Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  293 28299
Sitat av caperno Vis innlegg
phish: Jeg har fått for meg at TS sa at de fleste komponentene var tre år gamle. Dersom vi ikke vet hvor gammel den er, så blir det vanskelig for meg å gi ett anslag på hva den er verdt for meg. Jeg hadde ikke kjøpt noe som var så gammelt som tre år, men dersom den kun er ett år gammel så er det jo ett godt kjøp.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo ikke så rart om du ikke har satt deg inn i saken, og gått rett på limpinnen som en del (inkompetente) forumbrukere har satt opp

Så, bare for å nok en gang gjenta meg selv, det VAR (imho) et veldig godt kjøp

Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
nei, alt er utdatert. jeg kjøpte samme cpu i 2011
Vis hele sitatet...
Her har du en av kommentarene... helt i starten

Sitat av Lima Vis innlegg
3 år gammel Hw > Ny Hardware ? Du er jammen rar.
Vis hele sitatet...
Her er en annen.

TS har aldri sagt at det er 3 år gammelt, og hvis du ser på komponentene er det en umulighet at f.eks hovedkort og CPU er 3 år.

Og bare for å nevne det, jeg har fått TO PM'er med takk for innsatsen i denne tråden de siste to dagene. Den ene var veldig veldig trivelig

Takk til dere, foreløpig anonyme freakere!
Spam kalles det, phish.
Altså, har ikke lest hele tråden, men til 8 tusen får man veldig bra og oppgraderbar hardware. Uansett hvor bra oppsett det er, så er 3 år gammel hardware tull å kjøpe!
Dette oppsettet f.eks, mer kraft, men ikke like mye lagring, men hvem trenger vel 8TB? Dessuten får man garanti!
Sist endret av Knäppgök; 26. juli 2013 kl. 16:25.
Sitat av phish Vis innlegg
Da vet du at en HX850 alene, selv 3 år gammel, er noe annet enn en Cooler Master 500W dritt-PSU. Resten av PC'en er også ganske "premium".
.
Vis hele sitatet...
Du glemte quoten hvor du selv gikk ut ifra det
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg

TS har aldri sagt at det er 3 år gammelt, og hvis du ser på komponentene er det en umulighet at f.eks hovedkort og CPU er 3 år.
Vis hele sitatet...

Mulig jeg misforstår setningen din helt, men basert på hva TS har skrevet :

Intel 2600k - January 2011 (2.5år gammelt)
Radeon 5970 x2 - November 2009 (over 3.5år gammelt)
Sniperkortet er vanskelig å si ettersom det finnes flere generasjoner, eldste som støtter overnevnte CPU - June 2011 (2 år gammelt)


2.5 år er ikke langt unna 3 år, og på 3 år skjer det _MYE_ i itverdenen.

Eneste som har verdi i maskinen i dag er vel egentlig SSDene, men SSD er bruk og kast hardware, samme som med HDDer, bare idioter kjøper brukte lagringsmedier.
Sist endret av AtXbYeA; 26. juli 2013 kl. 17:00.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
bare idioter kjøper brukte lagringsmedier.
Vis hele sitatet...
Det gir jo virkelig ikke mening, kan du begrunne hvorfor bare idioter kjøper brukte lagringsmedier ?
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Du glemte quoten hvor du selv gikk ut ifra det
Vis hele sitatet...
Jeg snakket om HX850 der
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Det gir jo virkelig ikke mening, kan du begrunne hvorfor bare idioter kjøper brukte lagringsmedier ?
Vis hele sitatet...
Det gir fullstendig mening, dette er slitedeler og man aner ikke hvordan de har blitt behandlet.
Sitat av Knäppgök Vis innlegg
Spam kalles det, phish.
Altså, har ikke lest hele tråden, men til 8 tusen får man veldig bra og oppgraderbar hardware. Uansett hvor bra oppsett det er, så er 3 år gammel hardware tull å kjøpe!
Dette oppsettet f.eks, mer kraft, men ikke like mye lagring, men hvem trenger vel 8TB? Dessuten får man garanti!
Vis hele sitatet...
Man får en Hyundai Coupe billigere enn en eldre Mazda RX-8, for hvem trenger 192hk?

Poenget er at du ikke kan utelukke en komponent fra listen bare fordi DU ikke ser behovet. Jeg har f.eks mer enn 8TB lagring.

Ellers er CPU dårligere, halvparten så mye RAM, svakere PSU (og Cooler Master), kabinett i en helt annen klasse, mangler RAM og GPU yter ca samme som 1x5970 i DX9 og DX10. Billig-hovedkort, i5

og ikke minst... det mangler SSD! og 7 TB lagring.

Som jeg har skrevet over får du solgt unna de to 5970-kortene for ca 2500.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det gir fullstendig mening, dette er slitedeler og man aner ikke hvordan de har blitt behandlet.
Vis hele sitatet...
Det gir ikke mening. Man har 5 års reklamasjon, og man må se kostnad opp mot pris. 8TB nytt koster MINST 2400,- for de dårligste diskene. Etter all sannsynlighet holder disse diskene i MANGE år til. Hvis de brukes i et oppsett med redundancy får man mye plass for lite penger, og med null risiko for tap av data. Selv om én disk skulle ryke etter et år har man fortsatt gått i pluss.
Ca samme? Det er flere faktorer som spiller inn. 5970 kortet er 2-3år gammelt, drar mer strøm, kjører på høyere temperatur og vil dessuten lett bli slått ut av HD7970 i nyere spill, altså dx11.

Og som sagt tidligere, så er harddisker ikke slitesterke, de fleste stryker med, eller mister prestanda etter 5-6 år!

Resten av det du sier er ikke holdbart, du sammenligner gamle komponenter mot nye, og det er ikke fair. År med bruk og tær har sine preg!
Sist endret av Knäppgök; 26. juli 2013 kl. 17:38.
Sitat av Knäppgök Vis innlegg
Ca samme? Det er flere faktorer som spiller inn. 5970 kortet er 2-3år gammelt, drar mer strøm, kjører på høyere temperatur og vil dessuten lett bli slått ut av HD7970 i nyere spill, altså dx11.

