Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4371
God dag folkens.

Har søkt etter dette i hele dag uten å funnet ut noe også har jeg absolutt null peiling på dette selv. Regner med at det er noen som enten har gjort det selv før eller som har litt peiling på materialer her.


Problemet mitt er som følger.

Jeg har en utrolig stor tomt, men det er skog rundt hele huset. På tomta har jeg hus, garasje og et skur for ved etc.

Har planer om å skaffe en oljetønne der jeg kan brenne avfall i, men vil ikke at det skal være en fare for at glo etc kan forårsake brann i skogen rett ved siden av.

Jeg har 60 sånne takplater liggende på tomta som ikke brukes. Vet ikke hva platene heter med det er sånne gamle bølgeplater som man brukte på garasjer, vedskjul osv før.
Tenkte da kanskje å lage et lite skur med pipe og hele pakka der jeg har oljetønna inni og brenner avfall.

Hvordan vil dette fungere? Vil platene tåle denne varmen? Og evt, hva skal jeg bruke som støtte til platene på innsiden som kan tåle varmen her?
Platene kalles vel bølgeblikk hvis det er av blikk. Jeg ser ikke noe problemet med det egentlig, så lenge de er av metall og ikke plast eller er asfalt plater, veit ikke hvor mye asfalt platene tåler.
Veldig begrenset hva du har lov til å brenne av søppel. Det er en grunn til at vi ikke ser så mange sånne forbrenningsovner lenger:

http://www.no.all.biz/img/no/catalog/2376.jpeg

Ville kanskje satset på noe litt mer diskret enn å bygge ett eget fyrhus, spørs jo hvor avsidesliggende du holder til. Platene dine tåler nok varme.

Hvorfor ikke levere søpla på dynga som alle andre?
Sist endret av Yalla; 5. april 2016 kl. 19:36.
Skal levere rundt 2 tønn søppel på dynga til sommeren. Men tenker på til ettertid. Ved oppussing etc osv.
Bor laaangt ut på landet, så vi er veldig avsidesliggende!
Hvis du velger dagene dine så er er vel fullt mulig å brenne bål av og til? Trenger ikke store lysningen i skogen til det. Men det må jo ikke være tørt da.
Hvis platene dine er i metall kan de brukes. Hvis de er av et slags steinmateriale må du ikke røre de.
Det kan være asbestplater og støvet som løsner fra platene når de håndteres er kreftfremkallende.
I tillegg eksploderer de når de brennes på bål.

Sitat av Pope Vis innlegg
Hvis platene dine er i metall kan de brukes. Hvis de er av et slags steinmateriale må du ikke røre de.
Det kan være asbestplater og støvet som løsner fra platene når de håndteres er kreftfremkallende.
I tillegg eksploderer de når de brennes på bål.
Vis hele sitatet...
Godt og viktig poeng, jeg tok det for gitt at det var bølgeblikk.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Veldig begrenset hva du har lov til å brenne av søppel. Det er en grunn til at vi ikke ser så mange sånne forbrenningsovner lenger:

http://www.no.all.biz/img/no/catalog/2376.jpeg

Ville kanskje satset på noe litt mer diskret enn å bygge ett eget fyrhus, spørs jo hvor avsidesliggende du holder til. Platene dine tåler nok varme.

Hvorfor ikke levere søpla på dynga som alle andre?
Vis hele sitatet...
Har akkurat samme ovnen hos meg. Der går det meste av brennbart avfall. (Ikke gummi og isopor med tanke på røykutviklinga.)

Problemet med disse er at det kommer gjerne glør ut av toppen på de, så i TS tilfelle vil nok ikke denne typen løsning holde.

Grunnen til å bruke disse fremfor dynga? Vel om han har det som meg, så er det milesvis til dynga, og en sabla grei måte å kvitte seg med søpla på. Kjapt og gæli.
Sist endret av D&U; 7. april 2016 kl. 01:51.
Når du velger å brenne. Så meld inn til tilhørende brannsentral først, så vet de hva som skjer. Skulle noen se røyk, så sender de ikke bil med en gang.

Sjekk også kommunesidene. Er mulig å søke om bråtebrenning utenfor tettbebyggelse i de aller fleste kommuner. Da er det ikke noe problem i det hele tatt.
Sitat av D&U Vis innlegg

Grunnen til å bruke disse fremfor dynga? Vel om han har det som meg, så er det milesvis til dynga, og en sabla grei måte å kvitte seg med søpla på. Kjapt og gæli.
Vis hele sitatet...
Dessuten er det jo så gøy med bål!