Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2543
Hei,

Sitter å vurderer å kjøpe en laptop til mekatronikk studier.
Litt usikker hvor kraftig maskin man trenger?

Noen anbefalinger?
Budsjett er ganske åpent om det er noe man faktisk får bruk for.
Vil ikke anbefale deg å kjøpe mac. Kjøp en god pc med inngang til internettkabel og hdmi.
Trådstarter
Sitat av elt1x Vis innlegg
Vil ikke anbefale deg å kjøpe mac. Kjøp en god pc med inngang til internettkabel og hdmi.
Vis hele sitatet...
Hva baserer du dette på?

Internettkabel og hdmi løses alltid og ser ikke hvordan det er relevant?

Mer ute etter specs og personlige erfaringer!
Studerer ingeniør selv. Mye av programvaren vi bruker støttes rett og slett ikke av mac. Grunnen til at jeg anbefaler å ha inngang til internettkabel er først og fremst fordi vi har brukt dette mye for å koble til pls for programmering osv. Nå spørs det jo litt hva du trenger på ditt studie da
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av elt1x Vis innlegg
Studerer ingeniør selv. Mye av programvaren vi bruker støttes rett og slett ikke av mac. Grunnen til at jeg anbefaler å ha inngang til internettkabel er først og fremst fordi vi har brukt dette mye for å koble til pls for programmering osv. Nå spørs det jo litt hva du trenger på ditt studie da
Vis hele sitatet...
Vel, vi har virtuelle maskiner i dag. Det er uproblematisk å køyre VMWare fusion eller VirtualBox på OSX, med Windows-VM. Eg brukte Windows-VM på Linux når eg studerte, og i jobbsamanheng brukar eg utelukkande VMer for PLS-arbeid.

Når det gjeld ethernet, så er det og litt uviktig. Du får USB ethernetadapter for eit par hundrelapper, og eg har brukt det mykje for arbeid mot PLSer.

Det som imidlertid er grunn til å unngå OSX er om du må bruke tung grafikksoftware i Windows. I så fall kan du dualboote OSX og windows, men tung grafikk (Les: 3D-tegning) funker dårleg i VMer.
Jeg kjøper av og til "refurbished" PC-er fra f.eks pc-deal.
Stabile arbeidsstasjoner til en hyggelig pris.
Hva med denne f.eks: https://www.pcdeal.no/produkter-fors...d-156-16gb-ram
Mye ram, grei prosessor, SSD, hdmi, rj45, god batterikapasitet.. samt kan settes rett i docking.
Lykke til med studiene!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av anVa Vis innlegg
Mye ram, grei prosessor, SSD, hdmi, rj45, god batterikapasitet.. samt kan settes rett i docking.
Lykke til med studiene!
Vis hele sitatet...
7 år gammal maskinvare. Til relativt mykje penger. For all del, om du er i markedet etter portabel arbeidsstasjon er det grei pris, men om du ikkje er i markedet etter det får du veldig mykje betre maskinvare til ein grei pris om du kjøper noko som ikkje er sju år gammalt.
Hvordan er en Carbon X1 (6. generasjon) for ingeniørstudier? Hadde jo tenkt å ha den i lang tid, men kjedelig hvis den blir litt svak...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hippitus Vis innlegg
Hvordan er en Carbon X1 (6. generasjon) for ingeniørstudier? Hadde jo tenkt å ha den i lang tid, men kjedelig hvis den blir litt svak...
Vis hele sitatet...
Jobber som ingeniør, og jobblappisen min har en i5-7xxxu-CPU. Den er ikkje spesielt kraftig. Rett nok 24GiB RAM, men... Har tilgang på anna maskinvare og ved behov. Ingeniører jobber med mykje rart, og behov kjem an på kva du jobber med.
Trådstarter
Sitat av anVa Vis innlegg
Jeg kjøper av og til "refurbished" PC-er fra f.eks pc-deal.
Stabile arbeidsstasjoner til en hyggelig pris.
Hva med denne f.eks: https://www.pcdeal.no/produkter-fors...d-156-16gb-ram
Mye ram, grei prosessor, SSD, hdmi, rj45, god batterikapasitet.. samt kan settes rett i docking.
Lykke til med studiene!
Vis hele sitatet...
Litt for gammel for min del.
Bruker over 10k er ikke noe problem om det er noe som man faktisk får bruk. Spørsmålet mitt er vel egentlig om man bruker noe særlig tyngre programmer og om det blir anbefalt å ha en solid maskin under undervisning?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PS3HACKER Vis innlegg
Litt for gammel for min del.
Bruker over 10k er ikke noe problem om det er noe som man faktisk får bruk. Spørsmålet mitt er vel egentlig om man bruker noe særlig tyngre programmer og om det blir anbefalt å ha en solid maskin under undervisning?
Vis hele sitatet...
Skal du innom fag som krev 3D-teikning i vesentleg omfang?