Og som sagt tidligere, så er harddisker ikke slitesterke, de fleste stryker med, eller mister prestanda etter 5-6 år!

Resten av det du sier er ikke holdbart, du sammenligner gamle komponenter mot nye, og det er ikke fair. År med bruk og tær har sine preg!
Vis hele sitatet...
Det er ikke holdbart å påpeke at ditt oppsett har svakere CPU, ikke SSD og ikke 8tb lagring?

Det er også 2x5970 som man får solgt for 2500,-, så kan man kjøpe et 660Ti eller noe for de pengene. Jeg ville ikke hatt skjermkortene selv, men de er fortsatt gode til noen formål.

Det at du elegant hopper over innholdet i innlegget mitt er ikke holdbart. Jeg glemte å si at det er stor forskjell i støy og kvalitet på en boxed i5-kjøler og en Noctua D14. Det er en grunn til at den koster 550,-

Tillegg:

Jeg er ca 100% sikker på at TS sitt oppsett slår ditt oppsett hvis man f.eks kjører Passmark Benchmark på den. I tillegg er det jo kvalitetsfaktoren. Se på f.eks hovedkortet og sammenlign features med det hovedkortet du valgte.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Jeg er ca 100% sikker på at TS sitt oppsett slår ditt oppsett hvis man f.eks kjører Passmark Benchmark på den. I tillegg er det jo kvalitetsfaktoren. Se på f.eks hovedkortet og sammenlign features med det hovedkortet du valgte.
Vis hele sitatet...
Dette utsagnet forteller meg at du burde bare slutte å "kunne" ting om dette.

Hovedkort er hovedkort, dagens CPUer har alle funksjonene til hovedkortet integrert (deriblant PCI og minnekontrollere) og moderne hovedkort vil du ikke merke forskjell mellom ett random kort til 600,- og et til 4000 som SER DRITKULT UT OG OSER AV KVALITET.

Features er det eneste som har noe å si på moderne hovedkort, og i den forstand hvor mange porter man trenger av x og y og hvor mange minneslots de har og eventuelle integrerte komponenter som lydkort (gudforby) og nettverkskort (gudforby).
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dette utsagnet forteller meg at du burde bare slutte å "kunne" ting om dette.

Hovedkort er hovedkort, dagens CPUer har alle funksjonene til hovedkortet integrert (deriblant PCI og minnekontrollere) og moderne hovedkort vil du ikke merke forskjell mellom ett random kort til 600,- og et til 4000 som SER DRITKULT UT OG OSER AV KVALITET.

Features er det eneste som har noe å si på moderne hovedkort, og i den forstand hvor mange porter man trenger av x og y og hvor mange minneslots de har og eventuelle integrerte komponenter som lydkort (gudforby) og nettverkskort (gudforby).
Vis hele sitatet...
Hvordan dette oppgulpet får kvalitetspoeng er langt forbi meg. Jeg har aldri påstått at det er forskjell i YTELSE på hovedkortene. Det er nettopp features jeg har kommentert. Det hjelper ikke at chipset støtter 2x PCI-X 16x om hovedkortet bare har en lane....

1. 2x/1x PCI-X 16x (Det billige har kun 4x på port2)
2. 2x/0x PCI-X 8x (Det billige kortet har kun 1x lanes)
3. 2x/1x Gigabit LAN. Dette er en "feature"
4. 10x/6x Sata - noen ønsker å ha flere disker, og selv billige 4x SATA RAID-kort koster litt.

Det første kan kjøre f.eks 4xSLI om du vil.

Tillegg:

Les det du har quotet, og sett deg i skammekroken. Jeg skriver jo rett ut:

Jeg er ca 100% sikker på at TS sitt oppsett slår ditt oppsett hvis man f.eks kjører Passmark Benchmark på den. I tillegg er det jo kvalitetsfaktoren. Se på f.eks hovedkortet og sammenlign features med det hovedkortet du valgte.
Vis hele sitatet...
Du er nok ikke så supernerd som du tror du er...
Syns du kverulerer noe veldig her. 4-way SLI, flere sata porter? Altså, dette er bare småting bare et fåtall folk har bruk for. Hovedkortet jeg har valgt funker, og de fleste klarer å slå seg til ro med det og dens funksjoner.
Når man først kjøper seg en pc, så vil man at den skal holde en stund. Og garanti er en viktig ting du ser ut til å glemme totalt.
Med mindre det er et utrolig bra kjøp, så mener jeg det alltid lønner seg å kjøpe nytt.

Det med kvalitetspoeng er vel ganske åpenbart. Du står ganske enkelt alene.
Sist endret av Knäppgök; 26. juli 2013 kl. 20:13.
Sitat av Knäppgök Vis innlegg
Syns du kverulerer noe veldig her. 4-way SLI, flere sata porter? Altså, dette er bare småting bare et fåtall folk har bruk for. Hovedkortet jeg har valgt funker, og de fleste klarer å slå seg til ro med det og dens funksjoner.
Når man først kjøper seg en pc, så vil man at den skal holde en stund. Og garanti er en viktig ting du ser ut til å glemme totalt.
Med mindre det er et utrolig bra kjøp, så mener jeg det alltid lønner seg å kjøpe nytt.
Vis hele sitatet...
"De fleste" er stikkordet her. Jeg har hele tiden sagt at dette ikke er et godt kjøp om du bare trenger en PC til å spille CS og BF3. For meg derimot, ville det vært et meget godt kjøp.

Som sagt kan du ikke si at en billig lastebil er dyr fordi de fleste ikke trenger en lastebil....
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Phish, forklar gjerne hvordan man skal bruke reklamasjonsretten på noe man har kjøpt brukt, tror aldri jeg har fått med original kvittering på noe jeg har kjøpt brukt.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Phish, forklar gjerne hvordan man skal bruke reklamasjonsretten på noe man har kjøpt brukt, tror aldri jeg har fått med original kvittering på noe jeg har kjøpt brukt.
Vis hele sitatet...
Du spør om du kan få med original kvittering?

Uansett er sannsynligheten for at du må reklamere på noe av det VELDIG lav, etter min erfaring.

