Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 17392
Hei!
Ønsker å kjøpe en ny klokke, nå har jeg ikke eid en på ca 10 år. @

Tenkt prisklasse er 3-5 tusenlapper og ønsker gjerne at den ser litt eksklusiv og skikkelig ut så vi hopper over Inex..

Har absolutt null peiling på dette fra før av så jeg setter pris på alle tips hvis det er noen som har interesse for, og peiling på klokker!
Se litt på urverk.no, hva jeg liker er kanskje noe helt annet enn hva du liker. Men, i den prisklassen hadde jeg personlig gått for citizen. Styr unna glitrende moteklokker må være mitt beste tips.
Jeg er opptatt av klokker og har oversikt over markedet. For det første skal du styre unna klokker fra klesmotehus, som CK, Diesel, Michael Kors osv, da disse alltid er sterkt overpriset i forhold til hva du får for pengene. Daniel Wellington, som er ekstremt populære for tiden, eller heller ikke noe å gå med med mindre man utelukkende går etter trend og utseende.

Hvis du er ute etter kvalitet og "ordentlige klokker" er de grovt sett er klokker delt inn i fire kategorier: dykkerklokker (divere), pilotklokker, dressklokker og sportsklokker.

Hva er du ute etter? Vil du ha ei klokke som gjør at en tilfeldig person som ikke kan noe om klokker sier "faen, det var ei fet klokke!" eller vil du ha ei klokke som ikke gjør så veldig mye ut av seg men som gjør at folk som kjenner klokker gir deg et anerkjennende nikk?

Edit: hvis du finner et bilde av ei klokke du liker, uansett pris, så kan jeg sikkert finne noe bra som ligner.
Sist endret av DonTomaso; 4. juli 2015 kl. 21:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil ha en sportsklokke til rundt 1000 lappen eller rimeligere?

Skal være jobbklokke for politimann så vil ikke at den skal være så dyr siden den muligens vil gå i stykker.
Personlig digger jeg Junghans (Max Bill)

Sitat av missjones Vis innlegg
Jeg vil ha en sportsklokke til rundt 1000 lappen eller rimeligere?

Skal være jobbklokke for politimann så vil ikke at den skal være så dyr siden den muligens vil gå i stykker.
Vis hele sitatet...
Går politimenn med klokker? La oss si at de skal hoppe ned fra et plan, og klokken henger fast i noe, vil det vel gjøre grusomt vondt... Politimenn går jo med alt mulig rangel som henger og dingler, så mulig det er litt søkt.

Snakker man om sportsklokker er det kjekt å vite hvilke funksjoner den skal ha. Skal det være GPS, pulsmåler, funksjoner for sykling etc... Garmin og Polar har en del modeller hvertfall
Sist endret av ali88; 4. juli 2015 kl. 22:19.
Sitat av missjones Vis innlegg
Jeg vil ha en sportsklokke til rundt 1000 lappen eller rimeligere?

Skal være jobbklokke for politimann så vil ikke at den skal være så dyr siden den muligens vil gå i stykker.
Vis hele sitatet...
Med mindre det skal være ei pulsklokke (og de ser jo jævlige ut alle sammen) så vil jeg nesten si at du har bare ett valg til den prisen og det er Casio G-shock. De tåler det aller, aller meste og gir seg ikke ut for å være mer enn de er. Her er det smak og behag hvilket utseende man liker for de kommer i absolutt alle farger. Bakgrunnsbelysningen på dem varierer derimot veldig, så prøv å finn ei som har LED eller "super illuminator" som Casio kaller det. Finnes på ebay i bøtter og spann med gratis frakt.
Personlig har jeg falt for Citizen. Undervurdert merke med noe for de aller fleste. Jeg har en solid samling med Nighthawk-klokker, og har deres nyeste modell på vei i posten, altså AT4110-55E.
ESM
Lazy Generation
Kan anbefale denne hvis du vil ha en sportsklokke http://www.outdoorgearlab.com/Altime...inder-PAG240-1

Har brukt den hver dag i litt over et år gjennom militærtjeneste og den er så god som ny. Ble på et tidspunkt kjørt over av en CV-90 panservogn og den klarte seg fint
Sist endret av ESM; 5. juli 2015 kl. 02:50.
Kan anbefale Certina.

