Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5317
Jeg greide å bli tatt med en 0,5 gram hasj igår. Jeg jobber en del i USA.
Har jeg nå ødelagt min mulighet for å dra dit?
Har tittet litt på nettet og det ser ut som jeg må vente 5 år, men er usikker.
Noen som vet noe om dette?
Så vidt det er meg bekjent får du forenkla forelegg på noen tusen kroner og ingenting på rullebladet, så jeg tror ikke du har noe å være redd for.
Du får ikke forenklet forelegg, men ett forelegg (bot). Dette kommer på rullebladet...
Jeg vet imidlertid ikke hvilken innvirkning dette kan ha for en eventuell innreise eller arbeidstillatelse i USA, men dersom du ikke melder fra om dette, så skal de vel ikke uten videre kunne finne det ut? Med mindre de tar en kontroll av deg?
Sist endret av Thysanoptera; 27. september 2007 kl. 12:34.
Bare ta kontakt med ambassaden før nesten gang du skal til USA, så ordner de opp.
Sitat av DarkStaar
Du får ikke forenklet forelegg, men ett forelegg (bot). Dette kommer på rullebladet...
Jeg vet imidlertid ikke hvilken innvirkning dette kan ha for en eventuell innreise eller arbeidstillatelse i USA, men dersom du ikke melder fra om dette, så skal de vel ikke uten videre kunne finne det ut? Med mindre de tar en kontroll av deg?
Vis hele sitatet...
Ved inngang til USA sjekker de dette med det digitale passet ditt(noe du MÅ ha for å reise til USA), så de sjekker det nok garantert når du kommer til grensa i USA..

Men som sagt, ambasaden er greie folk som ordner opp
Sist endret av Popp; 27. september 2007 kl. 13:32.
DarkStaar, hvorfor mener du han ikke får forenklet forelegg? Jeg har en kamerat som ble bustet med 1,2 gram, og selv han fikk forenklet forelegg.
Sist endret av Stormen; 27. september 2007 kl. 13:36.
Litt offtopic, men hva er forskjell på forenklet forelegg og vanlig forelegg?
rbt, forenklet forelegg gis til mindre alvorlige forbrytelser, og kommer ikke opp på en vanlig politiattest (kun, såvidt jeg vet, en såkalt "Uttømmede politiattest" - som kreves for f.eks vekter- og militærjobber)

Et forenklet forelegg er politiets måte å si: "Ok, akseptér denne boten på stedet, så skal vi ikke plage deg med det mer" - men du må normalt akseptere på stedet. Dvs. du får ikke den vanlige betenkningstiden som på en ordinær bot - som jeg tror er på 2 uker.

Forenklet forelegg er utformet for å frigjøre politiressurser; de bruker mindre tid på å behandle/etterforske små fillesaker, og folk slipper å bli oppført som hardkriminelle fordi de f.eks har kjørt for fort.
Sist endret av Stormen; 27. september 2007 kl. 13:58.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg vet det var snakk om forenklet forelegg for mindre narkotikaforseelser, men jeg tror ikke det ble vedtatt.
det blir vanlig forelegg(kommer på rullebladet) som må vedtaes på stedet, hvordan det blir med usa vet jeg ikke
Tupelo: Fikk du forenklet forelegg?.

Isåfall burde det ikke være noe problem.

Mvh
BoinTjau
jeg fikk det på rullebladet når jeg ble tatt for en toer.
Forenklet forelegg kommer ikke på uttømmende politiattest nei. Den er ikke på rullebladet ditt period.
Forelegg derimot kommer på en uttømmende politiattest men ikke en vanlig politi attest.
Er forøvrig uttømmende politiattest for å bli vekter og sikkerhetsklarert og har du dop på den så kan du som regel se langt etter jobb i noen av de bransjene
Du kommer ikke inn i USA hvis du har besittelse av narkotika på rullebladet..
Men som flere har sagt ambasaden kan vist ordne no?
Sitat av Stormen
rbt, forenklet forelegg gis til mindre alvorlige forbrytelser, og kommer ikke opp på en vanlig politiattest (kun, såvidt jeg vet, en såkalt "Uttømmede politiattest" - som kreves for f.eks vekter- og militærjobber)

Et forenklet forelegg er politiets måte å si: "Ok, akseptér denne boten på stedet, så skal vi ikke plage deg med det mer" - men du må normalt akseptere på stedet. Dvs. du får ikke den vanlige betenkningstiden som på en ordinær bot - som jeg tror er på 2 uker.

Forenklet forelegg er utformet for å frigjøre politiressurser; de bruker mindre tid på å behandle/etterforske små fillesaker, og folk slipper å bli oppført som hardkriminelle fordi de f.eks har kjørt for fort.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke korrekt.
Et forenklet forelegg er noe annet enn en lav, generell bot.

