Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3146
har lest litt på itavisen i det siste om windows whistler, eller XP som de vil kalle alle nye progz. Det har jeg lest tyder mye på at det nye windows blir noe driit. I progget skal det ligge en kopierings-beskyttelse som skal ha AI, og den skal hindre kopiering. Den sørger også for at man bare kan legge inn windows på én maskin(LOL). Det vil jo bli helt ræva for oss som har litt flere maskiner. Og i går leste jeg at oppgradering av pc'en vil føre til at windows tror det ligger på en annen maskin, og det vil da stenge seg! Hvis man skal ha systemet igang igjen må man ringe til hore windows avdelingen og få en ny kode, etter og ha opplyst om de nye endringene. I tilleg til all denne dritten viser det seg at gui'n til windows suger, etter min mening, med sitt nye store utseende(se linker).

Så etter og ha sett denne dritten bestemte jeg meg for å gå over til en ren linux boks.

linker: http://www.itavisen.no/art/1295735.html http://www.itavisen.no/art/1295957.html
Lurt valg, jeg har selv testen Windows Whistler (XP) og det ser ut som en dårlig dårlig kryssning av Windows ME og Win2k (er jo det det skal være også). Ser ut som det er skrevet for 3 åringer. =)

Skal du bruke noe som server, bruk linux eller under tvil winNT/win2k. http://www.iblis.nu/ubb/smile.gif WinXP kommer ihverfall ikke til å blir noe server OS (men det er kansje ikke meningen heller)

Jeg ville fortsatt holdt meg til win98se eller win2k selv om jeg bruker PCen som workstation.

------------------
A work of digital art is never finished, only abandoned.
Win XP = Windows eXPerienced

Dette blir vel like mye tull som det var med Win ME ...

------------------
One vision, one purpose
Unngå kopisperre i WindowsXP:

1. Kople fra alt nettverk (oppringt, fastlinje, LAN ... whatever)
2. Start installasjonen, men ikke bruk dynamic update (dynamisk oppdatering).
Etter installasjonen og førstegangs boot, ikke konfigurer Internett-tilkoplingen når programmet spør. Klikk next eller skip - programmet vil dermed kræsje neste gang man trykker. Klikk Start -> Run og skriv deretter inn:
regsrv32.exe -u regwizc.dll Trykk enter og lukk vinduet som popper frem.
3. Klikk Start -> Run, skriv regedit og trykk enter.
Under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE \Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion
forandre verdien i RegDone til 1.
4. Åpne Internet Explorer. Klikk Tools -> Internet Properties og forandre startsiden til noe som ikke tilhører Microsoft eller MSN. Start PC'en på nytt, og plugg i evt. nettverkstilkoplinger før Windows starter opp.

Jepp http://www.iblis.nu/ubb/smile.gif

------------------
Jeg er ikke så spesiell
ut fra de bildene så det jo ut som det var et slags barneprogram da. stygt design

------------------
-:Tupac 4 ever:-
Tro meg. Det kommer til å se ut som windows-for-treåringer. Kan fortelle deg at startmenyen ikke er som den engang var. Log-in sekvensen er 'forenklet' til de grader hvor det ser direkte latterlig ut.
E tror microsofts storhets tid er forbi...
Hvor mange tror dere vil kjøpe XP når det ikke går ann å bruke den på flere maskiner, og det ikke går ann å oppgradere pc'en?
Nei, microsoft kommer til å tape halvparten av den milliarden $ de brukte på å utvilke den, minst.
Den er sikkert grei for 5 åringer og oppover men hvor mange av de er det som egen data, eller vil ha eget os på pc'en??

Og e synes det virker som microsoft er i panikk, hvorfor må de pakke på oss 3 oser på et og et halvt år?

------------------
wwwking
the king of World Wide Web
-and the lord of SMSVitser
Morsomt hva Microsoft kan finne på...eneste grunnen til å holde på Windows nå er jo spill/software kompatibiliteten...når de forsøker å stenge av deres eneste måte å opprettholde en viss "popularitet" på, som et "middels avansert bruker" OS, så er Windows på vei rett ned..og linux opp..
WinXP vil jo ikke bli noe annet en..hmm... WINXP ser ut som en film tutorial spør du meg...ser jo ut som pc'en gjør alt for deg..latterlig!

------------------
----------------- Norges beste spillside :]

-------------------------
microsoft har visstnok fått istand en avtale med Stardock om at Windowblinds skal integreres i XP. Det betyr at jævelskapen kan forandres til å se ut slik som du selv vil. Les mer her
Er ikke noen av linux verionene gratis også da?
Hvis de er det er det iallefall bedre med Linux

------------------
-:Tupac 4 ever:-
Better than thou.
Såvidt meg er bekjent er ALLE Linux versioner gratis! Men det er bare å laste ned som er gratis (og lovlig), du kan jo også kjøpe bedre versioner på cd' med support og stæsj..

