Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  124 26315
Hei!

Jeg er overbevist om at Åndenes Makt er lureri! Mener bestemt at jeg vet akkurat hvordan det er de koker sammen episodene, slik at det ser ut som om ånder (oooouuhh!!) er på ferde. De baserer seg hovedsakelig på lettlurte og lettskremte tullinger, som tror at de har et spøkelse i huset hvis f.eks ei kråke lander på taket :b

Lurer på om det er noen andre her som har noen flere ideer om hvordan de koker det hele sammen til et semi-troverdig program, så kanskje vi kan avsløre dem én gang for alle...?

(Er det forresten noen av NFFs oppvakte og intelligente medlemmer som tør si høyt at de tror på det tullet?? Gud forby!!)

Har ikke giddet å sett på denne sesongen enda, men har tidligere lagt merke til at de i hver eneste episode alltid intervjuer personene FØR "den synske"/"åndeutdriveren" kommer på besøk. Hmmm.... Og så sier den vedkommende "utrolig nok" nesten akkurat det samme som dem - merkelig, hva? Dessuten så tror jeg absolutt ikke noe på at den researchen som gjøres om huset/plassen foregår etter intervjuene og besøket av den synske - hva er sannsynligheten for det, liksom? Nei, de gjør selvsagt hjemmeleksen sin og forsker så mye som mulig på plassen lenge før de snakker med de som bor der, og så briefer de den "synske" før vedkommende kommer på besøk (og på mystisk vis "finner ut" så mye om plassen)....

Kom igjen, folkens! Nå river vi Åndenes Makt i fillebiter!!
Velkommen etter
Sitat av Petter Pan
Velkommen etter
Vis hele sitatet...
Hahaha!! Er ikke så flink til å ordlegge meg bestandig.. mente selvsagt at jeg vil ha BEVIS - sånn at de som tror på det tullet holder tåta for alltid
Det som hadde vært greit var å få seg jobb som "ånd" der, det ville jeg trivdes med.
Drikke meg full på sprit og lage gryntelyder
Nei tingen er vel at hvis det de sier er upresist nok, kan du uansett få det til å passe til sannheten.
Uansett vil du ikke klare å ta programmet av lufta. Så lenge man stiller seg litt ukritisk til det, er det helt greit underholdning, og ikke stort mer enn det.
Sitat av policeboy
Hei!

Jeg er overbevist om at Åndenes Makt er lureri! Mener bestemt at jeg vet akkurat hvordan det er de koker sammen episodene, slik at det ser ut som om ånder (oooouuhh!!) er på ferde. De baserer seg hovedsakelig på lettlurte og lettskremte tullinger, som tror at de har et spøkelse i huset hvis f.eks ei kråke lander på taket :b

Lurer på om det er noen andre her som har noen flere ideer om hvordan de koker det hele sammen til et semi-troverdig program, så kanskje vi kan avsløre dem én gang for alle...?

(Er det forresten noen av NFFs oppvakte og intelligente medlemmer som tør si høyt at de tror på det tullet?? Gud forby!!)

Har ikke giddet å sett på denne sesongen enda, men har tidligere lagt merke til at de i hver eneste episode alltid intervjuer personene FØR "den synske"/"åndeutdriveren" kommer på besøk. Hmmm.... Og så sier den vedkommende "utrolig nok" nesten akkurat det samme som dem - merkelig, hva? Dessuten så tror jeg absolutt ikke noe på at den researchen som gjøres om huset/plassen foregår etter intervjuene og besøket av den synske - hva er sannsynligheten for det, liksom? Nei, de gjør selvsagt hjemmeleksen sin og forsker så mye som mulig på plassen lenge før de snakker med de som bor der, og så briefer de den "synske" før vedkommende kommer på besøk (og på mystisk vis "finner ut" så mye om plassen)....

Kom igjen, folkens! Nå river vi Åndenes Makt i fillebiter!!
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg ikke si at jeg tror på åndenes makt eller ikke, men du kommer med noen sikkelige vage argumenter helt uten noen gode grunner.

Har ikke giddet å sett på denne sesongen enda, men har tidligere lagt merke til at de i hver eneste episode alltid intervjuer personene FØR "den synske"/"åndeutdriveren" kommer på besøk. Hmmm.... Og så sier den vedkommende "utrolig nok" nesten akkurat det samme som dem - merkelig, hva?
Vis hele sitatet...
For det første så intervjuer de personene som bor i huset først, det er faktisk enn program også laget for å underholde, derfor er det mye mer spennende at den synske sier ting i nærheten av hva beboerne har sagt, enn at hun sier "Ja, jeg kjenner igjen hva dere forklarte her!". Da kunne programmet ha blitt kortet ned med 10 minutter da.