Den eneste CPU'en jeg har hatt som har dødd var en Athlon-1200 som jeg selv "chippet" (uhell) da jeg skulle "streke den", som det het den gang. Jeg har hatt MYE hardware opp gjennom årene, samt kjenner flere andre.

Hvordan dere klarer å ødelegge alt dere tar fingrene deres borti vet jeg ikke, men dere klarer vel like godt å ødelegge nytt som gammelt.
Flere år gammel utstyr er like bra som nytt? Jeg er visst en tosk, for jeg kjøpte meg ny data etter noen år.
Sist endret av kjerstin; 26. juli 2013 kl. 21:10.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Phish, som sagt tidligere har jeg hatt få ting som har dødd selv, men harddisker er mye av det.

Tenkte mer det at de fleste nettbutikker vil sende det tilbake til original adresse som salget er registrert på, ikke en ny adresse. (Etter personlig erfaring iallefall)


Men men, jeg har gitt opp på kranglingen jeg, du får si at det er slik du.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Flere år gammel utstyr er like bra som nytt? Jeg er visst en tosk, for jeg kjøpte meg ny data etter noen år.
Vis hele sitatet...
Ja, du er visst det... så det hadde vært fint om du sluttet å komme med usaklige innspill i tråden

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Phish, som sagt tidligere har jeg hatt få ting som har dødd selv, men harddisker er mye av det.

Tenkte mer det at de fleste nettbutikker vil sende det tilbake til original adresse som salget er registrert på, ikke en ny adresse. (Etter personlig erfaring iallefall)


Men men, jeg har gitt opp på kranglingen jeg, du får si at det er slik du.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig det? Så langt i denne tråden er jeg omtrent den eneste som legger ved relevante lenker til informasjonen jeg kommer med. Jeg prøver så godt jeg kan å bruke troverdige kilder, og jeg hadde satt pris på det samme fra dere "motdebattanter".

Ellers har ikke nettbutikker noe de skulle sagt på en reklamasjon så lenge man har original kvittering som viser at det gjelder samme vare

Og, om du tror at dette er "krangling" så er det ikke rart at du aldri endrer mening.... det er en diskusjon
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Ja, du er visst det... så det hadde vært fint om du sluttet å komme med usaklige innspill i tråden



Er det virkelig det? Så langt i denne tråden er jeg omtrent den eneste som legger ved relevante lenker til informasjonen jeg kommer med. Jeg prøver så godt jeg kan å bruke troverdige kilder, og jeg hadde satt pris på det samme fra dere "motdebattanter".

Ellers har ikke nettbutikker noe de skulle sagt på en reklamasjon så lenge man har original kvittering som viser at det gjelder samme vare

Og, om du tror at dette er "krangling" så er det ikke rart at du aldri endrer mening.... det er en diskusjon
Vis hele sitatet...

Jeg kaller det krangling da det ikke kommer seg til noe konsensus.

Uansett, jeg hadde meldt meg ut, send meg en PM med bevis på at disker ikke faller så fort så får du gjort det.

Og reklamasjon gir de deg jo, men de sender varene tilbake til adressen som er registrert, som er original eier.

Dette er iaf. Etter personlig erfaring. (2 år siden, komplett)
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Jeg kaller det krangling da det ikke kommer seg til noe konsensus.

Uansett, jeg hadde meldt meg ut, send meg en PM med bevis på at disker ikke faller så fort så får du gjort det.

Og reklamasjon gir de deg jo, men de sender varene tilbake til adressen som er registrert, som er original eier.

Dette er iaf. Etter personlig erfaring. (2 år siden, komplett)
Vis hele sitatet...
Da har du misforstått, men jeg ser ikke på det som noe stort tap om du melder pass her

Selvfølgelig er det jeg som har bevisbyrden, igjen? Det er du som kommer med en positiv påstand, "harddisker dør fort og er verdiløse etter to år" så da er det din jobb å dokumentere det. Jeg kunne gjort jobben for deg, men det får være grenser. Det at komplett har gjort en feil for to år siden er egentlig også et ganske ubrukelig argument.

Jeg har en rosa elefant under senga...send meg en PM når du har motbevist det
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Det var du som sa at du bruker linker til kilder selv, link meg til en kilde om at disker ikke har så mange feiler du, siden du hadde denne påstanden tidligere i tråden.

Og nettopp holdninger som det er grunnen til at jeg kaller det krangling.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Det var du som sa at du bruker linker til kilder selv, link meg til en kilde om at disker ikke har så mange feiler du, siden du hadde denne påstanden tidligere i tråden.

Og nettopp holdninger som det er grunnen til at jeg kaller det krangling.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en holdning, det er bare at du ikke bidrar med annet enn kvalitetspoeng og innholdsløse innlegg

Igjen, bevisbyrden ligger på den som fremlegger en påstand...

Dere argumenterer for at harddiskene ikke er verdt noe fordi de er "slitedeler" og blir veldig fort ødelagte, og da må dere også dokumentere det, så får vi ta det derfra.

Det ser ikke ut til at analogien med rosa elefanter falt helt inn....
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Det er ikke en holdning, det er bare at du ikke bidrar med annet enn kvalitetspoeng og innholdsløse innlegg

Igjen, bevisbyrden ligger på den som fremlegger en påstand...

Dere argumenterer for at harddiskene ikke er verdt noe fordi de er "slitedeler" og blir veldig fort ødelagte, og da må dere også dokumentere det, så får vi ta det derfra.

Det ser ikke ut til at analogien med rosa elefanter falt helt inn....
Vis hele sitatet...
Jeg bytter 600 disker i året, til sammenligning bytter jeg 40 cpuer og 70 hovedkort per år.

Harddisker er slitedeler og konsumerbrukere er enda mer uvørne og idioter enn statiske lagringsløsninger som ikke opplever slag og fall.

Bare idioter kjøper brukte harddisker / ssder til noe annet enn 30,- per disk
Er enig med Atx. Å kjøpe brukte harddisker/ssd er det samme som å kjøpe brukt undertøy, man gjør bare ikke det.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg bytter 600 disker i året, til sammenligning bytter jeg 40 cpuer og 70 hovedkort per år.

