Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2234
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=71791

Tro om det er noe mer terrorangrep eller om det bare er tilfeldigheter.
hmm mistenksomt...
Også mobiltelefonnettet har brutt sammen.
Vis hele sitatet...
Tror nok det er mer enn bare et vanlig strømbrudd... Mobiltelefonnett har sekundær strømforsyninger og skal være online for det meste.

Dessuten er det meget mistenksomt at flere sentraler bryter sammen, men igjen så kan det være pga all belastninger de resterende sentralene fikk...
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Ikke noe terror ifølge CNN hvertfall...

A major power outage simultaneously struck several large cities in the United States and Canada late Thursday afternoon. A New York state official said the outage came when the Niagara-Mohawk power grid failed. Officials don't believe the outage is related to terrorism.
Vis hele sitatet...
http://www.itavisen.no/art/1300603.html

Kanskje Bin Laden & Co har klart å fremdrive noe lignende..
Opprinnelig postet av Human-Xit
hmm mistenksomt...
Vis hele sitatet...
Enig.. kansje amerikanerene som har fått utløst ebomben. Uten at de ville det. Uhell? idunno...
Jeg synes det er litt vel paranoia når de så og si tømmer hele NYC pga et strømbrudd
Synet av evakueringen var ubetalelig

Det er litt pussig at strømnettet i Canada ble berørt av en blackout i Usa.. Like pussig som at både NYC og Detroit ble rammet, det er vel en del mil mellom de to byene.

Smoke from a Consolidated Edison plant in the city was due to the plant's automatic shutdown, not to a fire, as had been reported, the Mayor added.
Vis hele sitatet...
Så det kan være en forklaring på hvorfor det skjedde over et så stort område; automatisk shutdown.
Men det er allikevel merkelig at det dekket et så stort område. Blir oppvask etter dette
skjønner ikke hva som får dere til å tro at dette ikke er forårsaket av "naturlige årsaker". Niagara-Mohawk er tydeligvis ett stort kraftverk. Niagarafossen ligger på både amerikansk og canadisk side. nuff said.
Sist endret av oink; 15. august 2003 kl. 01:27.
SkyNet is taking over!!;p

Mobilnettet har sikkert brutt sammen fordi alle skal ringe til hverandre da..
i følge tv2 nyhetene klokka halv et var det en gigantisk kraftstasjon i kanada som fikk problemer. skal supplere hele østkysten med strøm.
"Blame Canada, blame Canada!"
Bah, det eneste jeg ble sjokka over i den nyhetssendinga var som hun dama sa; at folk ANTE ikke hvor de skulle gjøre av seg eller HVA.. Det _gikk_ folk på Manhatten som aaaldri skjedde, og bilene sto stille.. Folk var fortvilet og loffa rundt uten mål og mening.. Og hun avslutta da med "Og disse byene lider under dramatikk ettersom strømmen har vært borte i over 2 timer!! :O"
Det var skikkelig.. Fy faen, tenk folk om de skulle leve som amisher i dagens dato da :S
Mennesker er 100% slaver av elektronikk... Skjønner at folk er redde som sitter fast i t-baner, heiser osv, men alle de andre som går rundt på gata.. jaja..
Det lokale mobiltelefon og telefon-nettet er brutt ned. Igrunn tyder ingenting på at strømbruddet er et terror angrep, men siden strømbruddet har rammet så groteskt mange mil og såpass mange byer betyr dette selvsagt at det er mere enn et par kraftstasjoner som har brutt sammen. 'Naturlige årsaker' står neppe som årsaken til strømbruddet mener jeg.

