Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 5161
For ca. 1 mnd siden, så hadde jeg engelsk valgfag, og vi så en film om de engelske privatskolene. Her var det fokus på en jente skole, med alderen ca. 9 år. Her så vi hvordan rektoren og læreren satt å plukket ut de elevene de ville ha på skolen. De måtte også ha ett møte med alle disse elevene, 1 etter 1 med foreldrene.

Jeg vart rett og slett litt kvalm av å se på hvordan man valgte ut elevene. Det var slik at alle av de som søkte på skolen som de ville innpå, var på skolen for å ta en prøve, og noe slik. De hadde også ett lunsj friminutt, hvor lærerene satt å så hvordan elevene var, hvordan de så ut og om de hadde ett skjarmerendes smil osv. akkurat dette reagerte jeg på. Er det noen som har sett en slik film, eller visste hvordan systemet var nedi der. Jeg synes det var helt sykt i allefall.
Tror ikke det er alle skoler som er sånn, men det er jævla sykt for det! Tror det ville blitt opprør om alle var slik.



Edit: Min [COLOR=royalblue]400[/COLOR] post!!!
Sist endret av pinnsvinet; 27. november 2003 kl. 00:24.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Det er nok ikke alle som er slik, men de mest prestisjetunge privatskolene har nok det der til en viss grad. Hvilket egentlig er litt teit, siden skolesystemet generelt er ganske bra her i uk.

edit: Pinnsvinet: Gratulerer med 400
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Men det jo veldig merkelig da. ungene er jo ikke så gamle at de skal takle ett slik press for å komme inn på slike skoler.
Er jo ikke bare at de "blir valgt"
Foreldra må jo også betale mellom 150 - 200.000kr i året for at de skal gå der, og siden de skal gå i 13 år kan du kansje regne litt selv?
Er bra de har skoler for rike og fattige. Nå er det opprør mellom jøder og nordmenn i Oslo og. Kanskje vi burde ha egen skole for ulike mennesker?

Kan plassere jøder og andre rare fra utlandet på en skole og de velformerte på en annen.

Si om du var forretningsmann i et firma og var god for 200 millioner, du ville ikke sendt jenta eller sønnen din på en møkkaskole der han eller hun kunne bli negativt påvirket av n00b idioter som kommer fra en sosialberm?

Jeg mener de skal jo ha positive venner og. Om du er vandt med en kjøkkeninnredning som koster +/-150.000 og kommer på besøk til en kompis og familien som har noe billig treverk, eller en stue uten flatskjerm på veggen så vil det se ganske rart ut i lengden. Hvis du blir dårlig innstillt å tror du kan leve slik vil de gjøre skade for karrieren. Versus de omgås likestilte.
Sist endret av Sméagol; 27. november 2003 kl. 02:08.
Better than thou.
Herregud, var det innlegget ment seriøst?
Jo det var seriøst ment. Men jeg mener da svært negative folk, og det finnes en del slike her i landet men en skal ikke ta alle under samme klype.
Better than thou.
Jeg blir bare forbauset over at noen virkelig kan mene at;

1. Klasseskille er bra.
2. Raseskille er bra. ("Rase".)
3. At alle som lever under dårligere kår enn visse andre er dumme.

Helt utrolig..
Kanskje ikke raseskille direkte men klasseskille. De som er rikest vil sikkert ikke blande seg sammen med en underkategori.

De som lever under dårlige kår er som oftest dumme, men ikke nødvendig. Alle er ansvarlig for det de gjør. Du vet det finnes mange som er "blåst", ikke gidder de studere noe og ikke gidder de jobbe. Er slike jeg tenker på. Over disse finnes en gruppe med uheldige.

Hørte på P4 at folka på universitetet i Oslo nektet å være sammen med jøder.
Opprinnelig postet av Sméagol


Jeg mener de skal jo ha positive venner og. Om du er vandt med en kjøkkeninnredning som koster +/-150.000 og kommer på besøk til en kompis og familien som har noe billig treverk, eller en stue uten flatskjerm på veggen så vil det se ganske rart ut i lengden. Hvis du blir dårlig innstillt å tror du kan leve slik vil de gjøre skade for karrieren. Versus de omgås likestilte.
Vis hele sitatet...
Så du mener at vennskap til to barn/ungdom skal måles utifra likheten til foreldrenes lønn ?

Tankene dine hører fortiden til.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Smeagol, postene dine virker både umodne og lite gjennomtenkte.