Harddisker er slitedeler og konsumerbrukere er enda mer uvørne og idioter enn statiske lagringsløsninger som ikke opplever slag og fall.

Bare idioter kjøper brukte harddisker / ssder til noe annet enn 30,- per disk
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt 30+ disker og kun én av dem har dødd. Det var min egen feil da det var en eldre disk som jeg ikke brydde meg om. Resten har blitt byttet på grunn av for liten kapasitet..

Hvis du ikke ser det selv så sier posten din ingenting uten at du samtidig opplyser om hvor mange disker som er i systemet. For å spare meg selv for flere idiotiske innspill skal jeg finne frem statistikk for deg....

http://static.googleusercontent.com/...k_failures.pdf

Jeg vet ikke om du har lest vitenskapelige rapporter før, men som du ser så er det en failure rate på ca. 8% i året fra og med år 2.

Hvis diskene selges med 50% rabatt, får vi altså en sannsynlighet for at en disk feiler i løpet av de neste 3 årene (gitt at de er 2+ år, noe vi ikke vet) på 1.08^3 = ca 26%. Til sammenligning vil nye disker ha en risiko for å feile i løpet av 3 år på 19%.

26% vs 19% og 50% rabatt...

Det er ganske tydelig at du ikke er vant til å tenke statistikk, og jeg tipper du har mest praktisk erfaring (it-driftsfag?).

Uansett, til alle dere "debattanter" som ikke bidrar med annet enn å dele ut kvalitetspoeng til hverandre og komme med meningsløse innlegg; kan dere ikke begynne å komme med gode argumenter i stedet for å kalle andre idioter?

Det er VELDIG lenge siden det siste gode innlegget fra "den andre siden"...

Sitat av mo3 Vis innlegg
Er enig med Atx. Å kjøpe brukte harddisker/ssd er det samme som å kjøpe brukt undertøy, man gjør bare ikke det.
Vis hele sitatet...
Topp kvalitet igjen! Er det ingen av "dere" som har noe å komme med som har substans? Nå har jeg akkurat dokumentert at det er en (statistisk) økning i risiko fra 19% til 26% gitt at diskene nå er to år. At du "er enig" betyr veldig lite for meg når det finnes GODE vitenskapelige rapporter som støtter mine påstander...
Forstår ikke helt hvor du vil hen. Atx har tydeligvis erfaringer som støtter opp mot det han sier. Manufacturer og byggekvalitet har mye å si, så man kan ikke så enkelt fastslå en harddisks "failure rate". Hitachis harddisker er mer slitesterke f.eks (jeg orker ikke rote opp en link, så du får bare stole på meg).
Du har sikkert bra statistiske egenskaper, men praktisk erfaring er mer trofast da det faktisk viser til reelle hendelser.

Jeg melder meg ut av diskusjonen fra nå.

Nvm, her har du en link http://www.tomshardware.com/reviews/...ab,2681-2.html
Sist endret av Knäppgök; 27. juli 2013 kl. 01:32.
Sitat av phish Vis innlegg
Ja, du er visst det... så det hadde vært fint om du sluttet å komme med usaklige innspill i tråden
Vis hele sitatet...
Jepp, å kjøpe nytt utstyr når det gamle ikke holder mer er helt på jordet. Hva tenkte jeg på? Hvorfor spurte jeg ikke deg først?
Sitat av Knäppgök Vis innlegg
Forstår ikke helt hvor du vil hen. Atx har tydeligvis erfaringer som støtter opp mot det han sier. Manufacturer og byggekvalitet har mye å si, så man kan ikke så enkelt fastslå en harddisks "failure rate". Hitachis harddisker er mer slitesterke f.eks (jeg orker ikke rote opp en link, så du får bare stole på meg).
Du har sikkert bra statistiske egenskaper, men praktisk erfaring er mer trofast da det faktisk viser til reelle hendelser.

Jeg melder meg ut av diskusjonen fra nå.

Nvm, her har du en link http://www.tomshardware.com/reviews/...ab,2681-2.html
Vis hele sitatet...
Han har "tydeligvis erfaringer"? Du mener at jeg bare skal ta ting for god fisk fordi noen mener det? Det er ikke det at jeg ikke tror på at han bytter 600 disker i året, men uten å vite hvor mange som er i systemet er dette totalt unyttig informasjon. Det er umulig å trekke en slutning ut fra det. Hvis han har 5 milliarder disker så er ikke 600 mye, hvis han har 1000 disker så er 600 mye. Skjønner?

Selvsagt er det forskjeller på levetiden til harddisker ut fra produsent. I mitt forrige innlegg viste jeg til den største undersøkelsen som noen gang er gjort på dette feltet. Dette er en fin stråmann du har satt opp...

Hitachi var tidligere IBM, som for mange år siden hadde en disk som het "Deskstar". Den ble raskt "omdøpt" til "Deathstar". Den hadde rett og slett enorm høy feilrate, så du kan ikke bare se på produsent heller. Det er store forskjeller fra serie til serie, og ting har forandret seg mye siden den tiden du snakker om.

Nettopp derfor er det mye mer nyttig å danne seg et generelt bilde. Som jeg forklarte på ungdomsskolenivå i forrige post, så er det statistisk sett 19% sjanse for at en ny disk dør innen 3 år, og 26% sjanse for at en 2 år gammel disk dør innen tre år.

Hvis du ikke forstår at større datamengde = større nøyaktighet innen sannsynlighet, så er det kanskje like greit at du melder deg ut...

Sitat av kjerstin Vis innlegg
Jepp, å kjøpe nytt utstyr når det gamle ikke holder mer er helt på jordet. Hva tenkte jeg på? Hvorfor spurte jeg ikke deg først?
Vis hele sitatet...
Skulle ikke du gi deg? Jeg har prøvd å holde meg saklig lenge, men du er fullstendig utdanket når det gjelder dette temaet. Jeg kunne ledd av deg når du postet link til PC'en din som du trodde var bedre enn TS sin, og at du kjører RAM på 1333mhz, men jeg ga deg gode råd.

Jeg tror ikke du selv ser hvor ubrukelig innleggene dine er, så for ditt eget beste; slutt å poste...

