Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 19848
Advarsler om at dette er dumt, farlig,o.l er ikke av intresse.

Konkret tenker jeg på Effekt spylevæske fra Europris.

I HMS bladet finner jeg følgende info.

- Etanol 10-30 %
- 2-propanol 1-5 %
- 2 propanol 1-5 %
- Metyletyleton 0 - 1 %

Med untak av vann er det lite ekstra i dette produktet.

Hvis produktet "renses" igjenom First Price loff, aktivt kull og tilsettes
essens får vi kansje noe som kan "drikkes" ?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hva er det du spør om egentlig? Du lurer ikke på om det er farlig. Lurer du på om du kan drikke det dersom du gjør det du sier i førstepost er svaret ja. Men jeg tror det kommer til å smake helvete og at du får vondt i hodet. Husk at det inneholder metyletylketon, løsemiddel. Siden du ikke ville ha moralpreken går jeg ikke videre inn på hva som kan skje.
Bruker ikke slike væsker også å ha tilsatt brekningsmiddel, i tillegg til løsemidler? Mener å huske at hvertfall rødsprit og whitesprit har det, dette for å forhindre at alkoholikere drikker seg ihjel på det, så skulle tro at det var det samme for spylevæske, eller? Ikke en særlig god idè, med andre ord.
Sist endret av Dimergon; 13. desember 2013 kl. 10:58.
Etter som jeg har forstått så er spylerveske en såkallt mekanisk blanding.. Det vil si at du ikke med noen form for enkelthet kan skille Isoprop. fra etanolen. Og som Dimergon sier er det også tilsatt en del brekkmiddel (denaturert etanol) noe som også er vanskelig å bli kvitt... Muligheter for at det kan destilleres ned til ren etanol men da vil prosenten bli latterlig lav... Kullfilter loff osv kan fjerne noe av brekkstoffet men ikke isoprop2 og all jævelskapen...

Det lukter litt som om du kommer til å spy i dagevis om du forsøker
Virkelig? Spylevæske? Det finnes utallige andre ting å ruse seg på enn som brukes for å rengjøre front- og bakruten til kjøretøy. Innholdet er ikke akkurat veldig helsefremmende...
Sist endret av Lucy In The Sky; 13. desember 2013 kl. 12:50.
Det er helt sykt hvor langt folk går, bare for å ruse seg. Ren Idioti.
Jeg gjentar, advarsler, moralpreken og annet irrelevant møl er ikke av intresse.


I følge HMS bladene er rødsprit tilsatt denatoniumbenzoat, noe jeg ikke
fant i hms bladene for spyler væske.

2-propanol ser ut til å finnes hos de fleste men i varierende mengde.
Versjonen til Europris ser ut til å ha minst.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Kan du ruse deg på det? Ja. Er det noe du faktisk ønsker å gjøre? Nei.

Pleier ikke å være så stor på moralprekener, men herregud, det finnes da grenser for hvor idiot det går an å være.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Hva er det du spør om egentlig? Du lurer ikke på om det er farlig. Lurer du på om du kan drikke det dersom du gjør det du sier i førstepost er svaret ja. Men jeg tror det kommer til å smake helvete og at du får vondt i hodet. Husk at det inneholder metyletylketon, løsemiddel. Siden du ikke ville ha moralpreken går jeg ikke videre inn på hva som kan skje.
Vis hele sitatet...
Legger du ikke merke til at mengden med metyletylketon kan være veldig liten ?

Jeg tar ikke all info i ett HMS blad for god fisk men versjonen til Europris virker
renere enn de andre.

Om en får vondt i hodet er bare en antakelse. Noen får skallebank av rødvin, andre
kan drikke ett par flasker. Hodepine er en risiko uansett hva du gjør.
Sist endret av gurgle65; 13. desember 2013 kl. 13:06.
Sitat av internett
For nødsituasjoner med gift i Norge ringer du 22 59 13 00
Giftinformasjonen
Vis hele sitatet...
Ring disse, fortell en lame historie om hvordan du kom i skade for å hive nedpå 1dl spylervæske istedetfor mr.ice conen som sto der på siden.
Hør reaksjonen, ta en snarrådig vurdering om hvordan du ønsker fredagskveldens slutt. Personlig har jeg fått nok sykehus for iår. Men Hey, det er jo bare min subjektive mening.-

Selv tror jeg jaggu det blir noe irsk brunt i glasset seinere. Man lever trossalt på trygd i norge. Skal være rimelig kjørt da om spylervæske faktisk er et reelt alternativ.-)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Metyletylketon også kjent som Butanone bl.a. er et irriterende middel, det vil altså forårsake kløe og svie i halsen din når du drikker dette.

