Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 11725
God aften folkens!


Etter at tre venner av meg hadde planlagt en roadtrip gjennom store deler av Europa ble turen endelig virkelighet forrige torsdag.

Jeg slang meg bare på i siste liten (10 minutter før avgang) i vill begeistring når jeg hørte snakk om alle de fine reisemålene på turen.

Turen skulle gå slik:

Norge - Danmark - Tyskland - Tsjekkia - Ukraina - Moldova - Kroatia og så videre opp til Amsterdam og så hjem til Norge.

Desverre hadde jeg ikke tid til å være med lengre enn til Kiev, som er hovedstaden i Ukraina, pga. jobb.
Men dette følte jeg egentlig bare passet meg utmerket ettersom jeg hvertfall ville få med meg alt fra Kristiansand i kjære Norge til Tsjernobyl i Ukraina.

Turen var knallbra i begynnelsen!
20 grader og strålende sol i Praha som også var en sinnsykt bra og ikke minst veldig billig festeplass var vel egentlig høydepunktet på turen for min del.
To skarve kroner for en pils i butikken og 11,50 per halvliter på strippeklubb er vel ikke en upris?

Etter vi var ferdige med Praha bar det videre mot Kiev.
Denne strekningen hadde vi tenkt å kjøre i et strekk for å få mest mulig tid til å menge oss med de lokale heltene i Kiev.
Tror det var ca. 120 mil.

Etter å ha kjørt gjennom Polen via Krakow nærmet vi oss grensen til Ukraina og vi begynte å forberede oss på strengere grensevakter så derfor gjemte jeg et par gram "urt" fra Praha i en godtepose som jeg plasserte rett forran meg på dashbordet.
Jeg tenkte at dette var et sted jeg aldri ville ha lett selv og satset
på at grensevaktene heller ikke finne på å lete der.

Når vi endelig kom oss bort til grensevaktene begynte jeg for alvor å få følelsen av å befinne meg i Øst-Europa.

Det var lang kø med massevis av ekstremt shabby biler som føreren heller dyttet bortover fremfor å starte bilen, det ble for mye stress.
Dessuten var hjemmestrikkede gensere meget trendy i dette området latet det til.
Og rensevaktene var utkledd i uniformer alà slike som kommunistene i gamle Macgyver-episoder gikk kledd.
Vi begynte å slappe mer av når vi fikk se at trafikken fløt ganske jevnt gjennom grensen og videre inn i Ukraina.

Men når det ble vår tur ble stemmningen brått annerledes!
De begynte med å kommandere oss til å stoppe bilen og skru av motoren ved å bruke noe jeg vil karakterisere som hundepsykologi.
Vaktene flokket seg raskt rundt bilen og diskuterte heftig mens de studerte skiltene.
En av dem kom bort og indikerte at han hadde lyst til å studere passene våre.
Vi satt selvfølgelig klar med passene og viste dem fram en etter en mens vakten studerte både pass og innehaver av passet meget nøye.

Jeg begynte å få en dårlig følelse når jeg oppdaget at han ikke snakket engelsk i det heletatt og det gjorde heller ikke noen av de andre vaktene.
Vi forstod etter hvert også at vi måtte fylle ut noen papirer hvor vi måtte opplyse hvorfor vi skulle inn i landet osv.
Penn fikk vi selvfølgelig ikke lov til å låne så vi måtte endevende hele bilen før vi til slutt fant en som fungerte tålig greit.

Jeg fylte ut mitt skjema og prøvde å levere det til vakten.
Han bare stirret dumt på meg før han tok mot for så å rive papirene i meget små biter mens han stirret kontinuerlig på meg.
Etter dette rakte han fram hånda og sa: "Dollar! Dollar!!!"

Dette hadde vi pratet om på forhånd i bilen og vi hadde blitt enig om at vi ikke skulle bestikke noen som helst for å unngå å bli fengslet for å bestikke feil person.
Altså, dette kunne være en felle for alt det jeg viste.

Derfor forklarte jeg at verken han eller noen av de andre kom til å få penger av oss.
Han fortsatte masingen, men vi prøvde bare å overse det som skjedde rundt oss mens vi ble enige om hvordan vi skulle forholde oss.
De andre ble ferdige med utfyllingen av papirene og da ble han bare stående og betrakte meg som om han forventet at jeg skulle levere papiret jeg også.
Derfor bad jeg meget pent om han kunne være så vennlig å hente et nytt papir til meg.
Etter en stund gjorde han det og jeg ble ferdig med papirarbeidet.

Plutselig strømmet det til med vakter som skulle ransake bilen.
De kneppet opp sikringen på batongen sin, som for øvrig så ut til å være av meget god kvalitet.
Bare vi beveget oss i bilen grep vakten om batongen slik at den var klar til bruk.
En vakt med hund kom traskende mot bilen og instruerte hunden til å begynne søket på førersiden.
De fikk han øye på et balltre som lå mellom setet og dørstolpen.
Dette ble selvfølgelig røsket ut umiddelbart og svaiet rundt slik at alle kunne se det.
Balltreet ble også slått i asfalten flere ganger med betydelig kraft.
Vaktene hoiet og lo.
Det ble litt av et oppstyr kan man si!

"Jaja.. Nå er vi buttfucked", tenkte jeg og merket at trykket i tarmen steg betraktelig.
Det lå også et gram pot i bagasjerommet samt steroider.
Merkelig nok ble ingenting funnet.

Når hunden endelig hadde jobbet seg helt opp til der jeg satt, i passasjersetet helt fremme, nådde spenningskurven en topp som var helt ubeskrivelig.
Hunden merket ikke marihuanaen som lå maks. 30 centimeter fra hundenesen!
Den stod der en liten stund i tillegg.
Den ene vakten i militæruniform spurte da om vi hadde marihuana.
Jeg måtte bare spille uskyldig og latet som om jeg aldri hadde hatt noe med dette stoffet å gjøre og det samme gjorde vennene mine.