Dette er hentet fra justisdepartementet: NOU 2003:15


"Straffeprosessloven inneholder ingen bestemmelse om forenklet forelegg. Dette kan derfor bare utferdiges når det har hjemmel i særlov. Slike hjemler er gitt i vegtrafikkloven § 31b 1, tolloven § 68 2 og småbåtloven § 42. 3 Formålet med ordningene er å kunne avgjøre kurante masseovertredelser på en enda enklere måte enn ved ordinære forelegg. På samme måte som ved ordinært forelegg må et forenklet forelegg vedtas av gjerningspersonen for å få rettsvirkning. Anvendelsesområdet er lovbrudd som er mindre alvorlige, som enkelt kan konstateres, og som er egnet til avgjørelse etter standardiserte satser"


Som du ser, må det finnes særskilt hjemmel i den atuelle særlov for å kunne ilegge et forenklet forelegg.
For besittelse av narkotika (overtredelse av straffelovens §162) reguleres straffereaksjonen av nevnte bestemmelse. Den er bøter eller fengsel i inntil 2 år.

Det er mao IKKE hjemmel for å bli ilagt noe forenklet forelegg. Du vil få en liten bot.

For å illustrere kan jeg nevne at jeg personlig ved 2 ulike anledninger er blitt tatt for besittelse av hasj. Den ene gangen hadde jeg rundt 0,5g på meg, den andre gangen kun en halvrøyka joint. Straffereaksjon begge tilfeller var 2500kr i bot, subsidiært 12 dagers fengsel.

Og en ting til: Det var i 2000 og 2001 jeg ble busta. I ettertid har jeg ikke bare besøkt USA som turist ca 10 ganger fullstendig PROBLEMFRITT, men jeg bodde der og jobbet fra 2005 til 2006. Så slapp helt av, du kommer inn i USA etter dette også.
Sist endret av Jägër; 27. september 2007 kl. 17:54.
Trådstarter
3 0
Jeg fikk ikke forenklet forelegg på stedet. Så det blir nok den vanlig forelegg varianten.
Jeg jobber kun i USA på messer etc. og jeg har et digitalt pass som er gyldig 7 år til.
Det jeg er redd for neste gang, er at jeg tar flyet ned og de drar det elektroniske passet og ber meg ta første fly hjem igjen.
Litt delte meninger her ser jeg, men det lureste er vel å prøve å ta en prat med ambassaden. eller hur?
Eller bør jeg bare holde kjeft å ikke si noe siden jeg har digitalpasset mitt?
Tupelo snakk med ambasaden. Du har ikke noe å tape på det
De tar ikke passet ditt hvis de sier nei du ikke kan.

Regelen i USA er du kommer ikke inn i landet hvis du har blitt tatt med stoff.
THO før så sjekka de ikke rullebladet til alle som kom inn derfor slapp folk fortsatt inn med besittelse av narkotiske stoffer på rullebladet.
Med de nye elektroniske passene kommer dette hoppende fint opp på skjermen.

PS: Må du ha passet ditt med på ambasaden? Kan du ikke ha vanelig legitimasjon? Hvis du trenger dette i heletatt.
Sitat av Sigurd4u
Tupelo snakk med ambasaden. Du har ikke noe å tape på det
De tar ikke passet ditt hvis de sier nei du ikke kan.

Regelen i USA er du kommer ikke inn i landet hvis du har blitt tatt med stoff.
THO før så sjekka de ikke rullebladet til alle som kom inn derfor slapp folk fortsatt inn med besittelse av narkotiske stoffer på rullebladet.
Med de nye elektroniske passene kommer dette hoppende fint opp på skjermen.

PS: Må du ha passet ditt med på ambasaden? Kan du ikke ha vanelig legitimasjon? Hvis du trenger dette i heletatt.
Vis hele sitatet...
Var i New York senest for 5 måneder siden. Om mine skjeletter i skapet kom"hoppende fint opp på skjermen" gav i såfall tollerne blanke faen i det.

Men kanskje jeg bare har hatt flaks hver gang? ehm
Sist endret av Jägër; 27. september 2007 kl. 18:22. Grunn: Skriveleif
Hmm regna med det.
Beklager jeg tok feil
Da bør det vell ikke være no problem hvis du allerede har vært der?
Det er vel forskjell på om du skal ha en arbedistillatelse eller om du bare reiser gjennom. Tviler på at de har mulighet/tillatelse til å sjekke rullebladene til alle verdens turister som svipper innom Disneyland før de flyr videre..
Send en mail til ambassaden, så forteller de deg hva du skal gjøre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
kamerat av meg blei stoppa på kennedy fl.pl. grunnet en dom fra 79. (ca år 2000). har du bare bot ingen probl, men er du reg i domsregistret tror jeg du kan få retur. sjekk med ambassaden på forhånd er nok det lureste.