Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 8538
Skal flytte på torsdag. Har et gammelt hjørneskap med utskjæringer i tre laget for hånd. Vil selge det, da det er antikk og gammelt. Finner ikke noe fornuftig på nettet.

Er 1000 kr. en grei pris forsøke selge det for. Mer, eller mindre? Help, please.

http://imageshack.us/a/img534/7100/t7zi.jpg
Sist endret av shittrønder; 30. desember 2013 kl. 23:54.
Jeg ville tro at det ligger endel høyere enn 1k i pris! Sånt er verdt penger!
Bare litt trasig med tid før torsdag snakke med en kyndig person. Kunne tenke meg selv at det er verdt litt penger. Vil bare helst ikke selge det for en slikk og ingenting.
Uten å være for sikker på at jeg har rett så ville jeg påstå ett sted imellom 3.5k til 6-7. Bestefaren min dreiv å lagde sånne skap og han tjente rått på de. De er utallige timer med arbeid som skal til for å lage noe sånt.
Jeg vet. Det var bryllupsgave til min oldemor. 60-70 år gammelt. Laget for hånd. Noen som vet hvor jeg eventuelt kan sende et bilde til noen som kan gi en vurdering?

Lita lur ei som vil ha det for 500. Etter 10 min. ute på nettet.
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Lita lur ei som vil ha det for 500. Etter 10 min. ute på nettet.
Vis hele sitatet...
Du hadde vært utrolig dum om du hadde solgt for det. Om du ikke får et skikkelig prisoverslag innen torsdag så kan vel noen oppbevare det for deg en i kjeller eller noe til du vet mer. Du kan sikkert få solgt dette for over 5000 kr.
Akkurat derfor jeg spør. Surt selge det til noen som tenker profitt på det. Vanskelig få lagret det, men finner jeg ut at det har en verdi på over 3000 kr. skal jeg alltids finne en plass.
Jeg var på en auksjon for 2-3 år siden der et lignende skap ble solgt for 14k.
Dette skapet var noe større med en høyde på 210-220 cm samt at delen opp mot taket hadde utskjæringer i seg.

Basert på min erfaring rundt antikviteter som er den auksjonen jeg var på for noen år siden, og kun den(!) så vil jeg si at 5000 for dette skapet vil være en grei deal.
Får vel vurdere i morgen om jeg trekker "annonsen". Den ligger på en gruppe på face. Kanskje det kommer en med erfaring inn på gruppa er jeg heldig. Hvis ikke får jeg finne noen som har erfaring med slike ting.

Holder til i Tr.heim, btw, men det er vel kanskje ganske åpenbart?
Har en samboer som samler på eldre møbler. Og hun sier det det går for minimum 10 000kr.
Da til en som setter pris på håndverk, for det er akkurat det dette er.
Sist endret av Dasset; 31. desember 2013 kl. 00:54.
Snakk med møbelhandler Antonio Arenas. Btw. hvis du er under 30 så kan han være vanskelig å ha med å gjøre. Jeg dro dit for å spørre om han var interessert i en antikk seng og da var han ikke interessert i å se på bilder av den engang. Jeg ble straks vurdert som en tyv i hans øyne og han sa at han kjøper ikke av noen under 30. Som om det er noen forsikring mot tjuvgods.
Sitat av Kaptein Snus Vis innlegg
Snakk med møbelhandler Antonio Arenas. Btw. hvis du er under 30 så kan han være vanskelig å ha med å gjøre. Jeg dro dit for å spørre om han var interessert i en antikk seng og da var han ikke interessert i å se på bilder av den engang. Jeg ble straks vurdert som en tyv i hans øyne og han sa at han kjøper ikke av noen under 30. Som om det er noen forsikring mot tjuvgods.
Vis hele sitatet...
Tvilsomt. Jeg er 31 og mangler ei halv fortann.
haha, ikke det beste utgangspunktet men ta med bilder og prøv. Ha i bakhode at du vil få skambud, møblene han selger går for gode penger.,
Sitat av Dasset Vis innlegg
Har en samboer som samler på eldre møbler. Og hun sier det det går for minimum 10 000kr.
Da til en som setter pris på håndverk, for det er akkurat det dette er.
Vis hele sitatet...
Takk, tror jeg. Til din samboer. Kan da vel umulig være en så høy verdi? Det er fliset litt opp rett ved hengslene, og mangler "spiker i selve hengselen.
Om du er ute etter den rette prisen er ikke en kjøp og salg side på Facebook den rette plassen. Du må nok innom en anerkjent forhandler eventuelt en auksjon. Poenget med slikt gammelt håndverk er å finne den rette kjøperen, disse bruker som regel egne folk til å lete etter spesielle møbler, og de leter på faste plasser som auksjoner og møbelforetninger hvor de har handlet før.