Så du mener at fattige folk er dumme? Hvorvidt man er født inn i en rik eller fattig familie har fint lite med intelligens å gjøre, og ens intelektuelle potensial har intet med såkalt "sosial status" å gjøre. Jevnt over er fattige og rike født med nøyaktig samme utgangspunkt hva intelligens angår.

Dersom de med lite penger får gå på bra skoler og dermed får utviklet seg tilfredsstillende er jeg altså sikker på at disse kan utfylle sitt intelektuelle potensial like godt som de med mye penger. Problemet er at folk med lite penger ofte ikke har tilgang til læringsinstitusjoner som er gode nok.

Av personlig erfaring kan jeg også fortelle at det å komme til et sted med dårligere standard enn det en er vant til hjemme fra i stor grad er en utelukkende berikende opplevelse.

Går forresten selv på UiO og bryr meg fint lite om folk er jøder eller ikke.
Jeg stiller meg like uforstående til denne posten som Carlo gjør.

Kanskje det mest latterlige jeg har lest på dette forumet noen gang.
Hva i huleste har vennskapet til barn/ungdom med lønna til foreldrene og gjøre ? Idiotisk.
Sméagol hvor gammel er du ?
det dær er noe en 13 åring kunne finne på å si.

de som er rike og får alt de peker på er dessuten ganske så blonde. det er svarte får i alle grupperinger.
og siden jeg mener at logikk utvikles utifra dine erfaringer og prøvelser så må jo det bety at de rike som får alt de peker på er ganske så tette i pappen siden de ikke opplever like mye som en som må kjempe seg opp og jobbe for penga..

det siste kan tas med en stor klype salt..

Hvist du seriøst mener det du nettop sa så begrunn det. men forbered deg på å tape den diskusjonen..
Opprinnelig postet av Sméagol
Er bra de har skoler for rike og fattige. Nå er det opprør mellom jøder og nordmenn i Oslo og. Kanskje vi burde ha egen skole for ulike mennesker?

Kan plassere jøder og andre rare fra utlandet på en skole og de velformerte på en annen.

Si om du var forretningsmann i et firma og var god for 200 millioner, du ville ikke sendt jenta eller sønnen din på en møkkaskole der han eller hun kunne bli negativt påvirket av n00b idioter som kommer fra en sosialberm?

Jeg mener de skal jo ha positive venner og. Om du er vandt med en kjøkkeninnredning som koster +/-150.000 og kommer på besøk til en kompis og familien som har noe billig treverk, eller en stue uten flatskjerm på veggen så vil det se ganske rart ut i lengden. Hvis du blir dårlig innstillt å tror du kan leve slik vil de gjøre skade for karrieren. Versus de omgås likestilte.
Vis hele sitatet...
Med andre ord så burde egentlig moderatorene bannet deg fra forumet slik at vi ikke ble smitta av slike dårlige verdier? Har du tenkt deg om nå gutt?
Opprinnelig postet av Sméagol

Kan plassere jøder og andre rare fra utlandet på en skole og de velformerte på en annen.
Vis hele sitatet...
er du rassist?

Blir kvalm når jeg leser posten din... Du mener vel ikke at det skal være egne tv kanaler for de rike og da, sånn at det ikke "ser rart ut" når det er blider fra krig, sult og elendighet? Eller skal lage et land for de rike og et land for de fattige. Sånn at de stakkers rikingene slipper å se folk som ikke har det like godt som dem?

er det rart at det er krig i verden når enkelte mener sånne ting?

(håper det var lite gjennomtenkt sagt og at du ikke egentlig mener det)
Sist endret av Trond; 27. november 2003 kl. 15:32.
selv om Sméagol ikke er enig med resten av verdens verdier og moraler burde ikke det gå ut overham personlig.
jeg syntes at alle som er uenig med mennesker burde prøve å akseptere at det finnes de som ikke er enig med resten av verden.
Opprinnelig postet av S_Cwirl
selv om Sméagol ikke er enig med resten av verdens verdier og moraler burde ikke det gå ut overham personlig.
jeg syntes at alle som er uenig med mennesker burde prøve å akseptere at det finnes de som ikke er enig med resten av verden.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig skal vi akseptere Sméagols meninger, men vi må da for fanden få lov til å argumentere og si imot ham for det, uten at det blir oppfattet som personangrep. Det Sméagol her representerer er en utvikling som fører samfunnet 200 år tilbake i tid, hvor "rase"skille og klasseskille ble sett på som en selvfølgelighet. Dette provoserer svært mange.
Opprinnelig postet av Sméagol
Er bra de har skoler for rike og fattige. Nå er det opprør mellom jøder og nordmenn i Oslo og. Kanskje vi burde ha egen skole for ulike mennesker?
Vis hele sitatet...
Hva skjedde med ideen om at alle skal ha likt utgangspunkt her i livet? Jeg vil ikke at en bortskjemt drittsekk som ikke kunne gitt mindre faen skal operere hjernesvulsten min, eller undervise barna mine. Hva med ulike gymtimer for tjukke og tynne? Kjipt for de tynne å spille fotball med tjukke idioter som ikke kan løpe spesielt fort.