Har hatt 3 stk og den første jeg kjøpte, en DS Titanium Chronograph, har vart i nesten 20 år nå. Bruker den, fremdeles, den dag i dag.

De ligger på mellom 3 og 5k.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av missjones Vis innlegg
Jeg vil ha en sportsklokke til rundt 1000 lappen eller rimeligere?

Skal være jobbklokke for politimann så vil ikke at den skal være så dyr siden den muligens vil gå i stykker.
Vis hele sitatet...
Personlig bruker jeg en Suunto Core, og har sett en trend at denne brukes av veldig mange politifolk. En god klokke som tåler mye
grey hours essentials er en fin klokke syntes jeg, litt under budsjettet ditt.

http://www.greyhours.com/unisex/1/essential.html
Sist endret av K93; 5. juli 2015 kl. 13:22.
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Personlig bruker jeg en Suunto Core, og har sett en trend at denne brukes av veldig mange politifolk. En god klokke som tåler mye
Vis hele sitatet...
Anbefales! Har selv en Suunto Core og den er solid som fy, tåler mye og er til å stole på. Har hatt mange sportsklokker men dette er lett den beste.
Noen tips:
* Seiko, Citizen eller Casio-klokker med safir-glass; disse er de "bedre" modellene.
* Særlig Casio G-shock, som nevnt av DonTomaso. Dette er ikke manuelle klokker med safirglass, men de tåler en støyt, ser kule ut og koster lite.
* Alle Luminox; dette er visstnok klokkene som brukes av bl.a. politiet i USA.

Noe særlig annet enn dette har du ikke råd til. Som DonTomaso også styrer, styr unna Diesel, Calvin Klein, Armani, Boss, etc. Alle disse klokkene er laget av samme klokkehus - Fossil. Fossil er et bra og godt merke, men når du kjøper en white-labla klokke som f.eks. Armani, så betaler du *masse* bare for merket Armani. Det er akkurat samme klokka inni som f.eks. Calvin Klein, Diesel eller de langt billigere Fossil-klokkene (Armani låner bort brandet sist til Fossil; de designer ikke klokkene selv engang, de bare får en prosent av hver solgte klokke).
Kommer an på hva den skal brukes til. Penklokke, sport/diver osv.
Først og fremst må du bestemme deg om du skal ha mekanisk eller quartz(batteridrevet).
Mye bra klokker til 3-5000.
Hamilton, Tissot og Seiko har mye bra klokker i prisklassen.
Vil anbefale å ta en tur innom forumet på tidssonen.no
Et seriøst norsk klokkeforum med veldig bra bruktmarked. Har kjøpt/bytta klokker der flere ganger selv.
Noen penklokker i prisklassen jeg liker:
http://www.ebay.com/itm/231066492683...%3AMEBIDX%3AIT
http://www.ebay.com/itm/Tissot-T0194...item487cf31286
Seiko solar diver med stål reim. Ferdig snakka.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
En del over ditt budsjett, men jeg må si at Nomos lager de fineste mekaniske klokkene jeg vet om.
http://www.ebay.com/itm/Citizen-Eco-...-/331477879421

Har selv den her, og er kjempefornøyd med den, veldig god vekt og størrelse på den. Skal ikke gå inn på noe detaljer ettersom jeg ikke kan noe om klokker, haha.

Er dykkerklokke tho
Sist endret av EliteBook; 6. juli 2015 kl. 03:32.
Jeg har seiko, har ikke noe negativt og si om det merket.
http://www.urverket.no/watchfinder.h...90&s=0&d=0&p=1

Nå er den jeg har noen år, men den ligner på denne. Men er ikke gulltonet.
http://www.urverket.no/seiko-solvfar...m-p-72570.html
Har selv Seiko solar diver med stålreim som SkyMarshal prater godt om. Er utrolig fornøyd, ser pen ut, glasset tåler en smekk eller to uten å få ripe (har ikke får en eneste en selvom glasset har fått en trøkk ganske mange ganger). Soldrevet også, men du trenger ikke å tenke på å "lade" den i sola. Anbefales 10/10.
Seiko er jo alltid en sikker vinner.
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Personlig bruker jeg en Suunto Core, og har sett en trend at denne brukes av veldig mange politifolk. En god klokke som tåler mye
Vis hele sitatet...
Dette blir neste klokkeinnkjøp for meg. Den virker jo helt rå!

