Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3930
Som tittelen sier, hvilket land i Europa er mest korrupt? Tenker da i forhold til bestikkelse å svarte penger å makt
https://www.fn.no/Statistikk/Korrupsjon

Ukraina og Russland i følge statistikken til FN.
Sist endret av Larsiii; 7. juni 2018 kl. 13:22.
HectorX's Avatar
Trådstarter
Jeg som var sikker på at Spania var ganske korrupt!
Trodde faktisk at Romania var verre enn det statistikken til FN viser.
Husker jeg leste en bok av Eva Joly for noen år siden, da satt hun Bulgaria veldig høyt opp.
Undres på hvordan de som er korrupte i mindre land der korrupsjon ikke er så utbredt klarer å holde slikt skjult. Det dukker jo opp ting også i Norge nå og da, men det er nok veldig mye som skjer som ikke blir offentlig kjent. Og kanskje ikke korrupsjon i ordinær forstand der en sekk med penger skifter hender men tror nok det er endel tjeneste for en tjeneste også i Norge.

En som havnet på sykehus i utlandet kom hjem og sa at han hadde fått nytt syn på korrupsjon. Han mente korrupsjon var den ultimate formen for ærlighet. Litt håndpenger kjøpte han langt bedre behandling og han ble frisk og rask uten varige men. Forsøkte å spørre hva de gjør de som ikke har penger klar i slike tilfeller men det svarte han ikke på.
Han mente korrupsjon var den ultimate formen for ærlighet. Litt håndpenger kjøpte han langt bedre behandling og han ble frisk og rask uten varige men. Forsøkte å spørre hva de gjør de som ikke har penger klar i slike tilfeller men det svarte han ikke på.
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig. Da gjerne på bekostning av noen andre. Ingen kan få uten at noen andre gir
HectorX's Avatar
Trådstarter
Den dagen kontanter forsvinner, hva tenker dere tar over det svarte markedet/korrupsjonen da? blir det tjenester? bytting? eller vill kryptovaluta enkelt og greit ta over?
Tror ikke kontanter er avgjørende for om det er korrupsjon eller noen annen kriminell aktivitet. Om en ikke kan betale i kontanter så kan jo transaksjoner maskeres. Feks som betaling for et oppdrag mellom 2 selskaper. Eller som du sier i for av virtuell valuta, tjenester, tilgodehavende tjenester eller rett og slett bytte i andre ulovligheter. 1 kilo gull blir plutselig det samme som 6 prostituerte, eller x kilo hasj eller y tonn fin indrefilet, baderomsinnredning med montering, pluss nye møbler til stuen. Eller en god kombinasjon av alt.

Det er nok altfor stor profit i kriminelle miljøer til at forbrytelser slutter å eksistere selv om kontanter forsvinner. Kriminelle vil bare finne nye veier rundt betaling. Og det vil nok bli minst like vanskelig å spore som kontanter.
Romania, Bulgaria, Og (I balkan) Albania. Er vel flere land også.
Moldova bør komme høyt på denne statistikken
har våre en del i dominikanske republikk og vil si di er veldig korrupt. med penger kan du få det mesta av det du ønsker og havner noen i trøbbel der nede er det ingenting penger ikke kan fikse. har skjøl betalt meg ut av en del trøbbel der nede. di er veldig glad i turistene sine
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Bulgaria, Hviterussland
Ikke akkurat korrupsjon,men du nevnte svarte penger.. Norge er i europa toppen når det kommer til andelen av økonomien som er svart.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Ikke akkurat korrupsjon,men du nevnte svarte penger.. Norge er i europa toppen når det kommer til andelen av økonomien som er svart.
Vis hele sitatet...


Så vidt eg kan finne ligg Noreg rimeleg midt på treet, med land som Spania, Belgia, Sverige, Hellas, Portugal og Italia foran oss. Det er neppe det eg ville sei at kvalifiserer til Europa-toppen. Ifølgje t.d. denne rapporten ligg vi markant bak Hellas og Italia. Ifølgje denne ligg vi i nedre ende av andel svart økonomi. Denne pressemeldinga tilseier at snittet i Europa er på rundt 18%, og Noreg har i overkant av 14% svart omsetning.