Opprinnelig postet av Sméagol
Hørte på P4 at folka på universitetet i Oslo nektet å være sammen med jøder.
Vis hele sitatet...
P4 er kjent for grundig, balansert journalistikk.
Sist endret av Gilgamesj; 27. november 2003 kl. 16:11.
Jeg tar avstand fra Smèagols meninger, men at det kan finnes skoler hvor man må betale og bli plukket ut for å få lov til å gå på ser jeg ingenting galt i.
Men klasse/raseskille i skolen er tanker jeg trodde vi hadde lagt bak oss for en tid tilbake.
Hmm, dette ble mer en flame-Smeagol-for-sine-ganske-absurde-meninger-post. Hva med å gå tilbake til topic?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
samstemmer. tviler på at smeagol kommer til å ytre seg i denne threaden her en gang til.
Er bra de har skoler for rike og fattige. Nå er det opprør mellom jøder og nordmenn i Oslo og. Kanskje vi burde ha egen skole for ulike mennesker?
Vis hele sitatet...
jeg er neger og bor på landet. Ble født i norge, kan flytende norsk, flytende engelsk, og litt møkka dårlig tysk. Har bare norske (hvite) venner, foreldra mine har jobba hardt for en lege utdannelse.

MEN NEI!!!! jeg får ikke lov til å gå på skole med andre hvite fordi jeg er neger!? Hva faen skal det bety!!!?? i tilleg, hvis jeg da skulle gått på skole med negere, så hadde det bare vært meg søstra mi og en gjeng flyktinger (3-4stk) som gikk der!

JEG har seriøse problemer med å holde meg fra å spy når jeg leser sånne ting som det der smeagol!! Jeg skammer meg, på menneskehetens vegne, over folk som deg. Hvis du mener vært jevla ord du skriver der, så må du virkelig tenke over menneskeverdier.

Mennesker er en og samme art, hva faen er så vanskelig å skjønne med det? selv om noen er mindre innteligente, fattigere, har en annen hudfarge, seksuell legning eller snakker et annet språk, er de fortsatt like mye verdt som andre mennesker.
Helvete nå ble jeg forbanna!

Faen, jeg blir kvalm.
Skam deg, for det du skrev... skam deg.
chill
Vi snakker ikke om vanlig lønn her. Om noen tjener 250' i året og andre tjener 700' i året er det ikke så gigantisk forskjell. Tenker på de som er god for 200 millioner, og de vil ikke la barna sine gå på skole med en mindre klasse. Hva om barna dine blir kidnappet i friminuttet og du får et krav på 10 millioner som må betales i løspenger? Det er riktig å skille ut slik

Trond
Er ikke rassist nei.

Samurai JacK
Hvis mennesker er en og samme art så får du skrive et brev til Privatskolene i England å forklare det. Folk med problemer blir tatt ut av klassene i Norge og og satt under spesialhjelp for å lære bedre.

Vi burde ha privatskoler i norge og på samme måte som i utlandet. Med utskilling og vurdering. Lærere jobber bedre om de tjener mer og gir elevene bedre undervisning, og personlig undervisning.

Jeg er sikker på at du ville gått på privatskole selv, Samurai Jack om du fikk valget om å bli akuratt-det-du-vil. 7-8 år fra nå og du er professor i nanoteknologi - noe du ikke ville lære om på en vanlig skole her.
Sist endret av Sméagol; 27. november 2003 kl. 22:23.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Sméagol
Si om du var forretningsmann i et firma og var god for 200 millioner, du ville ikke sendt jenta eller sønnen din på en møkkaskole der han eller hun kunne bli negativt påvirket av n00b idioter som kommer fra en sosialberm?