Og poenget er jo faktisk at den synske skal føle seg rundt i huset, og føler da kanskje noe av det samme som hva beboerne har opplevd. Det er det hun SKAL gjøre, da er det ikke veldig merkelig at hun faktisk gjør det. Blir som å si "Jeg tror 1+1 er 2" før du regner det ut og finner ut at 1+1 faktisk er to. Det er ment for å være to, akkurat som det er meninga at de skal finne ut hva som er i huset. 1+1 er 2, merklig hva? Nei.

Du påstår også at du ikke har sett programmet i det siste, da hadde du kanskje huska at de synske kommer også med elementer som beboerne ikke har nevnt, eller ikke nevner ting beboerne sa i starten av intervjuet.

Dessuten så tror jeg absolutt ikke noe på at den researchen som gjøres om huset/plassen foregår etter intervjuene og besøket av den synske - hva er sannsynligheten for det, liksom? Nei, de gjør selvsagt hjemmeleksen sin og forsker så mye som mulig på plassen lenge før de snakker med de som bor der, og så briefer de den "synske" før vedkommende kommer på besøk (og på mystisk vis "finner ut" så mye om plassen)....
Vis hele sitatet...
At de gjør research før programmet er nesten helt sikkert, at de forteller det til den synske før hun har vært i huset tviler jeg mer på. De bruker faktisk anarkjente synske personer som er godt merkerte i de miljøene, og jeg tror ikke de ville ha vært med på tull, da måtte de jo innrømme at yrket de holder på med, troen deres er oppspinn.

Spørsmålet blir vel i bunn og grunn om du tror på spøkelser, det paranormale og synske personer. Er svaret nei blir programmet selvfølgelig en bløff med en gang.
Jeg har ikke noen særlig stor interesse for åndenes makt, fordi jeg føler de prøver å ha en alt for høy underholdningsverdi til at det blir tatt seriøst. JEg tror på det paranormale, og jeg tviler ikke på at fler av tilfellene de har hatt der, har hatt med spøkelser, energier eller lignende.
Ja, jeg tror på tullet.
Dani87 og Dice:

Jeg også tror på "ting mellom himmel og jord".

Men jeg ville aldri trodd på Åndenes Makt!

Dere som tror på det tullet irriterer meg, og det er nettopp slike som dere jeg vil bryte ned illusjonene til!

Trenger bare litt hjelp...
At det er noe som vi ikke kan forklare helt er nok sant. Har selv opplevet en liten ting, på den gamle jobben min,(spisested) gikk jeg ned i storstua som sjeldent brukes, men akuratt den dagen skulle jeg dekke til et selskap.

Siden resturant arbeidere har en tendenes til og jobbe sent også så skjedde vel dette i 23-00 tiden ( ironisk nok i spøkelsestimen). Vinduer og dører til rommet er helt stengt og det er varmt i rommet, plutselig mens jeg setter på plass tallerkner kjenner jeg en kald vind igjennom rommet, gardinene beveger seg, og det er som om noen holder øye med meg.

Jeg forteller dette til hun andre som jeg jobber sammen med som er i etasjen over , og hun kan fortelle at for ca 20 år siden falt en mann død om på dansegulvet der, og at fler av de andre på stedet har merket noe rart.

Jeg snakker med fler av dem dagen etter, og de kan bekrefte at de også har følt kald vind igjennom rommet og at noen holder ett øye med dem.

Litt ekkelt, men samtidig veldig fasinerende ;D
Sitat av policeboy
Dani87 og Dice:

Jeg også tror på "ting mellom himmel og jord".

Men jeg ville aldri trodd på Åndenes Makt!

Dere som tror på det tullet irriterer meg, og det er nettopp slike som dere jeg vil bryte ned illusjonene til!

Trenger bare litt hjelp...
Vis hele sitatet...
Så synd slike småting irriterer deg, vi har lov til å tro på hva vi vil, så hvis du blir irritert så kraftig tviler jeg på at ett diskusjonsforum er ett godt sted for deg.

Så hvis du tror på det Paranormale, hvorfor kan da ikke ting i Åndenes makt være sanne?
Sist endret av Dice; 4. november 2007 kl. 23:45.
Ja, jeg tror på tullet.
Vis hele sitatet...
Haha, da er vi to! Det programmet er faktisk litt skummelt. Hver gang jeg tenker: "dette er jo bare tull", så kommer det en stemme i hodet mitt: "tror du vi er de eneste i hele universet?" "Finnes det ikke andre skapninger enn oss", også sitter jeg og tenker i evigheter etterpå.
"Åndenes makt" er moro å se på...
Omtrent like moro som "lost" , "ghost wisper" og andre middelmådige produksjoner fra TVnorge's reportuar...