Etter 7 ransakelser av bilen måtte vi omsider vise vognkortet og ettersom bilen nylig var innkjøpt til turen var ikke omregisteringen registert i noe system enda.
Og navnet i vognkortet stemte selvfølgelig ikke over ens med noen av navnene i passene.
Da ble det enda mer oppstyr og det virket som om vi ble besylt for å kjøre i en stålet bil.
Sjåføren ble hentet ut av bilen og tatt med ned i en kjeller.

Vi som satt igjen i bilen ble selvfølgelig enda mindre kjepphøye og hadde vel egentlig mest lyst til å bare forsvinne.
Noen av vaktene inspiserte bilen en siste gang.
Blant objektene som ble sjekket var en pakke rulletobakk og en sigar som lå _rett_ ved siden av godteposen min!
Jeg kjente at det begynte å bli litt vel mye spenning for min del og belaget meg på å bli kastet i en celle innen kort tid.

Vi ble enige om at jeg bare skulle si fra om at det var min pot som lå på dashbordet dersom den ble funnet, men heldigvis kom sjåføren vår gående mot bilen, smilende faktisk.

"Dere vet hva som skjer nå?" Sa han.
- Fengsel?
"Nei, vi blir kastet ut av landet."

Han forklarte at det ikke nyttet å vise salgsmeldingen ettersom at denne var på norsk.

Etter å ha kjørt noen kilometer tilbake inn Polen stoppet vi bilen og tok en sårt trengt toalettpause!
Men nå hadde jeg et nytt problem, jeg var i tvil om jeg hadde råd til å komme meg hjem igjen.
Jeg kunne selvfølgelig ikke benytte meg av flybilletten fra Kiev når jeg ikke kom meg inn i Ukraina en gang!

Derfor ringte jeg til IF for å få nødhjelp via reiseforsikringen, men de hadde ikke åpningstid igjen før på mandag (i dag) og jeg ringte på lørdagen.
Flyselskapet svarte heller ikke verken på mail eller telefon før i dag.

Men jeg kom meg hjem i går kveld da.


Etter å ha lest denne tråden lurer du sikkert på hva jeg egentlig vil oppnå med å skrive den?
Jeg vil ganske enkelt prøve å få svar på disse spørsmålene:

- Hvorfor kan de Ukrainske grensevaktene avsky norske ungdommer slik som de tydeligvis gjorde?

- Burde vi ha prøvd å bestikke vaktene?

- Er det noe vi kunne ha gjort mens vi stod på grensen? Myndigheter vi kunne ha ringt osv.?

- Hvordan burde jeg gå frem med tanke på reiseforsikring via IF ettersom de ikke har ringt til meg eller svart meg på mail etter at jeg har forklart situasjonen for dem?

- Forslag til nye reisemål og hvordan vi kan forberede oss til neste gang?

Glemte å poste et par spørsmål:

- Hva kunne ha skjedd dersom de fant marihuana i bilen?

- Er det mulig at hunden kun var trent opp til å lukte "tyngre stoffer" enn marihuana ettersom den ikke oppdaget greiene i tillegg til at vakten også spurte om vi hadde dette i bilen?

Grunnen til at det i det heletatt var med i bilen var at vi fikk høre at de var legalisert i det landet. Noe som virker ekstremt lite sannsynlig på dette tidspunktet.
Jøss. Dette her minner meg egentlig om Camp Refugee som jeg var på i forbindelse med borgeligkonfirmasjon. Spesielt den delen med at dere ikke fikk låne penn og at de rev i stykker arkene deres! Hørtes veldig interessant ut da.
Sitat av gitarhenrik Vis innlegg
Jøss. Dette her minner meg egentlig om Camp Refugee som jeg var på i forbindelse med borgeligkonfirmasjon. Spesielt den delen med at dere ikke fikk låne penn og at de rev i stykker arkene deres! Hørtes veldig interessant ut da.
Vis hele sitatet...
Hehe, så dette kan være standard prosedyre ovenfor avskyelig norsk ungdom?
Det var veldig interessant egentlig, ikke der og da, men dette er en opplevelse som kan være en grei livserfaring i tillegg til at det er en god historie å fortelle.
Etter Hostel-filmene trodde jeg da det var klinkende klart at siviliserte mennesker har ingen ting i Øst-Europa å gjøre
Sist endret av Gamgee; 29. mars 2010 kl. 21:31.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Etter Hostel-filmene trodde jeg da det var klinkende klart at siviliserte mennesker har ingen ting i Øst-Europa å gjøre
Vis hele sitatet...
"Dollar, dollar" Disse grensevaktene minnet meg mistenkelig mye om forbryterbarna i de nevnte filmene.
Sist endret av Tengel; 29. mars 2010 kl. 21:33.
Sitat av Tengel Vis innlegg
"Dollar, dollar" Disse grensevaktene minnet meg mistenkelig mye om forbryterbarna i den nevnte filmen.
Vis hele sitatet...
Vet du hva?
Akkurat det samme diskuterte vi i bilen rett etter at dette skjedde!

Semjuel, jeg skjønner poenget ditt selv om humoren i din uttalelse maskerer det litt.
Men husk at det er sinnsykt mye kult man kan oppleve dersom man reiser på steder som ikke er vanlige blant den gemene hop i ufarlige Norge.

Ta Odessa i Ukraina feks.
Dette er et av de råeste partystedene i Europa, men hvor mange her inne på nFF har hørt navnet i andre sammenhenger enn på Amerikanske filmer der det relateres til stedet i staten Texas?

