Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  165 62550
For de som har sett Sharmuta-klippet...

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Dette er fullstendig latterlig! Sier som William; HVA SKJER?!

Har hun hatt sex? Er hun voldtatt? Hva vet William? Hva er storyen her? Historien tar ganske tragisk grep nå. Virker nesten som om noen har blandet seg inn i storylinen og gjort endringer - PK-politiet på Marienlyst?

Og hele sidestoryen med Sana nå... God... Kan det bli mer stereotypisk? Skam står for fall. Gøy så lenge det varte.
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Jeg tenker at alt broren til William sa var bullshit, dette begrunnes også med den manipulerende måten broren sa ''Han kommer ikke hjem ikveld'' OL.. Jeg tror broren til William er ekstremt negativ for andre, og det var derfor William nektet for å være kjæreste med Noora, og ikke ville utsette Noora for han. Deretter dopet broren ned Noora, og voldtok henne.
Må vi drive med disse spoilergreiene? Kan man ikke la være å åpne tråden om man ikke har sett det siste?

Jeg tror Relevant har rett. Broren lurte Noora, han har selvsagt visst at William var bortreist og sendte sms til noen andre som han fikk svar fra. Tipper beskrivelsen av William stemmer ganske godt på broren selv, og at William ville beskytte henne (og seg selv) mot ham da han ikke ville at de skulle møtes. William skrev også til Noora at han var på Lillehammer (?) og at mobilen hadde havnet mellom noen seter i bussen.

Jeg tror kanskje ikke at noe har skjedd med Noora den natta da annet enn at hun ble drita og noen har puttet henne i en seng. Man har da ikke uten videre sex med noen uten å huske noe som helst av det eller ha noen slags fysiske tegn på at det har skjedd? Men det gjenstår å se.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sesong 3 av Skam ble bekreftet i dag.

http://www.nrk.no/kultur/_skam_-skap...g-3-1.12945950
Trådstarter
Blir helt kvalm av oppførselen til Nikolai. Vet det er en serie osv, men fy f...
Tenkte først at dette bare var nok en fjortis serie, men etter å ha lest litt i denne tråden så måtte jeg gi serien en sjangse, endte opp med å se 9 episoder i slengen. Får litt semi-cringe i ny og ne, men det hører vel med!

Sitat av Susa
Må vi drive med disse spoilergreiene? Kan man ikke la være å åpne tråden om man ikke har sett det siste?
Vis hele sitatet...
Ja egentlig veldig greit for oss som ligger et lite stykke bak.
Personlig synes jeg SKAM har gått på en solid smell de siste tre episodene. Fortellerteknikken i filmingen er blåst vekk som dugg for solen, dialogene er lange, platte og kjedelige. Forholdet til William og Noora driter man i. Håper det tar seg opp igjen, for dette er ræva. Kjipt.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av voktern Vis innlegg
Personlig synes jeg SKAM har gått på en solid smell de siste tre episodene. Fortellerteknikken i filmingen er blåst vekk som dugg for solen, dialogene er lange, platte og kjedelige. Forholdet til William og Noora driter man i. Håper det tar seg opp igjen, for dette er ræva. Kjipt.
Vis hele sitatet...
Sånn har det vært gjennom hele serien.
Min følelse fra siste episode er at jeg frykter dette blir en såpe-serie, håper NRK har andre intetnasjoner enn å dramatisere Noora og Wilheim sitt forhold.. Liker rett på sak, kan selvsagt bygge opp en liten frustrasjon men ikke ofte.. Hvis dette blir sånn typisk serie med hemmeligheter og unødvendige kliff-henger, da mister jeg sansen.

Av disse skuespillere liker jeg personlig Noora og Sane veldig godt. Likte spesielt Sane sitt skuespill under påsketuren (hytteturen) Liker Noora sin skuespill generelt i mange tilfeller, veldig flink med uttrykkfølelser og har en veldig bra trio med imagen.
Sist endret av justastonedhuman; 14. mai 2016 kl. 01:11.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
For meg er det nostalgi. Det minner meg om en tid der det var HELT andre ting som var viktige. Rukket og bli 29 år, men må innrømme at denne serien beveger meg på en måte som er vanskelig å beskrive.
Tenåringer synes det er litt kleint at så mange voksne ser på. Det handler nok først og fremst om at veldig mye er reelt i denne serien, kidsa føler seg rett og slett avslørt, som om vi smugkikker inn i livene deres. Det de ikke skjønner er jo at vi hadde det akkurat slik selv også og når vi ser på er det fordi vi kjenner oss igjen, ikke fordi vi er interessert i å lære noe ukjent om ungdomskulturen.

