Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 809
Hei hei.

Jeg presterte å få dratt ned en høytaler fra en hylle ca en meter over min MacBook Pro og den landet såklart med kanten rett inn i skjermen sin utside. Dette bulket igjennom hele dritten og knuste skjermen på innsiden, dette er min flaks. Min far tok så said Mac med til en lokal forhandler og han ga den inn på rep, jeg fant så ut et par dager etterpå at de skulle ha 6000,- for det og klikket i vinkler å prøvde å få dette avbestilt, det var jo såklart ikke mulig da alt var bestilt alt. Jeg hadde heller tenkt å invistere litt mer penger og heller kjøpe en grei laptop.

Så nå sitter jeg her med den reparerte Mac'en i all sin overprisa drittprakt og har tenkt til å kjøpe en SSD og litt RAM til den, så jeg hvertfall får noe mer ytelse ut av denne (den er fra tidlig 2010).

Så, hva kan dere anbefale av RAM og SSDer til denne? Regner med den ikke har SATA 6GB/s. Jeg er ute etter 8GB RAM og 256GB eller mer på SSD'en, men somsakt så er det vel ikke vits med SATA 6GB/s om det er en billigere med SATA 3GB/s Pris kan variere, helst så lav som mulig etter spesifikasjonen da

Hva sier de vise Freaksene?
( Så på kviteringen, selve skjermen kostet 4999. Hva faen er det for noe? jeg kan jo få tak i 3 x 24" HD skjermer for den summen)
Sist endret av iSatan; 29. januar 2013 kl. 17:33.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Samsung 840 PRO 256GB eller Intel 335 240GB er gode valg til SSD'en
Sitat av iSatan Vis innlegg
Min far tok så said Mac med til en lokal forhandler og han ga den inn på rep, jeg fant så ut et par dager etterpå at de skulle ha 6000,- for det og klikket i vinkler å prøvde å få dette avbestilt, det var jo såklart ikke mulig da alt var bestilt alt.
Vis hele sitatet...
Dere skal avtale på forhånd hva som skal fikses og ikke, eventuelt hvilke begrensninger verkstedet har. Hvis forhandler/verksted har tatt seg store friheter, og gjør mer enn du spesifikt har godkjent, så bestrider du kravet.

Opplevde det samme på motorsykkelen min, da jeg takket nei til service etter å ha fått vite at den ville koste over 10k, bare for å finne ut at de tok servicen likevel, med en regning på 11k. Endte med at de la seg langflat, og jeg betalte en symbolsk brøkdel av regningen for å være litt diplomatisk.

Hvis dere har avtalt hva som skal gjøres, så kan de ikke kreve mer betalt enn det dere har blitt enige om.
Slike skader lønner det seg aldri å ta på reperasjon. Ba dere ikke om prisoverslag før de tok jobben?
wut wut
iSatan's Avatar
Trådstarter
Realist1 og Fuzzybossen:

Altså, det var delvis min far sin feil da han dreiv med noe greier som bråket noe forferdelig som gjorde at jeg ble vekket og famlet rundt i mørket og nesten endte med en høytaler i hodet. Så han sa han skulle ordne jobben. Hva han avtalte spesifikt vet ikke jeg, men han skulle hvertfall ordne så de byttet skjerm. Dette er også det eneste som er gjort, bare til en sinnsyk pris. Han sa han skulle betale reprasjonen, så det er ikke store problemet for meg (heldig med snill far her), men det som er frustrerende er prisen og de andre mulighetene jeg kunne hatt med pengene (Da Macen er ganske gammel og sliten)

Anyway, vet noen om noe bra RAM, regner vel med alt med SO-DIMM bør fungere? Alt som er spesifisert til Mac er jo prisen jekka et par hakk opp på. Takk for SSD tips btw!
Sist endret av iSatan; 29. januar 2013 kl. 18:02.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Du kan se om du finner noe her og så eventuelt lete det opp pris etter at du har funnet rett type.
Sitat av iSatan Vis innlegg
Realist1 og Fuzzybossen:

Altså, det var delvis min far sin feil da han dreiv med noe greier som bråket noe forferdelig som gjorde at jeg ble vekket og famlet rundt i mørket og nesten endte med en høytaler i hodet. Så han sa han skulle ordne jobben. Hva han avtalte spesifikt vet ikke jeg, men han skulle hvertfall ordne så de byttet skjerm. Dette er også det eneste som er gjort, bare til en sinnsyk pris. Han sa han skulle betale reprasjonen, så det er ikke store problemet for meg (heldig med snill far her), men det som er frustrerende er prisen og de andre mulighetene jeg kunne hatt med pengene (Da Macen er ganske gammel og sliten)
Vis hele sitatet...
Haha.. Strengt tatt ganske snilt av din far å ta ansvar for det der..

Da jeg slo hull i skjermen på den gamle driten vi hadde til skole-PC for mange år siden, endte regningen på nesten 5k for å bytte skjerm (bare 1k for egenandel heldigvis). At Mac er hakket dyrere, er vel ikke noen overraskelse.
wut wut
iSatan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Haha.. Strengt tatt ganske snilt av din far å ta ansvar for det der..

Da jeg slo hull i skjermen på den gamle driten vi hadde til skole-PC for mange år siden, endte regningen på nesten 5k for å bytte skjerm (bare 1k for egenandel heldigvis). At Mac er hakket dyrere, er vel ikke noen overraskelse.
Vis hele sitatet...
Veldig glad for at min far er såpass grei ja!
Men at skjermer på laptoper er så dyre syntes jeg er merkelig. Du får jo vanlige PCskjermer for så mye billigere..
Dyrt for skjerm. Hadde vært billigst å utført jobben selv. Da jeg knærta skjermen på laptopen min ved ett uhell kosta det 1k for ny skjerm fra England. Ser ut som skjermene til mac ligger på samme prisnivå ogå.

Sett inn en SSD som Intel 520 eller 330 serien. Har selv en 520 i laptopen jeg benytter meg av her. Finn ut ramtype og oppgrader den også.