Det med at ordføreren utmerket seg og sa at strømbrudd hadde ingenting med et terrorangrep og gjøre betyr jo igrunn veldig lite. Om det i såfall er/var et terrorangrep så vil vi i det hele tatt neppe få vite det. Det er jo en selvfølge at hvis dette er/var et terrorangrep ville de ventet lenge, lenge før de ville nevnt noe som heldst om terror.

kermit-: Ingen evakuering i NY er gjor så langt.
Jeg kan tenke meg at kriminaliteten øker kraftig nå som strømmen er borte. Men jeg tviler på at det er et terror angrep
esja, berre tilfeldigheter som viser oss hvor utsatt USA egentlig er for småtterier. bare forestill dere hva som hadde skjedd hvis en annen stat hadde klart å styre strømtilførselen til USA uten å bli tatt.

amerikanerne hadde resignert i løpet av et halvt døgn pga av avhengighet til elektronikk, som sagt ovenfor. ganske dramatisk egentlig...
Better than thou.
Og det hadde ikke en hvilken som helst annen stat? Vi er akkuratt like avhengige av elektronik i norge, greia er bare at vi ikke har byer med flere millioner mennesker i.
joda men vi kke rundt i gata som om hele livet vårt nettop har forsvunnet..
Jeg syns man bør slutte med å tro at det ligger en terrorist bak hver eneste busk, hele terrorgreia er blitt blåst opp så mye som media klarer. Alt som er mistenksomt er ikke terrorisme...
Opprinnelig postet av sagn_jdi
http://www.itavisen.no/art/1300603.html

Kanskje Bin Laden & Co har klart å fremdrive noe lignende..
Vis hele sitatet...
3000kr noen som blir med på spleiselag og setter skolen ut av drift for noen uker ekstra?
Dette beviste ihvertfall at liten maur kan velte stor stein. Strømnettet i Usa er åpenbart ikke tilstrekkelig; nettet er mer sentralisert enn f.eks her i Norge og det gjør at hvis det ryker et par essensielle kabler et sted så kan det gå riktig ille.
Det som er litt skremmende er at de ikke har funnet ut hva som forårsaket strømbruddet.

The regular public telephone network generally kept working after the power went out in parts of six states yesterday afternoon, but the cellular systems in affected areas were often unable to cope.

Wireless network operators said their networks were unable to handle the heavy traffic as large numbers of people simultaneously tried to reach friends, family and business associates. But the lack of electricity or the failure of backup power systems at cellular transmitter stations and traffic switching centers were also partly to blame. While the transmitter stations typically have battery backup power, the batteries may not last more than a few hours.

The land-line telephone network, which is built with backup power through the system and sends a small electrical current to each phone, continued operating, although spikes in calling volume sometimes caused callers to encounter fast busy signals. Verizon, the main telephone provider in the Northeast, said that in the first hour after the power failure, call volume was 300 percent above normal levels in the metropolitan New York City area.

Where land lines did fail, the cause was more likely to involve the lack of electrical power required to operate more sophisticated telephone equipment within individual homes and businesses.
Vis hele sitatet...
nytimes.com

MacGyver: Men hva er dette da?

Vidde: Men så har newyorkere litt mer frynsete nerver da
Better than thou.
Opprinnelig postet av Psych|Com
joda men vi kke rundt i gata som om hele livet vårt nettop har forsvunnet..
Vis hele sitatet...
Men vi har heller ikke 9/11 brent inn i minnet vårt slik som disse personene har det heller.
En annen ting som viste hvor sårbare Usa var igår var det som skjedde i Cleveland; vannforsyningen stoppet opp..
kermit-: Det var ingen offentlig evakuering. Det var bare folk som ville hjem til forstadene sine eller dumme folk som fikk panikk. Det var ikke noen statsmann som sa "Evakuer byen nå!".

Og vannforsyningen? Tror du virkelig det er noe spesielt med "hvor sårbart USA er". Det kan like gjerne skje her. Eller i ett hvilket som helst annet land som baserer vannresningen på prosesser som krever strøm. I likhet med sykehus har renseanlegg nødaggregat, men også i likhet med sykehus så er det ikke alltid nødaggregatene virker som de skal(her har ikke nødaggregatet til sykehuset virket de to siste strømbruddene).

