene.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§49
§ 49.Virkninger av heving og omlevering
Når kjøpet heves, faller partenes plikt til å oppfylle kjøpet bort.
Er kjøpet helt eller delvis oppfylt fra noen av sidene, kan det mottatte kreves tilbakeført. En part kan likevel holde tilbake det som er mottatt, inntil den andre gir tilbake det han eller hun har fått. Tilsvarende gjelder når parten har krav på erstatning eller rente, og betryggende sikkerhet ikke blir stilt.
Skal selgeren omlevere, kan forbrukeren holde tilbake det han eller hun har mottatt, inntil omlevering skjer.
Vis hele sitatet...
Til å være selger skriver han som en 14-åring. «Noe vi selvsagt angrer sterkt på nå.»
Har du virkelig ingenting som beviser at det er inngått en kjøpsavtale mellom deg og selger? Kontoutskrifter?
Enten krever du at sykkelen blir levert som foreskrevet i utgangspunktet, og alt av feil og mangler skal dekkes av garanti.
Eller krev kjøpet formelt hevet, hvis vi går utifra at det du sier her er helt korrekt skal selger tilbakeføre hele beløpet, uavhengig av tapt timeverk.
Sitat av Zyke Vis innlegg
Til å være selger skriver han som en 14-åring. «Noe vi selvsagt angrer sterkt på nå.»
Har du virkelig ingenting som beviser at det er inngått en kjøpsavtale mellom deg og selger? Kontoutskrifter?
Enten krever du at sykkelen blir levert som foreskrevet i utgangspunktet, og alt av feil og mangler skal dekkes av garanti.
Eller krev kjøpet formelt hevet, hvis vi går utifra at det du sier her er helt korrekt skal selger tilbakeføre hele beløpet, uavhengig av tapt timeverk.
Vis hele sitatet...
He he, ja han er nok selveste skriveLeif.
Joda jeg har kontoutskrifter, så der kommer han til kort.

Jeg vil helst heve kjøpet istedet for ny vare, jeg kan ikke stole på noe produkt fra denne mannen nå.

Nå er jeg mest redd for at han vil sette seg på bakbeina og hale ut tiden, eventuelt finne noe smutthull og utnytte dette til hans fordel (noe han tydelig prøver på allerede)

Men ifølge hans svar og reaksjon har jeg tydelig rett i min sak. Også ifølge paragrafene det vises til.

Takk for hjelpen, jeg tror jeg vil kjempe for den resterende summen så langt det lar seg gjøre.
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
He he, ja han er nok selveste skriveLeif.
Joda jeg har kontoutskrifter, så der kommer han til kort.

Jeg vil helst heve kjøpet istedet for ny vare, jeg kan ikke stole på noe produkt fra denne mannen nå.

Nå er jeg mest redd for at han vil sette seg på bakbeina og hale ut tiden, eventuelt finne noe smutthull og utnytte dette til hans fordel (noe han tydelig prøver på allerede)

Men ifølge hans svar og reaksjon har jeg tydelig rett i min sak. Også ifølge paragrafene det vises til.

Takk for hjelpen, jeg tror jeg vil kjempe for den resterende summen så langt det lar seg gjøre.
Vis hele sitatet...
I hht til kjøpsloven §30:
(1) Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.
Vis hele sitatet...
Videre sier § 37:
(1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta.
Vis hele sitatet...
Normalt i slike saker er at selgeren har mulighet til å rette feilene, og at du kun kan heve kjøpet etter at retting/omlevering ikke foretas, se §37.

Siden det her virker som det ikke kommer på tale og i hvertfall ikke innen rimelig tid kan du kreve å heve kjøpet, og har krav på 100% refusjon. Refererer du kjøpsloven til selger har han fint lite han kan gjøre, men hvis han prøver å sette seg på bakbeina må du nok ta saken videre til konfliktrådet etc.

Det at selger påstår skjermen ble skrapet opp under transport til han før du hentet den er heller ikke noe argument. Du overtar risikoen for gjenstanden når du mottar den. Blir den skadet før det er det selger eller transportøren sitt ansvar.

TL;DR: Du har 100% rett og kan heve kjøpet.
Uglemos: Fint å henvise til lovverket - men hadde vært enda finere om du viser til riktig lov.
BrewGrow: Dette er et patetisk forsøk på en selger (næringsdrivende) å vri seg unna juridiske forpliktelser han har til deg (kjøper) ved salg av vare til deg (privatperson).

Du har ikke bare rett på hele beløpet du har betalt for, men du har også rett på alle transportkostnader, o.l. kostnader du har hatt utlegg for under denne sleipe selgeren.

Gjør det så enkelt at du sender han et juridisk varselbrev imorgen tidlig hvor du referer til lover, men en rimelig svartid for post. Send dette på epost og rekommandert brev til hans forretningsadresse.

Gi han en frist på 7 dager på å gi lyd, om ikke svar går du rett til forliksrådet. Om vedkommende prøver å snike seg unna ila den tiden, ikke bit på. Han slipper ikke unna forliksrådet før du har fått refundert hele beløpet + alle kostnader du kan dokumentere.

Kjør på, skulle bare ønske du kunne kreve mer enn dette. Da slike selgere ønsker man å se gå konkurs.


PS: Vennligst referer til FORBRUKERKJØPSLOVEN - https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34

FORBRUKERKJØPSLOVEN (ditt tilfelle) har mangt flere rettigheter enn kjøpsloven.
Sist endret av monkeybusiness1; 11. august 2015 kl. 22:50.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Update.

Leverte shiten i dag. fikk igjen alle penga!! (Y)
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Se der ja
Gratulerer med seier!