Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3199
Nå er "sikkerheten" trappet opp enda ett hakk i Usa, da alle som skal fly til Usa nå vil bli intervjuet før avgang. Dette skal visst gjøres av flyselskapets personale og en får 5-6 spørsmål.

Hva er hensikten med dette ? Tror dem at ett spørsmål som "Er du terrorist" vil bli besvart med ett fett smil og ett "Ja" ?

Hva syns/tror du om dette ?

Kilde:
https://www.dagbladet.no/tema/nye-us...vgang/68822210
Anonym bruker
"Fortvilet Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hensikten er vel å legge på enda et lag til den skriftlige biten (hvor mange synder). De fleste klarer for eksempel å finne en bullshit-adresse til ESTA-søknaden sin (og hvis de ikke klarer det så kan de alltids betale noen for hjelp til slikt), og de fleste tror ikke konsekvensene av å lyve på søknaden er noe å bekymre seg for der og da, men så fort et menneske ber deg ansikt til ansikt om å oppgi den adressen og virke troverdig, så blir det umiddelbart litt vanskeligere/ukomfortabelt for vedkommende å lyve til myndighetene.
Trenger du eksempler på hvilke spørsmål grensevakten i USA spør så finnes det vel en egen tv-serie som følger den gjengen (både på flyplasser og ved innfartsveier (både nord og sør) til USA: https://en.wikipedia.org/wiki/Border...U.S._TV_series)

Joda, det er lett på papiret (eller på et forum) å hevde at det ikke er vanskelig å lyve på slike "avhør", men i praksis så er det ikke en helt ubrukelig/ineffektiv metode, og hvis du kan spare flyselskapet ifra å måtte bite kostnaden i returen av passasjeren-som-aldri-hadde-sjanse-uansett så er jo det bare win win for alle involverte.
Dere har vel sett på de forskjellige Grensevakten-seriene hvor folk blir interviewet ved ankomst? Jeg vil heller bli avvist ved innsjekk i Norge enn å bli deportert fra USA. Har du rent mel i posen er det vel en walk in the park. Gjelder det bare fly, så kan du jo fly til Kanada og ta tog/buss over grensa. Selv føler jeg ikke noe behov for å besøke USA, men dem som vil/må får vel bare finne seg i det.

God reise!
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er for de som ikke kan å lyge, altså 50% av befolkningen.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når jeg fløy til USA for over 10 år siden og jeg var barn ble jeg spurt ut på gardermoen om jeg hadde bombe i bagasjen og slikt, så tror ikke dette er så veldig forskjellig fra tidligere.
Det at de spør direkte vil jeg tro har noe med at de vil se reaksjonen din. Antar at du vil reagere annerledes dersom du faktisk har en bombe i kofferten.
Sist endret av Person_navn; 26. oktober 2017 kl. 03:01.
Vet at en del som drar dit på studiår, utveksling vidergående elns, blir spurt på flyplassen ved ankomst hvor de skal hen og studere. Litt rart da dette er avklart i visa og sånt allerede. Ja og så for noen år siden var det også et skjema man skulle fylle ut i flyet om man var straffedømt for noe og om man hade vært involvert i krigsforbrytelser.
Og nå litt ekstra Trump-byråkrati på dette.

Håper de blir innført liknende utspørring,med skjemavelde, av de feite turistene fra USA som utålmodig venter på å gå i land fra diverse kryssningsfartøyer utetter norskekysten om sommeren.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når jeg fløy til USA for over 10 år siden og jeg var barn ble jeg spurt ut på gardermoen om jeg hadde bombe i bagasjen og slikt, så tror ikke dette er så veldig forskjellig fra tidligere.
Vis hele sitatet...
Ser slik ut:

kal stilles konkrete spørsmål om hva de har med seg, om andre har hatt tilgang til deres bagasje og om de har pakket sin bagasje selv.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å påberope seg at noen lurte narkotika/sprengstoff i bagasjen om man før innsjekk sier at ingen har hatt tilgang på bagasjen din.
Mange har jo hevdet at amerikanske myndigheter ikke har tilgang på det norske strafferegisteret.
Vil disse kontrollørene på Gardermoen ha det? Siden intervjuet da skjer på norsk jord.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Dere har vel sett på de forskjellige Grensevakten-seriene hvor folk blir interviewet ved ankomst? Jeg vil heller bli avvist ved innsjekk i Norge enn å bli deportert fra USA. Har du rent mel i posen er det vel en walk in the park. Gjelder det bare fly, så kan du jo fly til Kanada og ta tog/buss over grensa. Selv føler jeg ikke noe behov for å besøke USA, men dem som vil/må får vel bare finne seg i det.

God reise!
Vis hele sitatet...

Det er jo ganske strengt i Canada også da...

https://offisielle-canada-eta.no/
Dette er ikke en dum ide, og jeg har tenkt tanken flere ganger selv.
Det kan være billigere å sette inn et tiltak for å screene folk FØR de setter seg på flyet så ikke man må sende folk tilbake over småting som er lett å avklare.