Såvidt jeg finner ut kan det fjernes fra blandingen, men da må du ha noe labteknikk og litt utstyr, det er snakk om å bruke et annet løsemiddel for å binde metyletylketon og så fordampe løsningen og mate den tilbake. Man vil så kunne separere vekk laget man er ute etter.
Sist endret av Dodecha; 13. desember 2013 kl. 19:36.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Metyletylketon også kjent som Butanone bl.a. er et irriterende middel, det vil altså forårsake kløe og svie i halsen din når du drikker dette.

Såvidt jeg finner ut kan det fjernes fra blandingen, men da må du ha noe labteknikk og litt utstyr, det er snakk om å bruke et annet løsemiddel for å binde metyletylketon og så fordampe løsningen og mate den tilbake. Man vil så kunne separere vekk laget man er ute etter.
Vis hele sitatet...
Ikke dårlig, ett forslag til hva som kan gjøres i motsetning til de andre som
kun evner å gi advarsler og hint om hvor dum en kan være.
Onkelen min var harbarka alkoholiker (døde av alkoholforgiftning); han drakk også spylevæske
Sitat av gurgle65 Vis innlegg
Ikke dårlig, ett forslag til hva som kan gjøres i motsetning til de andre som
kun evner å gi advarsler og hint om hvor dum en kan være.
Vis hele sitatet...
Men hva faen forventer du når du vil ruse deg på spylevæske
Noe sier meg du er under 18 år og ikke får tak i billig øl på butikken.
Gå heller ned på REMA og kjøp deg noe muskat om du absolutt skal ruse deg på noe som er lett tilgjengelig.
Sitat av Eralis Vis innlegg
Men hva faen forventer du når du vil ruse deg på spylevæske
Noe sier meg du er under 18 år og ikke får tak i billig øl på butikken.
Gå heller ned på REMA og kjøp deg noe muskat om du absolutt skal ruse deg på noe som er lett tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Muskat er virkelig ikke noe å anbefale. 5 timer med kvalme før det kicker inn, så føles ut som 2 pils og et bongtrekk, heftig dagen derpå følelse og et sterkt nikotinsjokk. Så får du vondt i hodet, og legger deg. Dagen etterpå er du syk, med hodepine, null energi og spysyke. Dette vedvarer en uke. Hvorfor ruse seg på splevæsker og matvarer når du kan gå på butikken og kjøpe en sixpack med øl? Skal du ha noe anderledes kan du stikke ut og kjøpe en grammer weed.
Hadde en kompis som filtrerte spylerveske gjennom aktivt kull og dro på fest. Han ble helt ekstremt full, vandret mot havet, og etter det var det ingen som så han. Det ble satt igang leteaksjon. Han viste seg igjen påfølgende dag sent på kvelden. Han hadde rotet seg inn i skogen og falt i søvn. Imellomtiden var lokalsamfunnet snudd på hodet og spylerveske duden hadde rukket å bli på alles lepper før han våknet opp med tidenes hangover.

Dette er over 10 år siden. Vet ikke om det er gjort noe med spylervesken siden. Han ble ihvertfall rusa, kav idiot, sørpe dritings med et sort hull i hukommelsen. Han gikk under tilnavnet "spyl" i åresvis etterpå.

Det var altså fullt mulig å bli full på spylerveske renset gjennom aktivt kull for mange år siden. Tør ikke uttale meg om nåtidens spylerveske.

Forøvrig kan det nevnes at det forble med den ene gangen at han ruset seg på spylerveske.
Sist endret av Bearass; 19. desember 2013 kl. 22:23.
Kan komme med en lite advarsel selvom du driter i det.

Ja. Du kan få rus utav dette.
Har i min jobb hentet en del folk som har drukket dette, selvom det er filtrert godt vil du etter å ha drukket en viss mengde få kroppen din sur. Dvs at alt av blodprøver vil bli helt oppned, kroppen din vil ikke klare å skille ut alle giftstoffene du får i deg av å drikke dette.

