Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6674
heisann. En venn av meg har stjålet en iphone for en stund siden. Plutselig står det "ingen tjeneste" der som det vanligvis står Telenor. Er dette resultatet av at den har blitt låst? Eller skjer det noe annet? Kan han vente seg noe avhør eller noe med politiet siden simkorte hans er i en iphone som mest sannsynlig er meldt stjålet?
Han har sikkert låst SIM-korte. Politi i Norge bruker ikke ressurser på sporing av private mobiler pga. tyveri.
han har jo skrevet inn pin koden så det er ikke låst slikt. hva mener du?
Be han ringe teleoperatøren og spørre hvorfor simkortet ikke fungerer ;-)
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Be han ringe teleoperatøren og spørre hvorfor simkortet ikke fungerer ;-)
Vis hele sitatet...
Og hvis eier har meldt den savnet og låst simkortet, så er det en kjempeidé.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Og hvis eier har meldt den savnet og låst simkortet, så er det en kjempeidé.
Vis hele sitatet...
Hadde ikke det vært midt i blinken da? Hvorfor advare han mot det? Hadde vært flott om den rotta hadde avslørt seg selv og eventuelt han som har betalt for telefonen hadde fått den tilbake.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av kameleon Vis innlegg
heisann. Plutselig står det "ingen tjeneste"
Vis hele sitatet...
Står det således er det ofte at kompisen din ikke har betalt regninga si (noe som er logisk siden han også må stjele telefoner) Abbonementet er nok rett og slett bare sperra..


Og slutt å stjæl, det skaper bare unødvendigheter for alle parter..
Sist endret av Gig; 3. august 2013 kl. 03:05.
Jævlig dårlig med ordentlig svar her.

Telefonen er nok IMEI Sperret, aka sperret fra alle telefon nettverk.
We got machetes!
Sitat av guppy Vis innlegg
Jævlig dårlig med ordentlig svar her.

Telefonen er nok IMEI Sperret, aka sperret fra alle telefon nettverk.
Vis hele sitatet...
Ja. Haddet samme problemet selv på en xperia en tid tilbake. Du får kun brukt Wifi . Kos deg
Nå har det plutselig skjedd noe nytt på mobilen. Istedenfor "ingen tjeneste" så står det Telenor, men det er bare en flat strek der som det vanligvis er flere streker som sier hvor god dekning det er. Han har ring kontantkort så det er ikke stopppet pga ubetalte regninger. HVa kan han gjøre for å "fikse" dette her. Bytte IMEI nr? Jailbreake ?
Telefonen er IMEI-sperret, aka ubrukelig aka blitt en murstein. Det eneste som kan gjøres er å anskaffe seg en ny telefon, gjerne på lovlig vis, så blir det ikke et problem i fremtiden.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Klassisk eksempel! Hvem vant i denne situasjonen? Ingen, alle taper.

Beste du kan gjøre nå er å levere telefonen, si at du fant den og håpe på en finnerlønn.
dette er en iphone 4s. Vennen min som stjal den hadde en stjålet iphone 4 fra før og den kjøpte jeg. Så jeg har egentligt også en stjålet mobil som har vært stjålet lenger men den funker fortsatt.. Han som ble frastjålet mobilen fikk sikkert ny på forsikring, tyven fikk gratis mobil altså alle vant. vinn vinn
Sitat av kameleon Vis innlegg
Han som ble frastjålet mobilen fikk sikkert ny på forsikring, tyven fikk gratis mobil altså alle vant. vinn vinn
Vis hele sitatet...
Litt av en tankegang.
Sitat av kameleon Vis innlegg
dette er en iphone 4s. Vennen min som stjal den hadde en stjålet iphone 4 fra før og den kjøpte jeg. Så jeg har egentligt også en stjålet mobil som har vært stjålet lenger men den funker fortsatt.. Han som ble frastjålet mobilen fikk sikkert ny på forsikring, tyven fikk gratis mobil altså alle vant. vinn vinn
Vis hele sitatet...
Du kan umulig tenke særlig langt fremover om du tror det er vinn vin
Sitat av kameleon Vis innlegg
dette er en iphone 4s. Vennen min som stjal den hadde en stjålet iphone 4 fra før og den kjøpte jeg. Så jeg har egentligt også en stjålet mobil som har vært stjålet lenger men den funker fortsatt.. Han som ble frastjålet mobilen fikk sikkert ny på forsikring, tyven fikk gratis mobil altså alle vant. vinn vinn
Vis hele sitatet...
"fikk sikkert ny på forsikring"... Si meg, tror du at de forsikringspengene dukker opp av intet? Hvilken garanti har du for at personen som ble frastjålet mobilen har forsikring? Forsikringsselskapene tjener penger uansett hva de gjør, det er kundene som betaler forsikring som betaler for gildet, og personen som eventuelt fikk ny måtte uansett betale egenandel.

