Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 20876
Sitat av Carlsberg
På tide å vise hvem som som er sjæf i det norske samfunnet snart
Vis hele sitatet...
Mesteparten av innlegget ditt var typisk ugjennomtenkt prat. Det har i seg uheldige tanker om "oss" (sjef/best) og "dem" (inntrengere/laverestående), men ikke bevisst. Men den siste setningen din var rett og slett ekkel å lese.
Den siste setningen var en spissforumulering, du skjønte det ikkesant? Bortsett fra den siste setningen konkret hva var det jeg sa som var usaklig? Kan godt hende jeg tar feil commie Castro, bare begrunn litt annereleds neste gang da serru.
En spissformulering av hva?
Av synet mitt satt på kanten
Så ditt syn på saken er at det er "den hvite mann" som bestemmer hva som er rasistisk og ikke? Og at det er "den hvite mann" som er "sjef" i Norge?
Jeg er faktisk spent på svaret.
Sitat av commie
Så ditt syn på saken er at det er "den hvite mann" som bestemmer hva som er rasistisk og ikke? Og at det er "den hvite mann" som er "sjef" i Norge?
Vis hele sitatet...
Synes majoriteten burde bestemme hva som er lov å si til en vis grense selvsagt. Uansett skjønner at jeg dreit meg ut med det første innlegget mitt, og beklager hvis du føler deg støtt av det. Jeg burde ha tenkt meg mer om før jeg skrev et inlegg i denne tråden.
Det som virkelig er rasistisk, er det at "negerene" kan kaller hverandre neger og nigger og slik. Men hvis en hvitmann kaller en neger for neger eller nigger, blir han banka opp. Det er rasisme det.
En språkforsker sa til meg at neger, indianer og eskimo er skjeldsord.
skjeldsord eller ikke, her har vi sagt neger i mange år uten å mene noe stygt med det. så kommer de til norge å klager over at vi kaller dem får negre. greit nok mange av de sikter sikkert til folk som har brukt det som skjeldsord som "jævla negersvin". men hvis de virkelig er så flaue over å bli kalt neger så kan vi godt la være å kalle dem det...
Uten å mene noe stygt med det? Har du i det hele tatt snøring på ordets historie? Det ble introdusert i Europa (i forskjellige varianter selvsagt) under slavetiden, når svarte var sett på som tilnærmet dyr. Tror du besteforeldrene dine ikke mente noe stygt med ordet på 40-tallet?

Ordet neger har aldri blitt brukt som et nøytralt ord. Det har vært betegnelsen på laverestående mennesker med mørk hud, ikke "personer fra sør for sahara"...
Sitat av commie

Ordet neger har aldri blitt brukt som et nøytralt ord. Det har vært betegnelsen på laverestående mennesker med mørk hud, ikke "personer fra sør for sahara"...
Vis hele sitatet...
Så du synes at Torbjørn Egner var rasistisk? Han som lagde sangen om han neger gutten jo. Videre skrev. Dessuten har du jo Agatha Christies ti små neger barn og
Sist endret av Carlsberg; 17. september 2007 kl. 21:58.
Sitat av commie
Uten å mene noe stygt med det? Har du i det hele tatt snøring på ordets historie? Det ble introdusert i Europa (i forskjellige varianter selvsagt) under slavetiden, når svarte var sett på som tilnærmet dyr. Tror du besteforeldrene dine ikke mente noe stygt med ordet på 40-tallet?

Ordet neger har aldri blitt brukt som et nøytralt ord. Det har vært betegnelsen på laverestående mennesker med mørk hud, ikke "personer fra sør for sahara"...
Vis hele sitatet...
her har du litt historie :

Fra Wikipedia

Neger er en betegnelse på mennesker med svart eller brun hud, krusete hodehår, og visse andre kroppslige fellestrekk. Neger brukes først og fremst om mennesker som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Ordet neger har også vært brukt utenom dette i sammensetninger som australneger.

Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger. Ordet og bruken av det er i dag omdiskutert.


Å BTW jeg syns ikke man kan kalle noen rasist på grunn av at han har den vanen å kalle mørk huda folk for negere.
Sist endret av !##/; 17. september 2007 kl. 22:14.
Og det kom i slavetida. Ordet er svært uheldig å bruke på grunn av ordets historiske ladning.

