Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 838193
Får vell bare håpe på flaks da med andre ord. Synd, hadde planer om å pukke mengder, slik at jeg hadde nok til flere tripper utover neste år. Takker for svar!
Denne må da være noe for mange her:

http://bilde.dinside.no/test-sopp-+og+fruktt%F8rker+fra+clas+ohlson.jpg?o=5277613&w=940&h=0&ee=1441632977

http://www.dinside.no/934578/sopp-og...ra-clas-ohlson
Har plukket en del fleinsopp og tørket dem men lurer på om de som ligger i den høyre boksen er råtten? De i den høyre boksen har en sterkere lukt og ser brunere ut. Vis de har råtnet, er det farlig å spise dem og hva kan skje om man gjør det?
Sitat av BumsyBums Vis innlegg
Har plukket en del fleinsopp og tørket dem men lurer på om de som ligger i den høyre boksen er råtten? De i den høyre boksen har en sterkere lukt og ser brunere ut. Vis de har råtnet, er det farlig å spise dem og hva kan skje om man gjør det?
Vis hele sitatet...
Med forbehold om at du har riktig sopp (nær umulig å avgjøre fra bilder av
tørket sopp) ser det ut som om du har plukket like mye gress og jord som
sopp. Bildet er uansett ikke godt nok til å si mye om.

Hvis du har tørket soppen slik den ligger på bildet, er dette absolutt
ikke optimalt, og det kan godt være soppen har begynt å råtne før den har
rukket å bli tilstrekkelig tørr.

Tørking av sopp fungerer best ved at man legger en og en sopp utover på
en åpen flate (ikke i boks eller eske).
er det ikke for varmt å plukke nå? har lett der jeg fant masse i fjor, men har ikke funnet noe
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av roundpotato Vis innlegg
er det ikke for varmt å plukke nå? har lett der jeg fant masse i fjor, men har ikke funnet noe
Vis hele sitatet...
Tydeligvis ikke, folk finner flein rundt om i landet i tastende stund.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Med forbehold om at du har riktig sopp (nær umulig å avgjøre fra bilder av
tørket sopp) ser det ut som om du har plukket like mye gress og jord som
sopp. Bildet er uansett ikke godt nok til å si mye om.

Hvis du har tørket soppen slik den ligger på bildet, er dette absolutt
ikke optimalt, og det kan godt være soppen har begynt å råtne før den har
rukket å bli tilstrekkelig tørr.

Tørking av sopp fungerer best ved at man legger en og en sopp utover på
en åpen flate (ikke i boks eller eske).
Vis hele sitatet...

De sto ikke sånn når jeg tørket dem. Det jeg gjorde var å spre dem i 5 forskjellige boks-lokk også plassere de rundt i Pc-casen min der jeg har 4 vifter. De hadde tørket på ca 2-3 timer.
Sitat av BumsyBums Vis innlegg
De sto ikke sånn når jeg tørket dem. Det jeg gjorde var å spre dem i 5 forskjellige boks-lokk også plassere de rundt i Pc-casen min der jeg har 4 vifter. De hadde tørket på ca 2-3 timer.
Vis hele sitatet...
Om du la soppen i en haug etter såpass kort tid kan det være grunnen til at dem råtner (altså at dem ikke var skikkelig tørket).

Det er heller ikke vits å gjøre mer pikkpakk med fleinsopptørking enn å legge dem på en avis el.l og å la dem ligge å tørke i helt vanlig luft et par dager. Dette funker iallfall fjell - soppen blir knusktørr - og kan oppevares uten problemer i en luftett beholder i ett års tid eller mer
Sist endret av Bearass; 11. september 2015 kl. 15:00.
Hvor mange må man spise for og få virkning? Hvor mange spiser du når du skal trippe?
Er den fersk så kan jeg få en god trip av 10-12 stykker. Tørka tar jeg 25 - 40 - 50. Avhenger av hvor sterk trip man vil ha. Men min erfaring er at hvis du spiser mer ett par timer uti vil opplevelsen bli lengre men ikke spesielt mer intens.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Å måle doser i antall sopp er en ganske unøyaktig måte å dosere på, bruk vekt og ta det i antall gram heller. Det er informert om doseringene av feinsopp i den første posten i tråden.
Er det stor sannsynlighet for at man ikke kan finne mer enn èn eneste fleinsopp på ei mark?

