Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 14264
Er det "farlig" å drikke øl som har vært frosset og så tint opp? Glemte en sixpack i bilen som frøs
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nei.

Men for kuriositetens skyld, hvordan skulle det kunne være farlig? Har selv drukket øl som har vært fryst, annet enn at det har gått ut over kullsyra er det helt greit å drikke det.
Har glemt øl i fryseren mange ganger, tint dem opp og drukket dem. De smaker det samme og jeg har ikke merket noen forskjell. De har kanskje vært litt tammere.
Nope, er noen produsenter som gjør dette selv "ice beer" får litt mer vannete smak men blir lettere drikkelig
Godt det ikke var ølflasker har måtte vaske baki bilen på grunn av 12øl som fryste å sprakk :s men ølbokser blir som de andre sier bare litt dauere
Har hørt folk si til meg at promillen synker til et litt lavere nivå etter å ha vært fryst. Vet ikke om denne påstanden er riktig i og med at det kun er folk som babler i vei som har fortalt meg det noen som vet om dette er riktig?
Sitat av Forvirrajente Vis innlegg
Har hørt folk si til meg at promillen synker til et litt lavere nivå etter å ha vært fryst. Vet ikke om denne påstanden er riktig i og med at det kun er folk som babler i vei som har fortalt meg det noen som vet om dette er riktig?
Vis hele sitatet...
Nei, hvor skulle denne alkoholen ha tatt veien? Det er nok noen som har forsøkt å lure deg...
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Nei, hvor skulle denne alkoholen ha tatt veien? Det er nok noen som har forsøkt å lure deg...
Vis hele sitatet...
haha, ja ok..er nok det ja
Sitat av Forvirrajente Vis innlegg
Har hørt folk si til meg at promillen synker til et litt lavere nivå etter å ha vært fryst.
Vis hele sitatet...
Det er ganske vanlig at folk langer ut om ting de ikke vet for sikkert, kun noe de har hørt fra andre uvitende. Jeg har en lillefinger-regel at jeg søker opp alt jeg blir fortalt om det er noe som er verdt å vite eller noe jeg kunne finne på å si videre. Godt nyttår =)
Fryse øl er en måte å øke alkoholen inneholdet. Alkohol har lavere frysepunkt en vann. Så om man kjøler øl til rett under frysepunktet for vann. Så kan man fjerne vannkrystaller, men beholde alkoholen.

Dette ble bland annet gjort på Brewdog sin "tactical nuclear penguin" som var økt til 32%.
Sitat av Oro Vis innlegg
Har glemt øl i fryseren mange ganger, tint dem opp og drukket dem. De smaker det samme og jeg har ikke merket noen forskjell. De har kanskje vært litt tammere.
Vis hele sitatet...

Da har du kanskje drukket ølen før den var tint skikkelig? Har skjedd meg mange ganger og jeg må si at det er akkurat som normalt med kullsyre selv om ølen har vært frossen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Da har du kanskje drukket ølen før den var tint skikkelig? Har skjedd meg mange ganger og jeg må si at det er akkurat som normalt med kullsyre selv om ølen har vært frossen.
Vis hele sitatet...
Kald væske vil kunne løyse meir CO2 enn varm væske, så det vil kunne påvirke gasstrykket ein del.

http://docs.engineeringtoolbox.com/documents/1148/solubility-co2-water.png
Ja og derfor skrev jeg at han kanskje har drukket den FØR den var helt tint. Jeg har latt øl tine og den smaker akkurat like godt som øl som ikke har vært frosset ned. Og skummer like godt som øl som ikke har vært fryst.

Når ølet tiner vil kullsyren som evt. er bundet til isen frigjøres og hvor går den? Jo opp til toppen men siden flasken er tett så vil kullsyren bindes til ølet igjen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Når ølet tiner vil kullsyren som evt. er bundet til isen frigjøres og hvor går den? Jo opp til toppen men siden flasken er tett så vil kullsyren bindes til ølet igjen.
Vis hele sitatet...
Ja, definitivt. Om poenget mitt ikkje kom heilt klart fram, så beklager eg det - men det var altså at det er ikkje heilt utenkjeleg at du kan merke forskjell på ein øl som held 0°C og ein som held 10°C, sjølv om begge er flytande.
jeps litt seint på kvelden merker jeg.

Godt nytt år