Snakket med en kollega på over 60 år om den i går, og hun sa jammen akkurat det samme. Det overrasket meg litt. Men folk er folk.
omg, jeg er hekta. jeg har hørt mye om denne serien men har ikke brydd meg. nrk hadde en episode på fjernsynet som jeg så, det var fra sesong 2. jeg ble solgt med en gang og så halve sesong 1 rett etterpå.
Ny episode ble tilgjengelig i går 22:55 (9:12)
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av KaiN Vis innlegg
Av disse skuespillere liker jeg personlig Noora og Sane veldig godt. Likte spesielt Sane sitt skuespill under påsketuren (hytteturen) Liker Noora sin skuespill generelt i mange tilfeller, veldig flink med uttrykkfølelser og har en veldig bra trio med imagen.
Vis hele sitatet...
Jeg vil være enig i at Noora under sesong 1 er en ganske kul karakter, og den eneste som virker nogenlunde troverdig. Men Sane er jo et ekstremt rasistisk individ? Jeg synes rett og slett at hun er pissekkel. Noe av det første hun sier er at alle hvite jenter er horer som selger sex, og det virker ikke akkurat som at det intrykket har blitt forandret igjennom serien.

Sitat av Susa Vis innlegg
Tenåringer synes det er litt kleint at så mange voksne ser på. Det handler nok først og fremst om at veldig mye er reelt i denne serien, kidsa føler seg rett og slett avslørt, som om vi smugkikker inn i livene deres. Det de ikke skjønner er jo at vi hadde det akkurat slik selv også og når vi ser på er det fordi vi kjenner oss igjen, ikke fordi vi er interessert i å lære noe ukjent om ungdomskulturen.
Vis hele sitatet...
Er denne serien virkelig reell for jenter på VGS? Jeg er en gutt, og kan ikke kjenne meg igjen i noe som helst i denne serien, og alle karaktere virker ganske langt ut på vidda for meg. Oppriktig spørsmål!
Sist endret av Dongerino; 14. mai 2016 kl. 13:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dongerino Vis innlegg



Er denne serien virkelig reell for jenter på VGS? Jeg er en gutt, og kan ikke kjenne meg igjen i noe som helst i denne serien, og alle karaktere virker ganske langt ut på vidda for meg. Oppriktig spørsmål!
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig noen som kan kjenne seg igjen i serien, men det er selvfølgelig litt overdrivelse inne i bildet.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Er denne serien virkelig reell for jenter på VGS? Jeg er en gutt, og kan ikke kjenne meg igjen i noe som helst i denne serien, og alle karaktere virker ganske langt ut på vidda for meg. Oppriktig spørsmål!
Vis hele sitatet...
Jeg er også gutt, og jeg synes serien er helt spot-on på hvordan det var å gå i førsteklasse på vgs. Tror det heller er en Oslo-greie, hvor miljøet - ihvertfall på vestkanten i Oslo - er mer eller mindre akkurat som presentert i serien... Eneste karakteren jeg ikke synes passer inn hittil (s1, episode 8) er Sane. Alle de kyniske innspillene og tankegangen hennes passer inn, men det at det kommer fra henne blir bare litt feil.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
SKAM raka inn tre priser på Gullruten. Første offentlige opptreden for skuespillerne, "out of charachter". Merker meg at Josefine Pettersen har en slags gudbrandsdalsdialekt. Merkelig at de da har screenwrita denne karakteren til å komme ifra Mjøndalen, og ikke oppi dalom, så hun kunne snakket sin egen dialekt, i likhet med den andre karakteren fra Bergen...
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av MBTI Vis innlegg
Jeg er også gutt, og jeg synes serien er helt spot-on på hvordan det var å gå i førsteklasse på vgs. Tror det heller er en Oslo-greie, hvor miljøet - ihvertfall på vestkanten i Oslo - er mer eller mindre akkurat som presentert i serien... Eneste karakteren jeg ikke synes passer inn hittil (s1, episode 8) er Sane. Alle de kyniske innspillene og tankegangen hennes passer inn, men det at det kommer fra henne blir bare litt feil.
Vis hele sitatet...
Det kan hende at det er en Oslo-greie ja, det hadde forklart mye. Etter min erfaring så var folk ganske mye mer voksne enn det som blir fremstilt på serien når man var 15-18, så selv om serien kanskje ikke prøver på det så ender den opp med å rakke ned på og latterliggjøre ungdom.