Det tror jeg ikke er spesielt mange!
Det spørs at det hadde spart dere en del bry å gitt vaktene en kartong røyk hver.
Morsomt stoff og godt skrevet. Har lenge hatt lyst til det samme selv, godt å vite litt hva som kan skje
Virker som det var litt adrenalin ute å gikk når dere ble stoppet. En erfaring rikere og en god historie å fortelle!
Sitat av gitarhenrik Vis innlegg
Jøss. Dette her minner meg egentlig om Camp Refugee som jeg var på i forbindelse med borgeligkonfirmasjon. Spesielt den delen med at dere ikke fikk låne penn og at de rev i stykker arkene deres! Hørtes veldig interessant ut da.
Vis hele sitatet...

Ja, dette beviser bare at vi som spilledere gjør en meget realistisk jobb


Har ventet på denne historien! Det var gøy å lese, og jeg husker godt grensevaktene i området etter polenturen i 10. klasse! Den gangen slapp vi lett forbi alle grensevakter fordi nordmenn var respektert... what has happened?!
Dette handler ikke om avsky, respekt, sivilisasjon eller moral, men om ekstrem fattigdom. Ukraina er blant Europas aller fattigste land, og når det kommer utlendinger bruker grensevaktene muligheten til å presse dem for noen grunker. Rett eller ikke, det er i hvertfall forståelig at de gjør som de gjør.
Sitat av Kirie Vis innlegg
Morsomt stoff og godt skrevet. Har lenge hatt lyst til det samme selv, godt å vite litt hva som kan skje
Virker som det var litt adrenalin ute å gikk når dere ble stoppet. En erfaring rikere og en god historie å fortelle!
Vis hele sitatet...
Takk for det.
Du kan banne på at det var en del andrenalin i bildet, ja!
Etter denne hendelsen satt vi og analyserte hele episoden og hvordan hormonene i kroppen fungerte både under og etter episoden.

Det begynte etter at en av oss utbrøt "Fanden, jeg er så sinnsykt varm i kinnene! "
Dette i tillegg til den intense smilingen er typisk etter en episode der man har vært redd.

Drake killah, vi måtte vente i 6 timer forrige gang jeg var i Polen!
Selv om vi satt i hvite busser og alt det der.
Dessuten så har Polen forandret seg voldsomt bare på de 7-8 årene siden jeg var i Polen sist.
Vil tro at EU kan høste det meste av creds for dette.

Men for at det ikke skal bli noen misforståelser så kan det nevnes at vi hadde passert grensen ut av Polen.
Denne hendelsen utspant seg på grensen til Ukraina altså i "ingenmannsland" mellom Polen og Ukraina om man får kalle det noe slikt.

For ordens skyld kan jeg også begrunne hvorfor balltreet var med i bilen.
Dette var pga. at to av de som var med i bilen var på en lignende tur i fjor og opplevde å bli ranet på denne strippeklubben i Ungarn: http://www.budapest-tourist-guide.co...vaci-utca.html

De ble tvunget til nærmeste minibank der de måtte tømme kontoen sin mens en stor jævel av en gorilla holdt en sprettkniv i strupen på dem.

De ble også sagt at nyrene deres var veldig attraktive dersom det ikke var tilstrekkelig med penger å hente.
De møtte på¨en svenske der nede også.
Han hadde fått panikk og løpt vekk, men da hadde bare disse karene sett på på hverandre og ledd hånlig mens de viste vennene mine kontrollrommet der de hadde monitorer til lassevis av videokameraer i området.
Etter dette ble den svenske personen innhentet og de så han aldri igjen.

Derfor var balltreet med i bilen.

DonTomaso, så du tror rett og slett at de bare var ute etter penger og ville latt oss være i fred dersom vi hadde gitt etter for presset?

Noen som kan svare meg på de andre spørsmålene jeg stilte?

Ifs opptreden anser jeg som svært kritikkverdig!
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Takk for det.
Du kan banne på at det var en del andrenalin i bildet, ja!
Etter denne hendelsen satt vi og analyserte hele episoden og hvordan hormonene i kroppen fungerte både under og etter episoden.

Det begynte etter at en av oss utbrøt "Fanden, jeg er så sinnsykt varm i kinnene! "
Dette i tillegg til den intense smilingen er typisk etter en episode der man har vært redd.

Drake killah, vi måtte vente i 6 timer forrige gang jeg var i Polen!
Selv om vi satt i hvite busser og alt det der.
Dessuten så har Polen forandret seg voldsomt bare på de 7-8 årene siden jeg var i Polen sist.
Vil tro at EU kan høste det meste av creds for dette.

Men for at det ikke skal bli noen misforståelser så kan det nevnes at vi hadde passert grensen ut av Polen.
Denne hendelsen utspant seg på grensen til Ukraina altså i "ingenmannsland" mellom Polen og Ukraina om man får kalle det noe slikt.

For ordens skyld kan jeg også begrunne hvorfor balltreet var med i bilen.
Dette var pga. at to av de som var med i bilen var på en lignende tur i fjor og opplevde å bli ranet på denne strippeklubben i Ungarn: http://www.budapest-tourist-guide.co...vaci-utca.html

De ble tvunget til nærmeste minibank der de måtte tømme kontoen sin mens en stor jævel av en gorilla holdt en sprettkniv i strupen på dem.

De ble også sagt at nyrene deres var veldig attraktive dersom det ikke var tilstrekkelig med penger å hente.
De møtte på¨en svenske der nede også.
Han hadde fått panikk og løpt vekk, men da hadde bare disse karene sett på på hverandre og ledd hånlig mens de viste vennene mine kontrollrommet der de hadde monitorer til lassevis av videokameraer i området.
Etter dette ble den svenske personen innhentet og de så han aldri igjen.