Og nei, du er ikke rasist om du bruker ordet neger, det er vel ingen som har sagt det? Men jeg mener at det er stor sannsynlighet for at du er enten hobbyrasist eller en jævlig stabeis om du bruker ordet selv om du vet at de du bruker ordet om finner det støtende.
okei så da mener du jøde også er uheldig pga ordets historiske ladning? Å nei ingen har sagt at man er rasist hvis man bruker ordet neger, bare tenkte jeg skulle få det med
Synes det er rasistisk at våre nye landsmenn kaller oss for "potet". Lite fokus på rasisme mot hvite.
Sitat av Thrillseeker
Synes det er rasistisk at våre nye landsmenn kaller oss for "potet". Lite fokus på rasisme mot hvite.
Vis hele sitatet...

ja, det er sant det. det er akkurat som om de syns synd på seg selv siden de ikk er hvite å dermed lager de en stor sak ut av det =/
Sitat av !##/
her har du litt historie :

Fra Wikipedia

Neger er en betegnelse på mennesker med svart eller brun hud, krusete hodehår, og visse andre kroppslige fellestrekk. Neger brukes først og fremst om mennesker som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Ordet neger har også vært brukt utenom dette i sammensetninger som australneger.

Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger. Ordet og bruken av det er i dag omdiskutert.


Å BTW jeg syns ikke man kan kalle noen rasist på grunn av at han har den vanen å kalle mørk huda folk for
negere.
Vis hele sitatet...

Folkens! Wikipedia er ikke likestilt med sannheten!
Artikkelen sier jo selv at bruken av ordet er omdiskutert og hvis jeg skulle ha skrevet denne artikkelen ville jeg klart brukt ordet "nedsettende" etter "Neger er en..."

Jeg har ikke lest denne tråden og det er god mulig det jeg sier har blitt sagt før men..

Hvorfor skal ikke "de med mørk hud" selv få lov til å definere hvilke ord som er krenkende? Hvem er vi andre til å si noe om det. Hvis mørkhudede selv syns ordet "neger" er stigmatiserende og nedverdigende så har vi andre å rette oss etter det.

Man kan sammenligne det med banning. Jeg har selv et noe frigjort forhold til det å banne, men når jeg er sammen med mennesker som jeg vet missliker det så holder jeg ordene for meg selv. Jeg vet at de ikke liker det og min sosiale inteligens sier at jeg derfor unngår å bruke de ordene. Samme er det med ordet neger. Folk kan sitte på rommet sitt å si "neger" en million ganger uten at jeg bryr meg et døyt om det, men det burde være en selvfølge at man holder det for seg selv ute blant mennesker. Å si "neger" vitner rett og slett om manglende fintfølelse.

Når det kommer til om bruken av ordet "neger" er rasistisk vil ikke jeg komme med en bastant mening. "Rasisme" er også et vannskelig begrep og alt etter som man definerer dette vil man få ulike svar på trådstarters problemstilling.
Nå har jeg sikkert tråkket greit i et vepsebol, men...


Sitat av Da9L
Det som virkelig er rasistisk, er det at "negerene" kan kaller hverandre neger og nigger og slik. Men hvis en hvitmann kaller en neger for neger eller nigger, blir han banka opp. Det er rasisme det.
Vis hele sitatet...
Dette har ingenting med rasisme å gjøre. Les leksa di gutt!
Sist endret av Halalgeir; 18. september 2007 kl. 16:27.
å hvorfor har ikke det noe med rasisme å gjøre?
Sitat av !##/
å hvorfor har ikke det noe med rasisme å gjøre?
Vis hele sitatet...
Når en svart mann kaller en annen svart mann nigga er det mer en kulturell ting, og ikke ment som et rasistisk skjellsord. Det er forøvrig et bittelite fåtall av svarte som synes "nigga" er greit, selv om vi hvite nordmenn tror det er sånn, fordi vi ser det på film.
hmm.. ja okei
neger et en helt vannlig norsk ord for svart mann.
det som ofte kan mirsfortås er at folk tror neger har samme betydning som det amerikanske ordet "nigger" som er utroli rasistisk!
Alikevell får man en litt guffen føelse når man sier neger fordi så mange tar det rasistisk.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=166426
helt utrolig at muslimene må selv si det, siden norske som bare så vidt nærmer seg tema blir stemplet som rasister
Jeg ville ha sagt at ordet "neger" i seg selv ikke er rasistisk. Er mer sammenhengen den blir brukt i. Om du bruker andre ned talenende ord forann. Syns også at de kan bli litt "Vel" hårsåre. Greit de har hatt det vanskelig før, men var det vi som gjorde det? (de generasjonene som lever når).

