Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1388
Hva syntes dere? Burde svart arbeid bli lovlig i noen tilfeller? Det er lover som sier at en venn av deg kan tjene 1000kroner før han må skatte på barnevakt sitting. Er dette moralsk riktig? Syntes dere at en person ikke burde få belønning inniblandt for og sitte barnevakt, uten og måtte gå igjennom alt det papirarbeidet med skatting. Jeg mener at det burde være lovlig innenfor venner og familie og gjøre svart arbeid.

Drøftings diskusjon!
man kaller jo det ikke svart arbeid når familie og venner hjelper til å får penger for det.. da kaller man det en tjeneste.. det er iallefall slik jeg ser på det.. det er opp til vær enkelt hvor mye de vil gi til den personen som utfører tjenesten..
Det er jo ikke en tjeneste når man får betalt. En tjeneste er (i mine øyne) hvis du gjør en jobb, og får en jobb tilbake som betaling.
mange vil jerne takke folk for at de har gjort en tjeneste for dem å da får mange penger eller evt andre ting..
Sitat av Rellativ
Det er jo ikke en tjeneste når man får betalt. En tjeneste er (i mine øyne) hvis du gjør en jobb, og får en jobb tilbake som betaling.
Vis hele sitatet...
Har du skolegang? en tjeneste er noe man yter som andre kjøper. En vennetjeneste er en tjeneste man yten til venner\familie, og så kan de gi deg penger om de vil. det er ikke skattepliktig, fordi det er umulig å ha kontroll over det
Sitat av heykey
Har du skolegang? en tjeneste er noe man yter som andre kjøper. En vennetjeneste er en tjeneste man yten til venner\familie, og så kan de gi deg penger om de vil. det er ikke skattepliktig, fordi det er umulig å ha kontroll over det
Vis hele sitatet...
helt enig..
Nei jeg syns ikke svart arbeid burde legaliseres..

1000kr regelen er ment for å fange opp tilfeller som der du tjener litt penger for å sitte barnevakt. Som linagy sier så er det allikevel greit å være litt rund i kantene. Om du sitter barnevakt for søskenbarnet ditt av og til og tjener over 1000kr til sammen over et år så er det klart at dette må aksepteres, og ikke vil få noen konsekvenser.

Her ser jeg det mer som en belønning, gjerne gave. Du kan få opp til 10.000kr i året i gave om jeg ikke tar helt feil. Innenfor familie blir det da dette som er avgjørende. Om du sitter barnevakt for naboen mye samme greien. Om du sitter barnevakt proffesjonelt derimot må du skatte.

jeg klarer egentlig ikke å se noen jobber som du ikke burde trenge å skatte for.. skatter du ikke har du heller ikke rett på de fordeler dette fører til.

Edit:
Som jahfeld sier, hvor skal du begynne å trekke grensen? Jeg jobber for pappa så det er greit.. det er bare en videobutikk. En tjeneste til ham..... ..
Sist endret av Graps; 6. mars 2008 kl. 15:02.
Selvfølgelig burde det ikke bli lov!

Hele samfunnet er basert på at man jobber, og betaler en del av lønna si til drifting av sosiale goder!
Jeg har ikke noe imot at noen tar en svart jobb i ny å ne, så lenge de har en vanlig jobb der de skatter.

Men folk som går uføretrygdet, og jobber svart fortjener nakkeskudd mener jeg!

Om det hadde blitt lovlig å gjøre svart arbeid til venner og familie, hadde det sklidd ut! Da blir det enda vanskeliger å ta folk som jobber svart!
Sitat av jhafeld
Selvfølgelig burde det ikke bli lov!

Hele samfunnet er basert på at man jobber, og betaler en del av lønna si til drifting av sosiale goder!
Jeg har ikke noe imot at noen tar en svart jobb i ny å ne, så lenge de har en vanlig jobb der de skatter.

Men folk som går uføretrygdet, og jobber svart fortjener nakkeskudd mener jeg!

