Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er du for eller imot krig i Irak?
For 52 46,02%
Imot 61 53,98%
Stemmegivere: 113. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  66 3299
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Opprinnelig postet av Tasaran
kan jo tenke slik: ikke gå til krig og la saddam få fortsette med å drepe og torturere irakere.
eller: bli kvitt saddam med makt (krig) og så gjennoppbygge rak igjen sånn at de får det bedre
Vis hele sitatet...
Kan jo også tenke slik: Saddam dør snart han er gammal. Eller: drepe masse uskyldige iraqere og si unnskyld etterpå
jeg skjønner ikke helt logikken bak å drepe uskyldige mennesker for å redde uskyldige mennesker.
Ikke nå antall uskyldige som dør i en krig som oftest er større en tapet av uskyldige mennesker som saddam tar livet av til vanlig.

"kill a few to save the rest"-logikken passer ikke i irak :>
Dessuten må vi ikke glemme at flertallet i irak ikke VIL ha saddam fjernet. Så hjvilken rett har usa da til å styrte regimet deres, sette inn en usa-vennlig marionette regjering, og lenge leve kapitalismen og utnyttingen ?
Jeg tror flere vil ha hussein fjernet, enn de som sier i fra.
Likevel tror jeg også at mange er MER negative til USA enn Hussein, siden USA tross alt invaderer landet deres. De har litt kjærlighet til fedrelandet, de også, slik at å være "koloni" ikke er så veldig fristende.
technot: Unnskyld meg, men jeg må bare si "din fjott". Selvsagt vil irakerene bli kvitt Saddam. Ser jo hvordan de reagerer nå. Stormer ut og hjelper amerikanerene å ødelegge statuer og slikt.

Dessuten så var det mer kvisome tidlig i krigen fordi USA har lurt de før og da stolte de vel rett og slett ikke på USA. Men nå som de ser Saddam ikke har kontroll lenger tør flere og flere å uttrykke seg offentlig om Saddam. Som USA selv har sagt, FN skal få en sentral rolle og bestemme det meste under oppbygningen. USA forventer også at Irakerene klarer å komme opp med ett demokratisk styre selv etter litt tid. I dette tidsrommet på rundt en måned eller to MÅ USA eller FN gå inn med ett temporert styre. Nå som også politi styrkene flykter ser jo vi hvordan det går. Noen må holde ro og orden og drive sosiale tjenester som sykehus og andre sanitære behov.
FN skulle få lov til å styre noen oppgaver som nødhjelp og liknende... Kanskje et par andre oppgaver også, men USA gir ikke fra seg makta lett, dessverre...
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Nå er Syria neste land som skal bli tatt av USA. Bush beskylder de for å ha atomvåpen. Mannen er gal. Han sier også at de hjelper Saddam og hans menn.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Vel, må ikke høre på alt som står på tv2 tekst tv heller da... men uansett, angriper bush flere land nå i de nærmeste 30 årene så bør alle se et mønster her.

[Edit]
Digital Hybrid: heh, du har vel rett der. Hjernen fungerer ikke like bra klokken halv 2 om natten . Men man vet jo aldri med den typen der, kanskje han får forandret hele det amerikanske systemet for "folkets beste" og blir en slem diktator akkurat som saddam var...
[/Edit]
Sist endret av Tias; 14. april 2003 kl. 12:09.
tror personlig ikke at Bush vil klare å holde seg som president i 30 år
Master debater
Dekilaz's Avatar
Hofsoe: Jepp! Nå er det sannelig på tide å befri Syria også!
Ja... Nå som Bush hadde rett i at Irakerne ville støtte Amerikas raid mot Saddam, vil han nok begynne å prøve å befri alle landene der nede.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Gleder meg til han er ferdig med Midt-østen og skal befri Norge fra Bondevik...
Opprinnelig postet av wong
Wow,snakk om å bare se den ene siden av saken.
Islam har terrorisert verden i 1400 år.Islam er med i omtrent alle kriger som pågår i verden i dag,fordi muslimer ikke klarer å leve fredelig sammen med andre religioner.
Pga ineffektiv krigsteknologi så klarer de ikke å ødelegge alle regionene de kriger i fullstendig,heldigvis.
jeg vil heller ha USA som verdenspoliti enn islamske regimer der man blir drept for å være ateist,mishandlet om man er kristen,tvangsomskjært og tvangsgiftet om man er jente,får kuttet av hånden om man stjeler en sjokolade,undertrykt,ikke ha noen menneskerettigheter osv.
Vis hele sitatet...
Ikke alle land i midøsten bruker Sharia lovene som grunlov. Iran og Saudi Arabia er vel værst. Men har du sett dem starte noen kriger i det siste?