Ordet rasisme er altfor mye brukt i dag. Så fort man prøver å si seg uenig med en som er mørkere eller lysere i huden kan det fort ende med at du blir kalt rasist. Da tar det overhånd.

Jeg kan aldri huske at jeg har brukt ordet neger til noen i hele mitt liv. (altså til personer som har mørkere hudfarge, bare i disukusjoner og sånt...)
Sitat av Arath.inc
Jeg ville ha sagt at ordet "neger" i seg selv ikke er rasistisk. Er mer sammenhengen den blir brukt i. Om du bruker andre ned talenende ord forann. Syns også at de kan bli litt "Vel" hårsåre. Greit de har hatt det vanskelig før, men var det vi som gjorde det? (de generasjonene som lever når).
Vis hele sitatet...
Helt enig i mye av det du sier Arath. Det fantes hvite slaver og det var negerne som solgte negerene til de hvite i Afrika. Altså var mange av negerne med på store deler av opplegg.
hvis du kjenner utlendingen, så tar han/hun det ikke rasistisk...men hvis du sier det til en/ei som du ikke kjenner, så blir det no annet. hvis en utlending hadde sagt potet eller hviting til en norsk, så hadde det vært ganske provoserende
Sist endret av CruziX; 21. september 2007 kl. 11:34.
Sitat av Carlsberg
Helt enig i mye av det du sier Arath. Det fantes hvite slaver og det var negerne som solgte negerene til de hvite i Afrika. Altså var mange av negerne med på store deler av opplegg.
Vis hele sitatet...
var vel i hovedsak arabere (nordafrikanske?) som drev med salg av svarte slaver til hvite slavedrivere...

UANSETT
hvorfor har folk behov for å påpeke hudfargen til en mann hvis dem skal prate om han? vi klarer helt fint å gjøre oss forstått ang. andre nordmenn og her i norge er det flere hvite enn svarte. what the deal?
Sist endret av styggen; 25. september 2007 kl. 16:37.
Sitat av styggen
var vel i hovedsak arabere (nordafrikanske?) som drev med salg av svarte slaver til hvite slavedrivere...

UANSETT
hvorfor har folk behov for å påpeke hudfargen til en mann hvis dem skal prate om han? vi klarer helt fint å gjøre oss forstått ang. andre nordmenn og her i norge er det flere hvite enn svarte. what the deal?
Vis hele sitatet...

Det er jo ikke snakk om at en i utide skal snakke om hudfargen. Men noen ganger vil det være behov for å beskrive det. Akkurat som en sier "krøllet hår" eller "blå øyne" må en kunne si neger for å beskrive et menneske.
nei det e ikke det!!!
Ord er bare ord. Det er konteksten og meningen bak som betyr noe. Frykt for ord er noe vi alle burde holde oss for gode for. Faktisk, i USA begynte det med at "nigger" var stygt men "negro" var greit. Så ble det skifta til "black". Deretter ble det "colored". Så ble det Afro-American, før det til slutt har blitt African-American.. Poenget er at ordene blir forandret etter hvert fordi ordet etterhvert blir betinget til rasistiske utspill. Hvis det i USA etterhvert blir for mye av "look at that fuckin' African-American motherfucker", vil de nok finne et nytt ord igjen. Det er like dumt som at man i Norge ikke lenger kan si mongoloid, det heter "folk med Downs syndrom". Hver jævla gang et ord eller frase skiftes ut, prakker de mange flere stavelser på oss neste gang. Kan man ikke bare være kort og presis, i stedet for å pinglifisere språket mer og mer?
Neger er ikke rasistisk, nigger er generelt oppfattet som rasistisk. Svarting er også generelt oppfattet som rasistisk, og det bli sagt av en hvit person.Hviting er ikke rasistisk om det blir sagt av en svart person, fordi at slik er normen blitt i vårt engang så fantastiske land.

