Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1933
Det var jeg som går på Ritalin. Jeg er ærlig med legen om at det er vanskelig å vite hva som skyldes medisinen. Eneste som har holdt seg stabilt er at jeg ikke har hatt tilbakefall til raseriutbrudd. Sinne er byttet ut med tomme/flate følelser. Jeg blir fremdeles distrahert av for mye lyder rundt meg, som feks om flere snakker samtidig eller noen snakker til meg mens en TV står på i bakgrunnen eller en stor bil kjører så hører jeg ikke hva som blir sagt.

Sist jeg hentet resept på apoteket hadde de ikke dosen min (30) så jeg fikk 10 og 20. Nå har jeg gått opp til 40, så jeg tar 2x10 og 1x20.
Hun syntes jeg skulle starte med ren 40 istedenfor å ta flere kapsler. Vi har prøvd å ta alt på en gang og vi har prøvd fordeling. Feks 20 på morgen og 20 på kvelden. Ingen forskjell.

Har det virkelig noe å si om kapselen inneholder 40 eller om man tar 2x20 eller 4x10? Nysgjerrig
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Kanskje dette har med hørsel og lydsensitivitet å gjøre? Det er et annet spor å sjekke ut samtidig. Jeg tåler heller ikke mange som snakker høyt rundt meg oppå hverandre over tid. Da må jeg vekk etterhvert.
Enig med meaculpo det med hørselen kan være noe annet.

Fikk konstantert nervetraume for litt siden etter en uheldig episode.

Sliter med mye bakgrunnsstøy og flere som prater, da blir huet helt ødelagt og konsentrasjonen deretter.
Nervetraume? Jeg har diagnose adhd. Jeg var livredd høye lyder som barn da. Jeg var livredd toaletter faktisk. Holdt meg for ørene hver gang jeg trakk ned. Fordi som barn en gang så kom en høy lyd fra utenfra men som jeg kanskje trodde var doen. En pipe, jeg var på båt. Men nå er jeg nærmere 30 .
Regner med du er på opptrapping på ritalin i samarbeid med dps? Fikk dårlig effekt selv på ritalin frem til jeg fikk 60mg om morgenen, og så 20mg midt på dagen da jeg sleit veldig med at jeg sovnet etter jobb. Det har ingen ting og si om du tar 20x2 eller en 40.
Merkelig at da legen min sier at det er bedre med en ren 40 kapsel enn 2x20? Ikke peiling jeg altså. Har ikke nevnt noe mer om å bytte til annen medisin. Det eneste med det er at det kunne vært bedre å kjent om noe annet funket bedre men hva vet vel jeg. Har ingen fysiske plager av Ritalin.
Har ingen peiling på de medisinene, er det depotabeletter? At virkestoffet blir utløst annerledes/kjappere/tregere når man tar 2x20 istedenfor 1x40? Bare en tanke.
Det er piller....altså plastikaktige avlange greier med pulveret inni ja.
Da er det ikke piller, men kapsler.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dreamliner91:

Dette er sprøtt. Jeg har også en eller annen form for traumer når det kommer til høye lyder, toaletter og båter. Nå er jeg i 30-40-års alderen, men må fortsatt fysisk dekke til ørene mine hvis jeg feks. går på toalettet på en ferge o.l. Likevel er jeg livredd. Det er HELT spesielt å høre om noen andre som har den samme forbien...

Uansett, angående spørsmålet ditt. Det vil alltid være bedre å ta feks. 1x60 enn 3x20, fordi piller inneholder mest bindestoffer. Bindestoffene er ikke nødvendigvis spesielt bra for deg og derfor vil en lege alltid ønske at du tar minst mulig av dem. Ta en valium som eksempel. En 1mg valium veier kanskje 2 gram. En 10mg valium veier det samme. Hvis du skal innta 10mg av virkestoffet i en valium via 1mg-pillene ender du opp med å ta 20 gram med unødvendige bindestoffer.