Jeg mener de skal jo ha positive venner og. Om du er vandt med en kjøkkeninnredning som koster +/-150.000 og kommer på besøk til en kompis og familien som har noe billig treverk, eller en stue uten flatskjerm på veggen så vil det se ganske rart ut i lengden. Hvis du blir dårlig innstillt å tror du kan leve slik vil de gjøre skade for karrieren. Versus de omgås likestilte.
Vis hele sitatet...

For det første så ville jeg nok ikke sendt ungen min til en privat skole, så lenge det ikke er en skole som min unge vil gå på. Dette må være opp til hver enkelt menneske som skal gå på skole bestemme.
Hvorfor skal offentlige skoler være så dårlige da. Det er vel egentlig der jeg ville at min unge i så tilfelle skulle få gått. Egentlig pga. at jeg ikke vil at de skal skille seg så mye ut, hvis du skjønner hva jeg mener.

Og til det andre du skrev der.
Det er vel samme faen hvordan en innredning i ett hus er så lenge man trives sammen med den man er med. Man må respektere hvordan andre bor!
For å trekke opp noen tanker igjen....

Jeg vil si at vi ikke akkurat har lagt skille mellom skolen bak oss. Med fritt skolevalg og sikker av andre grunner også begynner vi å få et skille mellom elite og ikke-eliteskoler i norge. Dette skillet er ikke _så_ stort, men det er ikke så rent lite heller.

Foreldres inntekt blir jo faktisk bruk av barn for å mobbe hverandre med nå som skattelistene ligger på internett. Det er klasser der noen elever lagde rangeringsliste og hengte opp på veggen. Bra er det uansett ikke.

Jeg syntes ikke den offentlige skolen er så dårlig når alt kommer til alt, den kunne vært bedre, men tenk over det. Den kunne vært MYE værre.
Opprinnelig postet av Sméagol
Er bra de har skoler for rike og fattige. Nå er det opprør mellom jøder og nordmenn i Oslo og. Kanskje vi burde ha egen skole for ulike mennesker?

Kan plassere jøder og andre rare fra utlandet på en skole og de velformerte på en annen.

Si om du var forretningsmann i et firma og var god for 200 millioner, du ville ikke sendt jenta eller sønnen din på en møkkaskole der han eller hun kunne bli negativt påvirket av n00b idioter som kommer fra en sosialberm?

Jeg mener de skal jo ha positive venner og. Om du er vandt med en kjøkkeninnredning som koster +/-150.000 og kommer på besøk til en kompis og familien som har noe billig treverk, eller en stue uten flatskjerm på veggen så vil det se ganske rart ut i lengden. Hvis du blir dårlig innstillt å tror du kan leve slik vil de gjøre skade for karrieren. Versus de omgås likestilte.
Vis hele sitatet...
Jeg kan i motsetning til flere andre si meg enig i det aller meste her, men folk bør fatte at for det om flertallet mener noe, betyr det ikke at det er "rett", noe som skremmendes ofte skjer....
Et klasse skille i samfundet er uungåelig nå...vi har forskjellige klasser.... Har en venn som er temmelig rik og jeg er ubekvem når jeg er hos han pga. alt stuffet der....

Privatskoler er bedre, og vi har dem her.... eneste er at de er religiøse...
Man har da også den geniale steinerskolen og,skulle ønske jeg gikk på en.

Klasseskille må unngås,hvem ønsker USA-tilstander i Norge?
Eller Sverige for den del,som nå har et ganske synelig klasse/raseskille i skolen.
smeagol: de som blir tatt ut fra klasser i dag har spessielle problemer, mener du at det er et problem at man er jøde?

Jødene og de andre raringene, som du klate dem, må integreres ikke skyves ut!

Han stakkaren som må se på "rare" kjøkkeninnredninger har bare godt av å se at alle ikke har det like godt!! (_jeg_ mener ikke at de som har rare kjøkkeninnredninger har det vondt...)

Er sikker på at en hver rassist/nazist kunne sagt seg enig i dine meninger.
Nei jeg er absolutt ikke rassist. Har hatt en dame fra utlandet og så..

Men når det gjelder Jøder så har disse blitt hatet over hele verden i alle år. Ingen liker jøder, hvordan det har seg. Ikke bare hitler, men USA hater jøder, til og med folka i midtøsten hater jøder. Når vi sier at Al Quaida har lyst å utrydde jøder fordi de tror på noe annet så sier jo det litt. I Tyrkia ble jødene sprengt og nettopp!