Les heller en god spøkelseshistorie, jeg anbefaler "Sort Messe" av John Dickson Carr... på lydbok.
Jeg kan si meg enig i at tvnorge skaper for mye drama i episodene, for mye "skummel" musikk, for mye dårlig skuespill og slikt. Men jeg tror absolutt at selve oplegget er ekte.
Ooouuhhh....

Uansett alle dokumentarer og skumle historier i verden, er det ingenting som er i nærheten av å være så skummelt som han BOB...

....han uflidde BOB (i Twin Peaks) som gliser ondskapsfullt mens han klatrer over sengekanten til Laura Palmer! Eller ho jenta i Exorcisten....

De to scenene er 100% oppdikta, men likevel mer skremmende enn noe "ånd" som måtte finnes i virkeligheten. Når har et spøkelse noen gang drept noen, f.eks? Til og med såkalte poltergeist/bankeånd har aldri drept et menneske!

Altså: Sånt tull som spøkelser og greier finnes bare i fantasien!!
Sitat av Turbolego
Les heller en god spøkelseshistorie, jeg anbefaler "Sort Messe" av John Dickson Carr... på lydbok.
Vis hele sitatet...
Best som dramatisert av Nils Norberg og NRK Radioteateret
Sitat av policeboy
Ooouuhhh....

Uansett alle dokumentarer og skumle historier i verden, er det ingenting som er i nærheten av å være så skummelt som han BOB...

....han uflidde BOB (i Twin Peaks) som gliser ondskapsfullt mens han klatrer over sengekanten til Laura Palmer! Eller ho jenta i Exorcisten....

De to scenene er 100% oppdikta, men likevel mer skremmende enn noe "ånd" som måtte finnes i virkeligheten. Når har et spøkelse noen gang drept noen, f.eks? Til og med såkalte poltergeist/bankeånd har aldri drept et menneske!

Altså: Sånt tull som spøkelser og greier finnes bare i fantasien!!
Vis hele sitatet...
Bevis den siste linjen da.
Selv om du ikke kan se lufta, kan du fortsatt puste den.
Sitat av Dice
Bevis den siste linjen da.
Selv om du ikke kan se lufta, kan du fortsatt puste den.
Vis hele sitatet...
Doh!
Lufta er O2.
Hva er et spøkelse?
Sitat av policeboy
Doh!
Lufta er O2.
Hva er et spøkelse?
Vis hele sitatet...
energi .
Sitat av Dani87
energi .
Vis hele sitatet...
Et spøkelse er evnen til å utføre et arbeid? Stilig!
Dette blir som å diskutere religion. Noen tror, noen tror på noe annet og noen tror ikke i det hele tatt.
Sitat av Dani87
energi .
Vis hele sitatet...
Bevis den siste linjen da.
Sitat av Blackspot
Dette blir som å diskutere religion. Noen tror, noen tror på noe annet og noen tror ikke i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Rettelse: Dette blir som å diskutere ett elendig program som prøver å bevise en "religion".
Sitat av policeboy
Doh!
Lufta er O2.
Hva er et spøkelse?
Vis hele sitatet...
Åh, Virkelig vagt.
Så alt man ikke kjenner til, eksisterer ikke?

Hvis du tror på det paranormale, mer mellom himmel og jord, men ikke tror på spøkelser og ånder, hva tror du på da?

Ett spøkelse kan være så mangt, flere synke definerer det som en kraft som ligger igjen fra ett menneske, ett ettertrykk. OG må jeg minne om at ånder og spøkelser faktisk slår ut målig på proffesjonelle "spøkelse-jegere" sitt utstyr. Samt bilder, video etc. Og ja, masse av det som er på internett er fake, og ingen vil tro på en som sier at det er ekte fordi det er så mye fakes, men det betyr ikke at det finnes orginale opptak der ute, som har gode beviser på paranormale hendelser.

Og Bjølg, jeg tror virkelig han snakket om en annen type energi en som kan utføre ett arbeid(selv om det sier de kan flytte på ting )
Mennesket drives av elektriske impulser. Energi kan ikke oppstå eller opphøre, bare forandres til andre enrgi former.
Sitat av Dice
Bevis den siste linjen da.
Selv om du ikke kan se lufta, kan du fortsatt puste den.
Vis hele sitatet...
Det er umulig å motbevise at spøkelser finnes på generelt sett - siden man kun kan bevise at noe ikke eksisterer i et bestemt tilfelle (f.eks. et bestemt spøkelseshus), og så trekke generelle konklusjoner fra det man observerer der. Det er ikke et bevis for noe, men man kan nå være ganske sikker på at spøkelser ikke finnes, og at hvis de finnes at de oppfører seg ganske anerledes enn folk påstår. Bevisbyrden for at spøkelser eksisterer ligger altså hos de som påstår at de eksisterer, ikke de som avviser dem.