Men igjen så er jo serien også rettet mot 16 år gamle jenter (og kanskje tilogmed så spesifikt som til Oslos vestkant), og for alt jeg vet så er 16 år gamle jenter på Oslos vestkant like barnslige som de i serien. Jeg har aldri vært en 16 år gammel jente og har aldri bodd i Oslo så det blir umulig å svare på for meg.
Sist endret av Dongerino; 14. mai 2016 kl. 18:53.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Merker meg at Josefine Pettersen har en slags gudbrandsdalsdialekt. Merkelig at de da har screenwrita denne karakteren til å komme ifra Mjøndalen, og ikke oppi dalom, så hun kunne snakket sin egen dialekt, i likhet med den andre karakteren fra Bergen...
Vis hele sitatet...
Basert på internett så har hun noen røtter til Drammen (ifølge DT hvertfall).
Men etter alt å dømme så er hun fra traktene rundt Sigdal / Nedre Eggedal.

Så ikke umulig at hun faktisk er fra Mjøndalen / Drammen.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Etter min erfaring så var folk ganske mye mer voksne enn det som blir fremstilt på serien når man var 15-18, så selv om serien kanskje ikke prøver på det så ender den opp med å rakke ned på og latterliggjøre ungdom.
Vis hele sitatet...

Hele serien lyser av rødstrømpe-skolen.
Laget av rødstrømpene for å undervise barn og ungdom om oppveksten og hva man skal mene og gjøre.

Så ikke overraskende at jentene blir framstilt som uvitende 12-13 åringer i serien.
Sist endret av Blackkoz; 15. mai 2016 kl. 02:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nora har blitt voldtatt og jeg er sykt sur! "Wilhelm" kommer til å drepe broren sin. Det er 5 dager til neste episode airer og jeg har kjørt SKAM maraton fra sesong 1 episode 1 til episode 9 sesong 2. GIVE ME MORE, NOW
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hele serien lyser av rødstrømpe-skolen.
Laget av rødstrømpene for å undervise barn og ungdom om oppveksten og hva man skal mene og gjøre.

Så ikke overraskende at jentene blir framstilt som uvitende 12-13 åringer i serien.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du er sarkastisk eller ikke, men du satt ihvertfall veldig ord på det jeg har prøvd å sagt. Dette er ikke 1 vgs elever, dette er 12-13 åringer.
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Nora har blitt voldtatt og jeg er sykt sur! "Wilhelm" kommer til å drepe broren sin. Det er 5 dager til neste episode airer og jeg har kjørt SKAM maraton fra sesong 1 episode 1 til episode 9 sesong 2. GIVE ME MORE, NOW
Vis hele sitatet...
http://skam.p3.no/

Der kan du følge med "live".
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg vet ikke om du er sarkastisk eller ikke, men du satt ihvertfall veldig ord på det jeg har prøvd å sagt. Dette er ikke 1 vgs elever, dette er 12-13 åringer.
Vis hele sitatet...
På ingen måte sarkastisk. Dette er det jeg selv også føler om serien.

Rødstrømpene har glemt å oppdatere seg på hvordan samfunnet har utviklet seg.
Selv når jeg var ung, var 13 åringene mer moden enn dette.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
På ingen måte sarkastisk. Dette er det jeg selv også føler om serien.

Rødstrømpene har glemt å oppdatere seg på hvordan samfunnet har utviklet seg.
Selv når jeg var ung, var 13 åringene mer moden enn dette.
Vis hele sitatet...
Akkurat! Noe som provoserer meg er at jeg lurer på hvordan i alle dager folk kan relatere til dette, når det virker som at manuset er skrevet av foreldre og lærere sammen med helsesøster på skole.

"Dette er ditt første år på VGS, nå legger du grunnlaget for din popularitet de neste 3 årene".