Hvorfor tar ikke alle sammen selvmord når ingen liker dem? Hva driver folka videre? Det er en gruppe som er venner med seg selv.

Hver eneste dag blir det sprengt 20 palestinere og jøder i en eller annen buss, annen hver dag i hver sin gruppe. Blir jødene sprengt mandag går palestinere tirsdag. Folk er så vandt med å høre dette på radio og TV at de ikke bryr seg i det heletatt.

Ikke mindre en én time siden ble en ny palestiner skutt
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...ticleID=680040

I morgen er det attentat og verce visa..
Ja,jøder og palestinere blir drept hver dag,hva er poenget ditt?
Og det er ikke sant at USA hater jøder,det bor veldig mange jøder i USA og der har veldig mye makt der.

Hvorfor tror du USA støtter Israel så mye som de gjør?
Opprinnelig postet av Mantus
Hvorfor tror du USA støtter Israel så mye som de gjør?
Vis hele sitatet...
Hva synes du om fangemuren de har bygget rundt Israel? Det er ala auschwitz med Bush i spissen.
Sist endret av Sméagol; 28. november 2003 kl. 15:04.
Opprinnelig postet av Sméagol
Nei jeg er absolutt ikke rassist. Har hatt en dame fra utlandet og så..
Vis hele sitatet...

Å ha hatt en dame fra utlandet betyr vel ikke nødvendigvis at du ikke er rasist, med mindre du har hatt damer fra alle nasjoner og "raser".
Men når det gjelder Jøder så har disse blitt hatet over hele verden i alle år. Ingen liker jøder, hvordan det har seg. Ikke bare hitler, men USA hater jøder, til og med folka i midtøsten hater jøder.
Vis hele sitatet...
Uhm. Jeg hater ikke jøder. Ingen i familien min hater jøder. Ingen av vennene mine hater jøder. USA er det mest jødevennelige landet som finnes (så og si), de støtter Israel og har en høy andel jøder. Hvor pokker du tar det fra at "alle" hater jøder skjønner jeg ikke.
Hvorfor tar ikke alle sammen selvmord når ingen liker dem? Hva driver folka videre? Det er en gruppe som er venner med seg selv.
Vis hele sitatet...
For det første hater ikke alle dem (se over), for det andre så tror jeg neppe at folk dreper seg selv bare fordi ingen liker dem... Se på oss nerder som rase, hvis "alle" (dvs de på samme aldersgruppe som oss, det er jo hele verdenen vår ) hater oss, så burde vi vel strengt tatt drepe hverandre? Fuckings face it; verden er delt inn i grupper som styrer med sitt, og slik vil det være så lenge folk har dine holdninger.
Når vi sier at Al Quaida har lyst å utrydde jøder fordi de tror på noe annet så sier jo det litt. I Tyrkia ble jødene sprengt og nettopp!
Hver eneste dag blir det sprengt 20 palestinere og jøder i en eller annen buss, annen hver dag i hver sin gruppe. Blir jødene sprengt mandag går palestinere tirsdag. Folk er så vandt med å høre dette på radio og TV at de ikke bryr seg i det heletatt.
Vis hele sitatet...
Du har rett. Ingen bryr seg heller om bilulykker, sultende barn eller noe som helst annet. Kjipt nok.

Opprinnelig postet av Sméagol
Hva synes du om fangemuren de har bygget rundt Israel? Det er ala auschwitz med Bush i spissen.
Vis hele sitatet...
Den muren ble bygget for å beskytte mot terrorister. Beskyttelse mao, om den burde være der er en annen sak.
Sist endret av ivioyner; 28. november 2003 kl. 15:11.
De er formodentlig kanskje ikke en rasist Herr. Sméagol, men en antisemmitist er De helt klart.

*edit*
Jeg kjenner flere jøder, og de er så normale og greie som du får dem. Ingen jeg kjenner hater jøder heller, så dette med at "Alle hater jøder", kan du gå et annet sted med.
Sist endret av chill; 28. november 2003 kl. 15:25.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av Sméagol
Nei jeg er absolutt ikke rassist. Har hatt en dame fra utlandet og så..
Vis hele sitatet...
Måten du sier "utlandet" på får meg til å tro at du ikke mener "sverige" eller "tyskland". Er ikke det rasistisk i seg selv, å ikke se folk fra disse landene som "utlendinger"? Dessuten: hva har dette med saken å gjøre? "Utlandet" er landsavhengig. "Jøder" er en befolkningsgruppe du stempler på grunn av tro - det finnes norske jøder også.