Send dem tilbake..
Sitat av synthetic
Send dem tilbake..
Vis hele sitatet...
Mye kan sies om ordet neger er rasistisk eller ei, men dette var da inderlig en rasistisk ytring! Husk folkens, vi diskuterte ikke kriminelle innvandere eller slikt, men rasisme, og da blir det litt galt synes jeg å si at man bør sende alle "dem tilbake".
Sist endret av Kinseek; 26. september 2007 kl. 21:13.
Sitat av synthetic
Send dem tilbake..
Vis hele sitatet...
Trenger ikke være rasistisk for 5 flate øre det der! Han vil kanskje sende de tilbake pga negative konsekvenser ved innvandringen. Pgaen religiøs overbevisning. Pga en politisk overbevisning om at et homogent samfunn er bedre enn et heterogent. Men dersom han vil sende de ut fordi han mener vi er "bedre" enn de da er det rasisme.
Rasisme er mer enn 30-talls raseteori. Jeg skjønner at hobbyrasister forsøker å definere rasisme tilbake til raseteorien, slik at de ikke blir rammet av begrepet, men heldigvis så forstår de fleste at å ønske å sende ut alle innvandrere er rasisme.
Sitat av commie
Rasisme er mer enn 30-talls raseteori. Jeg skjønner at hobbyrasister forsøker å definere rasisme tilbake til raseteorien, slik at de ikke blir rammet av begrepet
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke la rasisme være samsvarende med det begrepet som det var på 30-tallet. Rasisme er blitt et altfor stort begrep og mange såkalte "rasistiske" handlinger i dag kan gå under mange andre begrep. Dersom man blir forbannet på en person i rullestol blir man kanskje sett ned på, men dersom personen som sitter i rullestolen i tilegg er "neger" så blir man i tilegg til å bli sett ned på for at man ble forbannet så blir man sett ned på som rasist. Er ikke mobbing av overvektige , handikappede , rusmisbrukere , homofile , religiøse , wowspillere , røykere akuratt det samme som mobbing av negere?
Sitat av commie
men heldigvis så forstår de fleste at å ønske å sende ut alle innvandrere er rasisme.
Vis hele sitatet...
trenger det nødvendigvis å være rasisme som ligger bak? Det kan ligge flere saklige begrunnelser bak ytringen hans som ikke nødvendigvis er rasistiske.
Ordet "neger" kan jo like gjerne sammenlignes med ordet "eskimo". Disse ordene er sidestilt og bør behandles som helt vanlige ord.

Hvorfor er det ingen som mener at eskimo er rasistisk? Fordi det er et vanlig ord!
neger er en betegnelse på en person som har mørk hud, det har det lenge vært. mer og mer har det blitt ett rasistisk uttrykk, jeg er for ett friere vokabular i samfunnet ved at man kutter ut å kalle neger for ett rasistisk ord. det er en betegnelse!! neger bør være likestilt med ord som eskimo/same og lignende.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Neger er vel ikke rasistisk, rasisme var det på 50 tallet da det var egne busser og benker for fargede.
Jeg for min del vil si at ordet neger er rasistisk. Neger kommer fra Negro, som betyr svart/mørk, og er i utgangspunktet IKKE rasistisk. MEN: ordet oppstå da man oppdaget disse "negrene" og hadde ett behov for å kalle dem noe, mørkhudete mennekser var de jo ikke, men heller ikke helt Ape... Resultatet var å kalle denne nye dyre-arten for Neger.. Dette reagerer jeg på. Jeg reagerer også forsåvidt på at man har ett behov for å sette navn på "raser" mennekser. Jeg har hørt om mennesker som har sagt: "jeg er ikke rasist, men rasebevisst". Mitt spørsmål blir da: hva er det å være bevvist på? Bevvist på forskjeller, eller verd? For at alle forskellige, det kan vel en vær idiot forstå..?

Uansett. Jeg har ikke noe behov for å bruke ord som same, eskimo eller neger. Når jeg beskriver personer, så klarer jeg fint å beskrive dem med å bruke ord som svart, gul eller hvit. Eller geogfrafiske betegnelser. Men det er kun når jeg har behov for å beskrive karakteristikk hos personen utseende at jeg bruker disse ordene igjen.

Ordet "neger" er rasistisk, i hvertfall var det det i utganspunktet. Og ærlig talt ser jeg ikke poenget med å lage oppstyr om hvorfor det er det eller ikke, har man så dårlig ordforråd at man ikke kan finne på noe annet å si, så bør man holde kjeft. Jeg mener, hvis det er så viktig å pressisere at noen er svarte eller gule eller hvite, da har man i utganspunktet ett litt skremmende og skrudd forhold til "raser"
Hva skal man si da?
Det er da ikke et rasistisk ord, alle ord kan være rasistiske, eller nedlatende om man sier de i feil situasjon, eller på feil måte. Men så er det vel noen som MÅ ha noe og klage på da...

hehe
Hva med Turboneger, turbo..?
''Svarte faen'' kan oppfattes krenkende selv om det ikke nødvendigvis behøver å være det. Det er jo et utrykk som ekstistert i en del år.

