Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  144 43477
Hvilken IP range skal man bruke på det NIC'et som er koblet til TV utgangen på hjemmesentralen?
Sitat av bonzo Vis innlegg
Hvilken IP range skal man bruke på det NIC'et som er koblet til TV utgangen på hjemmesentralen?
Vis hele sitatet...
Ja..
Det viser seg at problemet mitt var knyttet til at maskinen hadde to NIC.
Ved å disable det som ikke var koblet til TV utgangen, løste problemet seg.
Når streamen var startet, kunne dette enables igjen.

Fant også muligens noe interresant her;
http://www.root.no/forum/index.php?showtopic=9542

PS. Ingen "Edit" knapp? Eller er det jeg som ikke finner den?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette ser MEGET interessant ut!!!!

Noen som har testet? (Ikke fått tid/anledning selv)
Med en PC blir det vel slik som tegnet under?


(Btw: Koster det penger å reg. hos Root???)
Sitat av sprkns Vis innlegg
Dette ser MEGET interessant ut!!!!

Noen som har testet? (Ikke fått tid/anledning selv)
Med en PC blir det vel slik som tegnet under?


(Btw: Koster det penger å reg. hos Root???)
Vis hele sitatet...
det vil ikke funke, routern vil tryne pga alt multicast fra tv lanet.
Argh... Du har mao. prøvd?
Sitat av sprkns Vis innlegg
Argh... Du har mao. prøvd?
Vis hele sitatet...
ja det funker i normalt mellom 5 til 15 min før den tryner.
... dobbel ...

Bare for å klarert:
1. Hverken det jeg skisserer opp, eller det som er skissert opp i linken vil virke?

2. Skyldes tryningen løsningen
med IP og IPTV på ruteren, eller krypteringen?
Sist endret av sprkns; 11. januar 2009 kl. 00:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sprkns Vis innlegg
... dobbel ...

Bare for å klarert:
1. Hverken det jeg skisserer opp, eller det som er skissert opp i linken vil virke?

2. Skyldes tryningen løsningen
med IP og IPTV på ruteren, eller krypteringen?
Vis hele sitatet...
den du skiset opp vil ikke funke.

eneste som funker nå om dagen er og fake mac adressen osv..
etter som det jeg har hørt er det heller ikke mulig og bytte over trafikken til en annen kanal.

for og forklare litt hvordan det funker :
lyse har flytta alle dhcp server til cisco switcher som kjøre mac filtrering så lenge den ikke har gitt ut ip til en box, den krever og at vendor og serial nr osv.. stemmer for at du skal få lov og joine uten et multicast net, det er eget multicast ip range som er for bootp og egent for info som er på dem forsjelige kanalene
Hm... Så dette vil heller ikke fungere med lyse ---> http://www.root.no/forum/index.php?showtopic=9542

Har du lyse og får inn kanalene på PC-en? I så fall: TELL ME MORE
Jeg har IPTV fra Viken Fibernett, og får blant annet inn kanalene NRK1, TVNORGE og Discovery (Dansk) på PCene mine. De fleste av kanalene er krypert, og disse kan jeg ikke se, selv ved å følge instruksjonene her: http://www.root.no/forum/index.php?showtopic=9542

Jeg har imidlertid lykkes med å videreføre tv-streamen ut på det samme nettverket som resten av lan-nettet mitt. En linux-server(Ubuntu Server 8.04 LTS) med flere NIC viderefører de(n) kanalen(e) jeg ønsker gjennom VLC. F.eks. for å videreføre TVNORGE til én PC:

Kode

vlc -vvv udp:@239.192.1.72:5501 --sout udp:192.168.0.100 --ttl 12
Før man kan gjøre dette må routing-tabellen endres. Til f.eks.

Kode

Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
239.192.1.0     *               255.255.255.0   U     0      0        0 eth0
192.168.0.0     *               255.255.255.0   U     0      0        0 eth1
Jeg trengte ikke å spoofe mac-adressen for å joine multicast, men ved å gjøre det(i tilegg til å sende ved vendor-id) fikk jeg motta IP via DHCP.