Noen gode grunner til å ikke tro på spøkelser og lignende tulleball:
- Det har aldri, på tross av tusenvis av forsøk, blitt produsert noe som i det hele tatt kan minne om data som kan brukes til å trekke noen konklusjoner i positiv favør. Det har imidlertid blitt produsert uendelige mengder av nettopp det motsatte - spøkelseshus som det angivelig spøker har aldri vist noen spøkelser under kontrollerte forhold.
- Spøkelser har en stor industri rundt seg, basert på å lure godtroende fjotter. Noen tjener penger på reklameinnslagene på Åndenes makt, andre tjener penger på å late som om de driver ut ånder eller snakker med dem. Noen av disse menneskene skal vi ha sympati for, fordi de har problemer med å bekjempe sine egne vrangforestillinger. Noen av dem skal vi ha forakt for, fordi de med vitende vilje lurer folk.

Som ivrig naturviter er det selvsagt ganske frustrerende å se at folk slukter lat som er av spiritisme og åndetull rått, men det er ikke stort jeg kan gjøre med saken når folk vil bli lurt. Den desperate tankegangen om at det finnes et etterliv, at det finnes mystiske krefter som er ufattelige og at noen mennesker har "spesielle evner" kun fordi de ønsker spenning og mystikk i livet sitt er dessverre ikke noe man blir kvitt, uansett hvor langt vitenskapen og psykologien kommer.

Sitat av Dani87
Mennesket drives av elektriske impulser. Energi kan ikke oppstå eller opphøre, bare forandres til andre enrgi former.
Vis hele sitatet...
Pseudovitenskap på sitt beste. Hvis et menneske dør, så er all energien bevart. Ingenting blir til overs, alt forblir i skrotten som går i oppløsning. Eller har du en bakgrunn i fysikk og biologi som lar deg påstå noe annet? Kan du i det hele tatt definere energi?
Sitat av ivioyner
Hvis et menneske dør, så er all energien bevart. Ingenting blir til overs, alt forblir i skrotten som går i oppløsning. Eller har du en bakgrunn i fysikk og biologi som lar deg påstå noe annet? Kan du i det hele tatt definere energi?
Vis hele sitatet...
Kroppen brytes ned og energien overføres til nedbryterne, osv, osv?
Unexplained Weight Gain Transients at the Moment of Death:
http://www.scientificexploration.org..._hollander.pdf

Sitat av zipp
Rettelse: Dette blir som å diskutere ett elendig program som prøver å bevise en "religion".
Vis hele sitatet...
Åndenes makt prøver å bevise en religion? Jeg ler.
Sitat av Blackspot
Åndenes makt prøver å bevise en religion? Jeg ler.
Vis hele sitatet...
Det var du som kalte det en religion. Det som blir riktig er "Åndenes makt prøver å bevise at spøkelser finst."
Sitat av zipp
Det var du som kalte det en religion. Det som blir riktig er "Åndenes makt prøver å bevise at spøkelser finst."
Vis hele sitatet...
Nå er du ute og kjører. Har aldri kalt åndenes makt en religion. Jeg skrev en sammenligning. Nå begynner dette å bli veldig OT, Så slutt å quote meg.
Sitat av Blackspot
Nå er du ute og kjører. Har aldri kalt åndenes makt en religion. Jeg skrev en sammenligning. Nå begynner dette å bli veldig OT, Så slutt å quote meg.
Vis hele sitatet...
Nettop, du sammenlignet åndenes makt med en religion. Du sier jo det selv.
Det er jo umulig å bevise noe som helst! Dette er en typisk diskusjon som blir evig lang
fordi 2 unger ikke klarer å innse at folk ikke er like. VI TENKER Å TROR PÅ ULIKE TING.
eod.
Sitat av OoM
Det er jo umulig å bevise noe som helst! Dette er en typisk diskusjon som blir evig lang
fordi 2 unger ikke klarer å innse at folk ikke er like. VI TENKER Å TROR PÅ ULIKE TING.
eod.
Vis hele sitatet...
Så sant, så sant, men er ikke meningen med dette at vi skal diskutere det?
Sitat av ivioyner
Det er umulig å motbevise at spøkelser finnes på generelt sett - siden man kun kan bevise at noe ikke eksisterer i et bestemt tilfelle (f.eks. et bestemt spøkelseshus), og så trekke generelle konklusjoner fra det man observerer der. Det er ikke et bevis for noe, men man kan nå være ganske sikker på at spøkelser ikke finnes, og at hvis de finnes at de oppfører seg ganske anerledes enn folk påstår. Bevisbyrden for at spøkelser eksisterer ligger altså hos de som påstår at de eksisterer, ikke de som avviser dem.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig, det er generelt sett umulig å bevise(eller motbevise hvis man vil det) at spøkelser eksisterer. Man kan(og har) flere 100 bevis(som f.eks. Bilder ) som danner teorier. I en vanlig rettsak ville ett bilde vært ett håndfast bevis, men når det gjelder paranormale ting trengs selvfølgelig hardere beviser, og de finnes rett og slett ikke.