Hva skjer? Du blir sløv, bevisstløs og puster dårlig. Du vil trenge akutt innleggelse i sykehus og livreddende behandling.
Hvordan er fremtidsutsiktende? Kommer helt ann på hvor lang tid det tar før du får hjelp. Noen dør, noen havner i koma over en lang periode. Noen bruker opp resten av livets flaks og er på bena igjen etter noen dager.
Hva faen? Uansett hvor lite interesse du har av det du kaller "moralpreken" bør du være villig til å ta i mot alvorlig faktabasert informasjon om at det du spekulerer i er komplett dumskap og du kunne like gjerne funnet et AA-batteri og slikket på.
Ridder av 1. klasse
Men hvorfor akkurat spylevæske? Som andre har nevnt finnes det jo andre væsker som er bedre å drikke en spylevæske...
Jeg vil gjerne være den første til å si: skriv en rusrapport etter fullført eksperimentering
ArbeidsledigProletar
Sitat av Quasar Vis innlegg
Jeg vil gjerne være den første til å si: skriv en rusrapport etter fullført eksperimentering
Vis hele sitatet...
Oppfordring til bruk er litt trist. Litt nysgjerrig, men det er jo garantert som vanlig, kraftig fyll.
Er ikke som vanlig fyll nei. Vil aldri klare å få ut stoffer som er giftige for kroppen uansett hva du gjør med det.

Når man begynner å bli beruset av å drikke spylevæske er dette forgiftningssymptom
Sist endret av Dasset; 20. desember 2013 kl. 00:27.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Dasset Vis innlegg
Er ikke som vanlig fyll nei. Vil aldri klare å få ut stoffer som er giftige for kroppen uansett hva du gjør med det.
Vis hele sitatet...
Det rusgivende stoffet er jo fremdeles etanol.
Dude really? Altså det må da finnes bedre måter å få rus på enn det å drikke spyleveske og når man begynner å snakke lab og utstyr går kostnaden plutselig veldig opp.
Sitat av gurgle65 Vis innlegg
Jeg gjentar, advarsler, moralpreken og annet irrelevant møl er ikke av intresse.
Vis hele sitatet...
Hva forventer du da når du slenger ut idiotiske forslag og påstander i et offentlig forum? Skjønner ikke denne fjortis-mentaliteten om at trådstartere mener de kan diktere hvilke svar de skal få på innleggene sine. Gå ut og rop i skogen om du ikke vil ha ærlige svar!

En annen ting som slo meg med innleggene dine er at du virker som en oppegående og forholdsvis smart fyr som skriver bedre enn mange. Hvorfor du da vurderer å drikke spyleveske er meg helt uforståelig. Hadde det vært fordi du lurer i forhold til muligheten til å rense den slik at du kan bli bygdas leverandør av billig sprit hadde det vært en annen ting, men det virker jo som du har tenkt å drikke skjiten selv.

Uansett så får du ha lykke til og jeg håper du unngår alvorlig hjerneskade eller død!
Sitat av weedsuit Vis innlegg
Onkelen min var harbarka alkoholiker (døde av alkoholforgiftning); han drakk også spylevæske
Vis hele sitatet...
Hørtes veldig betryggende ut.
Kan du ikke heller drikke/lage hjemmebrent? Spylevæske er ikke noe som kroppen liker innabords.
Nå har jeg ikke satt meg inn i kjemien bak etanol og andre løsemidler, men hvis etanol har lavere kokepunkt enn disse andre stoffene som er tilsatt i spylervæsken, så skal det vel gå ann å koke heimbrent av dette?
ArbeidsledigProletar
Sitat av Muradi Vis innlegg
Nå har jeg ikke satt meg inn i kjemien bak etanol og andre løsemidler, men hvis etanol har lavere kokepunkt enn disse andre stoffene som er tilsatt i spylervæsken, så skal det vel gå ann å koke heimbrent av dette?
Vis hele sitatet...
Tror nok ting er laga sånn at det nettopp det ikke skal være mulig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Muradi Vis innlegg
Nå har jeg ikke satt meg inn i kjemien bak etanol og andre løsemidler, men hvis etanol har lavere kokepunkt enn disse andre stoffene som er tilsatt i spylervæsken, så skal det vel gå ann å koke heimbrent av dette?
Vis hele sitatet...
Kravet om denaturering (udrikkeliggjøring) av teknisk etanol er utarbeidet nettopp for å ikke gjøre det så enkelt å gjøre spriten drikkbar:

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-22-674
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hørtes veldig betryggende ut.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du at jeg nevnte det i akkurat denne tråden? Finnes ikke noe betryggende med å drikke spylevæske.
et par sixpacker med øl koster mindre enn allt stresset med å rense spylevæska og med evnt bivirkninger hvis du ikke får rensa den skikkelig..
>> Sitat: Originalt skrevet av Muradi Vis innlegg
>> Nå har jeg ikke satt meg inn i kjemien bak etanol og andre løsemidler,
>> men hvis etanol har lavere kokepunkt enn disse andre stoffene
>> som er tilsatt i spylervæsken, så skal det vel gå ann å koke heimbrent av dette?

> Kravet om denaturering (udrikkeliggjøring) av teknisk etanol er utarbeidet
> nettopp for å ikke > gjøre det så enkelt å gjøre spriten drikkbar:

> http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-22-674

Dokumentet fra lovdata er å anbefale og det er like intressant å se på
kokepunktene til komponentene i spylevæsken fra Europris.

2-Propanol kokepunkt -> 82.50 °C
Metyletylketon kokepunkt -> 79.64 °C
Ethanol kokepunkt -> 78,37 °C

M.o tempraturkontroll er nok hvis resten av kanna er vann.
Sitat av gurgle65 Vis innlegg
>> Sitat: Originalt skrevet av Muradi Vis innlegg
>> Nå har jeg ikke satt meg inn i kjemien bak etanol og andre løsemidler,
>> men hvis etanol har lavere kokepunkt enn disse andre stoffene
>> som er tilsatt i spylervæsken, så skal det vel gå ann å koke heimbrent av dette?

> Kravet om denaturering (udrikkeliggjøring) av teknisk etanol er utarbeidet
> nettopp for å ikke > gjøre det så enkelt å gjøre spriten drikkbar:

> http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-22-674

Dokumentet fra lovdata er å anbefale og det er like intressant å se på
kokepunktene til komponentene i spylevæsken fra Europris.

2-Propanol kokepunkt -> 82.50 °C
Metyletylketon kokepunkt -> 79.64 °C
Ethanol kokepunkt -> 78,37 °C

M.o tempraturkontroll er nok hvis resten av kanna er vann.
Vis hele sitatet...
Ikke glem at Etanol og MEK danner en azeotrop som gjør det umulig å skille komponentene ved vanlig destillasjon. Misbruk og ulovlig brenning av alkohol har vært kjent lenge nok til at myndighetene setter krav til denatureringen så det ikke er så lett å få seg en billig dram.
Sist endret av legalize_it; 26. desember 2013 kl. 00:15.
Sitat av gurgle65 Vis innlegg
>> Sitat: Originalt skrevet av Muradi Vis innlegg
>> Nå har jeg ikke satt meg inn i kjemien bak etanol og andre løsemidler,
>> men hvis etanol har lavere kokepunkt enn disse andre stoffene
>> som er tilsatt i spylervæsken, så skal det vel gå ann å koke heimbrent av dette?

> Kravet om denaturering (udrikkeliggjøring) av teknisk etanol er utarbeidet
> nettopp for å ikke > gjøre det så enkelt å gjøre spriten drikkbar:

> http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-22-674

Dokumentet fra lovdata er å anbefale og det er like intressant å se på
kokepunktene til komponentene i spylevæsken fra Europris.

2-Propanol kokepunkt -> 82.50 °C
Metyletylketon kokepunkt -> 79.64 °C
Ethanol kokepunkt -> 78,37 °C

M.o tempraturkontroll er nok hvis resten av kanna er vann.
Vis hele sitatet...
Hva med å heller sette noe sats og destilere den? MYE enklere og MYE tryggere. Kommer langt med 2-3 dagers stormgjæring..
Siling gjennom loff var en slager blandt de gamle revene, men dette er nok et triks produsenter har blitt obs på, og stoffer er tilsatt som gjør denne metoden like nyttig som... Ja, like nyttig som å drikke spylevæske.
Gamle naboen min pleide å drikke seg jævlig på spyleveske jevnlig for sånn 6-7 år siden. Vet ikke om de har puttet noe mer i spyleveske siden da, men.