Om det haster med å selge vil du aldri får den prisen den er verdt. Du får kanskje noen tusenlapper via Facebook men tviler på mer en 3000kr. Som du selv skriver, du har fått skambud på 500kr antageligvis fra en person som har tenkt å bruke tid på å selge dette vidre

Hvem har laget dette?
Har akkurat opprettet bruker på et forum for antikviteter. Meldt meg inn i noen grupper på face. Jeg kan sikkert oppsøke en antikkforhandler, men selger ikke til de. De gir ofte en latterlig lav sum av verdien.

http://www.samlerforum.no/viewtopic.php?f=175&t=11471
Sist endret av shittrønder; 31. desember 2013 kl. 01:22.
Hei.

Jeg kjenner igjen mønsteret i fronten på det skapet der. Dette er skåret ut av en (jeg ikke husker navnet på) som hadde verkstedet sitt i Klæbu, like utenfor Trondheim. Antar det er fra slutten av 1800-tallet, eventuelt tidlig 1900-tall en gang. Det er vanskelig å anslå verdien uten å ha sett det, men vil tro det ligger i overkant av det som er foreslått hittil i denne tråden.

Håper du kommer i kontakt med noen som gir deg en riktig pris og ønsker å ta godt vare på skapet i fremtiden. Dette er et meget vakkert stykke håndtverk. Synd jeg holder til i Egersund, hvis ikke kunne jeg ha tatt en titt på det.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Uten å være for sikker på at jeg har rett så ville jeg påstå ett sted imellom 3.5k til 6-7. Bestefaren min dreiv å lagde sånne skap og han tjente rått på de. De er utallige timer med arbeid som skal til for å lage noe sånt.
Vis hele sitatet...
Hvis han brukte utallige timer og ikke tok mer enn 3,5 -7k så kan han vel ikke ha tjent rått på det?
Sitat av Rosemaling Vis innlegg
Hei.

Jeg kjenner igjen mønsteret i fronten på det skapet der. Dette er skåret ut av en (jeg ikke husker navnet på) som hadde verkstedet sitt i Klæbu, like utenfor Trondheim. Antar det er fra slutten av 1800-tallet, eventuelt tidlig 1900-tall en gang. Det er vanskelig å anslå verdien uten å ha sett det, men vil tro det ligger i overkant av det som er foreslått hittil i denne tråden.

Håper du kommer i kontakt med noen som gir deg en riktig pris og ønsker å ta godt vare på skapet i fremtiden. Dette er et meget vakkert stykke håndtverk. Synd jeg holder til i Egersund, hvis ikke kunne jeg ha tatt en titt på det.
Vis hele sitatet...
Takk!

Du har ene og alene opprettet en bruker fordi du vil gi meg et godt svar. Det setter jeg pris på. Skal ikke se bort ifra at jeg sender deg ei privat melding etterhvert. Tidlig 1900 er vel mest riktig, da det var min oldemor sitt. Synes det er litt tidlig også jeg, men jeg har lite kjennskap til skapet bortsett fra at det alltid har stått på stuen til min far.

Det er litt fliset opp ved hengslene. Da det har manglet en nøkkel i sin tid. Frykter det vil ta mye av verdien fra skapet.

Kan legge til at det er et meget pent trebord i samme stil som følger med. Har også ei stor tung glassplate til bordet, men har dessverre ikke bilde her og nå.
Sist endret av shittrønder; 31. desember 2013 kl. 01:43.
Hei.

Det hadde vært interessant med bilde av bordet også.

Dersom du har bilde av skapets bakside, samt undersiden av skuffen på midten, kan jeg kanskje si litt mer om hvilket år det er laget. Sitter hengslene med tre eller fire skruer/nagler? Har du kanskje et bilde av nøkkelen til låsen også?
Sitat av Rosemaling Vis innlegg
Hei.

Det hadde vært interessant med bilde av bordet også.

Dersom du har bilde av skapets bakside, samt undersiden av skuffen på midten, kan jeg kanskje si litt mer om hvilket år det er laget. Sitter hengslene med tre eller fire skruer/nagler? Har du kanskje et bilde av nøkkelen til låsen også?
Vis hele sitatet...
Jeg skal feire nyttår hos min far i morgen. Jeg drar dit på ettermiddagen. Kan oppdatere tråden med bilder av bord, samt det du etterspør innen kl. åtte i morgen kveld. Bordet skal ikke selges, da min søster ville ha det.

Mener det er minst 4 nagler som du kaller det på hengslene. Nøkkelen er jeg usikker på om jeg har, men skal lete overalt i morgen. Nagler menes da som selve hengslene. "Spikeren" minnet meg om noe som var smidd pga. formen. Mener de skal være intakt på den øverste døren.

Takk, Rosemaling. Dette blir nesten mer spennende enn hva jeg vil få av det i pengesum. Kanskje jeg beholder det til slutt med litt historie og det som følger med. Verdien vil garantert ikke falle.
Sist endret av shittrønder; 31. desember 2013 kl. 01:56.
Jeg vet ikke mye om skap eller treskjæring, men jeg vet at straks du vet mer om en slik ting så blir den mer verdifullt for deg selv.