------------------
::Carlo::
"To be forgotten is worse than death.."
vel alle linux distroer går under GNU (General public License) dvs at de er gratis
og alle de som produserer linux distroer har
mulighet for download bortsett fra SuSE (som forøvrig bare er homo)

ellers hvis du skal bruke linux så har jeg noen tips
(jeg kommer til å ha en liten ordforklaring i bunnen):

Linux og windows kan du ha på samme maskin ved at de ligger på samme disk men under forskjellige partisjoner (win fat32 - linux ext2) du bruker da bare et enkelt boot program som heter LILO (LInux boot LOader) men det virker ikke hvis partisjonen som ligger på kommer utenfor 1024 cylinder... hvis ikke det sier deg noe så bruk partition magic og lag en partisjon helt i begynnelsen av hardisken som kan være på en 10-25 megs. via linuxen skriver du inn konfigurasjonen til LILO.

Linux trenger SWAP space. dette er noe som windows bare bruker disken til... eller for å si det sånn det som er ledig av disken. dette bruker den som en erstatning når du ikke har mere ram igjen... dette er TREIGT og ikke å anbefale å satse på. men du trenger det lell.. (win2k bruker 755 megs av disken til SWAP som standar) dette er en forklaring på hvorfor win pc'er blir så inneisatans treige når du har bare 10 megs igjen på disken. men linux har en egen partisjon til det siden det hovedsakelig er et server system.

Her kommer mine distro anbefalinger:

Redhat/Mandrake:
En helt grei workstation men den duger ikke som server de har et greit installsjons program som heter anaconda som er meget lettfattelig... og standar har de innebygd greie programmer som linux conf o.l
men viktigst og greiest har de RPM (RedHat Package Manager) som er en genial måte å installere programmer på man skriver bare
"rpm -ivh dill.dall.3-4,5.rpm" og vips så er det inne... mange linux installer bruker dette men de skikkelig hardcore linux folka
mener bare at det KUN skal være .tar.gz (dette er et pakkeformat) og der skal de compile sourcen selv... dette er for at det skal være større sikkerhet... siden du ofte må være root for å installere rpm pakker men det trenger du ikke når du compiler den... men jeg ser ikke no problemer med å bruke RPM
hvis du bare vet hvor pakken kommer fra.
men Redhat har "mye" bugs og noen sikkerhets hull... (selv om det ikke kan sammenlignes med ustabiliteten og suge sikkerheten i win2k eller NT)

SuSE:
en ganske homo linux distro men når du kjøper den så har den en syk software bundle på hele 4 cd'er... den har et kjekt installsjons program som heter yast (også yast2 som er grafisk)

Slackware/Debian:
Dette er hovedsakelig server distroer.. der har du mulighet for X men jeg liker det ikke som workstation... alt for dillete med config filer... men jeg vet mange linux "guruer" som liker den "god knows why!" men de er sikre og blodstabile.

Turbo Linux:
en linux distro som jeg har lite erfaring med men det skal visst være veldig raskt....

Trustix linux:
En norsk linux install som BARE og jeg gjentar BARE er for servere den har ikke X i det hele tatt,

Peanut/Caldera/Storm/Best/Demo/-linux:
dette er distroer som jeg ikke har prøvd...
men de er sikkert fine de....

så har du noen andre former for *NIX klonerer
som heter BSD de forskjellige er
FreeBSD, OpenBSD og NetBSD. Dette er kun å anbefale for litt mer erfarnene brukere og de trenger ikke lese dette så jeg gidder ikke skrive om det her.

I linux er som sagt alt gratis.... dvs at men har mange programmer som man kan bruke helt uten å betale for det som f.eks Apache (web server) MySQL,PostgreeSQL (databaser) ProFTP (en ftp server) og MASSE MASSE mer....

jeg sier bare velkommen til OpenSource revulosjonen!


Ordforklaringer:
Jeg vet ikke om det var så mye å forklare men her kommer bittegrann:
X = det grafiske interfacet(grensesnittet) i linux dette er faktisk ganske likt som windows... og faktisk bare like stabilt som windows men fordelen er at du kan kille X servern uten å reboote ;D og starte den på nytt.

Distro: en linux utgivelse.


det er sikkert en hel hau som jeg har glemt... men hvis jeg ser noen åpenbare feil så editer jeg bare posten. hvis du har noe flere spørsmål eller noe som jeg har skrevet som er helt feil... send meg en mail da vel http://www.iblis.nu/ubb/smile.gif gubbels@start.no
Da burde man jo heller få seg Linux en windows XP da. Det er jo masse fordeler med Linux pluss at man får det gratis :P

------------------
-:Tupac 4 ever:-
corel linux er ikke gratis. user interface'et ser ut som windows forresten. koster bare 600kr. veldig fint
Better than thou.
til sanders; vennligst ikke bruk homo som skjellsord.

til Phun Q; Corel linux er gratis å laste ned, kjøper du det derimot.. da får du jo original cd og brukerstøtte + stæsj som ikke ligger på download stedet.. var tilogmed på corels vevede side og sjekka ut..

------------------
::Carlo::
"To be forgotten is worse than death.."