Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2952
Hei freaks!

Er en gutt i midten av 20 årene med til tider kraftig depresjon og angst. Har vært sykemeldt i ca 1 år nå å føler meg "klar" for å jobbe igjen.

Er utdannet byggingeniør, men ønsker ikke å jobbe som dette da det er alt for krevende for angsten og depresjonen min. Har fagbrev som blikkenslager.

Jeg fremstår som normal for alle rundt meg, har ikke rusproblemer og kan være sosial dersom jeg må.

Selv frister det å flytte langt nord (fra sør) men har en gammel bestemor som jeg føler jeg må ta litt ansvar for.

Er det en jobb der man ikke trenger særlig utdanning som ikke er ansvarskrevende som f.eks selger. Er ikke kresen på lønn. Gjerne en jobb der man kan være litt alene.

Takker for alle forslag- 0040oa
Jeg jobbet lenge som vekter på natterstid... Du har ansvar for et tomt kontorbygg i 10 timer. Helt alene. I løpet av mine 2-3 år skjedde det absolutt ingenting. Jeg tror jeg snakket med 10-12 mennesker totalt (utenom de andre vekterne som avløste meg) i løpet av de årene. Veldig deilig egentlig.

Det var da jeg oppdaget Freak.no (i 2001), samtidig som jeg kunne jobbe med andre ting samtidig (webdesign, etc.). På fagspråket heter det "stasjonær vekter" eller "vekter med fast objekt". Du kan sende inn søknad til blant andre Securitas, Falck og Adecco Security.
Sist endret av Stormen; 25. desember 2015 kl. 22:13.
Det høres ut som at du kunne jobbet på en trelast eller jernvare =)
Hva med å søke jobb som bibliotekar ett sted? Noe mer angstvennlig sted en et biblioteket (annet en eget hus såklart) vet ikke jeg om. Nattevakt, som Stormen foreslår, er sikkert ikke dumt det heller, men kan se for meg at å "vokte et hus for skurker" ikke samsvarer bra med angst?
Sist endret av Person_navn; 25. desember 2015 kl. 22:52. Grunn: skriveleif
Sitat av Person_navn Vis innlegg
men kan se for meg at å "vokte et hus for skurker" ikke samsvarer bra med angst?
Vis hele sitatet...
Nånå, en kan ha angst uten å være folkeredd.


Til TS er kanskje nattevakt i resepsjon på hotell en god ide? Hørt det er behagelig, lite som skjer, og godt betalt. Høres ut som en drømmejobb.
Sitat av Person_navn Vis innlegg
Hva med å søke jobb som bibliotekar ett sted? Noe mer angstvennlig sted en et biblioteket (annet en eget hus såklart) vet ikke jeg om.
Vis hele sitatet...
Ikke den beste ideen tror jeg, bibliotekarer har en hel del kontakt med mennesker som leter etter informasjon. I tillegg er det, såvidt jeg finner ut, krav om utdannelse.
Lagerjobb, tømme kontainere. Du jobber med èn ting hele dagen, endog litt tungt, men da er du skikkelig sliten når du kommer hjem. Meld deg på et vikarbyrå og hør. De kan ha andre muligheter også.
Trådstarter
Takk for mange gode svar

Angsten er mer rettet mot ansvar og prestasjon.

Må vel uansett snakke litt med nav, men er greit å tenke litt igjennom muligheter osv.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Til TS er kanskje nattevakt i resepsjon på hotell en god ide? Hørt det er behagelig, lite som skjer, og godt betalt. Høres ut som en drømmejobb.
Vis hele sitatet...

Tja det varierer vel veldig etter hva jeg forstår. Noen plasser så er det masse jobb og sjauing hele natten. Vasking, rydding, dekking av bord, frokostlaging etc.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tja det varierer vel veldig etter hva jeg forstår. Noen plasser så er det masse jobb og sjauing hele natten. Vasking, rydding, dekking av bord, frokostlaging etc.
Vis hele sitatet...
Kreves vasking, rydding, dekking av bord, og mat-tilbredning av resepsjonisten? Hvem tar da imot kunder? Høres merkelig ut.
Sist endret av Relevant; 26. desember 2015 kl. 03:24.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Kreves vasking, rydding, dekking av bord, og mat-tilbredning av resepsjonisten? Hvem tar da imot kunder? Høres merkelig ut.
Vis hele sitatet...
Det er vel jevnt over lite innsjekk/utsjekk på hoteller om natten. Spesielt på mindre hoteller. Og på mindre hoteller så må de bruke mannskapet mest mulig effektivt så nesten alle ansettes som "hotell-medarbeidere" eller tilsvarende vage formuleringer slik at de ansatte kan brukes til alt fra å re senger til å vaske gulv, stå i oppvask eller servere i restaurant/bar.

På store hoteller eller hoteller nær flyplass eller trafikk knutepunkter vil det sikkert være hoteller med jevnere strøm av kunder som sjekker inn/ut og således vil sikkert resepsjonsvakten ikke ha like mye tilleggsoppgaver.