Om det hadde blitt lovlig å gjøre svart arbeid til venner og familie, hadde det sklidd ut! Da blir det enda vanskeliger å ta folk som jobber svart!
Vis hele sitatet...

så du mener at vist man hjelper familie å venner å får betalt for det er det svart arbeid?

jeg er helt enig i det du sier om at folk som går på tryd å jobber svart bare får å få mere penger burde bli tatt.. de som går på uføretrygd er vel uføre å an ikke jobbe av en eller annen grunn.. men de er frisk nok til å jobbe svart? patetisk..
Bestemors's Avatar
Trådstarter
50 3
Sitat av jhafeld
Selvfølgelig burde det ikke bli lov!

Hele samfunnet er basert på at man jobber, og betaler en del av lønna si til drifting av sosiale goder!
Jeg har ikke noe imot at noen tar en svart jobb i ny å ne, så lenge de har en vanlig jobb der de skatter.

Men folk som går uføretrygdet, og jobber svart fortjener nakkeskudd mener jeg!

Om det hadde blitt lovlig å gjøre svart arbeid til venner og familie, hadde det sklidd ut! Da blir det enda vanskeliger å ta folk som jobber svart!
Vis hele sitatet...
Hadde det sklidd ut? Jeg er helt uenig.. Vi kan ikke ha regler om alt og alle! Hvor stopper det? Skatte på ukepenger? Er helt usaklig at vist du sitter opp noe for din bror og får litt betalt så må du skatte..
For en barnehage-tråd. Du kan tjene opp til 1000 NOK uten å skatte av dette, uavhengig om dette er venner eller ikke, ellers skal det skattes av. Hvorfor skal du ikke måtte skatte av det fordi det er venner? Det henger jo ikke på greip. I så tilfelle så hadde nok Kjell Inge Røkke hatt særdeles mange venner.
Svartarbeid e kjæmpebra.
Myndighetan tar jo bare pengan og rulle dem rundt kuken sin læll.
Sitat av Kaptein Snus
Svartarbeid e kjæmpebra.
Myndighetan tar jo bare pengan og rulle dem rundt kuken sin læll.
Vis hele sitatet...
For et saklig innlegg.
Og nei, under 1000,- trenger man ikke skatte av.
Sitat av Bestemors
Hadde det sklidd ut? Jeg er helt uenig.. Vi kan ikke ha regler om alt og alle! Hvor stopper det? Skatte på ukepenger? Er helt usaklig at vist du sitter opp noe for din bror og får litt betalt så må du skatte..
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er helt ok å få betalt for et stykke arbeid man gjør for bekjente. Jeg er håndverker, så tro meg, jeg får mye betalt for "tjenester".

Poenget er at om man hadde gjort det lovelig å få betalt for arbeid man gjør for bekjente, så har man åpnet for fritt lovlig svart arbeid. Da hadde det vært nok å sagt at man er venner med vedkommende du jobber for.

Sitat av Kaptein Snus
Svartarbeid e kjæmpebra.
Myndighetan tar jo bare pengan og rulle dem rundt kuken sin læll.
Vis hele sitatet...
Du er jo bare nodt til å være en liten drittunge! Tenk litt lenger!!!

Hadde myndighetene rullet penga rundt kuken sin, hadde de for det første hatt et sabla stort jern. Tror ikke mange politikere har d! =P

Og hadde vi ikke betalt skatt så hadde vi måtte betale for skole, mere for bussen til skolen, betalt masse forsikringer for å få råd til å bli syk, bompenger overalt, regnet med søppel flytende i gatene, dyr barnehage++++

Jeg betalte kr 210 000 i skatt ifjor!!! Ja, det er litt surt å tenke på, men gud så kjipt samfunnet hadde vært uten at vi bidrar!!!
jhafeld, saklig av deg å kalle meg drittunge fordi jeg har null tro på vårt samfunn og verdisystem, firmaene og myndighetene er i mine øyne kalde og kyniske og med tanker som kun sirkulerer rundt penger penger penger. Ingenting annet enn effektivitet verdsettes, så hvorfor i helvete skal jeg spytte mer penger inn i dette tullet istedet for å gå min egen vei?
bare kom igjen og sleng ut med at jeg ikke bidrar til samfunnet osv, men det er andre måter å bidra på, jeg er en av de som er med på bygger gapahuker, setter opp lyktestolper og ellers hjelper til lokalt, men pengene mine får ingen.