Derfor var balltreet med i bilen.

DonTomaso, så du tror rett og slett at de bare var ute etter penger og ville latt oss være i fred dersom vi hadde gitt etter for presset?

Noen som kan svare meg på de andre spørsmålene jeg stilte?

Ifs opptreden anser jeg som svært kritikkverdig!
Vis hele sitatet...
Shit, så det er virkelig sånn i verden?
Dette trodde jeg ikke, virka som et skikkelig mafia film i værste Scarface stil!
kjedelig streiting
Jeg tror dere ville sluppet lettere unna ved å bestikke dem. Men igjen så kunne dere jo risikert at dem ransaka bilen deres ennå bedre for å finne noe sånn at dere måtte bestikke dem igjen. Det er kjipt med slike korrupte systemer, men noen ganger så må man bare følge de uskrevne reglene.

Uansett, høres ut som dere har hatt en morsom å spennede tur. Vurderer selv å ta en road-trip nedover i Europa om ikke alt for lenge. Lengste jeg har kjørt hittil er Danmark, og dreit meg ganske greit ut der selv. Iform av litt for mye elefantøl som jeg fikk erfare at er en del sterkere enn den Norske tuborgen
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Shit, så det er virkelig sånn i verden?
Dette trodde jeg ikke, virka som et skikkelig mafia film i værste Scarface stil!
Vis hele sitatet...
Det er visst slik på enkelte steder.
Faren til han ene som var med på turen er politimann.
Derfor hadde han sjekket opp om kripos var kjent med dette og det var de riktignok godt kjent med.
Det var faktisk foreldrene til disse personene som reddet dem etter en telefonsamtale der situasjonen ble forklart og penger ble overført til offerets konto.

Det dreide seg om ca. 20 000 kroner etter hva jeg fikk fortalt.
Semjuel, jeg kom på at Bratislava som filmen Hostel skal utspille seg i ikke ligger i Øst-Europa, men snarere ved grensen til Josef Fritzels hjemland.
Jeg er dog usikker på hva slags skjebne jeg hadde foretrukket dersom jeg måtte velge mellom Bratislava eller kjelleren hans.

Fra spøk til alvor:

Fortsatt ingen som kan svare meg på spørsmålene angående narkohunden?
Noen som har hørt om lignende hendelser?
Jeg skriver hørt, ikke lest om på google.

Nå har jeg både pratet med IF reiseforsikring og flyselskapet på en mer oversiktlig måte og begge har konkludert med at jeg må dekke utgiftene selv eller kontakte det offentlige.
Noen av dere som har erfaring med slikt?

Samtidig vil jeg benytte muligheten til å kritisere enkelte her inne som skyter inn sine ideologiske tanker og lignende til stadighet for så å la være å følge dem opp etterpå.
Dere får tolke dette som dere vil, men jeg begynner å se meg lei på det.
Jeg tror det du kaller bestikkelse, blir mere sett på som en gave. Du kan tolke det på en sånn måte: "Du gir dem en gave, så får dere dra videre". Da dere ikke ga dem gave, så får dere heller ikke inn i landet. Kan også skyldes at bilen ikke var i systemet.
Sist endret av eskil2k; 1. april 2010 kl. 07:32.
lang tid i polen ? njaa kan ikke si det var der i fjord, synst tysketollen va skummlest nazijævler !
Sitat av magnus3k Vis innlegg
lang tid i polen ? njaa kan ikke si det var der i fjord, synst tysketollen va skummlest nazijævler !
Vis hele sitatet...
Nå er det nok ingen grensevakt mellom Tyskland og Polen på samme måte som før da begge parter er EU-land.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg vil ganske enkelt prøve å få svar på disse spørsmålene:

- Hvorfor kan de Ukrainske grensevaktene avsky norske ungdommer slik som de tydeligvis gjorde?

- Burde vi ha prøvd å bestikke vaktene?

- Er det noe vi kunne ha gjort mens vi stod på grensen? Myndigheter vi kunne ha ringt osv.?
Vis hele sitatet...
1. Slik jeg opplevde at Ukrainere så på nordmenn så syntes de vi er rike og arrogante. Det eneste de gjerne vet om Norge er at vi er vikinger og har mye penger.

2. Ja, dere burde prøvd å bestikke de. Det er slik det fungerer der nede. Dere skulle ha lest dere litt opp på kulturforståelse og språk før dere dro, da er det lettere å unngå kinkige situasjoner.

3. Nupp, myndighetene ville støttet grensefolkene, med mindre du hadde vært så heldig at en av vaktene hadde en søster eller kusine som var gift i Norge.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Semjuel, jeg kom på at Bratislava som filmen Hostel skal utspille seg i ikke ligger i Øst-Europa, men snarere ved grensen til Josef Fritzels hjemland.
Jeg er dog usikker på hva slags skjebne jeg hadde foretrukket dersom jeg måtte velge mellom Bratislava eller kjelleren hans.
Vis hele sitatet...
Bratislava er hovedstaden i Slovakia, og er absolutt en del av Øst-Europa. Det er forøvrig sannsynligvis verdens kjedeligste hovedstad. Du har sett alt det er å se på en 1 times spasertur.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
[trådstartes innlegg][...]
Etter å ha kjørt gjennom Polen via Krakow nærmet vi oss grensen til Ukraina og vi begynte å forberede oss på strengere grensevakter så derfor gjemte jeg et par gram "urt" fra Praha i en godtepose som jeg plasserte rett forran meg på dashbordet.
Jeg tenkte at dette var et sted jeg aldri ville ha lett selv og satset
på at grensevaktene heller ikke finne på å lete der.