Tillegg:

...Og det er en del andre "bidragsytere" her som også bør innse at de ikke har noe å bidra med her. Jeg skal ikke henge dere ut, men hvis dere ikke kan diskutere saklig eller ikke skjønner hva det dreier seg om, så er det like greit å la være.

Dere kan fortsette å dele ut kvalitetspoeng til de få motdebattantene som er noenlunde på trygg is her. For å gi et eksempel så har "Caperno" argumentert skikkelig for sitt syn, så der kan dere starte. Vi er ikke enige, men han er en av få her som er saklige og kan å argumentere...

Ellers inviterer jeg som før til saklige argumenter, men de fleste av dere kaster bort både min og deres tid.

Link til IBM Deathstar.

Jeg var ikke klar over at Hitachi har solgt harddiskproduksjonen videre til WD, men ser man det...

Da har vi i praksis kun to produsenter igjen på markedet...
Okei, nå skal jeg gå gjennom denne tråden før jeg drar ut å tar meg en øl, noe jeg håper du og gjør. TS lurte på om han skulle kjøpe denne dataen, vi sa nei. Om du trenger 8tb med plass, så trenger du ikke spørre på et forum, da vet du det selv. Du kan diskutere så mye du vil om dataen er verdt så mye, men allerede i første post ble omtrent alle her sikre på at det ikke var noe for TS.
Uansett om det hadde vært en data for TS, så er det ikke noe å krangle på nå. TS har kjøpt data, og tok ikke rådet ditt, noe som igjen tyder på at "alle" leste første post likt som meg. Enkelt forklart; om du trenger den dataen som TS la ut i første post, så vet du det selv.



God helg, og takk for meg!
Sist endret av kjerstin; 27. juli 2013 kl. 16:11.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Okei, nå skal jeg gå gjennom denne tråden før jeg drar ut å tar meg en øl, noe jeg håper du og gjør. TS lurte på om han skulle kjøpe denne dataen, vi sa nei. Om du trenger 8tb med plass, så trenger du ikke spørre på et forum, da vet du det selv. Du kan diskutere så mye du vil om dataen er verdt så mye, men allerede i første post ble omtrent alle her sikre på at det ikke var noe for TS.
Uansett om det hadde vært en data for TS, så er det ikke noe å krangle på nå. TS har kjøpt data, og tok ikke rådet ditt, noe som igjen tyder på at "alle" leste første post likt som meg. Enkelt forklart; om du trenger den dataen som TS la ut i første post, så vet du det selv.



God helg, og takk for meg!
Vis hele sitatet...
Takk for et saklig innlegg og en "verdig" avslutning

Spørsmålet i første post var "er denne PC'en verd 8000?", ikke "er dette den PC'en som gir mest for pengene hvis jeg bare skal spille, og i tillegg vil ha ny hardware?"

Jeg svarte på spørsmålet til TS, og så langt er det bare jeg som har prøvd å argumentere saklig. Det er helt greit at TS kjøpte en annen PC, men jeg svarte som sagt på spørsmålet som ble stilt

Er det oppsettet verdt 8000,-? Ja, absolutt om du vil ha mest mulig for minst mulig penger.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Er det oppsettet verdt 8000,-? Ja, absolutt om du vil ha mest mulig for minst mulig penger.
Vis hele sitatet...
Du må lære deg å bruke "imo" . Den er verdt 8000 i dine øyne, men de fleste andre i denne tråden mener den ikke er det.

The End
Sitat av Lima Vis innlegg
Du må lære deg å bruke "imo" . Den er verdt 8000 i dine øyne, men de fleste andre i denne tråden mener den ikke er det.

The End
Vis hele sitatet...
Det er ganske implisitt at dette er min mening, uten at jeg eksplisitt må si fra om det for hver gang?

Ellers er det trivelig å se at andre nå har gått over til å gi "kvalitetspoeng" i stedet for å poste usaklige eller innholdsløse kommentarer... Takk for at dere tok oppfordringen

De fleste andre i denne tråden har vist seg å være mindre kompetente til å vurdere verdi, imo. Hvis du leser mine siste poster hvor jeg dokumenterer følgende:

1) 2x5970 kan selges for 2500,-
2) Harddiskene (OM de er 2 år) har 27% sjanse for å dø i løpet av 3 år, mot 19% for nye.
3) CPU yter fortsatt VELDIG godt. Intels nye 4770K yter marginalt bedre, men koster 2500,-
4) 16GB DDR3 1333 koster fortsatt rundt 1000,-
5) PSU koster fortsatt over 1300,-. Ikke slitedel. (unntak vifte)
6) CPU-kjøler koster fortsatt 550,-. Ikke slitedel. (unntak vifte)

Jeg har mange flere argumenter, men la oss trekke fra 2500,- for skjermkortene, så sitter vi igjen med 5500.

Kan du argumentere for at resten av PC'en er verdt mindre enn 5500? Jeg vil gjerne ha en liste der du setter en verdi på hver enkelt komponent, gjerne med en forklaring på hvorfor du setter prisen slik du gjør...

Du kan ikke argumentere ut fra hva "de fleste" tror. De fleste trodde en gang at jorden var flat, det betyr ikke at det er rett.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Igjen, hva du mener ting er verdt kommer ikke til å forandre min mening om saken. Tror neppe det er mange i tråden som har snudd i sin påstand etter dine utbroderinger som går igjen og igjen.
Hva er det du vil oppnå egentlig?
Sitat av Lima Vis innlegg
Igjen, hva du mener ting er verdt kommer ikke til å forandre min mening om saken. Tror neppe det er mange i tråden som har snudd i sin påstand etter dine utbroderinger som går igjen og igjen.
Hva er det du vil oppnå egentlig?
Vis hele sitatet...
Jeg liker å diskutere...

Det er ikke usannsynlig at jeg hadde snudd om jeg hadde fått annet enn "bare idioter sier slikt" og "lol" som motkommentarer

Igjen kommer det en post fra deg uten substans. Hvis du ikke ønsker å diskutere sak, er det bare å slenge seg på "kvalitetspoeng-gjengen" som blir flere og flere.

Hva er det du vil oppnå?

Hvorfor debatterer du ikke heller sak enn å komme med innholdsløse poster?