Men når det gjelder Jødr så har disse blitt hatet over hele verden i alle år.
Vis hele sitatet...
Dette regner jeg med at du har kilder på? Få se!

Ingen liker jøder, hvordan det har seg.
Vis hele sitatet...
Snakk for deg selv, mann. Det finnes mange pakistanere jeg ikke kan fordra, det betyr ikke at jeg hater pakistanere. Nå kjenner jeg riktignok ingen jøder, men om jeg hadde gjort det, og ikke likt dem, så hadde jeg ikke hatet dem fordi de er jøder, men fordi de er rasshøl.

Det finnes folk her på forumet jeg er kronisk allergisk mot. Ikke dermed sagt at jeg hater alle.

Hvorfor tar ikke alle sammen selvmord når ingen liker dem?
Vis hele sitatet...
Det går ikke an å oppriktig tro dette, gjør det vel? Du kødder med meg, ikke sant? I så fall, så er du ikke dårlig som satiriker, men jeg ville foreslå at du tar den énda litt lenger, så det ikke er noen fare for at folk tar deg seriøst.

H
Master debater
Dekilaz's Avatar
SharQ: At jøder har en lang historie som et forfulgt folk er vel faktisk et faktum som er å regne for allmennkunnskap?

Kilder som kan brukes er f.eks. litteratur fra 2. verdenskrig, Bibelen, gamle lover både i Norge og i utlandet.

Uansett, Smeagol:

1.
Jeg kan ikke skjønne hvorfor man MÅ hate jøder (det virker som om du tar det for å være en selvfølge). Er det pga. mange jødegjenger i Sogndal e.l.? Det skal sies at jeg selv ikke har mye til overs for Israel og fanatiske sionister, men jeg kjenner faktisk også folk med jødisk bakgrunn som deler mitt syn på dette.

2.
Det heter BEGÅ selvmord.
Sist endret av Dekilaz; 28. november 2003 kl. 18:25.
Hva synes du om fangemuren de har bygget rundt Israel? Det er ala auschwitz med Bush i spissen.
Vis hele sitatet...
rofl.

Denne muren blir bygd rundt Palestina av Israel, med Sharon i spissen. Bush støtter den, ja, men med et utspill som dette bekrefter du bare det alle mener....

n00b!
Etter jeg har lest alle innleggene i denne posten har jeg kommet til den konklusjonen at Smèagol må ha en eller annen form for demens. Ikke vet jeg hvilken da...

Når jeg så er ferdig med personangrepet på ikke så stakkars Smèagol kan jeg komme med mitt syn på saken:

Klasseskille kunne vært vel og bra hvis det ikke fungerte på akkurat den måten det gjør i menneskesinnet. Det at likesinnede gjerne vil komme sammen ser jeg ingenting galt med. Det jeg derimot har noe mot er det at klasseskille skaper forakt mellom de forskjellige klassene. Det er noe som ikke kan tolereres.

Hele denne tråden kunne hatt litt godt av noe kunnskap om kommunismens idealer og ideer. Stalins ideer om hvordan skape en perfekt verden stemmer godt overens med en del av de tankene som svirrer rundt her. Problemet med hans forhåpninger er at mennesker er mennesker, og de jobber hovedsaklig for seg selv og sine. Det Stalin regnet med var "perfekte" mennesker som bare jobbet for samfunnets beste.
Disse menneskene måtte også være 100% fordomsfrie. Altså er Smèagol utelukket!
very impotent freak
Delusional's Avatar
Jeg svarer på Hofsoe sin post, ettersom jeg ikke har tenkt å svare på annet:

"De måtte også ha ett møte med alle disse elevene, 1 etter 1 med foreldrene."

Dette er jo for å finne ut hvorfor de sender ungene til skolen, og for å finne ut om ungen i det heletatt har no grunnlag for å lykkes der, og ha det fint der.