Kom tilfeldigvis over et eksemplar på ei mark der jeg har leita etter flein flere ganger uten hell. Gresset er delvis lavt og spredt, der er mye mose og kløver, ingen husdyr ferdes der, bare hjort. Et par blomster her og der. Sist gang jeg var der var i slutten av August, og da fant jeg absolutt ingen flein. Kom som sagt helt tilfeldigvis over ett singelt eksemplar uten å leite.

Vurderer å gå tilbake og lete igjen dersom det er mest logisk at det vokser flere der, men kan flein vokse som individ, helt alene?

For øvrig vokser der drøssevis av "Galerina atkinsoniana" (som sett på fremsiden), vokser disse i akkurat samme habitat som flein?

Takk på forhånd.
Skal snart ut å forsøke meg på litt plukking. Tenkte å kombinere dette med evt lengre gåturer i marka. Har hørt soppen har lett for å begynne å råtne. Hvor lang tid ca kan du ha dem før tørkeprosessen må settes i gang?
Er det sånn at flein ikke vil vokse på samme område hvert år? Fant ~300g flein (ferske) på et kubeite i fjor, men i år finner jeg nesten ingen verdens ting der. Finner forøvrig ingen ting andre steder heller. Er det dårlig sesong eller er jeg bare uheldig? :s
Grey Hawk:
Sjelden at en flein vokser helt alene. Finner du en er det helt sikkert flere der. Men det er ikke sikkert at det er noe "gulljordet" som bugner. Men kan være verdt å ta en tur for å sjekke ut nøyere

Trollegutten:
Jeg har ofte plukket flein tidlig på morgenen, og glemt bort at jeg har dem liggende i sekken før sent på kvelden eller tidlig neste dag. Disse har ikke blitt ødelagt så lenge man passer på å tørke dem etterpå. Alt over ett døgn fra fersk-sopp til tørkeprosessen settes igang er bingo med forråtnelsesprosessen, og kan føre til at du må kaste soppen.

DragemannenHans:
Flein vokser som regel i samme område hvert år. Men dem flytter fort rundt på seg. Hvis du ifjor fant fleinen voksende i gresstuster, eller på østsida av et jordet - kan det f.eks hende at du finner dem på helt andre steder i år. Altså på vestsida - eller alle andre plasser enn i midten av gresstuster. Ellers er trikset å stikke ut et par dager etter kraftig regnfall. Ellers så digger fleinen litt kaldere netter (under 10 grader om natta). Ikke gi opp: Det er ikke engang midten av september (på sørlandet begynner sesongen først nå å komme skikelig igang)- kan hende at fleinen bare er litt treg i år i ditt område.
Sist endret av Bearass; 13. september 2015 kl. 20:42.
beklager, regner med dere har hørt dette før men fant ikke noe om det.
Når er sesongen over i Nord-Norge? er den så lenge forholdene er optimale i forhold til temperatur/nedbør osv?
Sitat av soppgutten Vis innlegg
beklager, regner med dere har hørt dette før men fant ikke noe om det.
Når er sesongen over i Nord-Norge? er den så lenge forholdene er optimale i forhold til temperatur/nedbør osv?
Vis hele sitatet...
Du svarer på ditt eget spørsmål
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Du svarer på ditt eget spørsmål
Vis hele sitatet...
Hva er egentlig optimale forhold? Her jeg bor er det om dagene mellom 11-13 grader om natten og 14-16 om dagen-ish. Det er meldt regn denne uka. Vil det sannsynelig dukke opp noe flein etter noen dager nedbør?