Uansett, så har det vel vist seg at det var overbelastning eller lynnedslag som slo ut nettet(begge teorier går jo igrunn ut på det samme). Strømnettet til USA har jo lenge vært under kritikk fordi det er private aktører som bygger nettene innenfor de forskjellige statene. Det fører med at om en aktør ryker så ryker hele nettet dems. Det er ikke slik som i norge at man har ett statlig nett og hvem som helts kan komme med firma og kraftverk og selge strøm på det nettet.
Sist endret av TipeX; 15. august 2003 kl. 14:57.
Det var ingen offentlig evakuering. Det var bare folk som ville hjem til forstadene sine eller dumme folk som fikk panikk. Det var ikke noen statsmann som sa "Evakuer byen nå!"
Vis hele sitatet...
Bloomberg urged people in tall buildings, which normally get their water via electric pumps, to conserve water. He also advised them "to go home, open windows, drink a lot of liquids."
Vis hele sitatet...
CNN
In New York, the blackout trapped thousands in crowded subways, forced millions of evacuated office workers onto the streets, darkened Broadway and hit late trading on U.S. financial markets.
Vis hele sitatet...
Reuters

Så det er ikke helt høl i huet å kalle det en evakuering. Men selvfølgelig skjedde strømbruddet før/under rushtiden så det hadde en innvirkning.

Og vannforsyningen? Tror du virkelig det er noe spesielt med "hvor sårbart USA er".
Vis hele sitatet...
Når nasjonalgarden må gå ut med vannflasker til folk som har mistet vannet så sier det seg selv at noe grunnleggende mangler. Burde ikke pumpestasjoner ha nødaggregat eller andre backuprutiner?
Men poenget mitt var at en incident flere mil unna i en annen delstat rammet slik den gjorde.
Dette viste også at Usa med rette bør frykte terrorangrep mot kraftverk. Et kordinert angrep mot, la oss si, to-tre sentrale komponenter i strømnettet kan sette vesentlige deler av østkysten ut av funksjon. Og som vi har sett så lammer en blackout større byer som NYC. Når et lynnedslag (hvis det var det) lammer flere viktige millionbyer så er det klart at systemet er sårbart. Bare det at mobilnettverket trynet viser mangel på tilstrekkelig backup. Det blir feil å hevde at mobilnettverket skal holde stand under slike omstendigheter, men med tanke på at det er NYC det er snakk om her så blir det allikevel litt svakt.

men også i likhet med sykehus så er det ikke alltid nødaggregatene virker som de skal(her har ikke nødaggregatet til sykehuset virket de to siste strømbruddene).
Vis hele sitatet...
Tror aggregatene fungerer tilfredstillende denne gangen (har ikke hørt det motsatte)

Det er ikke slik som i norge at man har ett statlig nett og hvem som helts kan komme med firma og kraftverk og selge strøm på det nettet.
Vis hele sitatet...
Dessuten kan vi få backuphjelp av bla Sverige.
Carlo: Jeg mente ikke at det er _kun_ USA som er slaver av elektronikk? Jeg mente mennesker generelt.. Jævlig skummelt at det har tatt så overhånd på hverdagen vår og hvordan vi lever..
Drittunger blir jo nesten oppdratt til å tro at maten kommer fra supern, og ikke fra jorda. (Ikke SÅ ille, jeg overdriver, men du skjønner poenget?) =)
Kermit: nå føler jeg du missforstod meg her. Som du selv siterer kom det aldri noen offentlig beskjed om å evakuere, men bare gå hjem og drikke mye vann(fordi det er varmt).

Men altså, vanndelen jeg føler meg mest missforstått på. Som jeg skrev har selvsagt renseanlegg nødaggregat. Men ved følge av teknisk feil slår de ikke inn, får ikke startet, etc. For å vise til noe: Min far jobbet som teknisk sjef i VA(vann og avløp) avdelingen i kommunen. Lynet slo ned langt oppe i fjellet og fulgte rørene fra ene inntaksdammen og inn i renseanlegget. Hele systemet ble slått ut. Nødaggregatet ville ikke starte. Det tok hele 3 timer før teknikere fra fabrikken klarte å dra det igang igjen. Woh! Hele molde ble vist uten vann i 3 timer. Så at renseanlegg blir slått ut er ikke noe uvanlig.