Kommer nok ann på ørene som hører, tror jeg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ulldott
Dexter, uten å ha lest tråden din, eller å ha sett sammenhengen med tråden til nicho (annet enn at du er på stoffet, din sopp), skal jeg svare på spørsmålet ditt så enkelt og greitt som jeg klarer:

Hvis du er farget er ordet "neger" positivt ladet
Hvis du er hvit er ordet "neger" negativt ladet

Hvis noen hadde hatt ett ord som jeg kunne blitt sint på de for uten å ha en eneste grunn hadde jeg da for faen tatt sjansen og blitt sint. De griper bare de mulighetene de har. Jeg forstår negere meget godt!
Vis hele sitatet...
Når jeg leser dette, merker jeg at bullshitsensoren går av ganske kraftig...
helvete til oppstyr, det er bare ett ord.
Enkelt og greit :
Jævla neger, neger-arbe, neger-hus, neger-lukt <---rasistisk
Halla neger, negermainn, neger neger neger <-----hilsen, presentasjon og adjø.
neger er et både og ord om det er rasistisk. det jeg mener er at negere er jo et folkeslag. det er like "lattelig" som at ordet kineser skulle være rasistisk for di er jo et folkeslag, men jeg mener at ordet svarting er rasistisk siden da går du på hudfaregen og ikke menneske rasen.
Ein neger stod på Ål stasjon. Han hadde krullut hår og dubbeltspent frakk. og Norsk det kunna'n, eg høyrde'n sa 'takk'.
Sitat av slækkern
Ein neger stod på Ål stasjon. Han hadde krullut hår og dubbeltspent frakk. og Norsk det kunna'n, eg høyrde'n sa 'takk'.
Vis hele sitatet...
skjønten ikke jeg
Det dumme er at de kaller oss hvite mens vi ikke kan kalle dem svarte/neger..

Det har sikkert blitt så strengt etter slave-handelen og all undertrykkelsen, men jeg syns det er litt overdrevet..
Og til slutt enda en drosjetabbe. En nordmann satte seg inn i en drosje i London. Han manglet kontanter, og spurte: «Do you take VISA? I'm black, you see.» Da så han plutselig at sjåføren var svart som kull, prøvde han å rette opp inntrykket, men gikk fra vondt til verre: «You see, in Norway we call poor people black.»
Sitat av Iceman Twix
Det dumme er at de kaller oss hvite mens vi ikke kan kalle dem svarte/neger..

Det har sikkert blitt så strengt etter slave-handelen og all undertrykkelsen, men jeg syns det er litt overdrevet..
Vis hele sitatet...
AYIN skriver på sine nettsider at man gjerne kan kalle personer av afrikansk avstamning for svart. Det er ordet neger sin opprinnelse og historie som er problemet, ikke å påpeke at noen er svart.

Du kan selv tenke deg at om svarte tok hvite som slaver, kalte oss for vanille for å skille oss fra dem og omtalte oss som undermennesker, nærmere aper enn mennesker osv. Ordet ble siden brukt som et skjellsord og hyppig brukt av rasistiske grupper og personer. Ville du da likt at svarte kalte deg for vanille? Antakeligvis ikke.
▼ ... noen uker senere ... ▼
De har trengt seg inn i dette landet. Da trenger de ikke å være hårsåre med henhold til hva vi kaller dem. Forøverig merker jeg en trend når det gjelder å omtale grupper som tendenserer til det komiske.De blinde blir støtt av å bli kalt blinde.I usa er det vanlig å omtale dem som "optisk utfordrende".For ikke å tråkke tyver på tærne betegnes de som "erhververe". De vi kaller negere er "alternativt pigmenterte". Det er blitt belastende og rasistisk å bruke ord som flyktning og flerkulturell.Den korrekte betegnelsen per i dag er "tospråklig" selv om de ikke forstår et dugg norsk.
Dette er vårt land.Her bør vi hevde vår rett til å kalle en spade for en spade og en neger for en neger