Har allerede funnet en 100stk flein, men lurer på hva som egentlig er optimale værforhold.
Det har jo vært en litt rar soppsesong generelt, men mye regn i en ukes tid nå, så tipper jeg de vil poppe opp ganske mange steder over hele landet.
Sitat av thedonkeybong Vis innlegg
Hva er egentlig optimale forhold? Her jeg bor er det om dagene mellom 11-13 grader om natten og 14-16 om dagen-ish. Det er meldt regn denne uka. Vil det sannsynelig dukke opp noe flein etter noen dager nedbør?

Har allerede funnet en 100stk flein, men lurer på hva som egentlig er optimale værforhold.
Vis hele sitatet...
Generelt sett er temperaturene du nevner, sammen med regn, ganske
idéelt for flein. Merker meg selv også at den vokser best ved lavtrykk
rund 1000 hPa. Utover dette er det gjerne avhengig av mikroklima
hvor godt det vokser på individuelle steder.

Sitat av lillepixie Vis innlegg
Det har jo vært en litt rar soppsesong generelt, men mye regn i en ukes tid nå, så tipper jeg de vil poppe opp ganske mange steder over hele landet.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har notert meg at det både på sopp- og plantefronten har vært
"forsinkelser" i år. Har bl.a. plukket masse blåbær de siste ukene. Kan
ikke huske å ha gjort det i september før, det er vanligvis en aktivitet
jeg forbinder med sent i juli og tidlig i august.

Bergensområdet har ihvertfall hatt sommer helt frem til forrige uke, og
tørrværet har gitt små mengder med sopp.

Men ja, tror nok nå er tiden, høsten har definitivt kommet!
Håper noen kan svare meg litt raskt her inne.. Er det mulig å finne flein på kornåkre? Er jo tidvis gresstuster osv. Og masse dyr som tråkker i nærheten av denne åkeren.
Jeg har et spørsmål.
La i går inn noen bilder på fleinsopp identifisering tråden.
Mener selv jeg har kontroll på soppen, men ville dele bildene for en annens vurdering allikevel.
Det jeg lurer på er om noen av de artene som virkelig, og da mener jeg virkelig ligner på flein, nok til at et erfarent øye står en stund i tvil, er disse sortene giftige? Og om så hvor giftige?
Vi ser og hører sjelden om folk det går riktig galt med, forutsatt at de faktisk plukker på rett steder, beiter, marker o.l.
Ha en flott dag folkens :-)
Sitat av lillepixie Vis innlegg
Håper noen kan svare meg litt raskt her inne.. Er det mulig å finne flein på kornåkre? Er jo tidvis gresstuster osv. Og masse dyr som tråkker i nærheten av denne åkeren.
Vis hele sitatet...
Meget sjeldent å finne noe som helst av sopp på jorder eller til og med gamle jorder som har ligget brakk en stund. Dette er rett og slett fordi oppharvingen av jorda gjør at myceliumet til soppen ikke klarer å sette seg skikkelig, og resulterer i null sopp.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Bogga Vis innlegg
Jeg har et spørsmål.
La i går inn noen bilder på fleinsopp identifisering tråden.
Mener selv jeg har kontroll på soppen, men ville dele bildene for en annens vurdering allikevel.
Det jeg lurer på er om noen av de artene som virkelig, og da mener jeg virkelig ligner på flein, nok til at et erfarent øye står en stund i tvil, er disse sortene giftige? Og om så hvor giftige?
Vi ser og hører sjelden om folk det går riktig galt med, forutsatt at de faktisk plukker på rett steder, beiter, marker o.l.
Ha en flott dag folkens :-)
Vis hele sitatet...
Det kommer an på, vi har faktisk hatt folk her som har plukket giftslørsopp og ment at det lignet på bilder de har sett av flein.
Nå mener jeg at folk flest burde se forskjell på disse, men noen klarer visst ikke dèt.
Du kan selv se En liste over de giftigste soppene i Norge.
Såvidt meg bekjent er ingen av forvekslingsartene listet i starten av tråden her giftige.
Vil bare gi en liten Østlandsområdet-oppdatering. Andre gang ute og sjekker. Skrånende jorde der kuer beiter. Fant 30 stk på en halvtimes tid. Mange er relativt små, så kan tyde på at det først er nå sesongen kommer ordentlig i gang. Gleder meg til te og flein i kveld, kjenner jeg.