Pumpestasjoner derimot har ikke nødaggregat. Ganske enkelt fordi det blir altfor dyrt. Men de fleste har batterier som kan drive pumpene ganske lenge. Men så lenge ikke renseanlegget kan levere noe vann så hjelper jo ikke det.

Og mobilanlegg, selvsagt tryner de. Når 50 millioner mennesker mister strømmen så skal jo de selvsagt ringe og sende meldinger til alle kjente. Uansett, la mobilene tryne. All hjelpesentraler, sykehus, brannvesen, politi og militær benytter VHF radioer som ganske enkelt er for seg selv og bruker batterier og fungerer utmerket selv om alt annet er dødt.

Men selvsagt er USA og resten av de industrielle landene i verden sårbare for terroraksjoner. Hvorfor i all verden tror du man fører en offentlig krig mot terrorisme nå som man har sett at det finnes folk som er syke nok til å ofre seg selv bare for å drepe og føre lidelser på uskyldige personer? Og det er heller ingen måte vi kan sikre oss 100% mot slikt. "If you build a wall, they just come in the gate"
Ok

Men hva med de andre pumpestasjonene? Såvidt jeg vet så er det bare Cleveland som har hatt vannproblemer, hvordan kan NYC opprettholde vanntilførselen? Hvis de andre statene bruker andre metoder for å pumpe vann så avdekket dette en stor svakhet i Ohio.

Hva med en mekanisert backup plan? Bruk av motoriserte pumper? Eller vil det også bli for dyrt?

Ikke for å kverulere men jeg mener fortsatt at Usa viste en svakhet igår når et strømbrudd dekker et så stort område.
Selvsagt er alle land som er helt avhengige av elektrisitet veldig sårbare, men av de vestlige landene er det er nok Usa som er det størst potensielle terrormålet. Skal ikke forundre meg at gårsdagens hendelser kan ha gitt en terroristhjerne en tanke eller to om hva som kan være neste mål. Det var mye som kunne ha skjedd i går; en selvmordsbomber i folkemengden f.eks. Sannsynligheten for at bomberen ville bli tatt før han avløste eksplosivene var heller liten siden politiet hadde mer enn nok å gjøre. Dette er bare syke antagelser fra min side, men strømnettet er et større terrormål nå enn før.

Men for å kverulere litt til om ordet evakuering; hva mener du det kalles?
kermit-: Som jeg har sagt tidligere og TipeX også sier, det ble ikke gjort noen offentelig evakuering. Stort sett alle arbeidstakere i byen ble oppfordret til å dra hjem pga. strømbruddet ja..

Ikke for å kverulere men jeg mener fortsatt at Usa viste en svakhet igår når et strømbrudd dekker et så stort område.
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg mer enn enig i denne settningen. Jeg skjønner ikke i det hele tatt at noe slikt er mulig. De skulle jo vært nødt til å ha noen form for backup ved et slikt stort strømbrudd. Mega aggrigater (aggrigatorer) f.eks.

Kraftstasjonene og strømnettet kommer selvsagt til å blir sikkert tre-fire ganger så mye etter hendelse i går, så jeg regner med at en evt. terroraksjon som vil gå ut på et slikt stort stømbrudd vil nermest være mulig i framtiden.
Men nå har de ihvertfall lært leksa si og når Bush sier at strømnettet bør moderniseres så kommer det sikkert til å bli det
De har da FOR FAEN en form for backup! Og det er ett jævla nødaggregat! Men nå slo det av en eller annen grunn ikke inn. Er det så forbanna vanskelig å forstå? Har skrevet det i alle postene mine nå. At det kun var Cleveland som ble rammet er da ganske enkelt fordi rensanlegget som leverer vann til Cleveland var det eneste som hvor nødaggregatet ikke virket. Big shocker? Du tror vel ikke ett rensanlegg klarer å levere nok vann til hele østkysten? Bare NYC har ett forbruk(i gjennomsnitt) på snart 800 liter om dagen per hode. Det er omtrent samme mengden ett menneske drikker på ett halvt år for crying out loud.