Jeg vet også litt om slektsforskning, og har flere ganger hjulpet folk å identifisere navn på rosemalte kister. (Der står det ofte et navn og et årstall.) Jeg sier til deg som jeg sier til dem: Skriv opp alt du vet, og legg papiret inni skapet eller bak en bakplate eller noe. Dine barnebarn (eller nestemann som finner dette skapet om 100 år) kommer til å bli svært takknemlig!
Ta gjerne bilder av låsen, evnt skruer eller spiker som måtte være der. Eller hvordan delene er satt sammen.

Det er et fint skap. Verdien finner du ut på auksjon eller budrunde, et objekt er ikke verdt mer enn hva noen vil betale for det.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Ta gjerne bilder av låsen, evnt skruer eller spiker som måtte være der. Eller hvordan delene er satt sammen.

Det er et fint skap. Verdien finner du ut på auksjon eller budrunde, et objekt er ikke verdt mer enn hva noen vil betale for det.
Vis hele sitatet...
Enda en herremann med god erfaring med antikviteter.

Skal få tatt de bildene dere etterspør i morgen. Dette var skikkelig moro etter at de med erfaring kom inn i tråden. Jeg ble nesten litt usikker på om jeg vil selge det, er det så gammelt som Rosemaling mener det kan være. Det er også historie i skapet mtp. familie.

Skjønner at det ikke er verdt mer enn hva noen vil gi for det, men ca. verdi må være mulig oppnå?

En auksjon er uansett langt fram, vil jeg tro. Takk, Henrik.

Når jeg tenker meg om står det en gammel ødelagt kiste i kjelleren. Skal heller ikke bevares. Slenger med et bilde av den i morgen samtidig.
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Enda en herremann med god erfaring med antikviteter.

Skal få tatt de bildene dere etterspør i morgen. Dette var skikkelig moro etter at de med erfaring kom inn i tråden. Jeg ble nesten litt usikker på om jeg vil selge det, er det så gammelt som Rosemaling mener det kan være. Det er også historie i skapet mtp. familie.

Skjønner at det ikke er verdt mer enn hva noen vil gi for det, men ca. verdi må være mulig oppnå?

En auksjon er uansett langt fram, vil jeg tro. Takk, Henrik.
Vis hele sitatet...
En tid siden jeg holdt på med antikke møbler, de tar sånn plass! En pris burde kunne settes, uten tvil.

Møbler går veldig i bølgedaler i pris, mye grunnet hva som regnes som "inn". Folk skal jo ha det fremme. Det er klart, en samler er en samler, skal h*n ha noe så skal h*n ha noe. Jeg vet dessverre hvordan det der kan være.

Men, når noe ikke er inn mer så synker jo kretsen av interesserte.
Har du mulighet og sende litt flere bilder fra div vinkler så skal jeg si deg en ca pris
Alt dere ber om blir postet den dag i morgen. Dagen før 2014. Ikke verst bare det.
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Alt dere ber om blir postet den dag i morgen. Dagen før 2014. Ikke verst bare det.
Vis hele sitatet...
Det er idag det. Begynner å haste om du skal rekke både middag og fest i tilegg!!

edit: om du ikke prioiterer antikke møbler foran årets mest oppskrytte dag da.-)
Det må dessverre bli i morgen, beklager. Har ikke nok batteri på telefonen, glemte laderen hjem. De i familien mener det stammer fra Italia, kom inn i familien på 50-tallet. Kommer med bilder i morgen når jeg har fått litt mer batteri på telefonen.

Godt Nyttår!

Fikk tatt litt bilder uten blits. Noe stempel finner jeg hverken på bordet eller skapet.

Bordet:

http://imageshack.us/a/img6/3039/kes9.jpg

http://imageshack.us/a/img35/1843/hzao.jpg

Div. skap:

http://imageshack.us/a/img32/5614/agxr.jpg

http://imageshack.us/a/img560/9148/cvki.jpg

http://imageshack.us/a/img4/6984/ka64.jpg
Wow, det bordet var rått! Kunne tenkt meg å kjøpe det om prisen ikke blir for høy. Du får si i fra når du finner ut hvor mye du vil ha for det
Jeg har noen lignende møbler, langt i fra så flotte, men dog. Mitt tips til deg, men mindre du er i akutt pengemangel, er å ta vare på de. Jeg blir jevnlig tilbudt penger for mine, alt i fra "tullebud" til mer seriøse kroner.
Har eid mine i ca ti år nå, og det går kaldt nedover ryggen min når jeg tenker på at jeg har vurdert å selge dem tidligere, for små kroner..
Er ikke pengene det står om, men plassmangel. Tar stor plass i en liten leilighet. Vært moro om, rosemaling våknet til live igjen.
Hverken bordet eller skapet er noe typisk møbel fra slutten av 1800 tallet. Det er nok fra en senere tid. At du sier at det var en bryllupsgave til din oldemor, 60-70 år gammelt kan stemme mye bedre, muligens litt eldre. Men neppe slutten av noe 1800 tall.
Har i dag fått fraktet bord og skap opp til en plass det kan få stå seg over tid, skulle ikke de 2 som har vist interesse gi meg en sum jeg er fornøyd med. Bordet og skapet så mye finere ut når det kom ut i dagslys. Bare glad det får leve videre, ikke endte sine dager i en søppelcontainer.