Noen gode grunner til å ikke tro på spøkelser og lignende tulleball:
- Det har aldri, på tross av tusenvis av forsøk, blitt produsert noe som i det hele tatt kan minne om data som kan brukes til å trekke noen konklusjoner i positiv favør. Det har imidlertid blitt produsert uendelige mengder av nettopp det motsatte - spøkelseshus som det angivelig spøker har aldri vist noen spøkelser under kontrollerte forhold.
- Spøkelser har en stor industri rundt seg, basert på å lure godtroende fjotter. Noen tjener penger på reklameinnslagene på Åndenes makt, andre tjener penger på å late som om de driver ut ånder eller snakker med dem. Noen av disse menneskene skal vi ha sympati for, fordi de har problemer med å bekjempe sine egne vrangforestillinger. Noen av dem skal vi ha forakt for, fordi de med vitende vilje lurer folk.
Vis hele sitatet...
Det har også blitt "bevist" (ergo med beviser som ikke er gode nok, som f.eks. bilder) på steder som har ryktet på seg for å være ett spøkelseshus. Jeg skal ikke prøve å bortforklare hvorfor ikke alle hus med det ryket på seg ikke er stappfulle med spøkelser, men det finnes ett ordtak som sier at skal man ha noe, er ikke alltid den beste måten å få det på å løpe rett etter det. Samtidig må jeg også at rykter faktisk er rykter. Vi har vel all lekt hviskeleken på barneskolen og vet hvordan de endrer seg.

Og, hvis disse personene som har disse vrangforstillingene som du sier, tar feil da. Er bare fok som prøver å lure. Åssen kan du da forklare at flere hunedre tusen personer opp igjennom årene faktisk har sett spøkelser? Selvfølgelig kan da bare vær rein og skjær fantasi, men da lurer man også på åssen folk kan se samme mannen i det gamle huset, uten at de som ser han noen gang har treftes, snakket sammen eller noen gang hatt kontakt. Jeg synes det blir litt for naivt og bare tro på at alt er tilfeldigheter og fantasi.
Som ivrig naturviter er det selvsagt ganske frustrerende å se at folk slukter lat som er av spiritisme og åndetull rått, men det er ikke stort jeg kan gjøre med saken når folk vil bli lurt. Den desperate tankegangen om at det finnes et etterliv, at det finnes mystiske krefter som er ufattelige og at noen mennesker har "spesielle evner" kun fordi de ønsker spenning og mystikk i livet sitt er dessverre ikke noe man blir kvitt, uansett hvor langt vitenskapen og psykologien kommer.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg verken en person som har en brennende tankegang om verken etterliv eller at det MÅ finnes ånder. Likevel har jeg sett noe som er uforklarig. Jeg vil ikke påstå at det var ett spøkelse eller ikke, jeg kan ikke forklare det og det har jeg aktseptert, men jeg dog holder muligheten oppe for at det var ett spøkelse, ettersom jeg tror på dem.

Se for dere en rekke med vinduer, på helt lik linje. Plutselig går en mann ut mot høyre, ut av de to siste vinduene. Han hadde ikke blitt sett i noen av de andre vinduene før, noe han skulle ha gjort ettersom han gikk fra venstre mot høyre. Han var også grå, og var vekk når en prøvde å fokusere på han.

Som sagt, dette kan være rein og skjær fantasi.
Værre blir det da at min far så det samme.
Pseudovitenskap på sitt beste. Hvis et menneske dør, så er all energien bevart. Ingenting blir til overs, alt forblir i skrotten som går i oppløsning. Eller har du en bakgrunn i fysikk og biologi som lar deg påstå noe annet? Kan du i det hele tatt definere energi?
Vis hele sitatet...
Skulle jeg ha måttet forklart definisjonen av ett spøkelse, hva det er, ville jeg ha svart som Dave Wharmby(Leder av Ghost research Org Paranormal Investigators gruppen, du finner mer om dem her.
Jeg siterer fra deres( på hjemmesiden) sin forklaring på hva ett spøkelse er:

in the world of paranormal study it is widely believed by many investigators, parapsychologists and eminent scientific minds that Ghosts or Spirits are pure energy, made up of human structures, the structures that make up both you and I, feeling, emotions, thought etc, the whole being the structure of our soul or living energy. Now no one on this side of life can actually say how a ghost appears but its felt that they need to build physical energy and this is shown in three stages.
Vis hele sitatet...
Mer kan leses her.
Til slutt sier jeg meg enig i a bevisbyrden ligger på dem som sier dem tror, og vil bevise at spøkelser/ånder eksisterer. Samtidig som også det er relativt liten sjangs for at det noen gang kan bli gitt noen ordentlige beviser på at de finnes.