Håper noen snart har tid, og mulighet, til å granske krypteringen nærmere!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Elfreak Vis innlegg
Håper noen snart har tid, og mulighet, til å granske krypteringen nærmere!
Vis hele sitatet...
Tror nesten det bare er å gi opp....
Nei da, man må leve i troen
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fint å se at det fortsatt er litt liv i denne tråden. Beklager at jeg ikke har svart på forespørsel om kildekoden til programmet.

Jeg har abbonnert på tråden, men ikke mottatt varsling av en eller annen grunn.

Legger ved source for programmet. Har kommentert litt i koden, men den bør være forståelig.

Har også lagt ved kildekode til samme program bare med Spoofing mulighet for streaminformasjonen. Den infoen som viser hva kanalen heter o.l. i VLC.

Lagde denne muligheten for å lure tuneren til å tro at f.eks. Canal+ var NRK osv, men uten hell.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dette er kanskje ikke helt relevant, men jeg prøver meg her likevel.

Jeg rippet noe fra den danske Discovery-kanalen som er åpen med VLC Media Player, men jeg får ikke til å redigere bort reklamepauser o.l. Ingen av de programmene jeg har prøvd klarer å lese filen (alt fra gratisprogrammer til større dyre programmer). Filen spilles helt fint av både i VLC og WMP. Filen ble lagret som mp4, men senere renamet til .avi (VLC ville ikke lese den som mp4, mens WMP leste begge). Har prøvt å redigert den både når den var .mp4 og .avi uten hell.
VLC kan lagre streamen i mange forskjellige videoformater og containere. Jeg testet nå akkurat med OGG som container og Theora som video-codec, noe som ikke fungerte i iMovie HD. Men med MOV som encapsulation og H-264 som video-codec kunne iMovie redigere den fint..

Hvilken codec benyttet du?

Edit: Forresten takk til shokata for å frigi koden. KP til deg

Du kan forresten sjekke hvilken codec filen er i ved å spille den i VLC, for så å trykke Ctrl+J og lese hva det står under "Stream 0"

Argh, for at man ikke kan redigere posten sin i mer enn fem minutter
Sist endret av Elfreak; 23. mars 2009 kl. 01:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for det Elfreak

Ellers ingenting nytt? Er det noen som har åpnet tuneren sin her for å se om det finnes en serieport eller noe? Slik at vi kan få tilgang til et shell med den originale firmwaren for å finne ut mer om hva boksen gjør, med tanke på dekryptering av kanaler o.l.
Sitat av Elfreak Vis innlegg
VLC kan lagre streamen i mange forskjellige videoformater og containere. Jeg testet nå akkurat med OGG som container og Theora som video-codec, noe som ikke fungerte i iMovie HD. Men med MOV som encapsulation og H-264 som video-codec kunne iMovie redigere den fint..

Hvilken codec benyttet du?

Edit: Forresten takk til shokata for å frigi koden. KP til deg

Du kan forresten sjekke hvilken codec filen er i ved å spille den i VLC, for så å trykke Ctrl+J og lese hva det står under "Stream 0"

Argh, for at man ikke kan redigere posten sin i mer enn fem minutter
Vis hele sitatet...
Under Stream 0 står det mpga som codec.

Prøvde med Pinnacle også nå, men fortsatt uten hell.
Sitat av awt Vis innlegg
Under Stream 0 står det mpga som codec.
Vis hele sitatet...
Du kan jo prøve å konverte filen med f.eks. ffmpegX. Kanskje du har bedre lykke med en annen codec. Det er jo verdt et forsøk. Jeg har ikke prøvd programmet selv, men leste om det i en annen forumtråd.

Sitat av shokata Vis innlegg
Er det noen som har åpnet tuneren sin her for å se om det finnes en serieport eller noe?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke gjort det ennå. Men det er litt fristende å prøve når jeg mottar min andre dekoder.. Ikke det at jeg vet om jeg kan få så mye ut av det, men jeg er nysgjerrig på hva jeg vil finne
▼ ... over en måned senere ... ▼
Død tråd.... Ser ikke lyst ut dette...

