Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3754
Si hvis man har in game verdier i CSGO til en verdi av 500k. Hvordan blir det hvis man selger alt over tid og får penger via paypal og så inn på bankkonto?
Vil ikke banken eller skatteetaten synes det er mistenkelig hvis man plutselig får 500k inn på konto fordelt på f.eks få uker?
Det er neppe "mistenkelig", men dersom du skal fortelle sannheten vil du muligens få mer skatt på neste skatteoppgjør.
Vet ikke helt hva du vil høre, jeg tror de ville syntes det var mistenkelig hvis du fikk det inn over et år.

Så lenge du dokumenterer dette å det ikke er skattepliktig så er det vel ingen problemer.

Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Det er neppe "mistenkelig", men dersom du skal fortelle sannheten vil du muligens få mer skatt på neste skatteoppgjør.
Vis hele sitatet...
Hehe, du tror ikke noen ville satt spørsmål ved utenlandske bankoverføringen i hundretusenkroners klassen?
Sist endret av Turak; 23. august 2015 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Turak Vis innlegg
Hehe, du tror ikke noen ville satt spørsmål ved utenlandske bankoverføringen i hundretusenkroners klassen?
Vis hele sitatet...
Nei egentlig ikke. Som sagt, OP forteller jo hva dette er for noe... Om det er skattepliktig vet jeg ikke, men ikke umulig at det beskattes med inntektsskatt. Spørsmålet er vel heller at dersom dette er skattepliktig, ønsker han å snyte på skatten? Hvis så er tilfelle, så blir det litt vanskeligere å gjøre dem "hvite".
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Nei egentlig ikke. Som sagt, OP forteller jo hva dette er for noe... Om det er skattepliktig vet jeg ikke, men ikke umulig at det beskattes med inntektsskatt. Spørsmålet er vel heller at dersom dette er skattepliktig, ønsker han å snyte på skatten? Hvis så er tilfelle, så blir det litt vanskeligere å gjøre dem "hvite".
Vis hele sitatet...
Det er skattepliktig, med mindre OP har mye av denne aktiviteten på sin bankkonto fra før så vil banken garantert måte sende en beskjed til økokrim eller en annen etat.

Når det er sagt mener jeg ikke at du VIL bli tatt, men en automatisk beskjed eller noe lignende vil nok bli sendt.

Slik jeg forstår det kan skatteetaten komme flere år seinere og spør hvor penger kom fra ..
Sist endret av Turak; 23. august 2015 kl. 18:47.
Sitat av Turak Vis innlegg
Det er skattepliktig, med mindre OP har mye av denne aktiviteten på sin bankkonto fra før så vil banken garantert måte sende en beskjed til økokrim eller en annen etat.

Når det er sagt mener jeg ikke at du VIL bli tatt, men en automatisk beskjed eller noe lignende vil nok bli sendt.

Slik jeg forstår det kan skatteetaten komme flere år seinere og spør hvor penger kom fra ..
Vis hele sitatet...
Hvis man kontakter skatteetaten på forhånd, eller snakker med banken, og forteller at man får inn et stort beløp fra feks bitcoins man fant ut at man hadde eller det trådstarter nevner, vil banken likevel sende en beskjed til økokrim?
jeg drev en Minecraft server for i et par år, da fikk jeg ca 80 000 kroner overført til konto fra paypal over ca 10 måneder. skjedde aldri noe. litt mindre beløp enn ditt men fortsatt endel:P
Hat
Trådstarter
Takk for svar folkens. Men her står det jo at det er skattepliktig når det er over 10.000 kr. Vil det si 10.000 kr i måneden? Enkeltinntak på konto? År? Ser ikke at det står noe om det.
Såvidt meg bekjent er man kun skattepliktig på enkeltgevinster over 10.000. Med andre ord kan man vinne 9000,- så mange ganger man vil uten å måtte skatte, men sekundet du går over har du 28% på hele beløpet.

Derimot er jeg usikker på om CS:GO i det hele tatt går som "lotteri-spill" selv med alt det nye som har kommet. Jeg ville tatt ut relativt små summer av gangen (10-25 tusen) og satset på at det gikk fint. Skulle du bli kontaktet angående hvor pengene kommer fra ville jeg forklart meg så ærlig som mulig (og sørge for at du aldri vinner over 10k i historien din).

Lykke til!
Kan vell sammenligne det med å selge en bil o.l?
Altså ikke skattbart, så fremt det ikke er noe som kan bli sett på som en jobb.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kan vell sammenligne det med å selge en bil o.l?
Altså ikke skattbart, så fremt det ikke er noe som kan bli sett på som en jobb.
Vis hele sitatet...
Støtter denne. Rimleg sikker på at ein ikkje kan sjå på virtuelle gjenstandar i eit spel som t.d. gambling gevinstar som må skattes. Om dette er en verdi du har opparbeidt deg i form av cs:go items, høres det rart ut om dette blir sett på som "regelmessig inntekt" du lever av.
I denne størrelsesorden kan det bli betraktet som næring om du er uheldig. Skatteetaten er et helvete å forholde seg til. Flere her på bruket har erfaringer med det.
Nå sier du ingenting om hvor mye enheten var verdt da du kjøpte den, så det er vanskelig å si hvor stor gevinst du har på det. Men er gevinsten stor nok så vil det regnes som næring og ikke hobby, og skal skattes deretter. Det vil gå inn på personinntekten din.