Det som blir for dumt er å rakke ned på dem som tror, jeg skal ikke vifte med trosfrihet i norge og blablabla, men er du nogenlunde oppegående så la folk få tro hva de vil. Ja, du kan for all I care irritere fletta av deg, men det betyr fortsatt ikke at du kan rakke ned på folk som tror eller lignende. Og jeg sier ikke at ivioyner har gjort det(siden det er han jeg har quotet igjenom hele posten), bare sånn generelt sett.
Sist endret av Dice; 5. november 2007 kl. 00:58.
Folk ser spøkelser fordi de tror på spøkelser og dermed tolker trekk, vind, rotter i veggene og korte synsforstyrrelser som spøkelser. Se bare på vedkommende i denne tråden som mener å ha sett spøkelser fordi det var trekk i en sal! Også prater han med andre smått overtroiske mennesker som legger til på historien og setter griller i hodet hans. Vips, ei spøkelseshistorie.
Sitat av commie
Folk ser spøkelser fordi de tror på spøkelser og dermed tolker trekk, vind, rotter i veggene og korte synsforstyrrelser som spøkelser. Se bare på vedkommende i denne tråden som mener å ha sett spøkelser fordi det var trekk i en sal! Også prater han med andre smått overtroiske mennesker som legger til på historien og setter griller i hodet hans. Vips, ei spøkelseshistorie.
Vis hele sitatet...
Andre igjen, tror det er en innbruddstyv... og ringer politiet.
Åndenes Makt er jo bare et av flere overdrevne program TV Norge sender, de har jo Super Nanny, Brat Camp og flere jeg ikke kommer på for øyeblikket.

Anngående det overnaturlige er det noe jeg kan ha litt tro på. Så det som er trist er at hvis det faktisk er noen som er ganske sikker på at de har opplevd noe overnaturlig og vasler Åndenes Makt, er det utrolig dumt at et så bedritent program skal komme og ødelegge det hele med effekter og sine 'klarsynte' folk. Men som Skrekkugle sier, hvis man stiller seg litt ukritisk til det, så er det igrunn ganske ok underholdning.
Sist endret av Christian; 5. november 2007 kl. 03:05.
Det nærmeste vi som ikke tror på spøkelser er at det ikke er noe bevis på at det finnes.
"Vinner" ikke nei-til-spøkelser-siden da..?
"Ja, men jeg tror" holder ikke helt syns jeg.
Opprinnelig skrevet av Dice
må jeg minne om at ånder og spøkelser faktisk slår ut målig på proffesjonelle "spøkelse-jegere" sitt utstyr.
Vis hele sitatet...
hahaha! Ghostbusters!? Da er du virkelig ikke kritisk. Åssen veit de hva spøkelser reagerer på? Er sikkert bare en sånn greie som måler elektrisitet i rommet og ville reagert på en strømutgang.
Har sett litt av en episode av åndenes makt, kan vel si at disse folkene er en smule overhysteriske, eller rett og slett ønsker oppmerksomhet. Men for all del, det er jo et underholdningsprogram..

Ja, jeg tror det finnes ting mellom himmel og jord.
Sitat av commie
Folk ser spøkelser fordi de tror på spøkelser og dermed tolker trekk, vind, rotter i veggene og korte synsforstyrrelser som spøkelser. Se bare på vedkommende i denne tråden som mener å ha sett spøkelser fordi det var trekk i en sal! Også prater han med andre smått overtroiske mennesker som legger til på historien og setter griller i hodet hans. Vips, ei spøkelseshistorie.
Vis hele sitatet...
Commie har et poeng her. Måten vi ser verden på er jo intet mindre enn en tolkning hjernen kommer fram til ved hjel av sanseorganene våre. Enkelte mennesker er vel forutintatt for å se spøkelser, selv om de da ikke eksisterer for andre, siden hjernen til de som "ser spøkelser" velger å oppfatte ting slik.
Sist endret av Hedges; 5. november 2007 kl. 04:39.
Sitat av BOBCAT

hahaha! Ghostbusters!? Da er du virkelig ikke kritisk. Åssen veit de hva spøkelser reagerer på? Er sikkert bare en sånn greie som måler elektrisitet i rommet og ville reagert på en strømutgang.
Vis hele sitatet...
Ja!! De har de greiene på ryggen som suger inn spøkelse som plasma, mens de har ørepropper i ørene som spiller theme sangen deres for å få god følelsen!
Eller ikke.
Jeg mente folk, som har det som hobby eller yrke å leite etter spøkelser.
Som f.eks. disse (som har en ganske... laber side, men forsøkene deres er fullt gjellende fordetom) eller disse.