Og en ting til, hadde nesten glemt hvor små de faktisk er. Saumfar ett og ett område, og bruk intuisjonen din. Det var den som ledet meg rett fram til den største tua i dag. Noen flere som har funnet noe i dag?
Sist endret av lillepixie; 16. september 2015 kl. 19:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lillepixie Vis innlegg

Saumfar ett og ett område, og bruk intuisjonen din. Det var den som ledet meg rett fram til den største tua i dag. Noen flere som har funnet noe i dag?
Vis hele sitatet...
Jupp funnet rundt 60 stk på ett skrått beite for sau i skyggesiden av dalen jeg bor i. Fant mine første flein der allerede i august, regnet den siste uken har kickstartet fleinsesongen i mellom-norge ihvertfall ser frem til flere dager med plukking nå, tror man kan finne mye nå
Halla, to spørsmål. Ødelegger man noe hvis man knuser den tørre soppen til pulver? 2. Er det noen som har noen formening om hvor mye sånn ca 100g med fersk sopp veier tørka? Spør for en venn😎
Du ødelegger ikke psilocybinmolekylene ved å knuse soppen, nei. Så sterk er du ikke. Sopp mister ca 90% av sin vekt ved tørking.
Den enes død, den annens brød
Noen som har research angående mikrodoser og fleinsopp?
Et google søk finner enn mye av. Men jeg ønsker gjerne tips til stoff som kan være verdt og få med seg.

Har hørt at mikrodoser som ikke gir noen form for rus, kan være med på og "fikse opp i skallen".

Si at enn har et snev av sosial angst og depresjon, og har vært i psykoser slik at det og innta en skikkelig dose er uaktuelt - om det da kunne være verdt og prøve en så liten dose at det ikke kan utløse noe psykotisk anfall, men heller være med og reparere hjernen.

Noen som vet noe om dette?
http://i.imgur.com/awDFeaU.jpg


Vil dere si at dette ser ut som et sted hvor det er sannsynlig å finne flein?

Evt. dyr og sånt som skulle ha gådd her har isåfall vært her frivillig.
Ellers kan jeg si at det er sentralt i landet, om nettene går det ned mot 3-4 grader, og det er flust med områder som dette (i tillegg til diverse beiter) i nærheten.

Skal ut å lete i morgen. Tips til hvordan jeg bør skanne området?
Sitat av h95k Vis innlegg
Vil dere si at dette ser ut som et sted hvor det er sannsynlig å finne flein?

Evt. dyr og sånt som skulle ha gådd her har isåfall vært her frivillig.
Ellers kan jeg si at det er sentralt i landet, om nettene går det ned mot 3-4 grader, og det er flust med områder som dette (i tillegg til diverse beiter) i nærheten.

Skal ut å lete i morgen. Tips til hvordan jeg bør skanne området?
Vis hele sitatet...
Dette er en plass det er godt mulig at flein vokser. Selv bruker jeg å starte med å lete i en rett line 1-2m unna skog-kanten for å så snu 180* og gå nedover ca. 1m unna der jeg nettopp gikk, repeat. Kan gjerne bare gå og tralle litt irundt på forskjellige plasser for å se om det er noe fangst på området. Lykke til!

Ser det er litt høy gressvekst så det kan bli litt trasig å spotte soppen.

Sitat av StreetSmart Vis innlegg
Noen som har research angående mikrodoser og fleinsopp?
Et google søk finner enn mye av. Men jeg ønsker gjerne tips til stoff som kan være verdt og få med seg.

Har hørt at mikrodoser som ikke gir noen form for rus, kan være med på og "fikse opp i skallen".

Si at enn har et snev av sosial angst og depresjon, og har vært i psykoser slik at det og innta en skikkelig dose er uaktuelt - om det da kunne være verdt og prøve en så liten dose at det ikke kan utløse noe psykotisk anfall, men heller være med og reparere hjernen.