"Det var slik at alle av de som søkte på skolen som de ville innpå, var på skolen for å ta en prøve"

Jeg syntes at vi skulle hatt prøver på elevens IQ og se på hvor god eleven er på de forsjellige fagfeltene. Dersom en elev som er god må være i en klasse med dårligere elever som lærer senere vil det bremse hans/hennes utvikling, og når en elev ligger milevis forran andre elever er det galt å ha eleven på et nivå som ikke gir utfordring. Jeg husker selv på barneskolen, hvor jeg låg en ekstrabok i matte forran en del av de andre elevene. Mens i norsk var jeg mindre god. Hadde klassene blitt det opp etter hvor gode elevene var, hadde elevene kunne fått hjelp og utviklet seg bedre i stedefor å være i en klasse hvor de ikke forstår noe/er for gode. Det vil gi barna en fair kjangs til å utvikle seg i rett tempo og få gode studievaner.

"De hadde også ett lunsj friminutt, hvor lærerene satt å så hvordan elevene var, hvordan de så ut og om de hadde ett skjarmerendes smil osv. akkurat dette reagerte jeg på"

Dette hadde vært greit dersom den delen med utseede og sjarmerende smil ble tatt bort, det tar jeg sterk avstand fra, og mener er moralsk uriktg å gi barn i 9års-alderen tanker på kroppsfiksering og slikt. Den delen å se hvordan eleven var er forsåvidt grei, siden de da kan se om barnet har atferdsproblemer og om de klarer å fungere sosialt.

Mine svar er basert på hvorden jeg har tolket det du har skrevet, så du må gjerne arristere meg dersom jeg har feiltolket noe av det som stod i teksten din.

http://home.online.no/~jo-lohn/500.gif
Post 500!
Master debater
Dekilaz's Avatar
IQ-test er definitivt ikke veien å gå uansett. IQ-tester er på ingen måte noen god måte å "regne ut" intelligens på. Kunnskapstester er i såfall en langt mer fornuftig løsning, men selv det er jeg noe skeptisk til (om man har en dårlig dag eller er uheldig med oppgavene kan man ende opp i en gruppe som på ingen måte

Uansett synes jeg også det er viktig at en skal kunne lære seg å forholde seg til sine jevnaldrende i sosiale sammenhenger. Det er viktig å kunne forholde seg til alle typer folk, både mer og mindre intelligente, både på barneskolen og definitivt også senere i livet.

Derfor stiller jeg meg skeptisk til å bruke et system med "eliteklasser" og klasser for de mindre smarte. Om man føler at man ligger langt foran i et fag eller to (i Delusionals tilfelle, matte), synes jeg at man bør kunne ta timer i disse fagene med f.eks. de som er ett år eldre, mens man samtidig har andre fag (i Delusionals tilfelle, norsk) med de jevnaldrende.

Så håper jeg at Delusional ikke blir sint fordi jeg brukte ham som eksempel Gratulerer med 500 poster, forresten!
Skolesystemet i England er ganske kjipt ja. Så vidt jeg har hørt så har de en avgjørende prøve når de er 11 år,(arrester meg hvis jeg tar feil) som er med på å avgjøre hvordan de kan ta sin senere utdanning. Hvis dette stemmer så synest jeg det er ganske trist. Når man er 11 år, er man da ferdigutviklet intelektuelt? Man kan jo tenke seg et slikt system i Norge. En viktig prøve når man er 11 år skal avgjøre hvor man står om f.eks. 10 år. Gammeldags og urimelig i dagens samfunn.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av Dekilaz
IQ-test er definitivt ikke veien å gå uansett. IQ-tester er på ingen måte noen god måte å "regne ut" intelligens på. Kunnskapstester er i såfall en langt mer fornuftig løsning, men selv det er jeg noe skeptisk til (om man har en dårlig dag eller er uheldig med oppgavene kan man ende opp i en gruppe som på ingen måte

Uansett synes jeg også det er viktig at en skal kunne lære seg å forholde seg til sine jevnaldrende i sosiale sammenhenger. Det er viktig å kunne forholde seg til alle typer folk, både mer og mindre intelligente, både på barneskolen og definitivt også senere i livet.

Derfor stiller jeg meg skeptisk til å bruke et system med "eliteklasser" og klasser for de mindre smarte. Om man føler at man ligger langt foran i et fag eller to (i Delusionals tilfelle, matte), synes jeg at man bør kunne ta timer i disse fagene med f.eks. de som er ett år eldre, mens man samtidig har andre fag (i Delusionals tilfelle, norsk) med de jevnaldrende.