Har selv en slitt Citizen fra 70-tallet som jeg bruker for show, og en overpriset Armani jeg bruker når jeg ferdes i ghettoen. Våghals 4 lyfe.
Sist endret av Tawon; 7. juli 2015 kl. 01:00.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dog jeg foretrekker denne når jeg skal ned på 1000 meters dybde
Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	540
Size:	91,9 KB
ID:	11985

Faen burde kanskje tørket av klisset før jeg flasher.
Sist endret av Tøffetom; 7. juli 2015 kl. 01:53.
Sitat av Olympic Vis innlegg
En del over ditt budsjett, men jeg må si at Nomos lager de fineste mekaniske klokkene jeg vet om.
Vis hele sitatet...
Wow, de var over budsjettet mitt også. Men de var voldsomt fine.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
...Edit: hvis du finner et bilde av ei klokke du liker, uansett pris, så kan jeg sikkert finne noe bra som ligner.
Vis hele sitatet...
Forsøker å kapre denne litt. Jeg er på utkikk etter ny klokke, har nå daniel wellington. Liker den godt, men fått en ripe i glasset og reima har begynt å typ pulverisere. Har du eller forsåvidt noen andre noen tips til klokker i samme gate som dw og nomos over? Dressklokker var vel det du kalte det.

Hadde vært fint å holdt meg under 4 laken ihvertfall, hvis det i det hele tatt er saklig?
Sist endret av RonaTa; 7. juli 2015 kl. 09:44.
Sitat av RonaTa Vis innlegg
Wow, de var over budsjettet mitt også. Men de var voldsomt fine.



Forsøker å kapre denne litt. Jeg er på utkikk etter ny klokke, har nå daniel wellington. Liker den godt, men fått en ripe i glasset og reima har begynt å typ pulverisere. Har du eller forsåvidt noen andre noen tips til klokker i samme gate som dw og nomos over? Dressklokker var vel det du kalte det.

Hadde vært fint å holdt meg under 4 laken ihvertfall, hvis det i det hele tatt er saklig?
Vis hele sitatet...
Orient Bambino klarer vel å matche Daniel Wellington sånn ca på pris, men leverer nok over hundregangen i kvalitet. Bamino har også automatisk urverk som også har sin egen sjarm. Nå er jeg kanskje litt spesiell som mener at klokker med quartz ikke er skikkelige klokker da.

Litt over budsjettet ditt får du en Tissot Visodate som jeg varmt kan anbefale. Utrolig stilren og flott klokke (også med et automatisk verk, et ETA 2836-2) som passer veldig godt som dressur.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av RonaTa Vis innlegg
Wow, de var over budsjettet mitt også. Men de var voldsomt fine.



Forsøker å kapre denne litt. Jeg er på utkikk etter ny klokke, har nå daniel wellington. Liker den godt, men fått en ripe i glasset og reima har begynt å typ pulverisere. Har du eller forsåvidt noen andre noen tips til klokker i samme gate som dw og nomos over? Dressklokker var vel det du kalte det.

Hadde vært fint å holdt meg under 4 laken ihvertfall, hvis det i det hele tatt er saklig?
Vis hele sitatet...
Bauhaus-stil, vil jeg påstå at det er. Sjekk guiden på /r/watches

