Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 873
Hva synes dere om USA's utenrikspolitikk?

Personlig så synes jeg de har godt alt for langt idag. I og med at de har invadert et land der en av grunnene for invasjonen var olje. De har ennå ikke funnet masseødeleggelsesvåpen i Irak.

De kontrollerer i dag vårt samfunn og Storbritannia sitter ved siden og henger seg på de amerikanske påfunnene. Norges holdning i verdenspolitikken er feig. Norske politikere har vært enige i alt USA har foretatt seg siden 50-tallet, det er patetisk. Tyskland, Russland og Frankrike er de eneste landene som i det hele tatt har tørt å si ifra.

Så og si alt USA foretar seg kan unnskyldes med 11. september. Ja, det var en tragedie, men nå har det gått for langt. De støtter Israel som har slaktet og undertrykt den palestinske befolkningen i årevis. Israel, et land som ble tatt fra palestinerne og gitt til jødene av FN.

Jeg regner med at dette har vært opp tidligere, men har lyst til å høre litt hva deres synspunkter og oppfatninger er.
USAs utenrikspolitikk har i den siste halvdelen av det 20.århundre (1943-2003) vært meget aggressiv ovenfor ikke-vestlige nasjoner.
Land som Chile, Cuba, Vietnam, Nord og Sør Korea, Laos, Kambodsja, Angola (og listen fortsetter i det uendelige) har fått smake USAs vrede. USA har blandet seg opp i disse landene med begrunnelsen: ?De vil forbedre livene til landets innbyggere!?
Hadde dette vært den eneste grunnen, hadde jeg sannsynlig hvis vært en USA fan. Men som regel har USA vikarierende motiver.
I 90% av tilfellene har det skjulte motivet vært å stoppe Sovjetunionens/Kommunismens framgang i den tredje verden.
I dag 2003, eksisterer ikke Sovjet lenger. Nå er de skjulte motivene til USA blitt snudd om til andre motiver.
USA sa at de ville ?frigjøre? Iraks befolkning. Vel, spurte de noen gang Irakerne om de ville bli frigjort?
Nei, tenkte meg det.
Vist USA er så opptatt av å frigjøre undertrykte folkeslag. Så hvorfor fortsetter de å selge våpen til Israel, som undertrykker den Palestinske befolkningen på samme måte som Hitler undertrykket jødene under andre verdenskrig! Det er skammelig!

USA har den vanen av å se på seg selv som Verdenspoliti. Det er USA oppgave å passe på alle ?slemmingene? i verden. Slik har USAs rolle i verdens politikken vært de siste 50 åren. Spørsmålet er: Hvor lenge kan USA være en dominant supermakt i global sammenheng?
Her på jorden har vi sett Imperier komme og gå. Romerike varte godt over 900 år, Napoleons store rike vart et drøyt 10år, Hitlers 3. Rike varte 12år. Hva er likheten mellom disse ?supermaktene?? Jo, alle har vokst seg store, kun for å kollapse etter et vist antall år.
Nå har USA vært en supermakt i ca.85 år, hvor lenge kan dette fortsette?

Norge er riktig nok alliert med USA gjennom North Atlantic Treaty Organization , men det er ikke alltid de støtter krigen. Norge støttet ikke USA med Irak-krigen (selv om vi har sendt noen soldater i den senere tid).

Konklusjon:

USAs utenrikspolitikk, er, og blir menneske findelig!
Vi må la leve, og ikke la dø!

All we are saying, is give peace a chance!
-John Lennon
Better than thou.
Sukk, dette har blitt diskutert opp og ned flerfoldige ganger, gi meg en god grunn til å ikke stenge denne tråden.
pelikan's Avatar
Trådstarter
24 0
Opprinnelig postet av Carlo
Sukk, dette har blitt diskutert opp og ned flerfoldige ganger, gi meg en god grunn til å ikke stenge denne tråden.
Vis hele sitatet...
Fordi de gamle trådene er gamle?

It's your call..
Better than thou.
Ikke god nok grunn. Kommer du på en send heller en PM.