Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2318
Aldersgrense for aktiv dødshjelp har blitt fjernet i belgia. Her er ett artikkel om ett kreftsyk barn som fikk aktiv dødshjelp i belgia: http://www.tv2.no/2014/02/15/nyheter...8#.Uv9yL_l_tLA
Hva er din mening angående saken? Min mening er at det ikke bør være noen aldersgrense på å få aktiv dødshjelp, fordi man ikke skal måtte lide inntil man blir 18 for så å få dødshjelp.
Hva er din mening om saken?
Sist endret av Competizione; 15. februar 2014 kl. 15:14.
min mening er helt lik din, men om jeg ville daue hadde jeg bare hoppe utfor et fjell isteden for å betale sykehuset for å slaye meg
Sist endret av Litago1; 15. februar 2014 kl. 15:19.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
min mening er helt lik din, men om jeg ville daue hadde jeg bare hoppe utfor et fjell isteden for å betale sykehuset for å slaye meg
Vis hele sitatet...
Jeg er delvis enig med deg, men jeg tror heller jeg ville ha betalt sykehuset fremfor å stupe i fra ett fjell, fordi det ville ha vært smertefullt. Mens det å få ett giftsprøyte ville ha tatt livet av deg uten smerter. Derfor ville jeg heller ha betalt sykehuset.
Sist endret av Competizione; 15. februar 2014 kl. 16:06.
Hvor smertefult er det virkelig å stupe fra et fjell? Altså, sett vekk at det er en klippe, og ikke en slak nedoverbakke du ruller ned da...
Sitat av Competizione Vis innlegg
Jeg er delvis enig med deg, men jeg tror heller jeg ville ha betalt sykehuset fremfor å stupe i fra ett fjell, fordi det ville ha vært smertefullt. Mens det å få ett giftsprøyte ville ha tatt livet av deg uten smerter. Derfor ville jeg heller ha betalt sykehuset.
Vis hele sitatet...
Så å hoppe ned fra et høyt fjell å smelle i bakken er smertefullt?

Neppe tror nok du dør instant, å før du dør får du et helt epic kick som kanskje gir deg livsgleden tilbake å da er d bare å ut med fallskjermen asap
Sitat av Competizione Vis innlegg
Jeg er delvis enig med deg, men jeg tror heller jeg ville ha betalt sykehuset fremfor å stupe i fra ett fjell, fordi det ville ha vært smertefullt. Mens det å få ett giftsprøyte ville ha tatt livet av deg uten smerter. Derfor ville jeg heller ha betalt sykehuset.
Vis hele sitatet...
Sitat av BongRips Vis innlegg
Hvor smertefult er det virkelig å stupe fra et fjell? Altså, sett vekk at det er en klippe, og ikke en slak nedoverbakke du ruller ned da...
Vis hele sitatet...
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Så å hoppe ned fra et høyt fjell å smelle i bakken er smertefullt?

Neppe tror nok du dør instant, å før du dør får du et helt epic kick som kanskje gir deg livsgleden tilbake å da er d bare å ut med fallskjermen asap
Vis hele sitatet...
Helt enig med Competizione her. Mange grunner til det, smerte og alltid en risiko for å overleve, det er ikke flust med plasser å hoppe fra. Å gjøre det på sykehus så har du også tatt tiden til å tenke gjennom ting avgjørelsen 2 og 3 ganger. Vil du virkelig dø bør du få lov til det. Det er faktisk ikke så lett å ta livet av seg som mange tror.
Det burde være fullt lovlig for personer med så sterke smerter at man vil dø, få lov til å få hjelp til å dø om det ikke er noe håp om forbedring.

Etter min mening burde dette være en menneskerett!... Syns faktisk det er ganske så sykt at dette ikke er innført for mange tiår siden :/
Ja det er noen rare lover.
Feks. her i Norge er det ikke straffbart å ta selvmord.
Prøver du og overlever blir du bare skrevet ut fra sykehuset så du kan prøve igjenn.
Sitat av SayNoMore Vis innlegg
Ja det er noen rare lover.
Feks. her i Norge er det ikke straffbart å ta selvmord.
Prøver du og overlever blir du bare skrevet ut fra sykehuset så du kan prøve igjenn.
Vis hele sitatet...
Så hva slags straff mener du man burde få for å forsøke selvmord?
Ingen. Det bare viser hvor lite hjelp/skjerming en slik person får.
Det blir ulovlig når en annen person hjelper deg.
Men aktiv dødshjelp er et komplisert tema og hvilke regler man skal ha rundt det.
Sitat av SayNoMore Vis innlegg
Ja det er noen rare lover.
Feks. her i Norge er det ikke straffbart å ta selvmord.
Prøver du og overlever blir du bare skrevet ut fra sykehuset så du kan prøve igjenn.
Vis hele sitatet...
Jo det er er straffbart, og straffes stort sett med tvungent psykisk helsevern om det er nødvendig.
Psykisk helsevern er ikke en straff.
Greit at det burde være lovlig, men aldersgrense er en helt annen ting. Folk under 18 år er ikke klare for å ta et så stort valg, spør du meg.
Sitat av SayNoMore Vis innlegg
Psykisk helsevern er ikke en straff.
Vis hele sitatet...
Tvang kan vel ses på som straff? Selv om det er for ditt eget beste.
Dette er en vanskelig sak, og synes ikke det er enkelt å ta stilling, men fakta er at om jeg ble dødssyk ville jeg ønsket å avslutte lidelsen når jeg var klar for det, og ikke når sykdommen tok overhånd.

Når jeg ønsker dette for meg selv kan jeg ikke si at andre ikke bør få den samme muligheten.

Jeg ser fallgruvene, at eldre, svekkede og syke mennesker kan føle seg presset til å velge aktiv dødshjelp av diverse årsaker, som f.eks. økonomiske hensyn eller av hensyn til de pårørende, og derfør bør man ha et sterkt lovverk for når legene kan benytte aktiv dødshjelp og man bør aldri få et avslappet forhold til det å gi et annet menneske dødshjelp.