Hvem i alle dager tenker sånn og snakker sånn? Ingen gjør det. Det lukter helsesøster lang vei.
Trådstarter
Sitat av Dongerino Vis innlegg
"Dette er ditt første år på VGS, nå legger du grunnlaget for din popularitet de neste 3 årene".
Vis hele sitatet...
Litt karikert dialog plager meg ikke. Men handlingen nå er sklidd helt ut. Synes det også er VELDIG irriterende at de er så late å ta samme plot som med Eva more or less om igjen; jente er sint på kjæresten, men så viser det seg at kjæresten er den snille.

Og hva skjer med Isak? Synes det hadde vært mye mer interessant å spilt videre der.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Akkurat! Noe som provoserer meg er at jeg lurer på hvordan i alle dager folk kan relatere til dette, når det virker som at manuset er skrevet av foreldre og lærere sammen med helsesøster på skole.

"Dette er ditt første år på VGS, nå legger du grunnlaget for din popularitet de neste 3 årene".

Hvem i alle dager tenker sånn og snakker sånn? Ingen gjør det. Det lukter helsesøster lang vei.
Vis hele sitatet...
Veldig mange under 18 tenker sånn. Det ser man bl.a på like-hysteriet på feks Facebook og Instagram. Får man ikke mange nok likes på bilder er man ikke populær nok og heller ikke bra nok. Man skal ha 100++ likes på bilder for å bli "godtatt" virker det som. Det gjelder også på andre ting, som klær, vesker etc. Man må ha det dyreste og nyeste for å bli "godtatt".
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av rbk321 Vis innlegg
Veldig mange under 18 tenker sånn. Det ser man bl.a på like-hysteriet på feks Facebook og Instagram. Får man ikke mange nok likes på bilder er man ikke populær nok og heller ikke bra nok. Man skal ha 100++ likes på bilder for å bli "godtatt" virker det som. Det gjelder også på andre ting, som klær, vesker etc. Man må ha det dyreste og nyeste for å bli "godtatt".
Vis hele sitatet...
Normale folk tenker ikke sånn, det er en veldig liten gruppe veldig snodige mennesker som tenker sånn. Om det skal være "basisen" for hvordan det er å være ungdom så tar de helt feil.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Normale folk tenker ikke sånn, det er en veldig liten gruppe veldig snodige mennesker som tenker sånn. Om det skal være "basisen" for hvordan det er å være ungdom så tar de helt feil.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig snodig å ønske mange "likes"?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Normale folk tenker ikke sånn, det er en veldig liten gruppe veldig snodige mennesker som tenker sånn. Om det skal være "basisen" for hvordan det er å være ungdom så tar de helt feil.
Vis hele sitatet...
Du er ein plass rundt 22-24 (du var 20 i 2013), og det er 6-7 år sidan du gjekk i første klasse på viaregåande. På den tida har det skjedd ting. Det var få som hadde høyrt om Instagram, om nokon. Smartmobiler var relativt nytt og uvanleg. iPhone kom i 2008, Nexus i 2010.

Heilt ærleg ser eg ikkje på deg som ei god kjelde til korleis ungdomsmiljø rundt viaregåande er, og det er spesielt at du forsøker å definere normalt. Du påstår dei tar feil, utan grunnlag. Samtidig er det relativt mange artikler i media som peiker på viktigheta av å vere populær i sosiale medier, og russen legg svært mykje energi i sosiale medier.

Summen av det eg observerer er at det ser for min del ut som du tar feil i påstandane dine. Eg er ikkje sikker, men du kjem med påstander totalt utan belegg og opplysninger.
Bare jeg som syns Noora og William er helt SYKT kjedelige? Å følge Noora over en hel sesong er helt uutholdelig, og William er så kjedelig at han er uutholdelig etter bare én scene. Eva og Jonas (med Isak) var evig mye kulere.
Trådstarter
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Eva og Jonas (med Isak) var evig mye kulere.
Vis hele sitatet...
Håper neste sesong blir Isak og Chris.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Normale folk tenker ikke sånn, det er en veldig liten gruppe veldig snodige mennesker som tenker sånn. Om det skal være "basisen" for hvordan det er å være ungdom så tar de helt feil.
Vis hele sitatet...
Jobber og omgåes med forsåvidt unge folk for tiden, da i type alderen vg2 og vg3 og det er ingen tvil om at denne serien er noe de kan relatere til. Og dette er langt ifra noen "snodige" typer, men normale og heller såkalte godt "integrerte" individer i skolemiljøet som er ganske langt fra det man kan kalle outsidere. Tror nok det bare er for lenge siden man selv var ung til å kunne relatere og spesielt det faktum at når du gikk på skolen så gikk masse av dette deg hus forbi uten at du kanskje la merke til det. Er ofte sånt som dette som kan skje litt skjult for gutter, både for det de ikke evner å se det/vil vite om det eller ikke blir "innvidd" inn i denne verden av drama.