Når vi endelig kom oss bort til grensevaktene begynte jeg for alvor å få følelsen av å befinne meg i Øst-Europa.

[....]
Vis hele sitatet...
1. Dere er fuckings idioter som forsøker å ta med narkotika over ei landegrense. Smugling har alltid veldig mye styggere strafferammer enn possesion.

2. Jeg har bodd i Russland og reist ganske mye i Ukraina/Øst-Europa, og kan nok si at disse folka rimelig sikkert lukta nervøsiteten deres. Å spille dum og ha nok tålmodighet virker så godt som alltid, for det var nok mer papirarbeid for dem å utvise dere enn å slippe dere igjennom. At dere måtte snu på grensa var det nok et utslag av irritasjon fordi de trudde dem skulle klare å ta dere på noe.

Dere kan nok også hatt noen holdninger som gjorde at de holdt på å flippe. De er generelt jævli vare på vest-europeere som kommer dit og tar ting for gitt. La dem markere territorie og bryske seg litt, så går alt bedre etterpå.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Bratislava er hovedstaden i Slovakia, og er absolutt en del av Øst-Europa. Det er forøvrig sannsynligvis verdens kjedeligste hovedstad. Du har sett alt det er å se på en 1 times spasertur.
Vis hele sitatet...
Jeg vet veldig godt hvor Bratislava er og dersom du ser på et kart så vil du da oppdage at stedet befinner seg ca. midt i Europa.
Derfor skrev jeg det jeg skrev.
Uansett er dette det jeg lurer minst på i denne tråden.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg

1. Dere er fuckings idioter som forsøker å ta med narkotika over ei landegrense. Smugling har alltid veldig mye styggere strafferammer enn possesion.

Dere kan nok også hatt noen holdninger som gjorde at de holdt på å flippe. De er generelt jævli vare på vest-europeere som kommer dit og tar ting for gitt. La dem markere territorie og bryske seg litt, så går alt bedre etterpå.
Vis hele sitatet...
Først og fremst vil jeg oppfordre deg til å vurdere å endre litt på snakketøyet ditt.
Du er frekk og det liker jeg ikke, desverre.

Vi hadde ingen "holdninger" vi var faktisk meget respektfulle ovenfor disse personene og de fikk bryske seg til det fulle uten noen inngripen fra vår side.
Jeg er faktisk ikke interessert i å sammenligne hvem som har størst kuk ved en grenseovergang i Øst-Europa, ei heller her i denne tråden.
Det tar jeg heller ved mer festelige anledninger dersom jeg føler for det.
Først og fremst vil jeg oppfordre deg til å vurdere å endre litt på snakketøyet ditt.
Du er frekk og det liker jeg ikke, desverre.

Vi hadde ingen "holdninger" vi var faktisk meget respektfulle ovenfor disse personene og de fikk bryske seg til det fulle uten noen inngripen fra vår side.
Jeg er faktisk ikke interessert i å sammenligne hvem som har størst kuk ved en grenseovergang i Øst-Europa, ei heller her i denne tråden.
Det tar jeg heller ved mer festelige anledninger dersom jeg føler for det.
Vis hele sitatet...
Jeg bryr meg ikke spesielt mye om følelsene dine, men det var rett og slett særdeles mindre intelligent å forsøke å ta med narkotika til Ukraina. Russisk/Ukrainsk politi elsker å sette folk fra vesten på plass, og gir du dem grunn nok til å kaste dere i fengsel kommer de til å gjøre det med rimelig mye skadefryd. Dere kunne virkelig fucka opp livene deres i lang tid, ukrainske fengsel er overhodet ikke et sted dere vil være.

Tja, om dere ikke oppførte dere dumt mistenker jeg fortsatt at dere ikke oppførte dere optimalt. Møter man politi i vesten kommer man, etter min erfaring iallefall, bra ut av det med å være klar, respektfull og samarbeidsvillig. De er generelt (med unntak) ute etter å gjøre jobben sin og er takknemlig når folk gjør livet dems enklest mulig. Politiet i endel av østblokk-landene reagerer mye bedre, av diverse grunner, på ydmykhet og maktfølelse. La dem først føle seg som mannfolk og bryske seg litt, deretter vent dem ut.
Jeg er sikker på at tårene dine rant som strie strømmer ned på tastaturet ditt når du fikk se at du hadde såret meg dypt i hjerteroten.
Du trenger ikke å bekrefte det her i denne tråden, men snarere på en PM.

Jeg er enig i at det var uintelligent gjort, men vi visste ikke hva som ville møte oss på grensen.
Derfor kan man vel egentlig si at det var enda mer uintelligent enn i utgangspunktet.

Men siste avsnitt passer ikke til beskrivelsen din som sagt.
Vi satt som tente lys.
Hehe, artig historie, men at dere ikke bare bestikka dem, skjønner jeg ikke og ha grønt over grensa til Ukraina? dæven, dere er virkelig hardbanka karer hehe men skal ikke komme med moralpreken
Sist endret av Dr.Feelgood; 2. april 2010 kl. 21:57.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Hehe, artig historie, men at dere ikke bare bestikka dem, skjønner jeg ikke og ha grønt over grensa til Ukraina? dæven, dere er virkelig hardbanka karer hehe men skal ikke komme med moralpreken
Vis hele sitatet...
Vi hadde fått høre på forhånd at vi ikke måtte bestikke grensevaktene pga. at pengemaset egentlig bare var en test.
Dersom du betalte kunne man risikere å tape pengene i tillegg til å havne i buret for å prøve å bestikke en slik autoritær figur.

For meg virket det veldig ulogisk at noen skulle gidde å tenke på å smugle narkotikum inn i Ukraina fra Polen til tross for alle narkofabrikkene rundt i Polen.

