Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1403
Ringte til banken igår og skulle forhøre meg om boliglån. Siden jeg er under 25 år kunne jeg søke boliglånet "Ung" som gir gunstigere rente. Under samtalen nevnte jeg at jeg tenkte å leie ut leiligheten og da forandret tonen. "Banken" sa dermed at jeg måtte ha 25 % i egenkapital og dette fordi de ikke ville ta risiko mtp om jeg ikke fikk leid den ut eller solgt den om boligprisene faller. Er dette noe som stemmer ?

Har jeg gått på en blemme nå og kunne jeg bare ha sagt at jeg skal kjøpe en bolig hvor jeg selv skal bo og leid den ut etter å ha kjøpt den ?

Noen som har erfaringer med dette ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, ingenting unormalt med at dei krev høgare eigendel når det er høgare risiko. Du vil vere meir eller mindre avhengig av å leige ut for å finansiere lånet ditt, og fall i markedet der kan føre til betalingsproblem, ergo høgare risiko.

Banken står relativt fritt til å settje vilkår for lånet.
Hvordan kan du ha gått på en blemme ? Det finnes jo flere banker i Norge som du kan søke lån i. Personlig tror jeg det er vanskelig å få nok leieinntekt til å forsvare risikoen man tar. Det bør være ganske greit å finne ut hva tilsvarende boliger leies ut for der du skal kjøpe og regne ut om det kan være lønnsomt.
Mange som spekulerer i dette, og har kontakt med mange forskjellige banker for å få den beste renta. Helt normalt. Mange spekulerer i risiko, og prøver å få mest mulig lån til billigst mulig rente, for deretter å satse på nettopp ting som utleie, aksjer, fond, valutahandel. Det dreier seg bare om prosenter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Mange spekulerer i risiko, og prøver å få mest mulig lån til billigst mulig rente, for deretter å satse på nettopp ting som utleie, aksjer, fond, valutahandel. Det dreier seg bare om prosenter.
Vis hele sitatet...
Eg er svært nysjerrig på ei analyse av grunnen til at ein bør låne til nokon av dei tinga, utanom utleige. Der kan det vere poeng i, men da bør ein ha 1/4 eigenkapital, eller inntekt nok til å betene svært store delar av låne utan leigeinntekter.
Dette er vanlig.

Da jeg kjøpte bolig nr to for et par år siden, og ikke skulle bo i denne akkurat der og da men leie den ut, møtte jeg samme skepsis. Slapp dog unna med 15% egenkapital siden det var sekundærbolig. Mulig det var fordi jeg skulle flytte inn i boligen selv etter ett år, men dog, jeg måtte kjøre inn noen harde lapper for å få den.

Reglene er der rett og slett fordi du ikke skal gjeldsette deg totalt om boligmarkedet kollapser og stuper 10% eller noe.