Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1297
Hadde fryktelig tregt internett i går kveld. Mistet faktisk forbindelsen en del ganger. Trodde først det var min ISP som hadde problemer, da jeg vet de holder på med en omlegging av login systemet deres.

Så kom jeg til å tenke på loggen i routeren min, og der ser jeg at jeg hele tiden får masse innkommende trafikk på UDP port 47855. Denne trafikken blir stoppet av brannveggen, men sannsynligvis er dette årsaken til dårlig/manglende nett.

Jeg fikk heldigvis skiftet IP i går, og trafikken forsvant. Da ble hastigheten min normal igjen, men nå er det i gang igjen (dog ikke så hardt). Det virker som om denne trafikken oppstår etter jeg har brukt Vuze til å laste ned noen torrenter. Problemet er at den fortsetter selv om jeg avslutter Vuze.

Noen som har peiling på hvorfor jeg opplever denne tafikken? Fant ikke noe særlig om det på Google.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har du åpnet noen porter?
Sist endret av Fleff; 25. februar 2012 kl. 20:19.
høres ut som om noen har satt på "respond to ping on public ip\wan" i routeren din eller en dårlig konfigurert brannmur \ port-forwarding


edit: innlegg error 404 page not found...
Sist endret av knutazz; 25. februar 2012 kl. 20:26. Grunn: la til error code
Trafikken blir som sagt stoppet, men tror boksen min (Linksys WRT 54 GL) sliter med trafikken. Internett blir tregt og faller ut av og til.

Har et par åpne porter, men ser ikke ut til at det kommer noe annen enn forventet trafikk der. Skal heller ikke svare på ping.

Jeg føler meg ganske sikker på at det har noe med nedlasting av torrenter å gjøre, da det oppstår i etterkant av dette hver gang. Etter jeg lukker Vuze, og får meg ny IP, så er alt ok. Etter å ha kjørt Vuze igjen, så er det på kjøret igjen.
Du har for mange tilkoblinger satt i torrent clienten set det ned til 30-40 tilkobinger, eller mek en pfsens router pc.
Sist endret av ontheroad; 25. februar 2012 kl. 20:36.
Bruker forresten MSE som AV program, og har kjørt en full scan som ikke viste noen spor av virus. Det trenger jo ikke bety at jeg ikke har virus, men man føler seg litt tryggere i alle fall.

Men har antall tilkoplinger noe å gjøre med innkommende trafikk på UDP port 47855 å gøre?

Nå først ser jeg at det i Vuze er satt opp port 47855 som lytteport for tjener i oppsettet. Nedlastingene funker helt fint, så antar at dette kun er ment brukt når jeg evt skal dele en fil (noe jeg ikke gjør).

Skjønner bare ikke hvorfor jeg får så voldsomt med innkommende trafikk på denne porten. Kansje det er antall forbindelser som er for stort. Stod på 512, men satt den ned til 40 nå. Håper det hjelper.
hmm... sjekk om vuze støtter upnp og sett både router og vuze til og bruke det.. samt sett ned antal tilkoblinger i vuze til 30 - 40 da standar router kneler ved masse tilkoblinger...
Ser at Vuze har åpnet porter vha upnp, så den støtter det. Har satt ned antall tilkoplinger til 40 nå, så håper det er løsningen.

Takker for bidragene!

Skal selvfølgelig oppdatere tråden om en dag eller to, når jeg ser hvordan det funker.
Oppdatering til senere lesere av denne tråden. Ser ut til at det å sette ned antall tilkoplinger var det som skulle til. Routeren håndterte tydligvis ikke mengden. Ting har i alle fall fungert fint etter at jeg gjorde dette.