Selv har jeg dratt til USA flere ganger på 90 dagers turistvisum, og det er aldri morro å ta den samtalen med grettene immigration control folk når du er jetlagged og dævvsliten. heller er det ikke så lett å få sove på flyet når du vet du må ha den samtalen om 10 timer.

Det jeg kan se for meg dog er at dette i realiteten blir bare mer greier å måtte forholde seg til.
  • du må fylle ut EFTA'n.
  • så svare på spørsmål på flyplassen?
  • så fylle ut noe rør på Heathrow - mellomlanding
  • så fylle ut papir skjemaene på flyet.
  • så levere inn papir skjemaene i immigration control skranken, og svare på masse spørsmål.

Jeg personlig er ferdig med å dra til USA på en god stund. 4 timer avhør i padded cell med kroppsvisit har gjort meg meg litt allergisk.
(Ja, jeg slapp inn tilslutt.)
Anonym bruker
"Fortvilet Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når jeg fløy til USA for over 10 år siden og jeg var barn ble jeg spurt ut på gardermoen om jeg hadde bombe i bagasjen og slikt, så tror ikke dette er så veldig forskjellig fra tidligere.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke et nytt konsept i det hele tatt. Enormt mange flyplasser utenfor US har US Border Patrol agenter stasjonert der permanent. Oslo Lufthavn har søkt om dette i årevis etter press fra SAS og Norwegian, men fått nei fordi ingen amerikanske flyselskaper har faste ruter fra Oslo Lufthavn. Dette er bare en videreføring hvor mindre trente personer skal gjøre samme pre-screening..
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Det er jo ganske strengt i Canada også da...

https://offisielle-canada-eta.no/
Vis hele sitatet...
Okay. Det visste jeg ikke. Trodde Kanada var ganske liberalt. Men er det like strengt som USA?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
men fått nei fordi ingen amerikanske flyselskaper har faste ruter fra Oslo Lufthavn.
Vis hele sitatet...
Har ikke United fast rute på Oslo da?
Sist endret av ivar_oslo; 26. oktober 2017 kl. 17:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Oslo Lufthavn har søkt om dette i årevis etter press fra SAS og Norwegian, men fått nei fordi ingen amerikanske flyselskaper har faste ruter fra Oslo Lufthavn. Dette er bare en videreføring hvor mindre trente personer skal gjøre samme pre-screening.
Vis hele sitatet...
Nja...ikke helt

Norwegian vil ha det, men de er alene om det. F.eks SAS vil *ikke* ha det. Begge flyr direkte fra Gardermoen til New York.
https://www.dn.no/nyheter/2017/05/29...-oslo-lufthavn
Anonym bruker
"Fortvilet Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Norwegian og SAS ville det begge to når skandinavia for mange år siden begynte å prøve å få det. Når Svenskene slo oss på målstreken og SAS så kostnadene de fikk der så ombestemte de seg, og de går nå så langt som å si at de nekter å ta det i bruk hvis ENGM får det, ikke at det på det tidspunktet hadde noe å si, for da hadde ENGM allerede mistet sin faste rute med et amerikansk flyselskap og hele greia var dermed uaktuelt igjen.

At SAS og Norwegian begge har direkteruter fra Oslo Lufthavn (heter ikke Gardermoen lenger) har ikke noe å si, da kravet er at et AMERIKANSK flyselskap har rute fra den aktuelle søkerlufthavn til USA.
Anonym bruker
"Fortvilet Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
At US Border Patrol ikke har tilgang til norsk strafferegister er også feil, da det inngår i ESTA-samarbeidet (og blir uansett gjort som en del av sikkerhetssamarbeidet landene har som medlem av NATO (hvis ikke hadde ikke nordmenn fått NATO-sikkerhetsklareringer). Hvis landet ikke vil utgi slik info, så kan innbyggerene i det landet ikke bruke ESTA og må søke om visum på gamlemåten. Hvis landet foreldrene dine bor i ikke har et slik sikkerhetssamarbeid med Kongeriket Norge så vil du også måtte vente unødvendig lenge på sikkerhetsklarering i førstegangstjenesten (og andre sammenhenger hvor du trenger klarering og autorisasjon).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
At US Border Patrol ikke har tilgang til norsk strafferegister er også feil
Vis hele sitatet...
Har du kjelde på påstanden din?
Jeg kom til USA i 1983, hadde visum ,adresser og alt på stell. Likevel satt jeg to timer i avhør om atomvåpen Vietnam and Good knows wath. Jeg slapp inn da, men aldri i verden om jeg vil sette mine ben på det forkvaklede kontinentet en gang til.
Good luck dere som vil reise dit. Ok.modererer meg litt for unge mennesker.....
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 26. oktober 2017 kl. 22:30.