Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 627
Ok la oss si at jeg nå har laget design i photoshop og slica det opp i biter. Jeg skal benytte meg av css.. Så derfor har jeg lagt opp koden slik.

Kode

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>

<head>
</head>
<body>

<div id="hode"></div>
<div id="meny"></div>
<div id="kropp"></div>
<div id="fot"></div>

</body>
</html>
Og her er css koden:

Kode

body { 
margin: 0;
padding: 0; 
color: #ffffff
text-align: center;
}

#hode {
background-image: url(grafisk/design_01.gif); 
 } 
#meny {
background-image: url(grafisk/design_02.gif); 
}
#kropp { 
background-image: url(grafisk/design_03.gif); 
}
#fot {
background-image: url(grafisk/design_04.gif); 
}
Jeg får ikke dette til å fungere..

I hode skal jeg ikke skrive inn noe.

I meny skal jeg kunne lage en dotted border som får dekt en god del til venstre og kansje en 50-90 px i høyden. Skal kunne skrive i den bordern, altså lage navigasjon

I kropp skal jeg kunne repeate design_03.gif for den er vel ca 10px i høyda. Da mener jeg at jeg skal kunne skrive inn masse så det følger automatisk etter. Skriver jeg f.eks 10 linjer.. Så følger den etter.. Uansett hvor langt.

I foten skal bare bildet være slik som jeg sa om hodet.


Hadde vært utrolig hyggelig om du hadde tatt deg tid til dette.
PS: Tenkte også å ha siden 100% height automatisk.. Uansett om informasjonen ikke er nok til å strekke seg over hele siden.

Bare spør meg viss du ikke skjønner helt, jeg la også ved en fil som viser ca hvordan siden ser ut.




Mvh Mirax.
Du må også ha med høyde osv i de forskjellige div'ene.

f.ex. hvis design_01.gif er 80x103 px, så blir det

#hode {
background-image: url(grafisk/design_01.gif) top left;
height: 103px;
width: 80px;
}

100% høyde er en tricky liten jævel... men her er en metode som funker fett:

http://bzabza.com/css/1/

Åja, for de bildene som bare skal gjentas i bakgrunnen, så gjør du det akkurat på samme måte, men setter selvsagt størrelsen på div'en til det du vil at den skal være, og driter i hvor stort bakgrunnsbildet er. Er det noe som bare skal gjentas f.ex. horisontalt, så bruker du "repeat-x", og for vertikalt "repeat-y" i background-image.