Noen som vet noe om dette?
Vis hele sitatet...
Denne tråden er til identifisering av fleinsopp, så ta heller å opprette en ny tråd der du muligens utdyper deg litt
Sist endret av SoppVandreren; 18. september 2015 kl. 22:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Denne tråden er til identifisering av fleinsopp, så ta heller å opprette en ny tråd der du muligens utdyper deg litt
Vis hele sitatet...
Den er ikke det
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Den er ikke det
Vis hele sitatet...
Oi, haha, trodde vi var i den andre tråden. My mistake!
Sitat av h95k Vis innlegg
http://i.imgur.com/awDFeaU.jpg


Vil dere si at dette ser ut som et sted hvor det er sannsynlig å finne flein?
Vis hele sitatet...
Godt mulig, men ikke idéelt. Dette ser ut som en slåttemark. Kommer litt
an på om de også bruker det som beite. Men som regel (etter egen erfaring)
er det større sjans på beitemarker med en smule mer "ujevn" vekst - dvs. der
det vokser gresstuer og kanskje en og annen tistel eller einebusk.

Likevel blir jeg stadig overrasket over hvor tilsynelatende forskjellige steder
man kan finne spiss fleinsopp. Riktignok er de mer uvanlige stedene ofte
gjenstand for engangsforeteelser - man finner kanskje hundrevis av flein
i en rundkjøring ett år, for så å ikke finne en eneste en årene etter.

Så ja, et godt beite er best. Selv om det kan variere fra år til år hvor godt
med frukt det gir.
Sist endret av PVestlandia; 19. september 2015 kl. 02:34.
Her har vi 1/2 poser fra kveldens jakt. Tipper vi har rundt 800 stykk flein, så jeg er rimelig fornøyd med jakten i kveld! Må bare tilføye at dette er fra tre middels store nye gressplener.

http://s12.postimg.org/kzest1s5p/shrooms.jpg
Lurer på mulighetene for å finne flein på en øy på vestlandet som ligger et stykke sør-vest for bergen ut mot havet. Det går villsau her hele året, det finnes vanlig beitemark som er inngjerdet med dyr som går på samt at den slåes 1 eller to ganger i året. Men mesteparten er "utmark" der villsauer går hele året, her er det gressmark i kurvert land med noe mose. I de få delene der det er trær er det også en del oseanisk lyngheier. Tror dere jeg kan finne noe her? Er jo en del salt i jorda og hardt utsatt for vær og vind
Men nok gødsling fra villsauene skal det nok være ettersom det går ca 100-120 villsauer ute hele året.
Sjekk ut beitemarkene jimbo. Her er det fine muligheter
Sist endret av Bearass; 19. september 2015 kl. 14:52.
Sitat av h95k Vis innlegg
http://i.imgur.com/awDFeaU.jpg


Vil dere si at dette ser ut som et sted hvor det er sannsynlig å finne flein?

Evt. dyr og sånt som skulle ha gådd her har isåfall vært her frivillig.
Ellers kan jeg si at det er sentralt i landet, om nettene går det ned mot 3-4 grader, og det er flust med områder som dette (i tillegg til diverse beiter) i nærheten.

Skal ut å lete i morgen. Tips til hvordan jeg bør skanne området?
Vis hele sitatet...

Ah, flott sted! Kjusa deg.
Sitat av thedonkeybong Vis innlegg
Her har vi 1/2 poser fra kveldens jakt. Tipper vi har rundt 800 stykk flein, så jeg er rimelig fornøyd med jakten i kveld! Må bare tilføye at dette er fra tre middels store nye gressplener.

http://s12.postimg.org/kzest1s5p/shrooms.jpg
Vis hele sitatet...
Plastpose er no-no, soppen råtner veldig fort. Anbefaler å bruke
papirposer, f.eks. slike man kjøper sopp i på butikken, evt. dem
man får takeaway i på BK og Mac'ern. Kanskje enda bedre er
brukte juicekartonger man har kappet av toppen på (og selvsagt
rengjort inni).