Kan også nevne at jeg er fra vestlandet, så dette er ikke bare en "vestkantting"
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Digger serien! Men er det bare jeg som synes at Sana og Isak ligger godt under de andre når det gjelder skuespillferdigheter? Cringer ganske greit når jeg nesten kan se dem lese rett av manus.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du er ein plass rundt 22-24 (du var 20 i 2013), og det er 6-7 år sidan du gjekk i første klasse på viaregåande. På den tida har det skjedd ting. Det var få som hadde høyrt om Instagram, om nokon. Smartmobiler var relativt nytt og uvanleg. iPhone kom i 2008, Nexus i 2010.

Heilt ærleg ser eg ikkje på deg som ei god kjelde til korleis ungdomsmiljø rundt viaregåande er, og det er spesielt at du forsøker å definere normalt. Du påstår dei tar feil, utan grunnlag. Samtidig er det relativt mange artikler i media som peiker på viktigheta av å vere populær i sosiale medier, og russen legg svært mykje energi i sosiale medier.

Summen av det eg observerer er at det ser for min del ut som du tar feil i påstandane dine. Eg er ikkje sikker, men du kjem med påstander totalt utan belegg og opplysninger.
Vis hele sitatet...
Takk for kult svar på innlegget mitt!

Det kan godt hende at likes er ekstremt viktig og at jeg er en raring som ikke syns det, men det var ikke poenget med innlegget mitt. Hvordan de prater, selvtillitten og mye annet er det som gjør at det virker falskt for meg. Det skal forestille 1 vgs elever, men virker mer som 12 åringer i 7ende klasse. Når sosiale medier ble populært så gikk jeg på VGS, og det er en stor del av livet mitt. Men jeg er virkelig ikke så tilbakestående at jeg tror at antall likes har noe som helst å gjøre med hvor kul du er som person. Ikke bare at likes er falske-internett-poeng, men promotering har 99% å si med hvor mange likes du får.

Poenget mitt er vel egentlig at selv om jeg er litt eldre enn folkene i SKAM så er jeg ikke egentlig så mye eldre. Teknologien er ca den samme, de sosiale mediene er ca de samme. Men feks quotet "dette er det første året ditt på VGS og det blir å si hvem du er som person de neste 3 årene" ingen mennesker jeg har møtt i mitt liv har sagt noe sånt. Jeg føler at SKAM er ungdomsårene sett fra en 49 år gammel kvinne sitt perspektiv, som ikke har vært ungdom selv på 30 år.
Trådstarter
Ser det er en konspirasjonsteori på Jodel:
Mari er eksen til William, og er også misbrukt. Altså både Noora og Mari ble utnyttet seksuelt av Nico den kvelden.

Ganske mindblown om dette stemmer. Det er i så fall Gossip Girl-nivå på plottet. Dog ikke helt fornøyd med at Skam prøver å etterape den sjangeren, men nuvell, man tar hva man får.
Dagens episode er ute, det er en av yndlingsepisodene mine. Noora håndterer problemet med stålkontroll, og jeg elsket det. Så elegant og fint. Eneste hun bomma litt på var slutten. 9/10. Liker også at hun tok opp alt.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dagens episode er ute, det er en av yndlingsepisodene mine. Noora håndterer problemet med stålkontroll, og jeg elsket det. Så elegant og fint. Eneste hun bomma litt på var slutten. 9/10. Liker også at hun tok opp alt.
Vis hele sitatet...
Hvor finner man den? Jeg ser på nrk nett tv at episoden ikke kommer før imorgen? Er bare episode 9 som er lagt ut sist der jeg ser.
Sitat av ranman22 Vis innlegg
Hvor finner man den? Jeg ser på nrk nett tv at episoden ikke kommer før imorgen? Er bare episode 9 som er lagt ut sist der jeg ser.
Vis hele sitatet...
http://skam.p3.no

Her kan du følge serien i "samtid", som regel legges det ut noe hver dag.
Sist endret av inabsentia; 19. mai 2016 kl. 20:52.
Det ligger her http://skam.p3.no/

Noora er kul!
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av Susa Vis innlegg
Det ligger her http://skam.p3.no/

Noora er kul!
Vis hele sitatet...
Selvsagt ligger det der. Takker
Trådstarter
Synes synd på William...