Skulle fått kloa i dette prg.: http://www.verimatrix.com/products/viewright_pc.php
Hva er neste?
ranvik's Avatar
det er sikert gammelt nytt , men hvis du skal ha tilgang alle kanalen rett på tv box'en er det bare lodde på jtag, modde mac adressen som står i boot'loadern(cfe) til en mac adresse som har alle kanalen ,
NB: husk kopier og over serial på box'en det står i nvram.
Sitat av ranvik Vis innlegg
det er sikert gammelt nytt , men hvis du skal ha tilgang alle kanalen rett på tv box'en er det bare lodde på jtag, modde mac adressen som står i boot'loadern(cfe) til en mac adresse som har alle kanalen ,
NB: husk kopier og over serial på box'en det står i nvram.
Vis hele sitatet...
Hehe, det er BARE å gjøre det ja
Hva er neste?
ranvik's Avatar
Sitat av shokata Vis innlegg
Hehe, det er BARE å gjøre det ja
Vis hele sitatet...
du vil trenge info i den her:
http://freakforum.nu/forum/showthrea...highlight=jtag
NB: du vil og trenge en wiggle jtag og egen software.

og info fra den her for og endre i nvram:
http://freakforum.nu/forum/showthrea...highlight=jtag
Vet du at dette vil funke?
Så nå at det ikke hadde noe med Lyse TV inn på PC å gjøre... :S

Uansett:
FYI: Mikeyko (MP dev) har mekket et gratis UDP-filter til sin IPTV plugin for MP.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Okei, jeg prøver med meg en litt alternativ metode. Jeg vil bare ha alle Lyse-kanalene på hybelen min.

Hva hvis man tar Lyse TV-kabelen og putter den inn i en PC. På hybelen har du en PC med 2 NICs. En for å ta inn internett og en for å ta inn i dekoderen din. Du overfører all data fra dataen hjemme til hybelen din.

Jeg har 30/30 hjemme og 100/100 på hybelen så jeg tror ikke båndbredde skal være noe problem.

Eller så kunne man kjøpt inn et TV kort som tar inn scart eller vanlig gul/hvit/rød jacks. Og da streame dette via VLC ut til hele verden. For å bytte kanaler må man kontakte foreldrene sine eller lage en device som sender ut IR signal via kommandolinje eller slikt.

Jeg har ikke peiling på hvordan jeg skulle fått til dette, men tror dere det kan funke?
Sitat av Fredrik Vis innlegg
Okei, jeg prøver med meg en litt alternativ metode. Jeg vil bare ha alle Lyse-kanalene på hybelen min.

Hva hvis man tar Lyse TV-kabelen og putter den inn i en PC. På hybelen har du en PC med 2 NICs. En for å ta inn internett og en for å ta inn i dekoderen din. Du overfører all data fra dataen hjemme til hybelen din.

Jeg har 30/30 hjemme og 100/100 på hybelen så jeg tror ikke båndbredde skal være noe problem.

Eller så kunne man kjøpt inn et TV kort som tar inn scart eller vanlig gul/hvit/rød jacks. Og da streame dette via VLC ut til hele verden. For å bytte kanaler må man kontakte foreldrene sine eller lage en device som sender ut IR signal via kommandolinje eller slikt.

Jeg har ikke peiling på hvordan jeg skulle fått til dette, men tror dere det kan funke?
Vis hele sitatet...


Hvorfor gjøre signalet analogt igjen med et tvkort?
er jo bare å få streamet over i komprimert stream som går ut på nettet...
100/100 delt på hvor mange hoder tror du ?
en tv strøm på et fibernett (altså høy kvalitet) tar alt fra 5-15 mbit) du har 30 til rådighet ut, så flere deltagere kan bli litt arti med tanke på at du ikke kan sende med multicast, altså unicast, dvs du ikke kan la flere se på samtidig da en strøm uansett tar X mbit....
dessuten har du hele kanal lista i en playlist og styrer dette med HTTP kommandoer mot VLC vist du bare skal se på alene (og dermed ikke sende ut X antall streamer om gangen)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ha! Lyse har til og med kryptert NRK!
hvis du bare skal ha tv på hybelen, funker kansje denne?
http://tinyurl.com/m2htzd
Sitat av RubiksRune Vis innlegg
hvis du bare skal ha tv på hybelen, funker kansje denne?
http://tinyurl.com/m2htzd
Vis hele sitatet...
den vil ikke funke da den bare støtter DVB etter hva jeg kan se.

en slingbox hadde fungerte bedre da den kan ta inn et helt vanlig bilde signal
Sitat av shokata Vis innlegg
Er det ingen andre enn meg som forsker på IPTV lenger?