Edit: Jeg tror jeg ville gått for Rodina ST17. Vurderer å kjøpe den selv.
Sist endret av Olympic; 7. juli 2015 kl. 15:48.
Kanskje et dumt spørsmål men jeg lurer av nysgjerrighet; Hva er poenget med å bruke mange tusen på en klokke? (Med mindre den har spesielle funksjoner etc)
Samme poeng som å bruke (for) mye penger på alt annet. Du kjøper neppe de rimeligste mobiltelefonene? Eller pc'ene? Eller biler, båter, fiskeutstyr etc etc.
Det gir en godfølelse å investere noen ekstra kroner for å få kvalitet!
Jeg vil gjerne anbefale den klokka jeg selv bruker hver dag, men den kan vel kanskje bli litt i dyreste laget? Uansett herlig med touch-skjerm og lassevis med funksjoner samtidig som den tåler det meste!
https://www.youtube.com/watch?v=BZC2akIqqng
Sitat av Picard Vis innlegg
Kanskje et dumt spørsmål men jeg lurer av nysgjerrighet; Hva er poenget med å bruke mange tusen på en klokke? (Med mindre den har spesielle funksjoner etc)
Vis hele sitatet...
For min del: jeg har kun mekaniske klokker og jeg vet at med en service og et oljeskift nå og da kan disse klokkene vise korrekt tid i minst hundre år uten at de går i stykker. Det er også fint å tenke på at de går av seg selv bare ved hjelp av tannhjul, skruer og fjærer uten batteri og noen form for elektronikk. Når det gjelder prisen osv så handler det mest om at man vet at man kjøper kvalitet og gammel klokkehistorie, men det er ikke å komme bort fra at det er en viss snobbefaktor også. Jeg har ingen av disse to merkene selv, men det er ekstremt få Rolex eller Panerai-eiere som kjøper klokkene utelukkende fordi det er gode klokker, de liker også følelsen og statusen det er å ha ei slik klokke. Du kan spørre en Jaguar/Audi/Lexus-eier hvorfor de ikke kjøper seg en Toyota Auris i stedet, det blir litt av det samme.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av sjuken Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tja. For det første er "timeless Swedish design" noe fordømrade piss, og det de prøver å si er at klokken ligner på Daniel Wellington-klokkene, men de igjen er jo en rein kopi av de tyske Bauhaus-klokkene som er minst femti år gamle. Men jalla og jalla: den er sikkert grei nok til sitt bruk. Quartz-verket er ok, glasset er safir, men dette er jo utelukkende ei moteklokke. Det er også et velkjent problem med billige "gull"-belagte klokker av de flasser av etter ei stund. Personlig ville jeg ha kjøpt en Orient Bambino.
Trådstarter
DonTomaso: Takk for svar!

Skal sjekke Orient Bambino. Tips gjerne om flere klokker i samme stil og utseende! :-)
Sjekk ut Rodina. Det er automatiske klokker som er en rein kopi av tyske Nomos, men jeg ville heller kjøpt dem enn DW og tilsvarende klokker.
Sitat av sjuken Vis innlegg
DonTomaso: Takk for svar!

Skal sjekke Orient Bambino. Tips gjerne om flere klokker i samme stil og utseende! :-)
Vis hele sitatet...
Seiko SDGM001 er veldig flott, men mulig den overgår budsjettet noe. Ellers har Seiko generelt mye fint og "dressy".
Sitat av Huztle Vis innlegg
Seiko SDGM001 er veldig flott, men mulig den overgår budsjettet noe. Ellers har Seiko generelt mye fint og "dressy".
Vis hele sitatet...
Absolutt. SARB033 er vel omtrent det beste kjøpet man kan gjøre under 3000,-, så hvis man tar seg råd til det er det et fantastisk kjøp.
Spørs helt hvordan klokke du er ute etter. Stor og fancy? pappaguttklokke? dykkeklokke? sportsklokke? dameklokke? Nyancatklokke?

Jeg for min del har en kombinasjon mellom stor-fancy og sportsklokke.

http://andrewskurka.com/wp-content/uploads/suunto-core.jpg

Suunto Core All Black
Fasjonabelt sort, drøssevis av (for noen: ubrukelige) funksjoner, vanntett, sitter godt..

Den viser tiden også, noe som er et pluss i disse dager.

Den faller også inn i din prisgruppe.
Sist endret av RandomiZed; 31. mars 2016 kl. 11:12.
Dere som spør hvorfor bruke så mye penger på en klokke, hvorfor ikke? Skal man først investere i noe hvorfor ikke legge inn litt penger i det? Det er en livsinvestering i noe man gjerne har livet ut, de fleste litt dyrere klokker kan man jo selge for sikkert 70% eller mer flere år senere, om man skulle ombestemme seg?