MacGyver: "Mega aggrigater (aggrigatorer)" you say? Svar meg plant og ærlig. Hva tror du ett strømkraftverk faktisk er? Strømkraftverkene er jo i hovedsak bare flere store aggregat som omdanner en form for potensiell energi til elektrisk energi. Som i dette tilfellet, høydeforskjellen i Niagara falls. Vannet går gjennom turbiner som er koblet opp mot en dynamo. En dynamo har samme prinsippet som en elektrisk likestrømsmotor bare at istedefor å tilføre elektrisk energi, henter man ut energien som blir skapt av rotasjonen som igjen er skapt fra høydeforskjellen som turbinen utligner.

Problemet var vel heller ikke at kraftverket ikke leverte nok energi, men at ledningene ikke klarte å håndtere det. Men som kermit- sier så blir nok dette sterkt prioritert framover.
Saken er at Cleveland har fire pumpestasjoner og alle gikk i stå når strømmen gikk. Med mindre de bruker samme nødaggregatet så er det pussig at samtlige stasjoner stoppet. Jeg vet ikke hva som skjedde på renseanlegget men det er fakta at samtlige fire pumper stoppet samtidig og ingen ble startet opp igjen.

Og jeg har ikke en gang insinuert at hele østkysten bruker samme renseanlegg.
Ministry of Love
sptz's Avatar
I en annen trå som ble slettet var det en som spurte om strømbruddet i usa kunne ha noe med ormen MSBlaster å gjøre. Til det svarte jeg bråkjent at nei blaster har ingen ting med strømbruddet å gjøre, men at en orm kunne gjøre det i prinsippet.

nå skal jeg unskylde bråkjekkheten min og si at muligheten er faktisk tilstede. Grunnen til dette er en mail som ble postet på BugTraq lista. Dere får selv vurdere hvor mye dere vil stole på disse opplysningene.


The german publishing house "heise", producing the magazines c't and ix,
got a news on their page mentioning a probable link between the worm and
the power outage.

http://www.heise.de/newsticker/data/ju-15.08.03-001/

The article is in german, but I'm trying to translate the important pieces
to english:

The failing niagara power-plant belongs to National Grid USA. That
power-supplier is listed as a reference customer of Northern Dynamics.
Norhtern Dynamics labeled themselves as "Home of the OPC Experts" and
offer a range of products that use OPC for control and operation systems.

OPC stands for "Ole for process control" and is based on microsofts
COM/DCOM model. In a network affected by the W32.Blaster worm the
DCOM-communcation fails, and therefor OPC fails on unpatched systems.

OPC is employed among other things for the linking of so called SCADA
systems (Supervisory Control and Data Acquisition), as used by
power-plants.

The OPC experts from northern dynamics also list General Electrics,
Siemens AG, european power-plant constructor ABB and the european
organization for nuclear research as reference customers.

Best regards,

Dominic

On Thu, 14 Aug 2003, Geoff Shively wrote:

> Just flipped on CNN, watching the masses snake through the streets of
> Manhattan as correspondents state that this could be an affect of the
> blaster worm.
>
> Interesting but I don't see how an worm of this magnitude (smaller than that
> of Slammer/Sapphire and others) could influence DCS and SCADA systems around
> the US, particularly just in the North East.
>
> Thoughts?
>
>
> Cheers,
>
> Geoff Shively, CHO
> PivX Solutions, LLC
>
> Are You Secure?
> http://www.pivx.com

Vis hele sitatet...
[edit]
Når jeg skjekket saken litt nøyere så ser jeg at det faktisk er meget sanynlig at det kan være ormen som er årsaken. mailen over var faktisk bare en av flere svar. Det er blant annet helt på det rene at de fleste av kraftstasjonene kjører windows 2k eller XP. Jeg kan selvsagt poste resten av svarene her, men det får jeg heller gjøre vi det er noen som er veldig inntresert.
[/edit]
Sist endret av sptz; 16. august 2003 kl. 02:39.
OPC? Ikke RPC? "Ole for process control"?

*hente en klype til saltet*

Da må essensielle deler av datasystemet kjøres på Windows maskiner og det strides ekspertene om.