Personer som kompisen din og du (du er like skyldig som i full viten har tatt eierskap i en stjålet gjenstand) gjør meg kvalm, og jeg håper dere en dag får dere en skikkelig smekk.
Sitat av kameleon Vis innlegg
dette er en iphone 4s. Vennen min som stjal den hadde en stjålet iphone 4 fra før og den kjøpte jeg. Så jeg har egentligt også en stjålet mobil som har vært stjålet lenger men den funker fortsatt.. Han som ble frastjålet mobilen fikk sikkert ny på forsikring, tyven fikk gratis mobil altså alle vant. vinn vinn
Vis hele sitatet...
For at de som originalt eide deres telefoner skal få penger tilbake på forsikringen (sett at de i det hele tatt hadde forsikring) så må det politianmeldes. Når telefoner blir anmeldt stjålet blir de sperret (slik som din kompis sin 4s). Siden din fungerer er det sikkert noen som savner sin telefon, altså ikke win-win.

Personlig tyveri som dette er direkte motbydelig spør du meg, lykke til videre i livet
Drittlei alle som skal stjele og tjene på andre sin ærlighet. Desverre så har politiet så og si gitt opp vinningsktiminalitet. Har hatt innbrudd selv, og tyvene skal være sjeleglad eg ikke oppdaget på fersk gjerning. Hagla står nå bare 2 m fra senga, innelåst, men raskt klar, nattbordet er det ammo.
Slutt å stjel, før du kommer over rett person som vil beskytte seg og sine eiendeler for alt h*n klarer!
Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Hadde ikke det vært midt i blinken da? Hvorfor advare han mot det? Hadde vært flott om den rotta hadde avslørt seg selv og eventuelt han som har betalt for telefonen hadde fått den tilbake.
Vis hele sitatet...
Hadde vel bare vært å presentert det på følgene måte: Hei jeg kjøpte en i phone som sto til salgs på en lapp på korktavla på den lokale kiwin, å nå virker den plutselig ikke mer, umulig å bevise, så man blir ikke tatt for noe, samt at man kanskje kan klare å skravle den åpen igjen

får du en kompis til å skrive en kvittering til deg i tilegg da , så er det ihvertfall ingen tvil
Sitat av pontiac Vis innlegg
Drittlei alle som skal stjele og tjene på andre sin ærlighet. Desverre så har politiet så og si gitt opp vinningsktiminalitet. Har hatt innbrudd selv, og tyvene skal være sjeleglad eg ikke oppdaget på fersk gjerning. Hagla står nå bare 2 m fra senga, innelåst, men raskt klar, nattbordet er det ammo.
Slutt å stjel, før du kommer over rett person som vil beskytte seg og sine eiendeler for alt h*n klarer!
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du er tøff og komme til å bli dømt for drap/vold neste gang noen bryter seg inn.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Gratulerer, du er tøff og komme til å bli dømt for drap/vold neste gang noen bryter seg inn.
Vis hele sitatet...
Ganske synd det er slik. Burde vært lov å forsvare seg uten rettslige konsenkvenser. Hvis tyven ikke vil risikere livet burde vedkommende heller ikke ha brutt seg inn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ganske synd det er slik. Burde vært lov å forsvare seg uten rettslige konsenkvenser. Hvis tyven ikke vil risikere livet burde vedkommende heller ikke ha brutt seg inn.
Vis hele sitatet...
Det er eindimensjonal analyse av problemet, og eg trur heilt ærleg ikkje eg ville likt tanken på å drepe for å forsvare materielle verdier heller. Dei innbrotstjuvane vi har hatt i Noreg har i liten grad vore tradisjonelle vinningskriminelle, men heller ala vandreren, småslitne knarkere som må finansiere bruken sin og slikt.

Er det da rett å drepe dei for eit innbrot?

I tillegg tviler eg på at samfunnet er tent med ei slik haldning; truleg vil det føre til at fleire kriminelle bruker våpen, og har lågare terskel for å skyte først. Det som er stole får du iallefall igjen på forsikringa...
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ganske synd det er slik. Burde vært lov å forsvare seg uten rettslige konsenkvenser. Hvis tyven ikke vil risikere livet burde vedkommende heller ikke ha brutt seg inn.
Vis hele sitatet...
Du har selvsagt lov å forsvare deg og din eiendom, men et forsvar skal være tilsvarende et eventuelt angrep mot deg. Kaster noen en dukke mot deg kan du ikke fyre av en rifle mot vedkommende. Skulle du derimot få en person gjennom stuevinduet ditt med en kjøttkniv kan du gjøre det meste for å uskadeliggjøre vedkommende.

Det var en sak for en god del år tilbake hvor en mann var alene hjemme med sin datter, når en mann kom inn gjennom stuedøra/vinduet med en kniv. Jeg husker ikke om fyren ble skutt eller knivstukket til døde, men det var hvertfall ikke noe sak ettersom det var klart selvforsvar. Synd jeg ikke husker navnet på den saken.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Gratulerer, du er tøff og komme til å bli dømt for drap/vold neste gang noen bryter seg inn.
Vis hele sitatet...
Det kommer ann på om han skyter/slår i selvforsvar eller ei..