Og nå vet jeg ikke om det er meg Commie mente, men jeg og min far satt på hytta, ikke i en sal, o så på tv da vi så denne anomalien. Og det første min far sa var "så du det?" og ikke noe prat som påvirket meg for å tro at jeg så det.
Som sagt skal jeg ike påstå det var noe spøkelse, jeg kan ikke forklare hva det var, men jeg har aldri sett vinden ta en menneskelignende sikkelse for så å gå sakte bortover, for å si det sånn.
Dice: Dette blir for banalt. Disse menneskene er ikke vitenskapsmenn - vitenskapsmenn har ikke bakgrunnslyd på hjemmesiden sin og et animert spøkelse som følger etter musepekeren. Hvis du tror dette er seriøse forskere så er du definitiv på ville veier - jeg klarer ikke å finne noe informasjon om utstyret de bruker, og ikke heller en hypotese som er etterprøvbar. Pratet om 'energi' som noe mystisk og ikke-definerbart er et godt tegn på at disse menneskene ikke vet hva de driver med. Alt jeg finner er pseudovitenskap og folk som vil tjene penger på medlemskap i klubbene og merchandise... Greit nok at disse kara har det morsomt og sikkert produserer noen artige rapporter, men ikke gjør den tabben å tro at det er noe som helst vitenskaplig over at de kan vifte med nattbriller og påstå at de ser spøkelser.

Og, hvis disse personene som har disse vrangforstillingene som du sier, tar feil da. Er bare fok som prøver å lure. Åssen kan du da forklare at flere hunedre tusen personer opp igjennom årene faktisk har sett spøkelser? Selvfølgelig kan da bare vær rein og skjær fantasi, men da lurer man også på åssen folk kan se samme mannen i det gamle huset, uten at de som ser han noen gang har treftes, snakket sammen eller noen gang hatt kontakt. Jeg synes det blir litt for naivt og bare tro på at alt er tilfeldigheter og fantasi.
Vis hele sitatet...
Flere hundre tusen personer oppigjennom historien kan gjerne lide av hysteri, en vill fantasi og manglende forståelse av verden rundt seg. Faktisk tror jeg tallet på mennesker som har problemer med å relatere til virkeligheten slik den er er langt høyere enn dette. Folk ønsker så gjerne å tro på disse tingene at ting faller på plass. Før trodde folk flest at nisser bodde i hus, men noen empirisk-basert nisseforskning finnes ikke i moderne tid. Det finnes millioner av mennesker som tror på Vishnu her i verden - er du villig til å akseptere en ny Gud bare fordi veldig mange mennesker tror noe? Vitenskap er ingen demokratisk prosess og trenden i historien er at folk flest ikke aner fakta.
Åndenes makt er jeg sikker på er helt sant! hvordan skal de klare å lure folk med ting, de opplever jo ting mens kameraet går og, så liksom skjønner ikke helt hvordan de skal klare og tulle om det! er overbevist om at d finnes spøkelser å ånder å sånt! folk opplever ikke ting for tull, de melder seg inn i åndenes makt for å få hjelp på uforklarlige ting som de vil ha stopp på! eks: hvis de skulle ha hatt en kråke i taket, som en her inne skrev, så har de ikke opplevd så mye annet av kråken, da hadde de bare opplevd et dunk/smell i taket, that's it! men de har opplevd å sett skikkelser, osv.. blitt puffa, måtte faktiskt til lege etter å bli angrepet, så hva kan angripe de da? er mye de ikke kan forklare som er (overnaturlige fenomener) som de som er klarsynte, de kan ikke kødde om det, tror de snakker sant jeg. Ellers hadde det ikke vært reality. er trossalt et reality-programm da Håper flere er enige i at Åndenes makt ikke er tull
Jeg skulle for moro skyld til "behandling" hos en healer/homeopat/whatever en gang hvor man måtte bestille gjennom en sekretærlignende dame. For moro skyld fortalte jeg sekretæren at jeg hadde vondt et helt annet sted enn der jeg hadde vondt på ordentlig. Så til "undersøkelsen"/"behandlingen": Mannen brukte såkalt "irisdiagnostikk", han dingla med en pendel foran trynet mitt og så så han på irisene i øynene mine. "Ja, jeg ser tydelig at du har plager i...stedet jeg jugde om til dama som tok imot telefoner, big surprise!... Øh, nei, men jeg har litt vondt i..."NeiNei, jeg ser at".. osv osv... Hehe, og "medisinen" han skrev ut var homeopatiske midler, uvirksomme sukkerpiller med andre ord.. Og billig var ikke konsultasjonen heller, fem hundre svarte kroner. Sånt lureri som å skaffe seg informasjon på forhånd og så late som de på mystisk eller synsk vis får åpenbaringer om den informasjonen er triks veldig mange i den alternative bransjen benytter, og det må man nok regne med at spøkelsesjegere gjør også.
Sitat av Drøggs
Jeg skulle for moro skyld til "behandling" hos en healer/homeopat/whatever en gang hvor man måtte bestille gjennom en sekretærlignende dame. For moro skyld fortalte jeg sekretæren at jeg hadde vondt et helt annet sted enn der jeg hadde vondt på ordentlig. Så til "undersøkelsen"/"behandlingen": Mannen brukte såkalt "irisdiagnostikk", han dingla med en pendel foran trynet mitt og så så han på irisene i øynene mine. "Ja, jeg ser tydelig at du har plager i...stedet jeg jugde om til dama som tok imot telefoner, big surprise!... Øh, nei, men jeg har litt vondt i..."NeiNei, jeg ser at".. osv osv... Hehe, og "medisinen" han skrev ut var homeopatiske midler, uvirksomme sukkerpiller med andre ord.. Og billig var ikke konsultasjonen heller, fem hundre svarte kroner. Sånt lureri som å skaffe seg informasjon på forhånd og så late som de på mystisk eller synsk vis får åpenbaringer om den informasjonen er triks veldig mange i den alternative bransjen benytter, og det må man nok regne med at spøkelsesjegere gjør også.
Vis hele sitatet...
Spurte sekretæren deg om hvor du hadde vondt, eller ga du denne informasjonen uoppfordret?
Kimroe: Staaakkars liten: 15 ål å tlol på spøkelthel