Mtp på lønn så er vel ikke resepsjonsjobb på hotell særlig godt betalt? Det er generelt dårlige tillegg i hotell bransjen.
Hei,
har verdt i helt samme sutuasjon som deg. hata livet, ingen venner og satt på rommet mitt hele dagen for å fortrenge det jævelige livet mitt med Runescape (utrolig nok). Dette endra jeg med ren viljestyrke.
Det tokk meg 2 år og endre på.
Meldte meg først frivillig inn til millitæret, i førstegangstjenesten.
Dette pusha meg sosialt, og ble ett friskt pust, etter som jeg var dritt lei det kjedelige livet mitt.

Etter førstegangstjeneste brukte jeg dimmepengenene på å Backpacke 4mnd i Sør-Øst Asia. ( Helt alene.)

Dette ble en superboost for meg, og forandra meg som person.
Dette høres kanskje skummelt ut, men bor do på hosteller og sover du med andre. Der er det mange i samme situasjon som deg selv, som reiser alene. Super easy setting for å være sosial og levet livet sånn det er ment å være.

0 plannlegging.
bare chill.

Anbefales på det sterkeste. Høres ut som du trenger en pause fra livet, du også.

Når jeg kom hjem igjen, satte jeg igjen med en hel haug med venner spredt over hele verden, og frykten for å reise alene er helt borte. Jeg kan besøke de når som helst.

Jeg ble inspirert til å ta videreutdanning etter turen, så nå studerer jeg ingenør og trives godt. Jeg bor i kollektiv nå, sammen med flere andre og det er også super sosialt og possitivt!!
Jeg har aldri vært så lykkelig som jeg er nå.

Det er helt utrolig hvor mye jeg har forandrett meg på 2 år.

Jeg gikk fra å være en sosial freak som hadde 0 sosiale antenner, og gamet runescape til en alder av 20 år.
Det blir ikke mer taper en det jeg var.

finn ditt nivå og push "komfort" sonen. Skritt for skritt. Det er viktig å føle på det man frykter her i livet.

Jeg kjenner ikke jeg deg, men følte jeg kunne dele min historie.

Mulig jeg tolket TS litt feil, men. vet ikke. det er nå ihvertfall min erfaring.
Sist endret av DannyDanny; 26. desember 2015 kl. 04:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
DannyDanny postet...

Uh, det der blir vel mer en "humblebrag" enn noe annet.
TS sier han må ta vare på bestemor, og du drar opp et eksempel på å dra i militæret og så backpacke i 2 år?
Han spør etter et stressfritt og angst-vennlig jobbforslag. Ikke et nytt liv.

Det som slo meg først var forskjellige sjåfør yrker.
Alt fra bud til taxisjåfør. Det som går igjen der er jo at du stort sett er alene og mer eller mindre
bare ansvarlig for deg selv, bilen og at du er der du skal til riktig tid.
Hei trådstarter!
Det er vanskelig å være konkret da jeg ikke kjenner deg. Jeg er heller ikke noen psykolog. Her er noen bemerkelser ut fra det du skriver.

Du er i midten av tyveårene. Du har et fagbrev. Du har en ingeniørutdannelse. Du har arbeidserfaring. Du har til og med rukket å være sykmeldt et år. Det har vært svært effektiv og utrettet mye på kort tid – kudos til deg. Baksiden med flinke folk er ofte at de setter store krav til seg selv. Nå kjenner jeg selvsagt ikke deg, men mistenker at «chill» kan være et godt tips. Det er lov å gjøre feil – det er slik man lærer. Hvis frykten for å gjøre feil overskygger gleden over å skape noe må man ta seg en pause i bakken og realitetsorientere seg.

Når man står midt oppe i det kan det være vanskelig å tro, men det er ikke bestandig slik at man sliter hele tiden med angst og depresjoner. Jeg var selv langt nede i kjelleren, men i dag er jeg i flott form og mer produktiv og tar mer ansvar enn noen gang. Det både tror og håper jeg kan skje for deg også. Det som funker for meg er å holde meg unna de situasjonene jeg vet kan være triggerpunker for min angst, snakke om ting i stedet for å holde alt for meg selv, og forsøke å ikke legge så stort forventningspress på meg selv.

Nå avdøde Knut Torbjørn Eggen sa en gang noe som har hengt med meg de siste årene. Han var sportsdirektør i RBK og ble sykmeldt på grunn av angst: «Jeg trenger en jobb hvor jeg får hurtig feedback. Derfor var rolleskiftet til sportsdirektør i RBK et feilvalg». Jeg forsøker å ta på meg arbeidsoppgaver hvor arbeidet jeg gjør er svært målbart og gir hurtig feedback. Det er mitt tips til deg.

Jeg ønsker deg lykke til i arbeidslivet, og at du finner en jobb som passer deg godt i dag, og hvor du kan utvikle deg når angsten slipper taket.