Lurer på om serien er så realistisk her at hele driten blir henlagt og Nora blir hengt ut som hore på skolen. Hadde sikkert skjedd i virkeligheten!
Sitat av nikita Vis innlegg
Synes synd på William...

Lurer på om serien er så realistisk her at hele driten blir henlagt og Nora blir hengt ut som hore på skolen. Hadde sikkert skjedd i virkeligheten!
Vis hele sitatet...
Jeg tror William får greie på hele driten, og banker opp broren sin så mye at William kommer i fengsel. Han sa jo tidligere: ''Om han noen sinne prøver å fucke opp mellom oss to så dreper jeg han.''
Hva heter sangen som ble spilt i slutten av dagens episode?
Sitat av Fittesmurf Vis innlegg
Hva heter sangen som ble spilt i slutten av dagens episode?
Vis hele sitatet...
"Noe bedre" av Feit'n Fra Kolbotn
Sitat av nikita Vis innlegg
Synes synd på William...

Lurer på om serien er så realistisk her at hele driten blir henlagt og Nora blir hengt ut som hore på skolen. Hadde sikkert skjedd i virkeligheten!
Vis hele sitatet...
Noora har nå alt bevis for å få han dømt for barneporno da. Ett bilde på chatten kan ikke slettes, så om han blir anmeldt blir han garantert dømt for det. Tviler på at Politiet blir å henlegge en slik sak i virkeligheten. Håper hvertfall ikke det.
SPOILER ALERT! Vis spoiler
For å være ærlig synes jeg det var litt tåpelig av Noora å bare stå der å ikke svare William skikkelig, istedenfor å bare si rett ut at hun ble lurt av broren og muligens dopet ned. Forstår godt William ble sur og løp av gårde på den måten når Noora nesten ga inntrykk av at det var hennes feil.
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
SPOILER ALERT! Vis spoiler
For å være ærlig synes jeg det var litt tåpelig av Noora å bare stå der å ikke svare William skikkelig, istedenfor å bare si rett ut at hun ble lurt av broren og muligens dopet ned. Forstår godt William ble sur og løp av gårde på den måten når Noora nesten ga inntrykk av at det var hennes feil.
Vis hele sitatet...
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Enig at det er merkelig, men vil tro det rett og slett er for å lage en litt mer intens cliff hanger slik at vi skal være spent på neste episode.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Teksten under går litt videre på inntrykket jeg har etter episoden av 20. mai, den inneholder en del referanser til den første sesongen, så om du vil bevare spenningen bør du kanskje ikke lese hva jeg skriver før du ser det.

SPOILER ALERT! Vis spoiler

Til de av dere som melder om henleggelser osv:
Når Politiet henlegger anmeldte forhold, er det fordi de ikke har kapasitet til å etterforske frem beviser, ikke klarer å finne beviser eller har grunn til å tro at det ikke foreligger noe straffbart forhold. Når den som anmelder selv kan fremlegge klare beviser (bilder og mobilopptak) blir ikke saken henlagt, IRL. Det skjer bare ikke! Ihvertfall ikke i volds- og sedelighetssaker, hvor det er så stor henleggelsesgrad at sakene som kommer "gratis" blir kjørt igjennom med full fart.

I denne saken er det mange momenter som taler for anklagede. Eksempelvis er det mulig å så tvil om han var klar over at det han gjorde var ulovlig i på handlingstidspunktet. Dette er i seg selv ikke frikjennende, men ihvertfall formildende.