Ukraina er jo et veldig fattig land hvor man vil tjene lite på å smugle greier inn osv.
Derfor regnet jeg ikke med at hundene ville befinne seg der på en permanent basis, men kun på stikkprøver i ny og ne, derfor satset jeg på å ikke bli sjekket med hund.
nervepirrende, kan umulig ha vært en opprent narkotikahund som de kom med. Mulig de skulle bare stresse dere. Som regel i land der politi ber personer om penger gir de seg raskt etter de har fått litt. Hvis du ikke gir de penger blir de grinete og oppfører seg som drittsekker. De tar det ofte veldig langt for å se om de fortsatt kan presse litt penger ut av dere. Snakker ikke av egen erfaring, men hørt mange historier av venner som har vært i lignende situasjoner.

Kan tenke meg svetta rant fra panna med skunken i trunken :P
Sist endret av hva; 3. april 2010 kl. 12:20.
Sitat av hva Vis innlegg

Kan tenke meg svetta rant fra panna med skunken i trunken :P
Vis hele sitatet...
Jeg svettet mer med tanke på at det lå et gram på dashbordet rett forran nesa mi og hunden snuste vilt rundt i døråpningen der jeg satt.

Takk for svar.
Minner litt om Pakistan tilstander. Hvis Politiet finner ut at det er utenlandske borgere så stopper de som regel oss.

Regelen er ganske enkel, gi oss dollar eller så ransaker vi bilen flere ganger og tømmer alt som er å tømme bare for å gjøre det. Så ja, når vi er i Pakistan. Så dytter faren min 20$ i lommene til vakthavende sjef. Og da kan vi rulle igjen.

Problemet er at politiet får mersmak og ringer kanskje neste politistasjon som er 30km unna og ber om å stoppe oss så kan de også tjene 20$.

Men vi er ikke dumme vi heller, løsningen for vår del er å ringe noen bekjente som jobber litt oppe i en politi stilling og får han til å eskortere oss!

Jeg personlig hadde nok prøvd å betalt vaktene siden dette hadde spart dere for mye bry. Sannsynligheten for at dere støter på en ærlig grensevakt i Ukraina mener jeg er minimal!

Bestikke
I Ukraina for å kjøre en bil som er ikke din, må du ha skriftlig tilatelse fra eier signert hos myndyhetene som tillater deg å kjøre bilen. Slik er regler. Å ha narkotika med seg dit var også veldig dumt gjørt, regler er veldig strengt der. Selv om du kan bestike grensevakt der og det er ikke farlig (100 % ), i dene situasjøn var det ikke no vits. Vidre på veier stor mange politi, og det kunne bli veldig dyrt å kljøre bil uten at son tllatelse både for Dere og for grensevakt. (Grensevakt jobb koster der fra 100000$(600000 nok)).Derfor ble Dere sendt tilbake til Poland. Selv om historie ser skremende ut, Ukraina er ikke slik som ukrainsk grensa ))) og tur til Kiev eller Odessa er bare å anbefale men kun med fly))) Har vært der med norske venner flere gang og alle var veldig fornoyd))). Skrevet av en som kan veldig bra ukrainsk grensa og regler der)))
Sist endret av viktan; 5. april 2010 kl. 16:47.
Sitat av viktan Vis innlegg
I Ukraina for å kjøre en bil som er ikke din, må du ha skriftlig tilatelse fra eier signert hos myndyhetene som tillater deg å kjøre bilen.
Vis hele sitatet...
Dette hadde vi faktisk med oss også sammen med internasjonalt førerkort.

Si meg, er Odessa virkelig så bra som ryktene sider?
Uten grunn dem kunne ikke sende dere tilbake til Polen, det er jeg 100 % sikkert, det handler ikke bare om penger, det var nokka som stemte ikke. Og Odessa))), ja den er verd å besøke, blant ant pga mange vakre jenter)))
En anne ting som kan anbefale i Ukraina er http://www.kazantip.com/
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Dette hadde vi faktisk med oss også sammen med internasjonalt førerkort.
Vis hele sitatet...
Dette må være avklart med Ukrainske myndigheter på forhånd.
Et transportselskap jeg kjenner til har hatt en bil med last i arrest der i 5 mnd nå på grunn av at leiesjåføren ikke var rettmessig eier av kjøretøyet.

Alt av papirer må være i orden før du kommer til grensa, ned til minste detalj.
IF er et dårlig valg angående forsikring.


Uten grunn dem kunne ikke sende dere tilbake til Polen, det er jeg 100 % sikkert
Vis hele sitatet...
Det kan de, de kan faktisk gjøre akkurat det som måtte behage dem i øyeblikket når det gjelder personer som ikke er rettmesige borgere i landet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Nå har jeg både pratet med IF reiseforsikring og flyselskapet på en mer oversiktlig måte og begge har konkludert med at jeg må dekke utgiftene selv eller kontakte det offentlige.
Noen av dere som har erfaring med slikt?
Vis hele sitatet...
Bare for å svare på det med forsikring. De gjør hva de kan for å slippe å betale det. Har veldig dårlig erfaring med IF. For noen år siden ble masse bagasje jeg hadde stjålet, og IF fant et smutthull ett eller annet sted i systemet deres hvor det stod at de ikke dekket slikt, selv om det stod i avtalen at stjålet bagasje var inkludert. Reiseselskapet ville heller ikke betale fordi de mente IF skulle dekke det.
Kjenner flere andre som har opplevd lignende med IF (andre som også har fått ting stjålet, bilen ødelagt osv). Det er sikkert det samme med alle forsikringsselskap, at de gjør hva som helst for å unngå å betale tilbake, men jeg og hele familien min har nå byttet over til et annet selskap.
Synes bare greit å nevne det.