(et banalt eksempel, men det er nøyaktig dét: et eksempel.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dreamliner91:

Dette er sprøtt. Jeg har også en eller annen form for traumer når det kommer til høye lyder, toaletter og båter. Nå er jeg i 30-40-års alderen, men må fortsatt fysisk dekke til ørene mine hvis jeg feks. går på toalettet på en ferge o.l. Likevel er jeg livredd. Det er HELT spesielt å høre om noen andre som har den samme forbien...

Uansett, angående spørsmålet ditt. Det vil alltid være bedre å ta feks. 1x60 enn 3x20, fordi piller inneholder mest bindestoffer. Bindestoffene er ikke nødvendigvis spesielt bra for deg og derfor vil en lege alltid ønske at du tar minst mulig av dem. Ta en valium som eksempel. En 1mg valium veier kanskje 2 gram. En 10mg valium veier det samme. Hvis du skal innta 10mg av virkestoffet i en valium via 1mg-pillene ender du opp med å ta 20 gram med unødvendige bindestoffer.

(et banalt eksempel, men det er nøyaktig dét: et eksempel.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg virkelig hørt noen si det hadde jeg spurt hva i helvette du snakker om. Jeg tror ikke du har kjent på nedturen på Ritalin eller hvor skittent det er for kroppen din til å si hva stakkars lille bindemiddel har å gjøre i det her. Når det kommer til stimulanter er det alltid best å ta 1 stor dose enn flere små, ikke fordi tulle ball men fordi bivirkningene blir drøyet utover lengre tid i mer flat-nøytral stil enn høyt opp og ferdig med det. Hvis det såkalte si ''rett ned/nedturen'' ikke er verdt det burde du tenke på hvor zombie du egentlig er når du fordeler det utover dagen, å nå snakker jeg generelt så ikke ta det personlig, men dette er blant annet noe 99% av folk som får ADHD medisiner burde vite fordi det bare er så ufordregelig skittent mot kroppen og så er det ikke alle som får denne informasjonen av legen (tvert derikattemot), å mange klarer ikke engang kjenne på kroppen hva som er bra for dem selv.

Sitat av carttown Vis innlegg
Hadde jeg virkelig hørt noen si det hadde jeg spurt hva i helvette du snakker om. Jeg tror ikke du har kjent på nedturen på Ritalin eller hvor skittent det er for kroppen din til å si hva stakkars lille bindemiddel har å gjøre i det her. Når det kommer til stimulanter er det alltid best å ta 1 stor dose enn flere små, ikke fordi tulle ball men fordi bivirkningene blir drøyet utover lengre tid i mer flat-nøytral stil enn høyt opp og ferdig med det. Hvis det såkalte si ''rett ned/nedturen'' ikke er verdt det burde du tenke på hvor zombie du egentlig er når du fordeler det utover dagen, å nå snakker jeg generelt så ikke ta det personlig, men dette er blant annet noe 99% av folk som får ADHD medisiner burde vite fordi det bare er så ufordregelig skittent mot kroppen og så er det ikke alle som får denne informasjonen av legen (tvert derikattemot), å mange klarer ikke engang kjenne på kroppen hva som er bra for dem selv.
Vis hele sitatet...
Forresten så kan du søke deg opp på google hvor mye 2 gram ser ut, 1mg valium er 1mg valium, 1mg diazepam er CA en liten bit av pilla. Å nei, bindestoffer er ikke nødvendigvis bra for deg, men det er ikke nødvendigvis usunt for deg heller, hvis du skjønner hva jeg mener..
Så tilbake: Bindemidler/stoff er det som holder pilla sammen, piller i kapsler har ikke bindemiddel.
Sist endret av Speedfrik; 5. april 2020 kl. 04:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor er Ritalin dritt for kroppen?
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Hvorfor er Ritalin dritt for kroppen?
Vis hele sitatet...
Fordi det er et sentralstimulerende middel, veldig likt amfetamin.

- Hilsen noen med diagnosert ADHD som slutta på ritalin fordi det føltes så dritt.
Kjenner ikke noe jeg... eneste som har skjedd er at jeg ikke har hatt dilbakefall på depresjon og raseri. Det kan neppe virke amf

Det kan neppe virke som amfetamin skulle det stå
Sist endret av Dreamliner91; 6. april 2020 kl. 13:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.