***

Det som jeg reagerer mest på med denne episoden er de har strukket denne episoden med nesten 20 minutter. Det tyder på at skaperne av serien begynner å miste fotfestet. Det har allerede sklidd litt ut på innholdet, og det har blitt stadig mere moralistisk samfunnskritikk. Eksempelvis er jo dette med festvoldtekter, herunder mer eller mindre frivillige samleier i ungdomsfylla med dertil hørende anger, et problem som stadig tas opp - nå også i denne serien. Det synes jeg er synd, for det som gjorde denne serien unik var at den holdt seg til det gode. I første sesong så vi hvordan den "forbudte kjærligheten" lyste, for så å slukke. Sammen med en hel masse hverdagsproblemer. I den andre sesongen fortsatte dette i det samme sporet, samtidig som man viste modningen hos karakterene. Spesielt "Vilde", som tok dette mellom "Noora" og "William" på en særdeles god måte. I stedet for å dramatisere videre på dette sporet, og med russetiden. Overdriver etter min mening skaperne bak dette. To episoder før sesongslutt får vi en voldsom cliffhanger, som selvsagt skaper spenning inn imot neste, men som nesten får meg til å grue meg til fortsettelsen.

Hva skal de liksom gjøre for å opprettholde spenningen nå? Når "William" får vite sannheten, vil han jo ta grep, hvis han følger hva han selv har sagt. Dermed blir dette alt for opplagt. Det blir alt for tynt, og det blir alt for overdrevet. Ihvertfall for meg som ser mye drama, og kanskje overanalyserer det.

Jeg skulle ønske denne serien hadde holdt seg på det gode sporet den var på. Selvsagt forstår jeg NRK-verdien av å ta opp dette temaet, for å skape en moral blant ungdommen omkring dette med festvoldtekter/nachspielknull som angres på. Men jeg er redd for at det å trekke et så alvorlig tema inn i denne serien, gjør at vi neste sesong blir nødt til å se den usedvanlig sterke karakteren "Sana", bli redusert til en klisjémølje av "ung, hijab-kledd, norsk muslim". Og de utfordringene hun møter i hverdagen. Dette er selvsagt reelt. Det er selvsagt viktig. Men desverre skal altså denne serien reduseres ned til et forum hvor hovedmålgruppen skal tvangslæres samfunnskunnskap med lureri, trickery og dramatiserte situasjoner.

I så måte er jeg redd for at det fantastisk gode konseptet bak Skam, har utspilt seg selv allerede etter to sesonger. Og dette allerede før den er ferdig. Dersom dette fortsatt skal ha en TV-verdi, må dramatikken økes videre, og når man allerede nå har kommet så dypt. Vil alt annet bli "hverdagslig". Det grelleste eksempelet jeg kommer på i farten, av serier som har hatt samme problem, er Prison Break. Fra å være en av tidenes dramaserier i første sesong, ble det tynt i den andre, før det kollapset i den tredje. Desverre var det ingen som avsluttet serien før den led seg igjennom en forferdelig fjerde sesong, hvor de jagede plutselig ble hemmelige agenter. Manusforfatterne var tomme for ideer, og ut av fabrikken kom det altså bare dritt.

Jeg kommer nok likevel til å se på Skam. Selv om jeg er dobbelt så gammel som hovedmålgruppen, og feil kjønn. Men det er fordi jeg vil se nærmere på skuespilleregenskapene til Frida Josefine Pettersen, enn at dramatikken skal klare å fenge meg. Kanskje er det annerledes for målgruppen, det er altså femten år siden jeg var femten, så hvordan en femtenåring tenker det klarer jeg ikke å relatere meg til lenger. Kanskje er ikke dagens femtenåringer like uheldige som meg, og blir utsatt for denne type seriekollaps. Men det er i allefall min ærlige mening.

Dagens episode var spikeren i kista for Skam, på det dramatiske planet. Nå har vi vært på toppen, og herifra er det bare nedoverbakke. Om ikke Noora blir ansatt som hemmelig agent i PST da, for å overvåke sin venninne Sana, som planlegger å reise til Syria for å bli fremmedkrigerkone... Eller at en av de andre jentene tar selvmord. Godt skal det skrives om denne serien skal komme seg ut av denne toppen, og kunne fortsette.

Det synes jeg er litt leit. Hadde trodd de skulle kunne holde denne i live litt lenger.
Sist endret av Svartedauden; 21. mai 2016 kl. 02:59.
Trådstarter
Enig med Svartedauden. Det er så utrolig mange historielinjer man kunne fulgt her, heller enn å gå helt batshit SJW.
Hva er navnet på musikken som alltid er i bakgrunnen på "i forrige episode" delen?