On Topic: Høres ut som en fin tur, nevertheless.
Jeg fortalte både flyselskapet og If at de kunne brenne i helvete sammen med deres kontorlokaler.
Dette fikk jeg ingen respons på.

Uansett er det helt horribelt at man skal stå overlatt helt til seg selv i et fremmed land selv om man er forsikret.
Noen som har reiseforsikring som de faktisk er fornøyd med?
Eller noen som har opplevd lignende tvister med forsikringselskap?
hadde løst alt byråkratiet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Etter å ha konversert en god del med en polakk jeg jobber sammen med har jeg lært en ting eller to om politikken og mentaliteten i Ukraina.
Ukrainerne behandler faktisk de fleste som er ikke-kommunister, altså angivelige kapitalister, som drittsekker.
Faren til denne nevnte polakken bor faktisk i Ukraina og han hadde gård og store landområder, dette ble tatt fra han pga. at han skulle være en kapitalist.
Dette er en mentalitet som enda sitter igjen fra karer som var svært engasjerte under kommunismens storhetstid og det er ofte disse som enda jobber ved grensestasjonene eller har jobber der det medfølger frynsegoder som feks. at man blir behandlet med respekt og at man har en viss myndighet.

Konklusjonen var følgende:
Vi er kapitalistiske svin og dessuten ville de ha penger av oss.

Men jeg syns da uansett at denne behandlingen av "kapitalister" virker mer enn en smule paradoksal ettersom den utføres av en kommunist!
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Etter å ha konversert en god del med en polakk jeg jobber sammen med har jeg lært en ting eller to om politikken og mentaliteten i Ukraina.
Ukrainerne behandler faktisk de fleste som er ikke-kommunister, altså angivelige kapitalister, som drittsekker.
Faren til denne nevnte polakken bor faktisk i Ukraina og han hadde gård og store landområder, dette ble tatt fra han pga. at han skulle være en kapitalist.
Dette er en mentalitet som enda sitter igjen fra karer som var svært engasjerte under kommunismens storhetstid og det er ofte disse som enda jobber ved grensestasjonene eller har jobber der det medfølger frynsegoder som feks. at man blir behandlet med respekt og at man har en viss myndighet.

Konklusjonen var følgende:
Vi er kapitalistiske svin og dessuten ville de ha penger av oss.

Men jeg syns da uansett at denne behandlingen av "kapitalister" virker mer enn en smule paradoksal ettersom den utføres av en kommunist!
Vis hele sitatet...
Det du sier her er på ganske tynt grunnlag. En polakk du jobber med vet altså alt om alle/de fleste av grensevaktene i Ukraina, i tillegg til at Ukrainerne, alle 46 millionene av dem, hater kapitalisme og vil gjøre livet surt for ikke-kommunister?

Det er sant at det er partier i Ukraina som er pro-Russland, men det er ganske drøyt å si at dette er en fast mentalitet blandt alle eller de fleste i landet.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg fortalte både flyselskapet og If at de kunne brenne i helvete sammen med deres kontorlokaler.
Dette fikk jeg ingen respons på.

Uansett er det helt horribelt at man skal stå overlatt helt til seg selv i et fremmed land selv om man er forsikret.
Noen som har reiseforsikring som de faktisk er fornøyd med?
Eller noen som har opplevd lignende tvister med forsikringselskap?
Vis hele sitatet...
Husker en gang kamera mitt ble ødelagt i bagasjen på vei til syden.
Da fant reiseforsikringen et smutt hull der også.

''Kameraer kan du ikke ha i bagasjen, bla bla''
Selvom det står jeg skulle ha det i bagasjen! Uansett, stefaren min ba dem dra til hælvete, muttern ringte opp og beklaget. Så svarte hu dama ''Ja, jeg leser i loggen hva han sa''

Så burde egentlig passe seg for hva du sier, selvom du aldri kommer til og få hjelp av dem!
Sitat av XeQtR Vis innlegg
Det du sier her er på ganske tynt grunnlag. En polakk du jobber med vet altså alt om alle/de fleste av grensevaktene i Ukraina, i tillegg til at Ukrainerne, alle 46 millionene av dem, hater kapitalisme og vil gjøre livet surt for ikke-kommunister?

Det er sant at det er partier i Ukraina som er pro-Russland, men det er ganske drøyt å si at dette er en fast mentalitet blandt alle eller de fleste i landet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det jeg sier heller!
Les hva jeg sier en gang til, din vrange vriompeis av en freak!
Det ser ut til at jeg må frem med den berømte teskjeen, nok en gang:

Dette er en mentalitet som enda sitter igjen fra karer som var svært engasjerte under kommunismens storhetstid og det er ofte disse som enda jobber ved grensestasjonene eller har jobber der det medfølger frynsegoder som feks. at man blir behandlet med respekt og at man har en viss myndighet.
Vis hele sitatet...
da drar du ut av Eu og grensekontrollen er massiv. Kjørte selv over den for ett par år siden og køen på grensen stod 2 km. Dette var hovedfartsåren fra Krakow over til Ukraina. Det er store prisforskjeller fra Polen til Ukraina og smugling er utbredt. Jeg så selv massiv overvåkning på jordene i grenseområdet. F.eks så kosta diesel i Polen vel 8 kroner Norske mens den i Ukraina ble solgt for 3.-

Så til dere små dopisradder som er vant til at dop er dyrt i norge og derfor er så mindre begavet at den klumpen du har i lomma i ett land kan vi ta med til neste. Dette er utrulig lite lurt. Dop koster lite både i Polen og enda mindre i Ukraina og finnes overalt. Er det en ting østeuropeere lærte seg når Sovjet styrte den del av verden så var det å ruse seg. Der har vesten mye å "lære".
Jeg kjørte selv gjennom polen, lithauen, latvia og estland på vei hjem og der er grensekontrollen som i eu land. To gløtt på passet i værste fall og svisj gjennom.