Har en passe dyr en selv og er kjempefornøyd angrer ikke et sekund, ser venner å bekjennte av meg bruke mangfoldige tusen på bare tøys og tull, og ting man klarer seg uten. Foreksempel en venn av meg kjøper seg ny tv hvert år, ja han får solgt den gamle men bruker vel en 12-14 tusen på ny tv hvert år, synes det er hakket mer bortkastede penger enn å kjøpe en dyr klokke man gjerna da har livet ut;o
Sitat av sjuken Vis innlegg
Skal sjekke Orient Bambino. Tips gjerne om flere klokker i samme stil og utseende! :-)
Vis hele sitatet...
Den helt cleane stilen synes jeg faktisk Skagen gjør temmelig bra.
Jeg vil anbefale Orient Bambino og Orient Sun and Moon + NATO strap kit i 22mm.

Mye moro for en billig penge. Disse er mekaniske med in-house movement(!), noe som ikke er veldig vanlig, spesielt ikke på billigere klokker.
http://orientwatchusa.com/er2400mw
http://orientwatchusa.com/et0t004d
http://orientwatchusa.com/et0t001w
http://orientwatchusa.com/et0t002s

Kan også anbefale Seiko SKX007, Seiko SKX009, Seiko SRP777 og Seiko SRP779, da disse er det beste du kan få for 1-4000.
Trådstarter
Altså, jeg ser etter en klokke som passer til dress / pent kledd / pynteklokke for mann... Skal være gave, men kan tenke meg en sjøl også
Hva tenker folk om å kjøpe brukt klokke på finn.no? De synker vel ikke særlig i pris viss de allerede er brukte, eller?. Ser på det som en liten investering.
Sitat av sjuken Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ikke noe galt med tissot
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Jeg vil anbefale Orient Bambino og Orient Sun and Moon
Vis hele sitatet...
Sun and moon i blå var jo heeelt nydelig! nå vet jeg hva jeg skal spare til
Sist endret av Quasar; 1. april 2016 kl. 02:30.
Sitat av sjuken Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Quartz. Tissot er et merke jeg så lenge på, men fant ut at jeg aldri fikk godfølelsen av de.
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Quartz. Tissot er et merke jeg så lenge på, men fant ut at jeg aldri fikk godfølelsen av de.
Vis hele sitatet...
Denne Tissoten er også diger. 42mm for ei dressklokke er svært.
Jeg har denne https://shop.hamiltonwatch.com/ameri...h32515535.html som finklokke/dressklokke. Hatt den i 3 år eller noe og er veldig fornøyd. Har fått masse positiv feedback på den! Tror den ligger i rundt 3-4 k prisklassen.

Ellers kan man ikke gå feil med Orient eller Seiko, myyee klokke for pengene. Har selv en Seiko SBDC003 som jeg er også sykt fornøyd med.
Jaggu ble det ikke enda en Citizen etter det forrige innlegget mitt her...
Side by side
På armen
Sist endret av Scampi; 1. april 2016 kl. 20:10.
Sitat av Grisedigg Vis innlegg
Hva tenker folk om å kjøpe brukt klokke på finn.no? De synker vel ikke særlig i pris viss de allerede er brukte, eller?. Ser på det som en liten investering.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på om jeg forstår deg men, jo de synker jo en del i pris om de er brukt naturlig nok? Uansett skal du kjøpe et litt dyrere ur via finn.no så må du være nøye på dokumentasjon, men det sier seg vel selv
Sitat av Grisedigg Vis innlegg
Hva tenker folk om å kjøpe brukt klokke på finn.no? De synker vel ikke særlig i pris viss de allerede er brukte, eller?. Ser på det som en liten investering.
Vis hele sitatet...
Det er veldig lurt å kjøpe brukt. Mener du med "investering" at du skal kjøpe ei klokke for å ha den, eller mener du å kjøpe ei klokke for å tjene penger på den? Grunnen til at jeg spør er at jeg ser flere som f.eks skriver at de skal "investere i en datamaskin", og det gir jo ingen mening. Generelt sett er det veldig, veldig få klokker som stiger i pris, og til og med limited edition-utgaver av kjente merker faller som en stein etter kort tid. Kjøper du brukt slipper du jo det første prisfallet, men selv da kan du være temmelig sikker på at du etter en tid i beste fall får solgt klokken for de samme som du gav for den, og det er jo i praksis et tap.