Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2482
Hei,

Tenker på å kjøpe ny PC til gaming, min gamle er fra 2013..

Har ikke noen peiling på PC nå for tiden, og lurer på om jeg kan bruke det gamle hovedkortet og/eller prosessor.

Intel Core i7-3770K
MSI Z77A-GD80, Socket-1155

Hadde jo vært fint om jeg ikke trenger å kjøpe alt nytt.

Hvis jeg trenger alt nytt, så er det kun 750W PSU jeg kan gjenbruke, evt. en gammel CM H80 CPU vannkjøler. Ønsker high end PC, helst så liten og stillegående som mulig. Price range 20-25k.

Setter min lit til at det er noen her med bra peiling
Skal du bruke 20-25k så oppgraderer du alt.. Så slipper du at psu'en ryker om et halvt år
Hadde jeg vært deg ville jeg ikke brukt noe særlig mer enn 15k, alt over blir meget redusert ytelse pr krone.
Pcn min til 7 drar alt på ultra. High end grafikkort sliter fortsatt litt med 4k, du får ikke over 60hz uten stutter eller spikes, så 1440p med high refresh rate og 100fps er en mye bedre gaming experience.. med med mindre du er villig til å bruke 15k på grafikkort som vil koste 5k senere i år. Det kommer ny generasjon GPU i år som er ment for å kjøre 4k, ville kanskje ventet på det om det er 4k du er ute etter.

GDDR5 ram blir standarden snart også, som ryzen sine prosessorer kan dra mye nytte ut av. Snart ny gen ryzen prosessorer også.. alltid noe nytt rundt hjørnet..

Ryzen 7 3700x - 3.5k
RX 5700 XT - 5k
B450F mobo - 1.5k
Corsair vengance pro 3600mhz - 1.5k
kingston kc2000 500gb m.2 ssd - 1.2k

12.7, så har du 2.3k til psu og cpu kjøler, evt. kabinettvifter og "spart" 10k til en chill ferie. Ville gått for ny kjøler og psu. Tror ikke cpu kjøleren din har så veldig mye lenger levetid. Vifte på cpu'n er som regel mer effektivt enn vannkjøling. dog ser det ikke like bra ut Hvis du er ute etter lav db så er det mange flinke reviewers o.l. på youtube
Har du budsjett på 20-25k så går du for alt nytt. CPU og hovedkort du har fra før er gammelt vræl som ikke vil være noe å samle på i en ny maskin.

Intel sine CPU'er er en del dyrere en AMD, men er også bedre (tenker da på i7-9700k kontra ryzen 7 3700x), men koster også en del mer.
Her blir det preferanser og hva du selv ønsker.

Med tanke på budsjettet ville jeg invesert i et RTX kort. 2080 eller 2080 TI (disse koster derimot alt fra 8000 til 15.000)

Fractal Deisgn r6 er et fint og stillegående kabinett.

Selv har jeg følgende oppsett i min maskin og er ekstremt fornøyd med det:
Fractal Design r6 TG
Asus Rampage XI Code
Intel i7-9700k
NZXT Kraken x72 (360mm AIO)
G.skill TridentZ 3200mhz 32gb RAM (4 brikker)
PNY 2080 TI
Samsung EVO 970 500gb M2 disk
Seasonic Focus+ 750W 80+ GOLD PSU

Pris på dette nytt blir nok rundt 25k
En av disse :

https://www.komplett.no/product/1110...wered-by-asus#

https://www.komplett.no/product/1110...i190-gaming-pc

Kanskje bare oppgradere skjermkortet ?

Kjøp ett 2080ti
Sist endret av Anonymousesick; 6. februar 2020 kl. 15:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fuckdapopo Vis innlegg
Hadde jeg vært deg ville jeg ikke brukt noe særlig mer enn 15k, alt over blir meget redusert ytelse pr krone.
Pcn min til 7 drar alt på ultra. High end grafikkort sliter fortsatt litt med 4k, du får ikke over 60hz uten stutter eller spikes, så 1440p med high refresh rate og 100fps er en mye bedre gaming experience.. med med mindre du er villig til å bruke 15k på grafikkort som vil koste 5k senere i år. Det kommer ny generasjon GPU i år som er ment for å kjøre 4k, ville kanskje ventet på det om det er 4k du er ute etter.

GDDR5 ram blir standarden snart også, som ryzen sine prosessorer kan dra mye nytte ut av. Snart ny gen ryzen prosessorer også.. alltid noe nytt rundt hjørnet..

Ryzen 7 3700x - 3.5k
RX 5700 XT - 5k
B450F mobo - 1.5k
Corsair vengance pro 3600mhz - 1.5k
kingston kc2000 500gb m.2 ssd - 1.2k

12.7, så har du 2.3k til psu og cpu kjøler, evt. kabinettvifter og "spart" 10k til en chill ferie. Ville gått for ny kjøler og psu. Tror ikke cpu kjøleren din har så veldig mye lenger levetid. Vifte på cpu'n er som regel mer effektivt enn vannkjøling. dog ser det ikke like bra ut Hvis du er ute etter lav db så er det mange flinke reviewers o.l. på youtube
Vis hele sitatet...

Specs på pc’n din til 7k som kjører «alt» på ultra?
Selv kjører jeg på medium kvalitet, stort sett, med 2060 super kort. Men det er for å få så høy fps som mulig på 1440p. Stort sett de fleste maskiner kan «dra» alt på ultra, noe som ikke sier noenting i det hele tatt. Spørsmålet er om det er så artig å sitte der med 20 fps...

Det er også ett par grafikk innstillinger en bare kan skru ned, og en ser ingen forskjell på grafikken men øker fps’en betraktelig. Så får en spørre seg selv om ett 2080ti kort virkelig er verdt prisen. I mitt tilfelle er det absolutt ikke det.
Sist endret av Jens1; 6. februar 2020 kl. 19:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.