Jaja, jeg har akkuratt bootet min VIP1900 med originalt Lyse image, fra en hjemmelaget boot server.
.......

Vis hele sitatet...
Heisann

Hvordan kan en lage en boot server? Og kan en ved å boote fra egne images flashe om hardwaren?
Grunnen til at jeg spør er at Lyse har disablet component video via software/hardware oppdateringer...
Jeg trenger den... Lurer på hvordan jeg skal få slått den på igjen...

-Ch
Noen som prøvd dette programmet på altibox ? http://medlem.spray.se/iptv2htpc/program.html
▼ ... noen uker senere ... ▼
Auto-MDIX?
Sitat av deb Vis innlegg
Auto-MDIX?
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hovrdan det skal hjelpe med å se krypterte kanaler.
Sitat av deb Vis innlegg
Auto-MDIX?
Vis hele sitatet...
beste svar ever ! , hadde bare krypteringa vert kryssa kabel hadde ikke det her vært noe problem.
Jepp. Og dessuten trenger man ikke krysset kabel, eller sette IP adresse

Sitat av magstr Vis innlegg
Du kan åpne Network Stream (Ctrl+N) i VLC media player

Du plugger en krysset TP mellom hjemmesentralen (svarte boksen) og NIC i pcen.

Huske å identifisere nettverkskortet med

IP adresse: 213.167.96.xxx
Subnetmask:255.255.255.0
Vis hele sitatet...
Mulig dette er endret i senere tid....
Sist endret av sprkns; 25. august 2009 kl. 18:06.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kan man bli tatt og hva skjer isåfall?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tja... ikke godt å si. Foreløpig får man jo til nada uansett.

F**n.

Får ikke opp en enest kanalø nå.

Noen som vet om port eller IP er endret - evt noe annet?

ble ikke helt klok av Wireshark.
*UP*
Noen som får dette til/har nye data (IP, port etc)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg er også interessert i å få til dette: Kjøre IPTV rett i PCen/mediasenteret istedenfor altibox-boksen.

Denne tråden har vært den mest informative jeg har funnet sålangt. Men mye ser ut til å ha skjedd siden 2005.

Er det slik at ingen kanaler sendes ukryptert? Jeg har Viken Fiber og har ikke klart å se på noen kanaler i vlc gjennom et dedikert NIC på mediasenteret.

Jeg lurer også på om altibox har lov til å kryptere NRK-kanalene, da disse er lisensfinansiert. Jeg antar altibox har formidlingsplikt på disse. Dersom IPTV ikke regnes som "vanlig" kringkasting, så vil jeg vel også kunne la være å betale TV-lisens, gitt at jeg bytter ut LCD-TV'en (som har tuner), med en LCD-monitor (uten tuner).

Forbannet være lock-in og månedsbetalingsbelagte abonneringstjenester.
▼ ... over en uke senere ... ▼
For de av dere som er på Facebook: Kanskje "Ja til åpen IPTV-standard fra Altibox!"-gruppa kan sette fart i sakene?
http://www.facebook.com/group.php?gid=140284782676713
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette på Kabel-tv i Aust Agder?(tel-ag)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som vet om Lyse/Altibox har noe som helst av ukrypterte TV kanaler i nettet sitt idag?
Selv om det bare er f.eks. NRK?
I såtilfelle om det går å få dette uten å ha TV dekoder i det hele tatt?
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av Lommelykt Vis innlegg
Noen som vet om Lyse/Altibox har noe som helst av ukrypterte TV kanaler i nettet sitt idag?
Selv om det bare er f.eks. NRK?
I såtilfelle om det går å få dette uten å ha TV dekoder i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Neppe uten en dekoder fra leverandør, eller i minstefall et abo. som gjør at signalene blir sendt til adressen din.

Siden du nevner "bare er f.eks. NRK" så kan jeg jo tipse om denne siden

Der får du NRK1-3 og Super. Enjoy
Ikke glem alle radiokanalene du også får GRATIS på NRKs nettsider. Og alt dette uten å måtte betale lisens... Jeg skjønner ikke hva lisensmotstandere klager over.

I <3 NRK