Så håper jeg at Delusional ikke blir sint fordi jeg brukte ham som eksempel Gratulerer med 500 poster, forresten!
Vis hele sitatet...
En IQ test er får å sjekke hvor fort elven klarer å lære, Mensa Norge, uttalte seg til en avis på nettet ogsa, at folk med høy IQ, tilegnet seg dårlige studievaner fordi de lærtefor fort. Jeg snakker ikke om eliteklasser, men å dele folk opp i puljer etter hvor gode de er, så de blir tilstreklik intelektuelt stimulert.

Å se på oppførsel kan være et nyttig verktøy for å få barn med ekstraordinær oppførsel inn på en skole som kan bestpasse deres behov.
Det du sier Delusional er sosialt klasseskille. Det tilhører fortiden. Det er et ideelt system for å lære mest mulig, men det vil skape sosiale skiller. Noe som er svært uheldig.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Du hørest nesten komunistisk ut! Du får det til å virke som folk er like eventuelt, vil at foolk skal være like. Da må du VÅKNE OPP! Likestilling eksisterer ikke, og vi har klasseskille som bare det! Det ikke alltid like synlig men slik vl det alltid være. Folk som har et godt hode må få utvikle det, de som ikke har et like bra hode, har andre kvaliteter som de bør få utvikle, vi må for guds skyld ikke frata barna retten til å lære, og gjøre dem dummere enn det de er. Det vil nødvengigvis ikke skape et sosialt skille å dele barna opp, i alle fall ikke i mye større grad enn det er nå. Når du velger deg venner, så finner du venner du kan sammenligne deg med og du har allerede da skapt et skille. Freaks og geeks henger med andre freaks og geeks. Bolere med andre bolere. Slik vil det alltid være. Det som foregår i england er bare en påskynding av en fremtidig prosess hvor du vil etterhvert ende opp i en omgangskrets hvor det er stort sett folk innen for samme sosale gruppe, jussstudenter henger med andre jusstudenter og leger med andre leger.
Jeg har ingenting imot å skille elever i skolen. Altså, ikke på den måten at man tar tester og deretter blir plasser i en elite- eller taperklasse for alltid. Men heller sånn at hvis man er god i et fag så får man mer avanserte oppgaver og slipper å gjøre de enkle banale oppgavene. Men det skal ikke være noe i veien for at som har gjort det dårlig en periode kan gjøre en innsats og få mer avanserte oppgaver. Om klassen skilles eller om man sitter i samme rom synes jeg ikke betyr så mye.

Det kan jo argumenteres med at dette kan bli kjedelig for de som ikke er så flinke. Men blir det egentlig noen forskjell? Elevene vet allerede hvem som ikke er flinke på skolen. Dessuten er de fleste iallfall gode på _noe_. Når man begynne på videregående vil man allikevel måtte velge hva man skal, og man velger det man er flink til. Jeg ser ikke noe galt i å skille elevene tidligere. Det jeg synes er viktig derimot, er at det man gjør når man er så ung ikke utelukker muligheter senere.

Når det gjelder privatskolene i England så blir dette noe annet, for da velges man ut etter hvor mange penger foreldrene har. Jeg er glad for at vi har det systemet vi har i Norge, spesielt med at de fleste universiteter og høgskoler er gratis.
Sist endret av GreyWanderer; 28. november 2003 kl. 22:36.
Ministry of Love
sptz's Avatar
jeg gleder meg til posten der Sméagol sier at alt han har sagt bare er for å provisere å at han bare sa det for å få fart i en debatt.. (eller det var vel mest ønske tenkning fra min side vis jeg ser realistisk på det)

En elev som er 9 år er det meget vansklig å teste for hvordan han/hun kommer til å klare seg ut over i vidre skolegang vis de fikk samme muligheter.

Delusional betyr det at siden jeg har dårlige studievaner at jeg har høy IQ også
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av spetznaz
Delusional betyr det at siden jeg har dårlige studievaner at jeg har høy IQ også
Vis hele sitatet...
http://www.highiqsociety.org/common/...ulturefair.htm Du kan jo se selv.

Eller ta mensa testen. (som er rimlig enkel).

Hehe.
Delusional: Ja visst er det klasseskiller i samfunnet, men skal vi gå inn i skolen å teste elevers IQ og dele de inn i grupper å "fortelle" dem at de er samfunnstapere allerede når de er barn/ungdom? Det er vel en motivator i seg selv det, ikke sant?