Sitat av Jimbo1996 Vis innlegg
Lurer på mulighetene for å finne flein på en øy på vestlandet som ligger et stykke sør-vest for bergen ut mot havet. Det går villsau her hele året, det finnes vanlig beitemark som er inngjerdet med dyr som går på samt at den slåes 1 eller to ganger i året. Men mesteparten er "utmark" der villsauer går hele året, her er det gressmark i kurvert land med noe mose. I de få delene der det er trær er det også en del oseanisk lyngheier. Tror dere jeg kan finne noe her? Er jo en del salt i jorda og hardt utsatt for vær og vind
Men nok gødsling fra villsauene skal det nok være ettersom det går ca 100-120 villsauer ute hele året.
Vis hele sitatet...
Du må nesten sjekke ut stedet selv. Det høres ihvertfall ut som et sted
du potensielt kan finne en hel del.
Tenkte å dele litt fra min sank i dag. Jeg har virkelig følt meg velsignet. Hente jeg lo høyt et par ganger :-) Har talt rett under halvparten nå ca tipper jeg og er på over 500. Brukte vel i underkant av 4 timer i dag.
Kunne ikke være mer takknemlig!
Takk!

http://imgur.com/a/P1dio
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Plastpose er no-no, soppen råtner veldig fort. Anbefaler å bruke
papirposer, f.eks. slike man kjøper sopp i på butikken, evt. dem
man får takeaway i på BK og Mac'ern. Kanskje enda bedre er
brukte juicekartonger man har kappet av toppen på (og selvsagt
rengjort inni).
Vis hele sitatet...
Kort tid etter dette bildet ble tatt la vi soppen utover magasiner slik at det får tørka. Etter et par dager er planen å følge Dodechas råd om å legge soppen i glasskrukker med en saltpose oppi.

Har du noen anelse om hvor lenge det kan oppbevares slik før soppen mister merkverdig potens?
Sitat av thedonkeybong Vis innlegg
Kort tid etter dette bildet ble tatt la vi soppen utover magasiner slik at det får tørka. Etter et par dager er planen å følge Dodechas råd om å legge soppen i glasskrukker med en saltpose oppi.

Har du noen anelse om hvor lenge det kan oppbevares slik før soppen mister merkverdig potens?
Vis hele sitatet...

Uten honning er jeg usikker, men med honning kan soppen oppbevares i et år uten å miste nevneverdig effekt.
Sitat av thedonkeybong Vis innlegg
Har du noen anelse om hvor lenge det kan oppbevares slik før soppen mister merkverdig potens?
Vis hele sitatet...
Hører ulike ting om akkurat dette. Noen sier den begynner å miste
potensen allerede etter et halvt år - mens andre igjen rapporterer
om ti år gammel sopp som fremdeles har fin funk. Tenker det handler
mest om at soppen skånes fra ytre påvirkninger som luft, fukt og ikke
minst sollys. Noen har dem i frysen, andre i et norgesglass i skapet.
Tror uansett det klokeste er å plukke så man har frem til neste sesong.
Det er jo ikke akkurat et stort problem å finne fleinsopp i Norge.
Hei.
Står på butikken og ser på en dehydrator. Vil det funke til å tørke flein? Eller vil den bli mindre potent?
Dehydrator vil funke fint, uten at det går ut over potensen.
Nice! Takk :-)
Er allerede i gang med å dehydrere.
Lukter greit av flein på dette rommet nå :-p
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av thedonkeybong Vis innlegg
Kort tid etter dette bildet ble tatt la vi soppen utover magasiner slik at det får tørka. Etter et par dager er planen å følge Dodechas råd om å legge soppen i glasskrukker med en saltpose oppi.

Har du noen anelse om hvor lenge det kan oppbevares slik før soppen mister merkverdig potens?
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt sopp over 2 år på glass med saltpose i, var potent når vi spiste, var 4 stk og alle fikk fin funk.
Hallo!
var ute for noen dager siden og plukket rundt 120 sopp totalt. De ble lagt til tørk på bakepapir, og nå så har de blitt helt svarte. Kan dette ha noe å si for virkningen de gir, eller gir det samme virkning?
http://i57.tinypic.com/f0uul2.jpg