Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1906
Hei, jeg vurderer og søke bachelor shipping og logistikk til neste år. Det står på informasjon om studiet at man bør friske opp matte kunnskapene sine, så det jeg lurer på er om det er noen her inne som går på studiet eller har gått på det, som kan fortelle meg hvor dreven man bør være i matte for og greie studiet. Altså, snakker vi P eller R matte?

Takk for hjelpen
Hei, har selv studert shipping og logistikk. Da riktignok I utlandet, men da jeg har flere bekjente som har gått tilsvarende studier på BI og I Ålesund skal jeg prøve å gi et svar basert på mine og deres erfaringer.

Shippingstudier omfatter ofte noen kurs I bedriftsøkonomi og finans. Så mattenivået på disse kursene er ofte tilsvarende S-matte fra vgs. Da jeg ikke vet hvilke skole du skal begynne på så er det vanskelig for meg å gi et konkret svar, men frisker du opp litt på dine basis mattekunnskaper skal det Være mer enn nok. Shippingstudier omfatter sjeldent tunge kvantitative fag.

PS! Det er veldig hardt å komme inn I shippingbransjen I Norge, så start tidlig med å søke på summer internships I relevante firmaer. Da gjerne I utlandet. I London er det mange muligheter. I tillegg anbefaler jeg å reise på utveksling hvis skolen din tillater dette. Internasjonal erfaring og gode engelskkunnskaper er key for suksess. Ungå også å ta mastergrad. Jeg og de fleste av klassekameratene fra bachelorgraden fikk relevante jobber rett ut av bachelorgraden. I utlandet riktignok.

Beklager hvis svaret ble litt rotete, men jeg skriver på mobil.
Statistiske begrep aggregering, konsolidering er nok aktuelle, ingen umiddelbare behov for bayesiske metoder, rekkereduksjoner og eller stokastiske.

Det kommer litt an på hvor langt du skal gå.

R er et bra miljø for å drive med statistiske beregninger https://www.r-project.org R kan også kompileres inn i postgreSQL( http://www.joeconway.com/plr/doc/plr-overview.html ) men dette er trolig forbi behovet for statistikk i shipping og logistikk.
Sist endret av nudo; 24. august 2015 kl. 14:24.
Trådstarter
9 1
Takk for svar! Tenkte og søke på HBV, hadde P-matte på VGS. Så da får jeg vel ta opp S og se hvordan det går. Vist det går fint kjører jeg på
Du kan slappe helt av mtp. Matematikken. Du skal fint klare å komme deg gjennom med p-matte. Flere av de jeg har studert med hadde dårlige karakterer fra P og kom seg fint igjennom med gode karakterer. Hovedvekten I studiet ligger på kvalitative kurs, mens kursene I økononi kommer du fint igjennom med litt innsats. Stort sett begrenser matematikken I introduksjonskurs innen økonomi til å omhandle pluss og minus.