OBS! Dette er ikke ment som mobbing! Poenget mitt er bare at man må være ganske indisponert på en eller annen måte for å kunne tro på Åndenes Makt. Kimroes svakhet må være alderen, hvis ikke mere til. Ikke vet jeg.

Men jeg VET at Åndenes Makt er humbug, og jeg skulle ønske at noen der ute kunne hjelpe meg med å bevise det? Er det ingen som har vært med på programmet på gøy da, bare for å bevise at det er tull? Kanskje det kan være en idé, å invitere dem hjem og late som om man tror at man har ånder i huset, og så filme dem med skjulte kameraer. Siden de filmer selv, så må det vel være lov å filme dem samtidig?

Spesialepisode: "Åndenes Makt: Revealed!"
Hun spurte, ja. Jeg regner med at hun spurte alle.

Og når det gjelder "klarsynte", har noen her sett game-showet "Hvem Er Hvem"? Der har de en klarsynt i et ekspertpanel på tre som skal avgjøre hvilket yrke forskjellige personer har, og hun får alltid svare til slutt, etter de to andre ekspertene. Hvorfor? Hvis hun er klarsynt burde det vel ikke være vanskelig for henne å svare først, hehe?
Sitat av policeboy
Men jeg VET at Åndenes Makt er humbug, og jeg skulle ønske at noen der ute kunne hjelpe meg med å bevise det?
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du ringer TV Norge og spørr dem jeg, hvis det er så viktig for deg.
Paranormale ting kan ikke FORKLARES, fordi noen velger og tru på det, og andre ikke.
Det kan heller ikke BEVISES, eller MOTBEVISES.
Av den grunn har du ingen rett til å trekke en konklusjon som gjelder for alle.

Du kan like gjerne si; "Kan noen hjelpe meg og forklare alle de dumme kristene menneskene at det er ingenting som heter GUD! Gud er humbag, og det irriterer meg at folk trur på noe så dumt!, og at jesus kunne gå på vannet! Hjelp meg å forklare alle jøder og kristene at jesus var en vanlig mann!"

Sånn type holdning har du,
la nå folk tru på hva dem vil, din mening er ikke en allmenn regel!
Sist endret av Restyle; 5. november 2007 kl. 12:09.
Og "Åndenes Makt" og "Fornemmelse For Mord" burde nok være lette å avsløre for lureri for noen på innsiden. Og se f eks på Fornemmelse For Mord..det er merkelig at ingen saker er noe nærmere oppklaring av alle de har undersøkt, så mye informasjon om sakene de har og sier de ikke har fått før programmet? Hvis det er sant at de er synske og har en mystisk synsk databank i himmelen å hente informasjon om drapssaker fra, hvorfor strekker ikke denne informasjonen seg lenger enn til hva man kunne finne i media i tiden etter drapene?