Tillegg:

Det du i praksis sier er "ingenting du sier kan få meg til å endre mening", så hvorfor er du her?
Jeg har virkelig argumentert for verdisettingen min av de forskjellige komponentene, og jeg gir en blank F i at trassige troll ikke er enig med meg.

Det er svært få innlegg fra "nei"-siden som inneholder noe som helst argumantasjon. Er dere her bare for å slenge dritt og trolle?
Sitat av phish Vis innlegg
2x5970 kan selges for 2500,-
Vis hele sitatet...
Du ser virkelig ikke problemet med dette? Først må du få varen (dataen), noe som tar tid og koster litt penger, så må du finne kjøper. Ikke sikkert du finner noen, og det kan ta tid, muligens flere dager å finne kjøpere. Deretter må du sende varen til kjøper og få pengene dine. Når du sender, vet ikke om kjøper er fornøyd og kan heve kjøpet. Alt dette for et 660ti og 300 spenn? Da kan du likegodt kjøpe deg et 660ti, droppe alt det andre, og gi faen i de 300,-

Det jeg vil frem til er at ikke alle ønsker seg en data hvor de er avhengige av å få solgt bort delene.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Du ser virkelig ikke problemet med dette? Først må du få varen (dataen), noe som tar tid og koster litt penger, så må du finne kjøper. Ikke sikkert du finner noen, og det kan ta tid, muligens flere dager å finne kjøpere. Deretter må du sende varen til kjøper og få pengene dine. Når du sender, vet ikke om kjøper er fornøyd og kan heve kjøpet. Alt dette for et 660ti og 300 spenn? Da kan du likegodt kjøpe deg et 660ti, droppe alt det andre, og gi faen i de 300,-

Det jeg vil frem til er at ikke alle ønsker seg en data hvor de er avhengige av å få solgt bort delene.
Vis hele sitatet...
Du skulle gitt deg mens du kunne...

Selvsagt er det ikke ALLE som ønsker seg en slik "data". På samme måte er det ikke sikkert du har lyst på en campingvogn eller et yacht. Det betyr ikke at verdien på dem er 500,-, eller hva du nå enn måtte mene at en "yacht" er verdt for DEG.

Jeg sier ikke nødvendigvis at man MÅ selge dem heller, men at bruktverdien er ca 2500,-.

Tillegg:

Og dette er bare EN av utallige ting som faktisk har en verdi i denne PC'en. Jeg er klar over at du ikke trenger 8TB, men 4x2TB hvorav 2 WD BE har faktisk en verdi. Eksempelvis. CPU er nesten like god til alt som en "Haswell" som du maser om til 2500,-.
Sitat av phish Vis innlegg
Selvsagt er det ikke ALLE som ønsker seg en slik "data". På samme måte er det ikke sikkert du har lyst på en campingvogn eller et yacht. Det betyr ikke at verdien på dem er 500,-, eller hva du nå enn måtte mene at en "yacht" er verdt for DEG.
Vis hele sitatet...
Har en nyhet til deg som vi fikk med oss for ca en uke siden; TS har kjøpt seg annen data.

Det vil si at dataen her ikke speccs som passer for TS. Da er den sikkert verdt like mye for TS som for meg, ikke 8000. Uansett om du har kunne tenkt deg denne dataen for 8000 kroner, har hverken jeg eller TS det, da får dataen en mindre verdi for oss.

Eksempel;
Phish har lyst på dataen, kunne gjerne betalt 8000, fordi han trenger en slik data. TS derimot, trenger ikke en ny data, men tror kanskje han kunne solgt den videre. now, here's the twist! Selger av dataen vet ikke at Phish har kunnet tenkt seg å betale 8000 for den, derfor er det beste selger kan selge den for det TS er villig til å gi.
Enkel økonomi, jeg vet. synd ikke alle skjønner såpass selv.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
Kan du å lese? Hva heter denne tråden, og hva er spørsmålet som stilles i første post?
Sitat av phish Vis innlegg
Kan du å lese? Hva heter denne tråden, og hva er spørsmålet som stilles i første post?
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du leser forrige posten min en gang til, det er tydelig at du ikke har skjønt poenget. Verdien på dataen er hvor mye folk vil gi for den, og at du vil gi 8000 for den, betyr ikke at TS vil kjøpe den for 8000.
Det kom tydelig frem i tråden her (allerede første post) at dataen ikke var noe for TS, noe som kan backes opp med at han ikke kjøpte den.

Tråden her handler ikke om hvor mye DU kunne ha betalt for den, men om den er et godt kjøp for TS. Jeg skjønner problemet ditt, i og med at du trodde gjennom halve diskusjonen at TS skulle selge dataen, da hadde han (diskuterbart) kunne lagt den ut for 8000.

Du har selv sagt at dataen er verdt 8000 for DEN RETTE PERSONEN, noe TS tydeligvis ikke var. At du skal diskuterer dette etter TS kjøpte en annen data, tyder bare på at du er en skikkelig kverulant.
Sist endret av kjerstin; 28. juli 2013 kl. 22:15.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Jeg foreslår at du leser forrige posten min en gang til, det er tydelig at du ikke har skjønt poenget.
Vis hele sitatet...
Ditto. Så hvis en trådstarter starter en tråd som heter "Er en plettfri Ferrari fra 2004 verdt 5.000?" men bestemmer seg for å heller kjøpe seg en helt ny Lamborghini, så er plutselig Ferrarien ikke verdt 5.000?

Du kan umulig være SÅ dum som du fremstiller deg selv. Jeg orker faktisk ikke mer av trollingen din nå, så jeg kommer til å ignorere deg med mindre du plutselig skulle demonstrere et fnugg av fornuft og debatteknikk.

http://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger_effekten

Interessant lesing for deg
Sitat av phish Vis innlegg
Ditto. Så hvis en trådstarter starter en tråd som heter "Er en plettfri Ferrari fra 2004 verdt 5.000?" men bestemmer seg for å heller kjøpe seg en helt ny Lamborghini, så er plutselig Ferrarien ikke verdt 5.000?