Han pleide ivertfall å blande det med cola. Drikken, altså.

Han ble jo dausjuk av det, men husker det fenga som faen. Fyren var jo møkke rusa helt til han spøy og dreit seg i hjel etter noen timer eller to.

Go for it, op!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Merkelig nok så kom jeg over en patentsøknad om azeotropisk destillasjon av dentaturert sprit, metoden er løst forklart, men utstyret du trenger, samt kompetansen i labteknikk gjør, at dette ikke er en vanlig enkel destilasjon:

http://www.google.com/patents/US5868907
Sitat av Duckie Vis innlegg
Hva er det du spør om egentlig? Du lurer ikke på om det er farlig. Lurer du på om du kan drikke det dersom du gjør det du sier i førstepost er svaret ja. Men jeg tror det kommer til å smake helvete og at du får vondt i hodet. Husk at det inneholder metyletylketon, løsemiddel. Siden du ikke ville ha moralpreken går jeg ikke videre inn på hva som kan skje.
Vis hele sitatet...
Å si at det inneholder løsemiddel blir for dumt, vann, fett, olje og alkohol er alle løsemiddler.

Myndighetene tilsetter denaturerings middel i spylervæske, rødsprit, white spirit osv. Dette er kjemikalier med samme kokepunkt som gjør at du ikke kan destilere spirten for å få den drikkendes.
http://no.wikipedia.org/wiki/Denaturering Les her før du tenker mer på dette, å helle spylervæsken gjennom en loff ødelegger bare loffen, da er det billigere å gå på europris og kjøpe seg et vin sett
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Merkelig nok så kom jeg over en patentsøknad om azeotropisk destillasjon av dentaturert sprit, metoden er løst forklart, men utstyret du trenger, samt kompetansen i labteknikk gjør, at dette ikke er en vanlig enkel destilasjon:

http://www.google.com/patents/US5868907
Vis hele sitatet...

En velkjent azeotrop er vann og ethanol. En kommer ett stykke på
vei ved å destillere flere ganger selv om resultatet ikke blir perfekt,

Blåfargen til spylvæska ble bort etter en runde med destillering. Den lå
igjen mens det andre gikk over.

Ett par runder med destillering pluss rens i kullfilter burde produsere
ett intressant resultat.
For å sette ting litt i perspektiv. Jeg ville gått for Heroin i stedet. Sannsynligvis både bedre og tryggere.
Å ty til å drikke spylevæske er ett klart rop om hjelp. Jeg vil nesten klasifisere det som selvmordsforsøk.
Håper TS tar til vettet og kontakter legen før det er for sent.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bedre enn mye hjemmebrent, mislykket vin o.l

Ikke det beste jeg har smakt, ble heller ikke
syk etter par drinker. Med litt ekstra essens
ville flere blitt lurt.

For ordens skyld, jeg testet for eventuell methanol.
Kanna jeg hadde med fra England var basert
pa methanol. Spyleveska fra f.eks Tesco innholder
methanol.

Morsom liten lek i en eksistens uten mening.
Sitat av gurgle65 Vis innlegg
Bedre enn mye hjemmebrent, mislykket vin o.l

Ikke det beste jeg har smakt, ble heller ikke
syk etter par drinker. Med litt ekstra essens
ville flere blitt lurt.

For ordens skyld, jeg testet for eventuell methanol.
Kanna jeg hadde med fra England var basert
pa methanol. Spyleveska fra f.eks Tesco innholder
methanol.

Morsom liten lek i en eksistens uten mening.
Vis hele sitatet...
Huff! Uansett, godt å høre det gikk "bra".
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg caller troll eller mentalt ustabil.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Jeg caller troll eller mentalt ustabil.
Vis hele sitatet...
Hvis han drikker tresprit i en såkalt "eksistens uten mening" og risikerer å bli blind er det jo ganske klart at han er mentalt ustabil. Også om han bare er en liten skid på gutterommet som ikke tør å se jenter i øynene. Jeg syns synd i denne personen uansett tilfelle av de to. Legger ved en link til Besøktjenesten i regi av Røde Kors til TS' og leseres potensielle interesse.
http://www.rodekors.no/vart-arbeid/o...sokstjenesten/
ArbeidsledigProletar
Han sjekka at det IKKE var metanol. SÅ han skulle slippe å bli blind. Han ville ikke ha metanol.