Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3004
Har i den siste tiden lekt med tanken om å konvertere store deler av min formue(ca. 100k) til en annen valuta. Tenkte fortrinnsvis USD, da jeg har på følelsen at hele "EU-prosjektet" går til helvete i løpet av noen år.

Det trist å se formuen krympe for hver måned som går i forhold til annen valuta. Til og med den svenske kronen er blitt sterkere enn den norske.
Har lest litt rundt på nett det der det står at det nesten utelukkende er et tapsprosjekt å begynne med valutahandel, men utviklingen det siste året har fått meg på tanken.

Jeg har ingen peiling på dette med valutahandel, men lager denne tråden for å høre om det er noen andre har noen tanker rundt den norske kronen og andre valutaer. Som man har sett det siste året tar "ekspertene" feil konstant, så vet ikke helt hvem man skal lytte til.

Hvordan omgjøres 100k NOK fra en DnB konto billigst mulig til USD/EUR/GPB?

Er dog et meget dårlig tidspunkt å veksle fra NOK til USD(mtp. at kronen er så svak og dollaren sterk), men tror at den negative kronekursen bare vil fortsette, f.eks. nå som det "det grønne skiftet" er på vei.

Relevant link som jeg akkurat så på DB http://www.dagbladet.no/2015/12/12/n...ming/42367208/, dog bare synsing fra en person.
Sist endret av trikker95; 12. desember 2015 kl. 23:45.
Tja si det, de fleste analyser jeg har sett sier jo at NOK-> dollar og euro vil synke og stabilisere seg, så er vel et ganske ugunstig tidspunkt og gjøre dette på. Ang letteste måten er vel å ringe DNB og åpne en valutakonto?

Og til linken din: jeg klarer IKKE å ta seriøst en miljøforkjemper som poserer i en BMW i8 :P hehe
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
All den tid du har utgifter i kroner, og inntekter i kroner, og så lite som 100k i formue, så er det meiningslaust å konvertere den til annan valuta. Du har liten risiko ved å ha den i kroner, ettersom framtidige utgifter vil vere i kroner, og det desidert dyraste du vil kjøpe er hus - som ikkje vert vesentleg påverka av valutasvinginger.

Bil, som er det nest dyraste, vert heller ikkje så påverka som det at det er importprodukt skulle tilsei, ettersom så stor del av prisen er avgifter. I tillegg har du faren for at du bommer, og at krona styrker seg, eller ikkje endrer seg spesielt mykje.

Å konvertere deler av formuen kan vere fornuftig om du har stor nok formue til at du vil spre risikoen litt, men du har svært lite penger totalt sett.
Jeg har sparepengene mine i fond. Har nå fem forskjellige. Prøver å følge litt med.
Det har ført til at de fondene jeg har er slike som ikke hovedsaklig ikke er iNOK.
EX DNB NORDIC Technologi. Mye av verdistigningen jeg ser er at krona er svekket.
Tror dette er mindre gambling for meg enn valuttaspekulasjon.
Liker å bruke hegnar.no sine sider. Der kan man sortere på de beste feks siste år.
Men selvfølgelig mer risiko enn penger i banken.

Nå lurer jeg litt på om jeg kan ta noen grep om krona styrker seg igjen. Den må jo være i
Nærheten av absolutt bunn nå?
Jeg hadde håpet at klimamøtet ville skremme norske politikere litt. Tror ikke det er mye lurt vi kan gjøre med den personlige økonomien annet enn å bruke penger for å beholde sirkulasjon i den norske økonomien. Det som hadde vært veldig kult var om regjeringen viste en offensiv med en satsning på thorium mens landet fortsatt har penger på bok. På denne måten kan Norge muligenvis skape, og kontrollere thorium markedet i en god stund.
Blir spennede fremover å se om krona fortsetter å falle.
Sitat av Tenag Vis innlegg
Jeg har sparepengene mine i fond. Har nå fem forskjellige. Prøver å følge litt med.
Det har ført til at de fondene jeg har er slike som ikke hovedsaklig ikke er iNOK.
EX DNB NORDIC Technologi. Mye av verdistigningen jeg ser er at krona er svekket.
Tror dette er mindre gambling for meg enn valuttaspekulasjon.
Liker å bruke hegnar.no sine sider. Der kan man sortere på de beste feks siste år.
Men selvfølgelig mer risiko enn penger i banken.

Nå lurer jeg litt på om jeg kan ta noen grep om krona styrker seg igjen. Den må jo være i
Nærheten av absolutt bunn nå?
Vis hele sitatet...
Dersom du tror krona styrker seg, eller vil redusere valutarisk, kan du flytte pengene over til fond som er valutasikret.
Jeg tror oljeprisen kommer til å holde seg lav LENGE og at den norske kronen kommer til å fortsette nedover samtidig som Oslo børs kommer til å få en svak utvikling. Flytter derfor sparepengene over til internasjonale indeksfond med hovedvekt i USA og EU. Vurderer å investere noe i India også.
Konvertèr dem til Tyrkiske Lira, nå som Russland har innført sanksjoner har sikkert den synket masse. Over tid når krigen avtar vil handelen tilta, og den vil stige igjen.

http://www.zerohedge.com/news/2015-1...r-syria-border

"Minutes later, the Turkish Lira sank like a rock while risk assets across Europe tumbled when the Turkish presidency confirmed that, as many had expected, the jet was a Russian fighter jet, which the Russian Defense Ministry later said was a Su-24. The Su-24 jet was warned after violating Turkish airspace and was then downed in line with Turkey’s rules of engagement, Anadolu says, citing officials at the presidency."
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Konvertèr dem til Tyrkiske Lira, nå som Russland har innført sanksjoner har sikkert den synket masse. Over tid når krigen avtar vil handelen tilta, og den vil stige igjen.
Vis hele sitatet...
Sånn med tanke på at det er eit land som er svært nær ei krigssone, har til dels intern sosial uro, har gått i ekstremistisk retning politisk sett, har mange flyktningar, og ein eksportindustri som i ganske stor grad er avhengig av oljeprisen (verft og stål er storindustri i Tyrkia).. Korleis vurderer du risikoen for forslaget ditt? Det slår meg at den må vere relativt stiv...