Du kan umulig være SÅ dum som du fremstiller deg selv. Jeg orker faktisk ikke mer av trollingen din nå, så jeg kommer til å ignorere deg med mindre du plutselig skulle demonstrere et fnugg av fornuft og debatteknikk.

http://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger_effekten

Interessant lesing for deg
Vis hele sitatet...
Tuller du eller har du ikke anelse på økonomi i det hele tatt? For det første vrir du på det jeg sier. For det andre, om jeg legger ut en superduper bil til 2 millioner på finn.no, men eneste budet jeg får er 5000, så må jeg velge mellom å beholde den eller 5000 kroner, ja.

Er jeg virkelig nødt til å quote at du har sagt dataen er verdt 8000 FOR DEN RETTE PERSONEN?

Om du vil det, så gjør jeg gjerne det. Og i det sitatet sier du vel selv at verdien avhenger på den som skal kjøpe den, igjen; for deg, sikkert verdt 8k, for meg, nei.
Jeg skulle ønske vi slapp å gå inn på dette med akademisk bakgrunn, men ja, jeg har ganske god greie på både økonomi, norsk språk (du må lære deg å lese) og datateknikk (master fra NTNU).

Som sagt prøvde jeg å kontakte TS for å få vite hvem som solgte denne, men han hadde bare sett annonsen på facebook (noe han sikkert kan bekrefte).

Analogien med biler fungerer helt fint. DU ser kanskje ikke poenget med en dyr bil, men det betyr ikke at den ikke er verd det.

Hvorfor antar du at TS er den eneste mulige kjøperen? Han har knapt vært aktiv i denne tråden, men som sagt fant han den på facebook.


[COLOR="Blue"]La oss anta at han fikk solgt den for 8000,- til en bekjent på facebook. Er den da verd 8000,-?[/COLOR]
Sitat av phish Vis innlegg

[COLOR="Blue"]La oss anta at han fikk solgt den for 8000,- til en bekjent på facebook. Er den da verd 8000,-?[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Okei, prøver en siste gang, du skjønner tydeligvis ikke noe av det jeg sier.
For den som kjøpte dataen for 8000 kr er den verdt det, for en som ikke trenger en slik data (hint: TS!!!) er den ikke verdt det.

Jeg skjønner virkelig ikke at du kan nekte på det. Du sa det jo selv før i tråden!
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Okei, prøver en siste gang, du skjønner tydeligvis ikke noe av det jeg sier.
For den som kjøpte dataen for 8000 kr er den verdt det, for en som ikke trenger en slik data (hint: TS!!!) er den ikke verdt det.

Jeg skjønner virkelig ikke at du kan nekte på det. Du sa det jo selv før i tråden!
Vis hele sitatet...
Så nå beveger vi oss over på at alt er relativt? Du er på meget tynn is nå. Det du sier er at i praksis er det umulig å si hva noe er verdt, fordi det kommer helt an på hva én gitt person er villig til å gi.

Hvorfor gidder du i det hele tatt å svare hvis du mener at det er umulig å avgjøre verdien på noe før det er solgt?

Er "vare" verdt "verdi"?

"Det kan jeg ikke si før den eventuelt er solgt, og hvis den blir solgt så kommer det an på om du kjøpte den for hvis du ikke kjøpte den har den en annen verdi enn den hadde hatt hvis noen andre kjøper den...den er egentlig verdt enten det jeg ville betalt eller om du kjøper den så er den verdt mindre enn du betaler fordi jeg ikke synes at..."


Ja lykke til...
Synes det er smått utrolig at dere fremdeles tar dere tid til å skrive det samme om og om igjen.

Begge har rett på sine punkt, og jeg vil prøve å trekke en konklusjon som alle kan være fornøyd med.

Er PC-en verdt 8k?
Hvis du har bruk for lagringen / tar deg tid til å selge harddiskene og får en grei pris for de, ja.

Er det lurere å kjøpe en ny maskin?
Ja, det er en fordel å kjøpe nye deler. Da er du kunden til forhandleren du kjøper hos, har bedre rettigheter på retur og lignende. Og du har ingen slitasje på delene (selv om det sikkert tar mange år før den bruke maskinen tar kvelden). Men nye deler koster, og med et fast budsjett på 8k, ser jeg på den brukte maskinen som et godt kjøp. Dette på grunn av den brukte maskinen faktisk består av dyre deler. Det går sikkert ann å kjøpe en kraftigere maskin til 8k, men da uten de kvalitetene som den brukte maskinen har.

Så i bunn og grunn handler det om hvor mye TS har lyst til å bruke på maskin, og hvilke krav han vil stille til maskinen (som vanlig når det gjelder PC kjøp!). Vil TS ha et solid bigtower kabinett, ekstra kjøling og lignende, er den brukte maskinen veien å gå. Vil TS også ha masse lagring er den brukte maskinen veien å gå.

Men om TS bare er ute etter spillytelse, så er det mer å hente på en ny PC. TS får da et billigere (men et godt nok for de fleste) kabinett, billigere strømforskyning, mindre lagring og så videre. Men maskinen kommer til å yte mer på grunn av nyere og kraftigere prosessor og grafikkort. Og det er ikke tull at det er de to komponentene som står for mesteparten av den rene ytelsen av en PC. Enda en grunn for at TS skal kjøpe ny PC er for sikkerheten.

Personlig ville jeg kjøpt nytt, og brukt mellom 8k og 10k på det. Og da satset på bang-for-the-buck komponenter, men med nok ytelse til det maskinen skal brukes til, så klart.

Kan alle bli venner nå, eller har jeg rotet meg inn i noe jeg burde la ligge?
Sist endret av Flaskepost; 29. juli 2013 kl. 00:06.
Sitat av phish Vis innlegg
Så nå beveger vi oss over på at alt er relativt? Du er på meget tynn is nå. Det du sier er at i praksis er det umulig å si hva noe er verdt, fordi det kommer helt an på hva én gitt person er villig til å gi.

Hvorfor gidder du i det hele tatt å svare hvis du mener at det er umulig å avgjøre verdien på noe før det er solgt?

Er "vare" verdt "verdi"?