Hvis vi tar bilen som et et eksempel: Du kan kjøpe et par biler, pusse de opp og selge de med gevinst, men når det blir mer enn det så kan det fort bli tolket som næring, og da skal man skatte av det. Hvis du er utdannet bilmekaniker så blir det enda mer komplisert, da skal du betale moms på eget arbeid også.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nå sier du ingenting om hvor mye enheten var verdt da du kjøpte den, så det er vanskelig å si hvor stor gevinst du har på det. Men er gevinsten stor nok så vil det regnes som næring og ikke hobby, og skal skattes deretter. Det vil gå inn på personinntekten din.

Hvis vi tar bilen som et et eksempel: Du kan kjøpe et par biler, pusse de opp og selge de med gevinst, men når det blir mer enn det så kan det fort bli tolket som næring, og da skal man skatte av det. Hvis du er utdannet bilmekaniker så blir det enda mer komplisert, da skal du betale moms på eget arbeid også.
Vis hele sitatet...
Det er ikke rart folk blir forvirret når folk svar på ting de ikke vet noe om.

Generelt skal du ikke beregne uttaksmva dersom du er utdannet bilmekaniker og fikser opp en bil selv. Det gjelder kun selvstendig næringsdrivende.

Sitat av nikita Vis innlegg
I denne størrelsesorden kan det bli betraktet som næring om du er uheldig. Skatteetaten er et helvete å forholde seg til. Flere her på bruket har erfaringer med det.
Vis hele sitatet...
Nei, det er de generelt ikke. Problemet er at folk helst ikke vil betale skatt og derfor vrir og vender på ting for å slippe unna, for deretter å klage over noe som var åpenbart hele tiden. Det finnes selvfølgelig unntak, men de er i kraftig mindretall.
Sist endret av Saerdna; 24. august 2015 kl. 18:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Det er ikke rart folk blir forvirret når folk svar på ting de ikke vet noe om.

Generelt skal du ikke beregne uttaksmva dersom du er utdannet bilmekaniker og fikser opp en bil selv. Det gjelder kun selvstendig næringsdrivende
Vis hele sitatet...
Jeg ser jeg har forsnakket meg litt, det er ikke sikkert mekaniker er dekket under denne ordningen, men det er derimot snekkere, rørleggere, elektrikere, osv. [1]

Poenget er, grensen mellom hobby og næring er svært vag. Når gevinsten blir stor skal du argumentere hardt for at det er en hobby, og ikke næring, som skal beskattes deretter.

[1] http://www.skatteetaten.no/no/Radgiv...chapter=100254
Veldig interessant gråsone her, men er det ikke svært unaturlig å definere noe slikt som næring?
Det er faktisk en hobby. Selv om det er snakk om store pengesummer, kan man vel ikke redefinere noe som strengt talt kun er hobby? Det ville kanskje vært gyldig om man er en velkjent pro-gamer som lever av dette og f.eks skatter av en pengepremie fra en turnering, men her er det jo kun snakk om virtelle objekter som man tilfeldig får utdelt. Altså er det ikke gambling heller (selv om jeg vet at det finnes sider hvor man kan gamble items i cs)

Det er jo bullshit at dette skal være en næring, selv om man i praksis kan gjøre en næring ut av det (som goldfarmers i kina og så videre).
Interessant å høre hvordan saken utarter seg
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Veldig interessant gråsone her, men er det ikke svært unaturlig å definere noe slikt som næring?
Det er faktisk en hobby. Selv om det er snakk om store pengesummer, kan man vel ikke redefinere noe som strengt talt kun er hobby? Det ville kanskje vært gyldig om man er en velkjent pro-gamer som lever av dette og f.eks skatter av en pengepremie fra en turnering, men her er det jo kun snakk om virtelle objekter som man tilfeldig får utdelt. Altså er det ikke gambling heller (selv om jeg vet at det finnes sider hvor man kan gamble items i cs)

Det er jo bullshit at dette skal være en næring, selv om man i praksis kan gjøre en næring ut av det (som goldfarmers i kina og så videre).
Interessant å høre hvordan saken utarter seg
Vis hele sitatet...
Du kan ha næringsinntekt fra en hobby. Det forandrer ingenting at det er inntekt som kommer fra et dataspill. Det er dog en rekke vilkår i spill her, og som deezire sier, så korrelerer dette ganske greit med størrelsen på inntekten.

TS, om du har verdier for 500k i et spill så kontakter du skatteadvokat å får hjelp til å sette opp en løsning. Første halvtime (og spørsmål på mail før du har engasjert advokaten) faktureres ikke som regel av privatpersoner.