Ligg det ei faktisk analyse bak, eller har du bare registrert at valutaen har gått i bakken og at den derfor må stige igjen...?
Sist endret av vidarlo; 13. desember 2015 kl. 14:04.
Vel, grunnen til at det er vanskelig å få kontoer denominert i en annen valuta er det er ikke så mange tilfeller for vanlige mennesker hvor det faktisk henger på greip.

For brukskontoer kommer pengestrømmen inn og ut uansett til å være i norske kroner, så å ha den denominert i US Dollar henger lite på greip. For sparing (midler som man veldig sjelden bruker, men ønsker å kunne få tak i på 3-4 dager om nødvendig) er det diverse varianter av fond du ønsker uansett. Det kan være pengemarkedsfond eller fond med risikoprofil mot området/landet du ønsker at sparepengene dine skal være avhengige av.

Jeg tror heller ikke India er et dårlig valg, og Europa/USA bedre enn Norge.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ja hvordan tror dere dette utvikles videre da?

Har et studielån fra Sverige på litt over 100000 SEK. På bare et år har 1 NOK gott fra 1,1 SEK til 0,95 SEK.
Enkelt tenkt, 100000*0,15 = 15000. Det er en økning på over 1000 kr per måned.

Alltså, 100k SEK for et år siden = 90,9K NOK
Idag, 100K SEK = 105K NOK
Hva blir det om et år? 100K SEK = 120 NOK?

Mitt studielån har en rente på 0,6% per år, men denne situasjon har gitt meg en "rente" på over 10% per år.
Jeg har muligheten til å betale av alt på en dag hvis jeg vil det, men det vil jeg egentlig ikke.
Planen er å følge betalingsplanen som er på 7000 kr per år. Denne kan jeg godt øke til det doble.
Betalingsplanen strekker seg over 17år: http://oi66.tinypic.com/2mouie1.jpg
Hade valutaen vært stabil så hade jeg ikke tjent spesielt mye om jeg betaler av alt på 5 år istedet for 17 år, renten er jo så lav så jeg kan like godt beholde alt til en buffert. (Det er jo det beste lånet man kan ha)

Alt henger altså på den norske kronen.
Hva er best? Betale av alt på en gang? Følge betalingsplanen og håpe på at NOKen stiger igjen? Eller øke på betalingsplanen något? Hvordan tror dere at det blir med oljen?

Takk
Timingen kunne vel nesten ikke vært verre vel? Krona er nesten på historisk lavt nivå om dagen - og veksler du nå så er det svært store sjanser for tap.

For et noen år siden når dollaren kostet 5 kroner ville vært et gunstig tidspunkt, og det var helt i andre enden. Historisk lav dollar.

Dessuten så er kanskje dette sparepenger? Kanskje en bedre plan er å vente til børsen er ferdig med fallet og putte pengene i et indeks-fond? Mindre risiko.
Problemet å ha pengene i utlansk bank man risiker å bli tatt for skattesvindel.
http://e24.no/lov-og-rett/skatt-oest...andet/22127316

Og på en annen måte ting man kjøper i norge, blir neppe billigere av dette, kanskje heller vurdere å flytte ut av landet?
Å veksle NOK til annen valuta er nok sent nå, men du kan jo låne penger i en utenlandsk valuta. Dvs gamble på at krona styrker seg mot den.
Valutaspekulasjon er for viderekomne, og ansett som høyrisiko investeringer, med god grunn.

For det første vil du være avhengig av volum. 100k blir lommerusk i denne sammenhengen, og vil kreve store svingninger før du får avkastning å snakke om.
Ser du på historikken for NOK - $ de siste 5 årene er den beste kursen du kunne fått ca 5,27 (3.5.2011). Da ville du fått $18975, og kunne vekslet dette tilbake til NOK 168k i dag.
Det høres jo veldig bra ut, hvis du ikke sammenligner med alternativene. Hadde du i stedet investert i et indeksfond, f.eks. DNB Global Indeks hadde du hatt 216k (sannsynligvis mer, 2011 ender i minus for fondet, men tapet kom tidlig på året) i dag, med vesentlig lavere risiko.

Sitat av dggr Vis innlegg
Å veksle NOK til annen valuta er nok sent nå, men du kan jo låne penger i en utenlandsk valuta. Dvs gamble på at krona styrker seg mot den.
Vis hele sitatet...
Lån i utenlandsk valuta er ikke bare gambling i valutakurser, men også gambling på rente. Har du maks uflaks svekker krona seg fordi renten for valutaen har steget.
Ved lån i valuta må man dermed ha høyde for at de løpende lånekostnadene kan stige.
Sist endret av doseren; 21. januar 2016 kl. 11:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.