"Det kan jeg ikke si før den eventuelt er solgt, og hvis den blir solgt så kommer det an på om du kjøpte den for hvis du ikke kjøpte den har den en annen verdi enn den hadde hatt hvis noen andre kjøper den...den er egentlig verdt enten det jeg ville betalt eller om du kjøper den så er den verdt mindre enn du betaler fordi jeg ikke synes at..."


Ja lykke til...
Vis hele sitatet...
Du har ikke tenkt å høre på meg heller du? OM det hadde vært èn kjøper, så hadde kjøper mer eller mindre bestemt pris selv, men det må være en pris som selger går med på, om ikke blir det jo ikke noe salg.

Det er kun du her som prater som verdien på dataen, jeg prater om verdien dataen har hos forskjellige mennesker! er det virkelig så vanskelig å skjønne?

TS har ikke bruk for denne dataen, da er det samme faen om dataen koster 3000 eller 20000. Du sa "denne er et godt kjøp", uten å i hele tatt vite hva TS skal bruke den til. Du skjønte tydeligvis ikke at TS ikke er en person som trenger 8tb hdd utifra første post, noe "alle" andre her gjorde.

Blir litt som å selge isbiter? Hvem tror du betaler mest for det? Eskimo eller en brasilianer? Kan svare deg på det nå; brasilianeren, for han har mer bruk for isbiter.
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Synes det er smått utrolig at dere fremdeles tar dere tid til å skrive det samme om og om igjen.

Begge har rett på sine punkt, og jeg vil prøve å trekke en konklusjon som alle kan være fornøyd med.

Er PC-en verdt 8k?
Hvis du har bruk for lagringen / tar deg tid til å selge harddiskene og får en grei pris for de, ja.

Er det lurere å kjøpe en ny maskin?
Ja, det er en fordel å kjøpe nye deler. Da er du kunden til forhandleren du kjøper hos, har bedre rettigheter på retur og lignende. Og du har ingen slitasje på delene (selv om det sikkert tar mange år før den bruke maskinen tar kvelden). Men nye deler koster, og med et fast budsjett på 8k, ser jeg på den brukte maskinen som et godt kjøp. Dette på grunn av den brukte maskinen faktisk består av dyre deler. Det går sikkert ann å kjøpe en kraftigere maskin til 8k, men da uten de kvalitetene som den brukte maskinen har.

Så i bunn og grunn handler det om hvor mye TS har lyst til å bruke på maskin, og hvilke krav han vil stille til maskinen (som vanlig når det gjelder PC kjøp!). Vil TS ha et solid bigtower kabinett, ekstra kjøling og lignende, er den brukte maskinen veien å gå. Vil TS også ha masse lagring er den brukte maskinen veien å gå.

Men om TS bare er ute etter spillytelse, så er det mer å hente på en ny PC. TS får da et billigere (men et godt nok for de fleste) kabinett, billigere strømforskyning, mindre lagring og så videre. Men maskinen kommer til å yte mer på grunn av nyere og kraftigere prosessor og grafikkort. Og det er ikke tull at det er de to komponentene som står for mesteparten av den rene ytelsen av en PC. Enda en grunn for at TS skal kjøpe ny PC er for sikkerheten.

Personlig ville jeg kjøpt nytt, og brukt mellom 8k og 10k på det. Og da satset på bang-for-the-buck komponenter, men med nok ytelse til det maskinen skal brukes til, så klart.

Kan alle bli venner nå, eller har jeg rotet meg inn i noe jeg burde la ligge?
Vis hele sitatet...
Haha På kornet analyse! Jeg støtter deg 100% her.

Jeg har hele tiden diskutert sak og argumentert for hvorfor den er verdt 8000,-. Dessverre er det visst en utbredt misforståelse om at verdien på noe er hva JEG (eller en gitt person) ville betalt, og ikke den klassiske forståelsen av verdi der man gjør en analyse av komponentene og ser hva de er verdt, samt hvilken pris man kan forvente i et gitt marked. Jeg er sikker på at PC'en nå har funnet seg en lykkelig eier

Det eneste jeg må arrestere deg litt på her er at man kan få en kraftigere ny PC for 8000,-. Det er nok MULIG, men personlig ville jeg holdt meg langt unna på grunn av de enorme kompromissene man må ta. Billigste sort av alt annet enn GPU og CPU. Du må faktisk ut med 3500 for HK og CPU + 3200,- for et GTX 770.

Da har du 1300 kroner igjen å bruke til SSD, skjerm, RAM, Lagringsplass, kabinett, PSU. Det blir en vanskelig build

For all del, du må gjerne forsøke, og jeg blir ikke overrasket om du klarer å smette deg rett under 8K ved å spare litt her og der, men som du sier... et par tusen ekstra evt. ikke så høye krav til ytelse vil ordne det

Takk for det første gode innlegget på alt for lenge! KP gitt!

Sitat av kjerstin Vis innlegg
jeg prater om verdien dataen har hos forskjellige mennesker!
Vis hele sitatet...
Og igjen kan du lese mitt forrige svar til deg, det i kursiv. For de første spurte ikke TS om DU eller JEG ville gitt 8000,-, han spurte om prisen kunne forsvares, med andre ord den objektive verdien på PC'en. Du surrer deg inn i en saus av bortforklaringer og tullete påstander om hva vi diskuterer. Skal du først lage en stråmann, så pass på at den står støtt...

ʕ•ᴥ•ʔ
M4Dhatter's Avatar
Underholdende tråd må jeg si!
Sitat av phish Vis innlegg
Og igjen kan du lese mitt forrige svar til deg, det i kursiv. For de første spurte ikke TS om DU eller JEG ville gitt 8000,-, han spurte om prisen kunne forsvares, med andre ord den objektive verdien på PC'en. Du surrer deg inn i en saus av bortforklaringer og tullete påstander om hva vi diskuterer. Skal du først lage en stråmann, så pass på at den står støtt...

Vis hele sitatet...
Hahaha! TS skulle ha ny data og nei, han sa aldri det rett ut til deg. Det handler om å kunne tenke såpass langt. TS spurte mer eller mindre om det var en data for ham, noe vi "alle" sa nei til. Jeg kan backe opp utsagnet om at han ville ha ny data, fordi han kjøpte seg ny data. Så lett var det.