No er ikkje nødvendigvis nokon av dei kjeldene feilfrie, men det var dei øverste treffa etter googling av "shadow economy by country" og "svart økonomi andel bnp". Det at dei eintydig peikar i samme retning tyder på at det ikkje er veldig galt å anta at vi ikkje ligg i toppen - spesielt ettersom marginen til dei landa som leder er stor.

Har du kjelder til at vi ligg i toppen?
Sitat av vidarlo Vis innlegg


Så vidt eg kan finne ligg Noreg rimeleg midt på treet, med land som Spania, Belgia, Sverige, Hellas, Portugal og Italia foran oss. Det er neppe det eg ville sei at kvalifiserer til Europa-toppen. Ifølgje t.d. denne rapporten ligg vi markant bak Hellas og Italia. Ifølgje denne ligg vi i nedre ende av andel svart økonomi. Denne pressemeldinga tilseier at snittet i Europa er på rundt 18%, og Noreg har i overkant av 14% svart omsetning.

No er ikkje nødvendigvis nokon av dei kjeldene feilfrie, men det var dei øverste treffa etter googling av "shadow economy by country" og "svart økonomi andel bnp". Det at dei eintydig peikar i samme retning tyder på at det ikkje er veldig galt å anta at vi ikkje ligg i toppen - spesielt ettersom marginen til dei landa som leder er stor.

Har du kjelder til at vi ligg i toppen?
Vis hele sitatet...
Beklager,hodet mitt som surrer litt.
Vi er i toppen blant vest europeiske land,ikke europa som helhet.
https://radio.nrk.no/podcast/ekko_-_...16022018101300
https://www.ntbinfo.no/pressemelding...easeId=1965025

Første kildene som dukker opp,er langt flere å finne.
Sist endret av JayHova; 11. juni 2018 kl. 20:50.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Beklager,hodet mitt som surrer litt.
Vi er i toppen blant vest europeiske land,ikke europa som helhet.
Vis hele sitatet...
Takk Det er eg sjølvsagt einig i at ser ut til å vere tilfellet
Bulgaria virket vertfall shady as fuck når jeg var der, mye mafia etc. Taxisjåføren mente politiet solgte det beste kokainet.
Hva tror dere om denne luftambulansesaken? Ren korrupsjon av verste sort eller elendig håndverk av de som la ut anbudet? Et anbud til 2,6 milliarder kroner. Der en jurist som er spesialist på offentlig anskaffelse går så langt som å uttale at anbudet var rigget for at selskapet Babcock skulle vinne. Selskapet som idag har kontrakten måtte legge frem dokumentasjon på lønnskostnader, informasjon som så luftambulansen delte med motpart i anbudsrunden. Styreleder i helse nord hadde også en merkelig rolleblanding der hun i sitt private selskap hadde inngått kontrakt med Babcock om å rekruttere personell til dem. Det var også en særdeles hard kamp om å hemmeligholde deler av informasjonen rundt anbudet en kamp ført av adm.dir for luftambulanse.

Hva tenker andre? Penger og gjenytelser eller klønete gjennomføring?

Eller hva med tunnel og parking i Oslo by for våre politikere? De skulle bruke "noen millioner" men runder 2 milliarder, ikke dårlig kostnadsprekk det. Tilfeldigheter og uflaks eller penger som senere finner veien under madrassen til politikere eller andre beslutningstakere?
Luftambulanse saken er jo rar. Hvordan kan noen legge inn anbud på å fly luftambulanse uten å ha (nok) piloter ansatt.
Min erfaring er at man ved f.eks levering av anbud til it-forvaltning knyttet til det offentlige må legge ved CV'er til de ansatte man kan stille med. (Det kan være ansatte eller underleverandører.).