Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1534
Tenkte på å kjøpe meg en projektor.. Men problemet mitt er at jeg ikke vet noen ting om det, greit jeg kan se på oppløsninga osv, men har aldri hatt projektor så jeg vet ikke ossen det vil bli når f.eks 1024x768 blir blåst opp på veggen.
Trenger å prate med noen som har litt peiling, som kansje kan anbefale en god projektor for meg.
Har opp til ca 7-8 000 tenker jeg. Orijektoren skal kobles til min pc og skal i hovedsak brukes til HD film, men også litt gaming ++. Det viktigste er at Filmopplevelsen blir best

Har søkt på forumet her uten å finne noe som jeg syns passet meg.
Sikkerhetsklarert
Epson Tw700 har vunnet mange tester og får mye skryt da den er veldig fin for e som ikke har 100% lyskontrollert rom (dvs kan gjøre rommet helt mørkt)

Har denne i stua selv, sammen med et grått lerret, kan fint se film slev om det er litt lys på i rommet.

AVforum.no har mye info om dette emnet.
Sist endret av Pjukern; 26. april 2008 kl. 09:41.
Trådstarter
Tusen takk skal skjekke ut det forumet ^^

Beklager for sent svar, oppgraderte fra Ubuntu hardy beta til fullversjon og mista internett :P så glemte jeg at jeg hadde starta tråd her

Tar gjerne imot flere anbefalninger ^^ vurderer også kjøpe brukt.
1024x768 er liten oppløsning.. Prøv å sett skjermen din til dette og se hvor liten plass du får
Skulle jeg kjøpt prosjektor i dag hadde jeg aldri kjøpt noe som ikke har HD oppløsning!
1280x720 er perfekt for deg.. Hitachi TX300
min søster fikk en brukt slik til ca 4000 kr.
Pærene er også utrolig billige til disse prosjektorene, nesten halv pris iforhold til de fleste andre.
Også scorer dem utrolig bra i alle tester.
sjekk test: http://www.aftenposten.no/forbruker/...cle1475739.ece
Har selv en BenQ PE8720 som jeg er utrolig fornøyd med, men denne koster noe mer.
Sist endret av Taerc; 26. april 2008 kl. 12:30.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Pjukern
AVforum.no har mye info om dette emnet.
Vis hele sitatet...
For å være ærlig så er ikke det et bra tips å gi til en nybegynner.

Jeg har selv vært på utkikk etter prosjektør, men jeg må si at etter å ha lest avforum er jeg enda mer forvirret enn før. Det er bare subjektive meninger der, og alle påstander vil du finne motsagt i et annet innlegg.
Trådstarter
Sitat av Atle
1024x768 er liten oppløsning.. Prøv å sett skjermen din til dette og se hvor liten plass du får
Skulle jeg kjøpt prosjektor i dag hadde jeg aldri kjøpt noe som ikke har HD oppløsning!
1280x720 er perfekt for deg.. Hitachi TX300
min søster fikk en brukt slik til ca 4000 kr.
Pærene er også utrolig billige til disse prosjektorene, nesten halv pris iforhold til de fleste andre.
Også scorer dem utrolig bra i alle tester.
sjekk test: http://www.aftenposten.no/forbruker/...cle1475739.ece
Har selv en BenQ PE8720 som jeg er utrolig fornøyd med, men denne koster noe mer.
Vis hele sitatet...
Takker for fint svar skal skjekke ut testen, og hva jeg kan få en Hitachi TX300 for ^^


Sitat av nso
For å være ærlig så er ikke det et bra tips å gi til en nybegynner.

Jeg har selv vært på utkikk etter prosjektør, men jeg må si at etter å ha lest avforum er jeg enda mer forvirret enn før. Det er bare subjektive meninger der, og alle påstander vil du finne motsagt i et annet innlegg.
Vis hele sitatet...
Ble forvirret selv jeg, hehe.
Starta en tråd for å høre med dem da, tho. Når jeg prøvde å søke der fikk jeg utrolig mye jeg ikke skjønte, eller ikke hadde bruk for.
har en som knapt har vært i bruk..http://www.pdata.no/cgi-bin/pdata/imaker?id=44826
ledninger og fjernkontroll etc. følger med...pm meg
kjøpt for 12 lapper..
Sist endret av madano; 26. april 2008 kl. 14:09.
Trådstarter
Sitat av madano
har en som knapt har vært i bruk..http://www.pdata.no/cgi-bin/pdata/imaker?id=44826
ledninger og fjernkontroll etc. følger med...pm meg
Vis hele sitatet...
Beklager, men tror jeg passer på den, teksten der beskrev projektoren som 100% til kontor-presentasjon bruk. Og dessuten er det litt lav oppløpsning på den.
Ellers takk.
Trådstarter
Har fått et tilbud på denne, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku...ed#ProductTabs noen grove ting jeg overser? jeg syns den virker helt ok til mitt bruk.
Finn ut hvordan den er i forhold til fargeskjær. Siden DLP lett kan oppfattes som regnbueskjær når en beveger øynene over lerretet er iaf jeg litt skeptisk til DLP..

Og så benytter jeg anledningen til å nevne www.lumenlab.com, for no reason, i tilfelle du ville bygget projektor selv..
Trådstarter
Hvor irriterende er "fargeskjær"? og hvordan kan jeg finne det ut? Kjappt google-søk "BenQ w500 fargeskjær" ga ingen treff, så ingen norske sider som omtaler det virker det som, og jeg vet ikke hva det heter på engelsk.. regner med at det ikke er direkte oversatt. ^^
Nå er LCD-skjermer så billige at det er bedre å kjøpe det. 40" av god kvalitet på komplett til 6000kr. Husk at prosjektor bråker litt og at pærene ryker etterhvert.
Jeg vet ikke om det heter fargeskjær på norsk engang, men enkleste blir vel å gå i en eller annen forretning som selger pjen, og se selv (flytte øynene rundt på bildet).

Er sykt irriterende om en er følsom for det, og prosjektoren er gale nok på det.

On second thought er regnbueeffekt riktig term, og mener det er temmelig direkte oversatt til engelsk.. Men du må se det selv, for noen er ikke følsom for det i det hele tatt.

Det sikreste er å gå for lcd, men det er min mening. Og jeg ville tatt en Epson. EMP-TW700, som nevnt før, er gode greier. To ekstra laken vil være verdt det.
Trådstarter
Okay, skal finne ut det med regnbueeffekt

Og hvis w500 er fail, får jeg vel grave litt dypere i lommeboke.