Et godt reisetips når man skal roadtrippe i østeuropa utenfor eu er å dempe snet av rikdom. Ikke reis i flashy dyre biler, ikke se ut som modeller fra Paris og man må ikke gå med rolex på armen. Dette virker bare provoserende på mange som ikke har noe. Spesiellt på norske ungdommer som ser ut som de aldri har hatt arbeid hele sitt liv.

Ellers er menneskene kjempehyggelige, gjestfrie og glad for å treffe nye mennesker. Det er lett å bli kjent og lett å bli invitert hjem på fest. Hvis du vil ha en genuin opplevelse med ekte mennesker unngå de store byene. Ute på landsbygda er alt veldig billig og veldig mye hyggeligere.

Anbefaler spesiellt Polen. Høyt utdannelsesnivå blandt polakker. Bra standard nesten overalt på det meste. God mat enda bedre drikke. Både øl og brennevn er av ypperste kvalitet til en for oss latterlig pris. Trenger du utført tjenester kan alt fra bilverksted til tannleger anbefales. Skole er viktig for polakker og de er fagfolk. 0 problem med minibanker selv langt ute på landsbygda, men vær obs på hyppige radarkontroller men politiet var hyggelige selv om de snakka dårlig engelsk. I Polen er det en fordel om du kan knote litt på tysk. Halve Polen har dessuten jobbet uttaskjærs mange i norge.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det er ikke det jeg sier heller!
Les hva jeg sier en gang til, din vrange vriompeis av en freak!
Det ser ut til at jeg må frem med den berømte teskjeen, nok en gang:
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser at du skrev "ofte", derfor svarte jeg med "...blandt alle eller de fleste i landet."
Øst-europa ja. Husker jeg å faren min var på tur i Tyskland, bestemte oss for å leie bil og ta en liten tur til Polen.

På grensa tok faren min frem videokameraet å begynte å filme. De bevepende vaktene så dette å kom bort til oss. Vi ble ført inn i ett råtten kontorlokale i noen gamle brakker.

De ba om å få se på filmen, å ettersom de ikke hadde noen peiling på slikt utstyr (det var ett ganske så avansert kamera i 2001) ble faren min bare bedt om å slette filmen. Det var tydeligvis ulovlig å filme i Polen ifølge dem.

Han slettet ikke filmen, bare latet som, å vi fikk dra - men ikke lenger inn i Polen!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det er ulovlig å filme/ta bilder på de aller fleste grenseoverganger.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Etter Hostel-filmene trodde jeg da det var klinkende klart at siviliserte mennesker har ingen ting i Øst-Europa å gjøre
Vis hele sitatet...
kunne ikke sakt det bedre!
Det er strengt tatt ingen som har påstått at det var siviliserte mennesker med i bilen heller.
Sitat av Drake Killah Vis innlegg
Ja, dette beviser bare at vi som spilledere gjør en meget realistisk jobb
Vis hele sitatet...
Nei

NitroFis, hvor nærme var dere på å besvime da hunden gikk inn i bilen?
Sist endret av Chillbill; 10. august 2010 kl. 16:56.
For å si det enkelt:

Jeg holdt oppriktig talt på å drite på meg.
Etter at vi slapp ut av kontrollen, kjørte vi et par kilometer, jeg løp ut i skogen og kom tilbake uten sokker.
▼ ... over en uke senere ... ▼
urutt å stikke seg så mye ut at man blir et mål på den måten, urutt å ikke prute i noen minutter før du gir ham en slant. Når pappa kjører til russland fra norge, så har han den vanen at han kjøper frukt og mat til grensevaktene, og kjøper småtteri av dem som de selger som suvenirer. De er tynne, har en rekruttskole som får oss til å se ennå tynnere ut, eier ikke penger og fryser som faen. La merke til at folk med rang valgte å ikke ta i mot noe.

Så holdninga med at man ikke skal bestikke som vi superlovlydige nordmenn har, må vi dessverre legge igjen. Det funker bare ikke sånn. Sier ikke at dere skal kaste penger etter folk, men prut og deal. Og legg igjen alt av herb da ffs. Og steroider? wtf!?

Håper dere koste dere og dere fikk ei bra historie å fortelle i ettertid
Hva mener du med å stikke seg ut?
Skulle vi ha kjøpt en søppelbil som såvidt starter og anskaffet oss klær laget av striesekker?
Jeg har forklart hvorfor vi ikke ville prøve å bestikke grensevaktene. Dersom du leser litt mer nøye så ser du det helt sikkert.

Så holdninga med at man ikke skal bestikke som vi superlovlydige nordmenn har, må vi dessverre legge igjen. Det funker bare ikke sånn. Sier ikke at dere skal kaste penger etter folk, men prut og deal. Og legg igjen alt av herb da ffs. Og steroider? wtf!
Vis hele sitatet...
Dette skal vi nok huske på neste gang vi skal på en tilsvarende tur.
Ja, steroider? Det later til at du reagerer sterkt på dette, men ikke på den nevnte cannabisen, det syns jeg er spesielt.
Sitat av NitroFis Vis innlegg

Dette skal vi nok huske på neste gang vi skal på en tilsvarende tur.
Ja, steroider? Det later til at du reagerer sterkt på dette, men ikke på den nevnte cannabisen, det syns jeg er spesielt.
Vis hele sitatet...
Kjøpte du steroidene på turen? Hvor isåfall?