Saudi Arabia er jo "snille" så de kan skyte kvinner hvis de kjører bil alene så mye de vill. Iran har masse natur resurser og et Muslimskt fundamentalistisk styre. USA liker ikke Iran og jeg blir ikke overasket hvis George prøver å starte en krig mot dem.

Husein var ikke spesielt muslimsk, han ble troende sånn rett før krigen for å få støtte fra muslimene i landet.

Hvis dere følger med på hva som skjer i Nord Irak er ikke krigen over der. Nå begyner Kurdere og Irakere å slos mot hverandre. Tyrkia truer med å gå inn og frigjøre en Oljerik by som Kurderne har tatt.

Jeg gjetter på at det blir som i Afganistan, der borgekrigen raser enda. Bare at CNN ikke dekker det. De pågår ca. 30 konflikter rundt om i verden. Vi hører om yterst få av dem.

Opprinnelig postet av på en annen tråd av Zalderach
Sist gang USA skulle frigjøre et land, Hawai. Ble de der i 19 år og når de endelig dro lot de en av verdens værste despotter komme til makta.
Vis hele sitatet...
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Russland blir vel også ett nytt offer for USA. De har visst nok spionert for Saddam om ett eller annet. Men Russland vil ikke hjelpe til med økonomisk støtte til Irak pga. av at de er ett rikt land pga oljen. De vil heller ikke gå med på å slette gjelden som Irak har.
det er det jeg har sagt hele tiden... Bush vil ha verdensdømme... makt syk jævel!!!
"Under Golfkrigen døde 77% i ulykker"
Ja, og det var tryggere å være stasjonert i Gulfen en det var å bo hjemme i usa!

Anyway, den virkelige utfordringen ligger i å skape et "demokrati" i Irak... 60% av befolkningen er Shia-muslimer(tilgi meg hvis det er stavet galt), som har vært undertrykt i over... ja, lenge.
Hvis de plutselig skulle få makten, tror jeg det hadde passet Sunniene, den andre hoveddelen av muslimene i Irak, dårlig...
Vips: borgerkrig. Dessuten, siden de arabiske landene har blitt lurt flere ganger av usa og Storbritania, bla. under opprettelsene av kolonier, mens de ble lovet en forent arabisk stat etter 1.verdenskrig, og etter opprettelsen av Israel, som skapte store flyktningstrømmer av palestinere, og tap av hellig land, tror jeg vesten har VELDIG liten status der nede nå(maratonsetning ). Som igjen kan svekke tiltroen til det amerikanske marionet-regimet. Alt i alt: en VELDIG tricky sak... Nesten galt og si det, men: Saddam er en gammel man, som snart kunne endt i graven. Arvesønnen hans er faktisk ikke SÅ jævlig. Kanskje det hadde vært best, for stabiliteten i området, og la han eller en kompetent person innen Baath-partiet å lede landet? Men nå aner jeg lite om disse folka da. Uansett: krig er dumt.
Opprinnelig postet av dreb
det er det jeg har sagt hele tiden... Bush vil ha verdensdømme... makt syk jævel!!!
Vis hele sitatet...
Det tjener han jo ikke penger på! Bush vil LIBERALISERE hele verden, så vennene hans texaco og Kentucky fried chicken kan suge pengene ut av fattige land.